ORUN 2009/2010

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:39

Ik heb de intake gehad en ze zeiden daar dat veel nog veel dingen naast de studie doen!
Hij wordt alleen niet in Ermelo gegeven, dat is wel jammer. Was zo dichtbij. Nu even kijken of ik naar ede of bunschoten ga.. Maandagavond komt ook wel goed uit. Dus denk dat ik het wel ga doen... Twijfel nog wel een beetje of ik het niet beter volgend jaar kan doen.

Meryl

Re: ORUN 2009/2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:07

Ik zal eent uitoeken hoelaat het precies begint en hoevaak ik m,n paard mee moet brengen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:07

ik zit er ook over te denken.... alleen rijd ik op moment een merrie waarvan ik niet weet of ik die voor die tijd klaar heb ervoor... Misschien kan ik vriendlief nog overhalen zijn paard soms af te staan :P
Daarnaast moet het met mijn studie ook lukken, waarmee ik nog wel redelijk druk ben...

Ik zou trouwens wel gaan voor allround en als ik het ga doen wordt het wel in Barchem het liefst...

dus al met al nog niet zeker, maar wil het wel graag de ORUN een keer doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:13

Ik heb net te horen gekregen dat ik een nieuwe baan heb, dus ik denk dat ik het een jaartje opschuif. Tegen die tijd heb ik er meerdere L+ hoop ik, dus dan heb ik er ook wel een waar ik een ander op kan zetten.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:17

Qua tijd stelt iig die 1e fase niet veel voor. Het is gewoon een avondje in de week waarvan je ongeveer om de week je paard meeneemt. En de theorie stelt niet zoveel voor, weinig nieuwe informatie. Ik zou wel goed nadenken over Orun 1e fase of de basisinstructeurscursus. Als je namelijk toch niet de ambitie en tijd hebt ooit die 2e fase te gaan doen (die kost je wel een hele dag per week) kun je beter de basiscursus doen. Dan heb je toch je papiertje en hoef je niet de hele tijd je paard mee te nemen. Ik vind de 1e fase cursus behoorlijk tegenvallen, was het rijtechnisch lang niet altijd met de instructeur eens. De meeste mederuiters reden keurig maar er zitten er altijd 1 of 2 bij die je toch echt liever niet op je paard hebt. Daar heb je bij de basisintructeurscursus allemaal minder last van.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:19

tja om iemand te vinden die op ieders ideen aansluit van rijden lijkt me ook vrijwel onmogelijk. en natuurlijk heb je overal ruiters die je liever niet op je paard heb, maar dat zijn de risico's die je loopt. Daarnaast heb ik zoiets van als iemand een keer op mn paard zit zal die die ook niet gelijk verpesten.

daarnaast is 1ste fase toch zonder paard en 2de fase een avond in de week met paard?

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:26

Ja of een ochtend of een middag

er zijn meerdere mensen die andere ruiters niet op der paard willen,, persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van...
Maar er komt niet gelijk een ander op je paard dat gebeurt pas in de loop van de lessen...
En ook weer niet iedereen uit je groep..

Als je allround wil doen moet je uiteraard wel een wpten in het springen hebben ;)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:28

ja idd, maar dat lijkt me ook meer dan logisch he ;) anders lijkt zo'n parcour me niet zo'n strak plan.

Zelf vind ik het een beetje aanstellen van mensen die geen ander op hun paard willen.. Dan moet je niet met zo'n cursus mee doen... Daarnaast wordt je paard niet in een avond verpest....

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:33

nee idd ;)
ik heb het vorig jaar gehad toen heeft inclusief het examen 7x iemand op me paard gezeten
En uiteraard is er altijd nog instructie bij dus wanneer het zaag en ruk en plukwerk wordt vertoond wordt de persoon er wel op aangesproken
dus ben eens met roos dat je paard niet verziekt wordt in die 1e avond

