Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:57

Ook een leuke; kindjes van een jaar of 8 die elke keer als ze langs het juryhokje komen 'stralend' naar binnen lachen (denk aan het lachje dat je wel eens bij van die Amerikaanse mini-miss-verkiezingen ziet). Waar halen zulke kleintjes het vandaan, denk ik dan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:06

Mij maakt het echt niet uit wat voor een ras ik in de ring krijg. Al komen ze met een ezel. Ik beoordeel wat ik zie. Ik kijk niet naar vereniging of bekende ruiter. Als het niet goed is dan is het niet goed.
Ik merk ook bij het jureren dat ik vaak zesjes geef. Ik kan gewoon niet meer kwijt. Ik geef ook een 2 of een 9. al komen de cijfers 3-7 vaker voor.ik heb nog geen commentaar gehad/gehoord op mijn jureren. In ieder geval is er nog niemand bij mij gekomen.

Ik irriteer mij wel altijd aan mensen die als er iets fout gaat altijd de omgeving, paard of anderen de schuld geven.
Die mensen hebben gewoon de boel niet voor elkaar en vergeten ook dat ze met een dier te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:12

Gulpje schreef:
Het zal denk ik al schelen als er bij het zesje opgeschreven wordt wáárom het een zes is, en hoe het een zeven kan worden :)

Was in de L1 met binnenkomen al. Waren meestal zevens, dus als het een zes was wilde ik graag weten waarom.

Ik probeer bij zulke coupons dan een algemene opmerking erop te zetten. Vaak is het bij de 6jes ook meer een algemeen iets waardoor het geen 7's worden.. :)

En je moet niet vergeten dat veel opschrijven in de praktijk niet altijd werkt, vaak is er domweg de tijd niet voor en nog vaker zit er een jong meisje te schrijven die het allemaal niet echt bij kan houden dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:30

Persoonlijk commentaar geven is idd het mooist, maar ik doe het niet.. Heb er zelf ook een hekel aan als de ring uitloopt, dus zal er zelf zeker voor zorgen dat het niet gebeurt. Tenzij ik de 2e proef jureer en mijn ring nog leeg is omdat de volgende de 1e proef nog rijdt, als er dan iemand naar mijn auto komt wil ik er best wat over zeggen :j

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:41

Inderdaad Relaxed, zo probeer ik het ook te doen.

Verder kan ik me ergeren aan een paardonvriendelijke ruiter en erg grove hulpen/onrustige beenligging. Er kan altijd wat misgaan en als dit netjes opgelost wordt laat ik het ook zeker op de coupon zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:01

driebergen schreef:
Meetje22 schreef:

Oh mijn God, snap nu dus waarom sommige jury's mij zo raar aankijken >;)
Ik heb ook mijn gelukstientje tussen het paspoort zitten.
Die mensen zullen wel gedacht hebben: wat een armoedzaaier,denkt die ons nou echt om te kopen met een tientje :') _O-

_O-
om nog maar te zwijgen over het gezicht als een jury dit tientje wel pakt!!!! :D
'eh... meneer/mevrouw, mag ik misschien mijn gelukstientje weer terug?' ;(

Whahaaaa nou idd! :P Ik zie het al voor me ;)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:13

als ik de 2e proef heb dan hoef ik het niet te zien als er maar duidelijk gemeld wordt wie er in de ring zit. 1e proef wil ik wel zien

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 21:27

Ik kreeg regelmatig scheve blikken en antwoorden van: Oh, dat ligt in de auto als ik naar de paspoorten vroeg. En regelmatig moest ik ruiters erop wijzen dat hun inentingen niet in orde waren. Dus het was nog nuttig ook! Met springen zouden ze ook meer moeten controleren, ook op chips!

Heel opvallend trouwens dat veel ruiters het papier van hun paard achter in het paspoort laten zitten. Dat papier kun je beter apart bewaren. Probeer maar eens te bewijzen dat dat paard van jou is wanneer je geen papier en paspoort hebt!.(Om maar eens wat te noemen)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:03

Janientje schreef:
Ik heb altijd erg veel lol met mijn paard als ik op wedstrijd ga, omdat we nog wel eens hekjes scheppen ofzo :+
Maar nu ben ik wel benieuwd, is dat leuker voor juryleden of irriteren ze zich daaraan omdat ze misschien denken dat ik niet mijn best doe? :o

Ik denk dat veel juryleden het niet kunnen waarderen. Ikzelf zou dan zoiets hebben van wat doe je op een concours als je je paard niet eens binnen de hekjes kunt houden.

