Jureren op rassenwedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 17:35

WestBest, die opmerking over Lusitano's _O-

Maar het ligt dus niet aan mij dat je ook op een rassenwedstrijd hetzelfde jureert als op een gewone wedstrijd.
Blijkbaar doen de niet bokkende juryleden het toch anders :+

Albert, dit is een subforum voor juryleden en instructeurs. Als ik dus om reacties van juryleden vraag is dat heel legitiem :D
Als ik meningen (want dat zijn het en geen antwoorden, ze jureren immers niet) had willen hebben van wedstrijdruiters had ik dit wel op Vragen en Discussies geplaatst ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:50

Ik vind dat je wel gelijk hebt, ik zou ook zeker niet anders punten hoor.
Maar aan de andere kant er zijn overal van die wedstrijdjes waar ze alleen juryleden die ruim punten uitnodigen. Dat heb je ook buiten de rassenwedstrijden. Dat soort wedstrijden zouden van mij ook wel aangepakt mogen worden!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:51

Ik vind niet dat er op raswedstrijden overdreven hoog gepunt wordt :n
Zo heb ik al mijn punten in de L2 op gewone wedstrijden gereden, terwijl ik in die klasse ook haflingerwedstrijden bezocht.

Ik vind dat er geen verschil in zit hoor :n . Tenzij de jury natuurlijk helemaal fan is van dat ras :))

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:56

Kwestie van lezen, er wordt niet gezegd dat dit altijd het geval is, maar wel vaker is....
Tuurlijk kun je ook gewoon je punten halen op reguliere wedstrijden; kwestie van netjes rijden en dat kan met elk ras.

Maar de tendens is toch wel vaak dat juryleden wat hoger zitten.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:05

ACSM schreef:
Ik heb een haflinger en rijd haflingerwedstrijden, maar ook tussen de paarden. Er is zeker een heel duidelijk verschil tussen de jurering van deze wedstrijden. Naar aanleiding van mijn bevindingen heb ik een mail gestuurd naar het bestuur van De Aangespannen Haflinger die deze wedstrijden organiseert.

Dit stond er in mijn mail die over de haflingerwedstrijden gaat rondom Utrecht:

Al enige tijd houdt mij de jurering bij haflingerwedstrijden aardig bezig. Het valt mij op dat deze jurering niet altijd overeenkomt met wedstrijden waar alle soorten paarden mogen starten. Haflingerwedstrijden tellen mee voor KNHS punten, dus de normering en de verwachting zou gelijk moeten zijn. Toch bekruipt mij het gevoel dat dit niet zo is... Combinaties die in de B en L winstpunten scoren terwijl het paard niet nageeflijk loopt zou niet moeten kunnen. De KNHS heeft een aantal doelen en algemene principes opgesteld wat het doel van de dressuur is en wat de combinatie dus moet laten zien. Deze principes zie ik niet altijd terug als ik de proeven en de punten met elkaar vergelijk op haflingerwedstrijden (vooral klasse B en L).
Daarbij komt ook dat als een combinatie steeds punten scoort in de B en L terwijl de basis niet goed bevestigd is, er moelijkheden en teleurstellingen kunnen ontstaan in de klasse M en Z. Eerst kregen ze wel winstpunten en nu opeens niet meer. (B en L worden door een andere jury beoordeeld dan de klasse M en Z).

Waarom maak ik hier nu een punt van... Er zijn mensen die opmerken dat er anders gejureerd wordt bij haflingerwedstrijden. Je creeert een scheiding en die scheiding zou er juist niet moeten zijn. "Op haflingerwedstrijden kun je wel winst rijden, maar op een paardenwedstrijd rijd je nooit. Op haflingerwedstrijden sprokkel je je punten wel bij elkaar." Dit wil ik graag voorkomen. Er mag geen verschil inzitten.... Als je goed rijdt, krijg je winst en anders niet!!!
Deze opmerkingen heb ik overigens nooit gehad en heb mijn punten tussen de paarden en de haflingers gereden. Wel merkte ik verschil tussen de jurering. Bij de haflingers werd er een stuk soepeler gejureerd.

NB. Hier even van de site van de KNHS een stukje uitleg...

Artikel 100 - Doel en algemene principes

Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door

een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel,

ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen

elkaar volledig; er is harmonie.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:

– de ongedwongenheid en regelmaat van de gangen

– de ontspanning

– de aanleuning

– de impuls

– het recht gericht zijn van het paard

– de verzameling

Het paard geeft in zijn werk de indruk dat het uit vrije wil datgene doet wat van hem

wordt gevraagd. Met vertrouwen en oplettendheid geeft het zich edelmoedig over aan

zijn ruiter. Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte

lijn en past zijn buiging aan volgens de bogen van alle andere lijnen.

De stap is regelmatig, vrij en ontspannen. De draf is regelmatig, vrij, soepel, krachtig en

actief. De galop is regelmatig, licht en gecadanceerd. De achterhand moet in alle omstandigheden

actief zijn. Op de eerste vraag van de ruiter wordt deze actiever en verlevendigt

daardoor de bewegingen van alle andere delen van het paard.

Dankzij steeds aanwezige impuls en de elastische buigzaamheid van zijn gewrichten,

die door geen enkele beperking worden tegengewerkt, gehoorzaamt het paard bereidwillig

en zonder weifelen, met kalmte en stiptheid aan de verschillende hulpen van de

ruiter. Het paard toont daarbij zowel geestelijk als fysiek een harmonisch en natuurlijk

evenwicht. Het paard is volledig ontvankelijk voor de hulpen (durchl?sig).

Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)

Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden,

wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.

Het scala ziet er als volgt uit:

Vertrouwensfase:

– Takt (zuiverheid van de beweging)

– Souplesse/ontspanning/losheid

– Aanleuning

Ontwikkeling draagkracht:

– Impuls

– Recht gerichtheid

– Verzameling

Disciplinereglement Dressuur

versie 2007-1

Het antwoord was dat het idd soms opviel en als ik er meer van wilde weten, moest ik verhaal halen bij de desbetreffende jury...

Ik was een keer mee met een kennis naar zo'n wedstrijd. Ik zag in de B en de L Haflingers plat door de bocht crossen in galop, mensen de ring uit stuiteren, niet aanspringen in galop, of met een flinke bok...noem maar op. Met dressuur had het weinig te maken. Natuurlijk reden er ook combinaties tussen die wel goed reden....maar...iedereen had dik winst. De jury, een oudere dame zat te glunderen. Ze genoot volop van deze prachtige dieren, zei ze nog tegen mij toen ik de documenten liet zien.
Mijn kennis, die op gewone wedstrijden nooit winst reed, reed in de B met haar Haf in raketstand de baan door, in vliegende draf, viel een paar keer uit de galop....en ze had toch nog 195 en 188 punten. Onvoorstelbaar!
Stel je voor dat je voor het eerst start op zo'n wedstrijd. En je haalt dan zulke punten. Dan denk je: kom ik ga er mee door...en dan kom je op de "gewone" wedstrijden en dan haal je geen punten... Dan krijg je van die reacties (zoals mijn kennis die ook altijd heeft): ik krijg geen punten omdat de jury een haflinger niks vindt.... Juist dit werkt in de hand dat mensen niet meer kritisch zijn op hun eigen rijden....want immers...bij de rasvereniging gaat het wel goed....daar begrijpen ze het tenminste.....zucht....

MariekeS_

Re: Jureren op rassenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:00

Tja, lastig, lastig :)
Het lijkt mij dat ruiters die alleen maar op rassenwedstrijden aan start komen toch wel anders tegen de 'sport' aan kijken dan ruiters die overal starten. Ik bedoel nu écht de ruiters die ALLEEN maar op rassenwedstrijden starten ;) Net als manegeruiters die onderling L2 zijn...die kunnen vaak ook geen fatsoenlijke B proef rijden.
Op een gegeven moment kom je jezelf toch wel tegen en wordt je met je neus op de feiten gedrukt :)
Ik denk dat de meeste ruiters die rassenwedstrijden bezoeken diep van binnen ook wel weten dat hun punten misschien niet geheel terecht zijn en dat ze op een reguliere wedstrijd niet zo hoog gereden zouden hebben...Tenminste, dat hoop ik voor ze :=
Ik ben zelf ook van plan om af en toe mee te doen met een haflingerwedstrijd, maar niet om de punten :n Ik vind het gewoon leuk om een keer tussen alleen maar Haflingers te rijden :) wat onze punten of plaatsing dan zijn maakt me echt niet uit :n Daar komt bij, ik heb dan ook vééél liever een jury die jureert waar het op staat en niet kwijlend strooit met punten :+ Ik kom er anders toch 2 weken later wel achter :=

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 08:02

Moderatoropmerking:
De vraag is of je wel eens jureert op rassenwedstrijden. Bij deze het verzoek om on-topic te blijven ;)

Marije_jiplover

Re: Jureren op rassenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:08

Ik heb laatst een keer een haflingerwedstrijd gejureerd. De reden dat ik ja gezegd heb op deze wedstrijd is wel omdat dat ras me interesseert.
Maar ik heb niet anders gejureerd dan ik op een gewone B-rubriek zou jureren. Ik had dus ook combinaties die plat door de bocht gingen, die gingen dus met 165 punten oid naar huis. Maar ook een paar mooie proeven gezien, dus ook ruime winstpunten uit kunnen delen (net geen 2 per proef).

Ik vind het concept op zich geen onzin, het is leuk om een rassendag te organiseren, waarbij je dan ook wedstrijden voor punten kunt rijden. Het is gewoon leuk om als rasvereniging of stamboek zulke evenementen te organiseren. Ik heb zelf ook wel eens meegereden op zo'n evenement en het heeft gewoon veel sfeer.

Ik weet wel, dat de punten inderdaad gemiddeld hoger lijken te liggen dan op gewone wedstrijden en ik ben het met je eens, Fitz, dat dat niet zou mogen. Als deelnemer zou je dus ook reëel moeten zijn en je moeten afvragen of je echt wel zo goed gereden hebt, als er niemand zonder winstpunt naar huis gaat en jijzelf 185 punten hebt.

Of ik andere rassenwedstrijden ook zou jureren, weet ik niet. Op zich zeg ik, waarom niet, als het in mijn agenda past. Maar ik zal dan net als bij de haflingers gewoon proberen te punten wat ik zie en niet wat ik hoop te zien, ofzoiets.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:51

Ik heb nu 2 keer in mijn leven een rassenwedstrijd gestart.
3 wp in de Z2 maar een week later winst in 't zzlicht met hetzelfde paard op wel een normale wedstrijd.

Ook het L paard had vergelijkbare punten met wat ze normaal loopt.

Ik weet niet of ik het leuk zou vinden om er een hele dag na 1 hetzelfde ras te moeten kijken. juist de afwisseling van paarden in de ring vind ik leuk (nou schrijf ik altijd alleen hoor)