juryleden: tong uit de mond subtop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 08:54

Als je er van uit gaat dat de mond van een paard geheel gevuld is met tong, vervolgens prop je er een stang èn een trens in, dan moet daar ruimte voor gemaakt worden. Die ruimte maakt het paard, net als wij bijvoorbeeld met een grote toverbal, door de tong naar achter te brengen. Daarbij ligt de tong dus veel meer tegen de randen van de kiezen in de onderkaak aan. Daar kunnen gemeen scherpe randen en punten zitten wat gewoon natuurlijk gevolg is van het afslijten van de kiezen tijdens het kauwen.
Dat doet zeer. Daaraan probeert het paard te ontsnappen door de mond open te houden en/of de tong uit te steken.
Is het tong uitsteken daarmee een rijtechnische fout? Soms wel soms niet.
Het is wel aan de rijder om dit te voorkomen en aan de jury om het te bestraffen.

Lusitana

Re: juryleden: tong uit de mond subtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:42

Wat betreft de ruimte in de mond:
Men zou kunnen beginnen met de neusriem wat losser te laten. Die ouderwetse twee vingers ertussen is ook niet voor niks, dat geeft dan net de ruimte voor bit(en).
Een paard mag, ook reglementair, nl best de mond IETS openen.
Het is een hardnekkig misverstand dat het niet mag en daarom worden neusriemen ten onrechte veel te strak aangesnoerd en dit op zichzelf zorgt voor problemen die er niet geweest zouden zijn als de neusriem niet aangesnoerd was.
En áls er al een probleem is dan lost een neusriem dit niet op, het verplaats gewoonlijk alleen het probleem.

Ruiterfout is verder in mijn ogen rekbaar tot "verantwoording van de ruiter" en niet altijd strikt "rijtechnisch".

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:59

Er zijn ook paarden die het uit gewoonte doen. Die gewoon ontspannen en netjes in de aanleuning lopen en toch hun tong naar buiten gooien. Ik vraag me af of een jury het dan wel zó streng moet beoordelen. Ik weet in ieder geval dat mijn instructrice ook meerde malen dik winst heeft gereden in het ZZ-licht met een paard dat zijn tong weleens uitstak of zijn mond opende tijdens de proef. Paard maakte verder geen fouten, en voerde al het gevraagde gewoon goed uit.
Als je foto's ziet van topruiters zie je dat er ook weleens een mond open is of dat de tong eruit is tijdens een proef waar gewoon 70% voor is gegeven. Het is denk ik net zoiets als met staartzwiepen, in principe is het verzet, maar als een paard voor de rest een ontspannen indruk maakt hoeft een jury er niet zwaar op af te straffen. Anders had Matine ook nooit hoog kunnen scoren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:50

Als een paard normaal gaat, kan het normaal scoren. Als de tong uit de mond een uiting is van een fout/ongemak, is dat zichtbaar, ook als de tong op dat moment net aan de andere kant zit en de jury het niet ziet. Dit zie je terug in de score. Lijkt mij logish.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:34

Lusitana schreef:
Ruiterfout is verder in mijn ogen rekbaar tot "verantwoording van de ruiter" en niet altijd strikt "rijtechnisch".

Helemaal mee eens.

Fleurtje 100 schreef:
Er zijn ook paarden die het uit gewoonte doen.

Er is geen enkel paard die er voor de lol mee begonnen is. Als je als ruiter het zover laat komen dat het een gewoonte is geworden ben je extra fout bezig.
Er is een groot verschil tussen even de tong uit steken en continu die lap er uit hebben. Als je zò correct kan rijden dat het paard zijn tong even naar buiten kan doen (voor klein onderhoud zeg maar) en ook weer naar binnen, dan verdien je extra bonuspunten.

PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:29

Het is zéker niet altijd de fout van de ruiter echt niet!
Zodra een paard het moeilijk gaat krijgen in zijn oeveningen kan het de tong er ook uitgooien, daar kun je dan als ruiter helemaal niets aan doen, helaas..........

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:00

Juist wel. De oefeningen zo vragen dat ze wél uitvoerbaar zijn, of pas vragen als het paard er aan toe is, want blijkbaar is hij dat dan nog niet als er verzet komt op die manier. Én probeer het een bitloos. Dan zie je soms een enorme verbetering, met andere woorden, de ruiter is toch te veel onnodig met het bit bezig. De teugelhulpen worden niet altijd begrepen of correct uitgevoerd door de ruiter, en een foute uitvoering van de hulpen geeft een foute reactie in het paard op welke manier dan ook.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:08

Albert schreef:
Er is geen enkel paard die er voor de lol mee begonnen is. Als je als ruiter het zover laat komen dat het een gewoonte is geworden ben je extra fout bezig.

Maar niet alle ruiters hebben hun paarden van jongs af aan, en het kan dan best zijn dat het probleem eerder ontstaan is, opgelost is, en een gewoonte geworden is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:52

Heino schreef:
Albert schreef:

Maar niet alle ruiters hebben hun paarden van jongs af aan, en het kan dan best zijn dat het probleem eerder ontstaan is, opgelost is, en een gewoonte geworden is.

Dat kan natuurlijk, maar daar kan een jury geen rekening mee houden denk ik.

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:55

Weet iemand toevallig of er ook een verbank is tussen het af en toe uitsteken van de tong tijdens het rijden enluchtzuigen op stal? Mijn paard is een luchtzuiger en steekt af en toe z'n tong naar buiten tijdens het rijden, terwijl hij wel ontspannen door z'n lijf loopt. Kan het zijn dat hij probeert lucht te zuigen op zijn tong tijdens het rijden? Misschien ligt het ook wel aan mij hoor, ben niet zo ervaren met dressuuur, maar hij deed het ook bij zijn oude eigenaar en zat te denken of er misschien een verband kan zijn.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:11

En kennis van me die had een paard die op die lucht zoog door de tong een stukje uit te steken, niet onder het zadel maar op stal en in de wei.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:13

Er is wel een verband:
Door deze stalafwijking slijten de snijtanden extreem kort af en zullen de kiezen elkaar raken bij normaal gesloten mond. Daardoor heeft de tong nog minder ruimte dan normaal in de mondholte en zal er weinig ruimte over zijn voor het bit.
@ Karin: Ik heb dat ook wel eens gezien.