Maar misschien zitten er wat jury's tussen die wel van een lolletje houden ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:29

Aranel schreef:
Inderdaad zeg :?
Nu kunnen sommigen wel zeggen dat íeeeeedereeen waarschijnlijk slecht reed die dag, maar ik vind dat de schuld, bij grote uitzondering, bij de jury kan liggen. Zeker in dit geval.. Komop zeg 150 en lager, dan mag het paard wel de hele proef het tegenovergestelde hebben gedaan van wat gevraagd werd :n

Nee hoor, ik heb ook weleens B/L rubrieken gehad die werkelijk echt dramatisch waren. Paarden die op de kop, niet nageeflijk met een strakke rug liepen. Echt compleet op de voorhand, helemaal vast. De hoeken kwamen ze bijna niet door omdat er geen buiging inzat, vielen dus zo door het binnenbeen heen.
Echt heel erg. Zijn idd vaak die kleine wedstrijden.

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:42

Misschien zal ik dat ook eens een keer moeten doen ;)
Ik zit meestal als ik anderen zie rijden, alleen maar kritiek te geven. Ook als ik vind dat de ruiter goed kan rijden, haal ik er toch altijd weer de minpuntjes uit. Terwijl ik het goede helemaal niet noem, en je daar ook goed op moet letten bij jureren..
(En die opmerkingen die ik geef, daar zou ik zelf ook wat mee moeten doen.. Hakken naar beneden, tenen naar binnen, handen rechtop, niet naar voren vallen.. :P)

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:43

Ik weet zeker dat de jury net zo beroerd naar huis is gegaan als de ruiters bij al die lage punten. Ik kan je verzekeren dat er niets aan is om alleen maar zulke lage punten te geven. Heb je daar wel eens bij stil gestaan? Het kost een jurylid echt geen geld wanneer hij hoge punten geeft, maar de vertoning moet er wel naar zijn! En wanneer je bij die jury een voldoende haalt, dan heb je hem ook echt verdiend. Zo kun je het ook bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:41

Suzanne F. schreef:
Aranel schreef:
Inderdaad zeg :?
Nu kunnen sommigen wel zeggen dat íeeeeedereeen waarschijnlijk slecht reed die dag, maar ik vind dat de schuld, bij grote uitzondering, bij de jury kan liggen. Zeker in dit geval.. Komop zeg 150 en lager, dan mag het paard wel de hele proef het tegenovergestelde hebben gedaan van wat gevraagd werd :n

Nee hoor, ik heb ook weleens B/L rubrieken gehad die werkelijk echt dramatisch waren. Paarden die op de kop, niet nageeflijk met een strakke rug liepen. Echt compleet op de voorhand, helemaal vast. De hoeken kwamen ze bijna niet door omdat er geen buiging inzat, vielen dus zo door het binnenbeen heen.
Echt heel erg. Zijn idd vaak die kleine wedstrijden.

En dan nog niet te spreken van de beroerde afwerking van de proeven.. Want echt, de proeven worden vaak zoooo slecht en slordig gereden in de B en L1.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:28

De eerste keer dat ik moest jureren kwam er in de kantine ook een man naar me toe.. Zijn zoon wou zo graag springen en hij was daar een winstpunt voor nodig, of ik niet daar een beetje rekening mee wou houden :+ Heb gezegd dat ie gewoon goed zijn best moest doen.. Uiteindelijk had ie iets van 160 punten ofzo, hij kreeg het paard een kant op niet eens in galop.. :n En zo waren er nog veel meer dingen die nergens op leken..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:00

Interessant topic. Ik volg het al een tijdje... Als FNRS-jury een keer een vader meegemaakt die me bijna aanvloog in de pauze omdat hij het niet met de punten van zijn dochter eens was en de manegehouder die er niets aan deed... Ben de rest van de dag het juryhok niet meer uitgeweest en gek genoeg is mijn agenda altijd vol als dat bedrijf belt!

Waar ik me als jury ook aan kan ergeren: als collega's stelselmatig te soepel zijn geweest waardoor een kind ruim boven zijn eigen kunnen wedstrijd moet rijden.

Geen ergenis, maar wel een leuke ervaring: een klein beginnend meisje dat moest groeten naar de jury, mij daarin herkende als haar eigen juf, en uitbundig begon te zwaaien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:11

En wat doen jullie als blijkt dat je op 179 uitkomt? Ik verander eventueel alleen omhoog als ik het toch eigenlijk wel een punt waard vind, maar anders laat ik gewoon 179 staan..