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:34

Orun 1e fase is gewoon met paard hoor. En natuurlijk is je paard niet gelijk verpest. Maar het is in bepaalde gevallen gewoon heel vervelend om aan te moeten zien én niet eerlijk tegenover het paard. Iemand hoeft het heus niet helemaal met mij eens te zijn hoor. Maar dat er door de instructeur iets van gezegd wordt als iemand gewoon ontzettend zit te zagen en te trekken terwijl je paard al ontzettend achter de loodlijn loopt en constant naar voren wordt gemept is wel prettig. Zeker als alle andere cursisten gewoon met een vriendelijke stille hand zo op je paard kunnen wegrijden. Meerdere cursisten hadden moeite met de desbetreffende ruiter op hun paard. Maar er werd door de instructeur niks van gezegd, en als je er wat van zei had het desbetreffende paard dat gezaag even nodig om te 'bukken'. Ik had ook verwacht dat van zulke dingen iets gezegd werd, maar dat was bij ons dus niet het geval.
Dat meisje was toen ook gezakt op haar rijden door haar onvriendelijke hand (maar na een gesprekje tussen de examinator en instructeur die zei dat het een momentopname was en ze normaal een van de betere ruiters was is ze toch geslaagd :7 )

Kleinuh_Sjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:40

Das wel apart verhaal fleurtje100,, maarja dat gebeurt vaker in de realiteit helaas

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:52

Kleinuh_Sjam schreef:
Maar er komt niet gelijk een ander op je paard dat gebeurt pas in de loop van de lessen...
En ook weer niet iedereen uit je groep..

Wij hebben destijds gewoon alle lesavonden een uur gereden en met elk paard een keer gereden omdat je niet van te voren wist welke je lootte op examen.

Citaat:
Zelf vind ik het een beetje aanstellen van mensen die geen ander op hun paard willen.. Dan moet je niet met zo'n cursus mee doen... Daarnaast wordt je paard niet in een avond verpest....

Of andere mensen het aanstellen vinden dat ik geen ander op mijn eigen paard wil, interesseert me niet zoveel, het is mijn paard en mijn beslissing. Heb er in het verleden enkele GP-ruiters op gehad die er net op konden komen en vervolgens kon ik drie kwartier stuiterend paard bewonderen... waarna hij steeds wekenlang intens beledigd was, met moeite van stal door mijzelf te pakken was, laat staan te rijden. Daar heb ik gewoon geen zin meer in. Hij geeft duidelijk aan dat hij niet van vreemden gediend is, hoe goed ze ook rijden, en dat respecteer ik. Kan ik beter een paard meenemen wat daar niet zo mee zit en waar ik elke redelijke ruiter mee weg kan sturen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:55

ja idd, niet ieder paard kan iedereen opzitten. Daarom moet je ook een geschikt paard hebben voor de cursus wat ook beoordeelt wordt als je je paard meeneemt.. Als je niet een paard hebt wat dit accepteert moet je er niet aan deelnemen tenzij je een ander paard kan regelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:57

Precies, met de merrie zou het wel kunnen. Die is wat rillerig maar heel braaf dus als je wat kunt rijden moet je er wel mee uit de weg kunnen. Zo niet, dan weet je ook gelijk dat je niet geschikt bent hahaha. Maar zij is nog niet eens gestart, dus wellicht dan volgend jaar, of misschien de basiscursus zonder paard.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:59

Nouja daarom zeg ik dus als je toch geen 2e fase wil doen, kun je net zo goed basis doen zonder paard. Scheelt ook een hoop tijd en gedoe. Het scheelt ook per cursus hoor. Er was hier toen een topic van iedereen die de cursus deed op verschillende locaties. Bij de een moesten er veel vaker paarden mee dan bij de ander, de een wisselt de eerste les al en wisselt 2 keer per les, en de ander bouwt dat heel rustig op.
Bij ons zijn er toen ook twee paarden die gewoon L2 waren met winstpunten niet goed genoeg bevonden voor de cursus. En die waren gewoon braaf hoor, alleen wat mindere gangen. Best vervelend want een meisje kon geen ander paard regelen en had dus 500€ voor niks betaalt.

@ Urielle, ik denk dan dat het ook voor de andere ruiters fijner is als je jouw paard thuis laat ;). Wij hadden trouwens soms wel dat ruiters die op stallen werkte een paard meenamen dat pas een maand onder het zadel was, of een paard wat daar stond voor correctie omdat hij zoveel steigerde meenamen. Dat mocht dan weer wel, alleen mochten dan de ruiters die niet zo stevig zaten er niet op :Y).

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:03

(volgens mij is de opbouw van fasen verandered, maar dat even tussendoor tenminste dacht ik laatst te lezen in paard en sport)

ik wil juist 1ste fase (tegenwoordig 2de fase dacht ik) doen omdat ik dan naar mijn idee meer leer dan met basisinstructeurscurusus.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:05

Ik heb de eerste fase een paar jaar geleden gedaan en ik heb inmiddels ook verschillende keren gekeken bij deze cursus. Ik denk dat het inderdaad goed is om alleen mee te doen met een paard waar een ander ook fatsoenlijk mee weg kan rijden en waar je ook geen probleem mee hebt dat er een ander op moet. Dat maakt het voor jezelf en je mede-cursisten wel zo leuk. Als jij je ergert dat een ander op je paard zit is dat voor jou niet leuk, maar het is voor je mede-cursisten ook niet leuk om op een paard te moeten rijden waarvan je weet dat de eigenaar er eigenlijk geen anderen op wil hebben. Als je er geen ander op wilt hebben moet je dat paard niet meenemen naar de cursus vind ik.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:08

Fleurtje100 schreef:
Nouja daarom zeg ik dus als je toch geen 2e fase wil doen, kun je net zo goed basis doen zonder paard. Scheelt ook een hoop tijd en gedoe. Het scheelt ook per cursus hoor. Er was hier toen een topic van iedereen die de cursus deed op verschillende locaties. Bij de een moesten er veel vaker paarden mee dan bij de ander, de een wisselt de eerste les al en wisselt 2 keer per les, en de ander bouwt dat heel rustig op.
Bij ons zijn er toen ook twee paarden die gewoon L2 waren met winstpunten niet goed genoeg bevonden voor de cursus. En die waren gewoon braaf hoor, alleen wat mindere gangen. Best vervelend want een meisje kon geen ander paard regelen en had dus 500€ voor niks betaalt.

Sturen ze je gewoon weg als zij het paard niet goed genoeg vinden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:10

Misschien dat ze dan idd wel kijken naar de combinaties. Wij hadden eigenlijk geen gekke paarden er tussen zitten, allemaal braaf, de meesten liepen M of Z. Wij hebben toen elke les twee keer gewisseld, op het einde had ik maar een paard niet gereden en ik had er een tussen zitten die ik niet wilde loten omdat hij 1,78 was en ik daar destijds toch echt niet fijn mee wegreed met mijn eigen kleine postuur. Uiteindelijk lootte ik twee erg goede paarden die op dat moment in het Z1 kringkampioen oid waren en die paarden sleepten me er ook door. Was 10 jaar geleden niet zo handig met rijden en ook niet met lesgeven trouwens, dus ben uiteindelijk ook gezakt op lesgeven (Stond van de zenuwen echt maar wat te broddelen := ) Hoop dat ik in tien jaar toch wat bij heb geleerd :D

rooz_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:12

Ik wil volgend jaar of jaar daarna wel een cursus gaan doen ( ga komend jaar afstuderen dus heb het druk genoeg), vroeg me af of men die basiscursus wel genoeg vindt... Kan je daarmee gewoon aan het werk of hebben ze liever dat je niveau 2 ook hebt gedaan bijv.?...
Voor mij zou het als bijbaantje oid worden, doe nu pabo maar vind de paarden en lesgeven toch ook wel erg leuk ;) Meer voor erbij dus.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:13

Sannnn schreef:
Sturen ze je gewoon weg als zij het paard niet goed genoeg vinden?

Ja, in mijn cursus viel destijds ook een paard langdurig kreupel, gelukkig kon de ruiter een ander paard regelen want anders ben je je geld dus kwijt. Mijn eigen paard had een virusje en toen nam ik een Fries mee en daarmee mocht ik destijds niet op examen. Zal nu wel anders zijn hoor, maar destijds vond men dat geen rijpaard. Gelukkig was mijn paard snel opgeknapt, anders had ik ook geen vervanging gehad.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:16

Raar dat ze twee paarden wegsturen, puur omdat ze wat mindere gangen hebben. Het paard dat ik destijds mee had was ook zeker geen sterke loper, maar dat leverde echt geen problemen op. En ik heb in de andere cursussen ook wel eens paarden gezien waarvan ik dacht: "mwoah", maar die mochten ook gewoon meedoen. Zolang een paard maar rad loopt en fatsoenlijk te rijden is moet het volgens mij geen probleem zijn. Vind het dus vreemd dat een instructeur een paard daarop afkeurt voor de cursus.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:26

@ Sannnn, dat gebeurde toen wel ja. Een had vrij korte gangen en een lastige hals (was ook een beetje vreemde kruising van net 1,60). En de andere maakte snel taktfouten in de verruimingen en op kleine voltes en wendingen waar hij niet goed in werd begeleid. Over een fries werd in eerste instantie moeilijk gedaan bij ons, maar de desbetreffende fries liep Z1 en kon gewoon echt fijn lopen.
Om eerlijk te zeggen denk ik dat hij mijn paard ook liever had weggestuurd (heeft snel taktfouten in zijn galop en mijn paard moest van hem altijd teruggereden worden waardoor het dus juist misging) maar die liep ook M2 met winst. Bovendien heeft dat ene meisje een hele klachtenbrief gestuurd naar de KNHS.