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:32

Als FNRS jury ben ik relatief snel geneigd om 209 in 210 te veranderen. Niet altijd, maar vaak wel.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:39

179 is bij mij 179. Ik verander er niks aan. Ik rij zelf ook wel eens 179 das balen maar ja dan weet je dat je de volgende keer beter je best moet doen. Probeer er dan wel een algemeen commentaar op te zetten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:20

Ik verander het ook niet, alleen soms bij jonge kinderen op pony's.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:57

Ik verander eigenlijk niet. Het is mij duidelijk geleerd om te punten wat je ziet. Ieder onderdeel opnieuw. Maar eerlijk toegeven, ik heb weleens mn hand over mn hart gestreken. Ben overigens FNRS-jury.

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:15

Ja, de schijfster telt alle punten bij elkaar op :).
Soms wordt je hierbij nog geholpen door de jury als het je nog niet zo goed lukt maar eigenlijk wordt wel van je verwacht dat je het zelf kan.

Ik schrijf zomers regelmatig bij de wedstrijden van onze verenigingen, de laatste tijd vaker M & Z en vind het ook erg leuk en leerzaam om te doen. Ook al rijd ik zelf nog lang niet in de klasse, in elke klasse waar je schrijft kun je wel wat leren. Ook de manier waarop de jury naar de combinatie kijkt, het commentaar dat hij of zij geeft. Je krijgt hoe vaker je schrijft (als je het mij vraagt) ook steeds vaker dat je de dingen ziet die de jury ook ziet. Toen ik net begon met schrijven dacht ik af en toe: :+ :+ dat zie ik dus echt niet hoor!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:40

Relaxed schreef:
En wat doen jullie als blijkt dat je op 179 uitkomt? Ik verander eventueel alleen omhoog als ik het toch eigenlijk wel een punt waard vind, maar anders laat ik gewoon 179 staan..

Ik had vandaag zoiets... Meisje reed 1e én 2e proef een keer verkeerd, en had 181-2 en 180-2 :o . Dan ga ik het ook niet aanpassen, ook al vond ik het sneu, als ze de proeven had gekend was het niet gebeurd en als ze écht fijn had gereden had ze die -2 ook wel kunnen hebben ;)

Had wel een keer een meisje op een AB pony in de B en die kwam 1e proef op 179 en 2e ook, die 2e heb ik toen naar 180 gepunt.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:20

Ik heb vandaag FNRS gejureerd, daar is 210 punten een promotiepunt (winstpunt). Helaas hadden een aantal mensen 209 punten. Ik heb het zo gelaten, als ik bij de ene ga zitten knoeien en bij de andere niet is dat niet netjes. Bovendien kun je het ook anders bekijken:

209 punten is bijna een pp, helemaal niet heel slecht ofzo, vaak gewoon slordig. Vandaag een aantal keer verkeerde galop en dan gewoon zonder te voelen/kijken doorrrijden op de volte enzo.. Ik zeg dan altijd: probeer het in iedergeval te herstellen, dan laat je blijken dat je door hebt dat het niet goed is.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:18

carrylies schreef:
Ik heb vandaag FNRS gejureerd, daar is 210 punten een promotiepunt (winstpunt). Helaas hadden een aantal mensen 209 punten. Ik heb het zo gelaten, als ik bij de ene ga zitten knoeien en bij de andere niet is dat niet netjes. Bovendien kun je het ook anders bekijken:

209 punten is bijna een pp, helemaal niet heel slecht ofzo, vaak gewoon slordig. Vandaag een aantal keer verkeerde galop en dan gewoon zonder te voelen/kijken doorrrijden op de volte enzo.. Ik zeg dan altijd: probeer het in iedergeval te herstellen, dan laat je blijken dat je door hebt dat het niet goed is.

Ik verander dan nog wel eens 209 in 210. Als het toch al op het nippertje is, geniet er dan maar van en bedenk dat het de volgende keer wel eens tegen kan vallen. Bij de FNRS jureer je vaak (jonge) kinderen die er vaak iets anders tegenaan kijken dan de KNHS ponyruiters. Ik hoop dat dat net aan pp ze motiveert het de volgende keer minstens zo goed te doen, zo niet beter.

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:15

Ilja000 schreef:
carrylies schreef:

Ik verander dan nog wel eens 209 in 210. Als het toch al op het nippertje is, geniet er dan maar van en bedenk dat het de volgende keer wel eens tegen kan vallen. Bij de FNRS jureer je vaak (jonge) kinderen die er vaak iets anders tegenaan kijken dan de KNHS ponyruiters. Ik hoop dat dat net aan pp ze motiveert het de volgende keer minstens zo goed te doen, zo niet beter.

Soms doe ik dat ook wel. Vaak kijk ik even naar het commentaar dat op het protocol staat. Als het echt eigen fouten zijn zoals verkeerde kant op rijden, verkeerde galop en niet terugnemen dan laat ik het meestal zo. Als het zo'n beetje net/net wat wil ik nog wel eens mn hand over mn hart strijken.