Ik wil trouwens wel even verduidelijken dat ik er géén problemen mee heb als andere op mijn paard rijden. Er was bijvoorbeeld ook een cursist die echt fantastisch kon rijden op mijn paard, dat was echt leuk om te zien. En er was er ook eentje die op een vreemd paard (en natuurlijk ander zadel) niet zoveel balans had en daardoor steun zocht aan de teugels, maakt me ook niks uit. Ik had alleen verwacht dat er met zaag en trekwerk wel wat van gezegd zou worden. Zeker omdat ik echt niet de enige was die er moeite mee had.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:04

Fleurtje100 schreef:
Qua tijd stelt iig die 1e fase niet veel voor. Het is gewoon een avondje in de week waarvan je ongeveer om de week je paard meeneemt. En de theorie stelt niet zoveel voor, weinig nieuwe informatie. Ik zou wel goed nadenken over Orun 1e fase of de basisinstructeurscursus. Als je namelijk toch niet de ambitie en tijd hebt ooit die 2e fase te gaan doen (die kost je wel een hele dag per week) kun je beter de basiscursus doen. Dan heb je toch je papiertje en hoef je niet de hele tijd je paard mee te nemen. Ik vind de 1e fase cursus behoorlijk tegenvallen, was het rijtechnisch lang niet altijd met de instructeur eens. De meeste mederuiters reden keurig maar er zitten er altijd 1 of 2 bij die je toch echt liever niet op je paard hebt. Daar heb je bij de basisintructeurscursus allemaal minder last van.

Hmm mijn gevoel zei dat dat dat eerder andersom was, bij de basiscursus veel meer 'die je liever niet op je paard hebt' dan bij de 1e fase.

maargoed bij de basis hoef je natuurlijk je paard ook niet mee :+ dat is ook weer zo.
en ben het met je eens hoor, dat als je de 2e toch niet van plan bent te doen, je beter gewoon voor de basis kan gaan :j

Roos_s schreef:
ja idd, maar dat lijkt me ook meer dan logisch he ;) anders lijkt zo'n parcour me niet zo'n strak plan.

dat laatste ben ik niet zo met je eens... tuurlijk je paard zou niet helemaal naar de kl*ten zijn na 1x. maar heb toch al enorm veel verschillende paarden gezien die er erg heftig op reageren, en best een behoorlijke tijd van slag zijn nadat er 1x iemand anders op heeft gezeten......
kan me voorstellen dat je daar niet echt veel trek in hebt, althans ik zou er niet echt blij van worden :n

*edit* las even verder, dat er dus niks gezegt word van dat gezaag, getrek en geschop daar kan ik dan met mijn pet ook niet bij := nou zal dat vast niet op iedere plek zo zijn (mag ik hopen?) maar lijkt me toch dat dat ook niet de bedoeling er van is :n

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:50

Het is inderdaad verandert ja. Wat ik heb gedaan (1e fase) is nu instructeursopleiding 2. Het examen ziet er ook anders uit. Ben heel benieuwd wat ze bedoelen met dit: (praktisch examen, 'begeleiden bij wedstrijden' (opdrachtvorm) en assisteren bij organiseren van evenementen' (opdrachtvorm).

Om er werk in te vinden maakt het denk ik niet eens zoveel uit wat voor diploma je hebt, het gaat er toch meer om wat je kunt. Om beter te leren rijden kun je het geld denk ik beter investeren in prive lessen bij een goede instructeur. En ik denk dat je bij de basisinstructeurscursus misschien wel een stuk meer leert over lesgeven dan bij niveau 2. Bij ons lag de nadruk vooral op het rijden, iedereen heeft misschien 1 of 2 keer 15 min geoefend met lesgeven. Bij de basiscursus is denk ik meer tijd voor het lesgeven.