ORUN cursus dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:42

Ik heb hier ook nog een vraag over. Ik ga volgend jaar ook via school de Orun doen. Nou vroeg ik me af of je echt de basis opleiding nodig hebt voor de Instructeurs 2 opleiding. Op de KNHS site staat van niet.
Maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Is Instrucuteurs 2 opleiding moeilijk te doen als je geen basis hebt gehaald?
Zelf heb ik in het verleden L2 en L springen gereden en ga ik over een poosje weer van start in de L1 met een nieuw paard. Dus het niveau is voor mij haalbaar denk ik. Ik was alleen benieuwd naar ervaringen van anderen die ook geen basis gedaan hebben maar gelijk nummer 2. Of mensen die het allebei gedaan hebben..
Ik ben benieuwd :)

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:34

Wij hebben wel degelijk theorie én praktijk examen af moeten leggen. We hebben lesgegeven aan manegeruiters, zowel dressuur als springen. En ook nog eens in ons apen pakje ;) .
Dus ook dan krijg je een diploma.

Hoe het aanzien is van deze cursus/diploma weet ik eigenlijk niet heel goed.. Ik hoor er verder niet veel over helaas.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:38

Ik heb nooit de basis gedaan van de Orun (nu heet dat niveau 1). Volgens mij is dat inderdaad niet zo'n hele fantastische cursus.

Als je het niveau hebt en je kunt een paard mee nemen, zal ik lekker niveau 2 (1e fase) gaan doen! Je leert er heel veel van, misschien moet je iets aanpoten, maar dat verschilt per persoon. Wij hadden Z ruiters in de cursus (ook die moeten ergens beginnen) maar ook ruiters met net een puntje in het L. Als je er zelf honderd procent achter staat, lukt het vast wel! (En is het zonde om eerst de andere cursus te gaan doen)

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:39

Beetje oefenen met lesgeven is sowieso trouwens erg handig. Dan heb je wat ervaring met in de baan staan.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:36

Ik heb wel al ervaring met het lesgeven maar dat waren privelessen, dus maar 1 of 2 personen. Ik doe het vooral voor de ervaring in grotere groepen op maneges. Ik heb niet de mogelijkheid om een eigen paard mee te nemen dus instructeur 2 is voor mij niet te doen. Maar in de cursus van helicon wordt ook niet om eigen paarden gevraagd. Hoe zit dat dan?

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:53

wij kregen les op een manege. Dus zowel theorie als praktijk.
Tijdens die avond waren er manege paarden/pony's en ruiters aanwezig die wij les gaven. Jammer dat je geen paard mee nemen kunt.

LadyLynn

Re: ORUN cursus dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:10

volgens mij moet je wel basis hebben voordat je naar een ander niveau mag voor het lesgeven (anders moet je even bellen, naar KNHS opleidingen.

Want bij de basis zit een flinke theorie bij (en geloof niet dat je dat verder nog krijgt omdat je dan de Basis al hebt)

het zijn 2 mappen, en gaat vanaf zoveel miljoen jaar geleden over het prehistorisch paard, tot de bekendste voorkomende ziekten. en van huisvesting tot het lesgeven zelf.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:37

Nee LadyLynn, dat heb je onjuist. Je kan zowel bij de Basis cursus(instructeur 1) beginnen, als bij de 1e fase(instructeur 2). Het verschil dat je hebt, is dat je voor instructeur 1 alleen Theorie en praktijk lesgeven als examen hebt, en voor instructeur 2 moet je naast de eerder genoemden(theorie en praktijk lesgeven) ook rijden. Daarnaast moet je voor instructeur 2 zelf L1+ winst zijn of zijn geweest, bij de basiscursus kun je altijd instromen. Theorie is voor instructeur 1 en 2 hetzelfde!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:10

De cursus MMI leidt helemaal op voor het lesgeven op maneges. Meer info op www.fnrs.nl

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:05

Ah okee. Dus je hebt je basis niet perse nodig voor Instructeur 2 als je het rijniveau maar hebt?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:10

Ik heb de basiscursus vorig jaar afgerond. Het is best wel pittig aangezien je 2 klappers met 200 pagina's moet kennen. Je krijgt dressuurtechniek, springtechniek, pedagogiek enz enz. Het is geen lalala opleiding.

De basis heb je idd neit nodig om door te stromen. Deze basis cursus hebben ze in het leven geroepen voor mensen die geen eigenpaard hebben maar toch wel dat papiertje willen hebben. De basiscursus is tot L1 niveau

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:19

Ik heb gekeken op de site van de fnrs, daar staat dat je lid moet zijn van de fnrs. Wat als je vereniging daar niet bij aangesloten is?? Kun je daar dan evengoed aan deelnemen??

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:57

Zover ik weet is de MMI opleiding alleen voor hen die lesgeven op een FNRS manege. Voor de zekerheid kun je ze het beste even mailen.
Je vereniging hoeft niet FNRS aangesloten te zijn. Dat staat er los van. De manege waar je in dienst bent wel.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:58

Het verschil tussen de basisinstructeur en de z.g. eerste fase is het rijden. In de basis rijd je zelf niet of nauwelijks (is het in ieder geval niet verplicht), in de eerste fase wordt het rijden ook in het examen meegenomen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:59

Heb net examen gedaan voor de basiscursus van de orun en zoals Somebody het verteld, klopt als een bus. ;)
Ik wil wel even erbij vertellen dat de orun erg veranderd is t.o.v een aantal jaren geleden.
Ik hoor vaak opmerkingen als dat de orun niet veel zou voorstellen en dat iedereen deze cursus "even tussendoor"kan doen.
Als ik mijn cursusstof vergelijk met sommigen die deze cursus een aantal jaar geleden gevolgd hebben, is de theorie nu zowiezo een stuk pittiger geworden.
Het enige verschil tussen basis en niveau 2 is het rijden, dat hoef je dus bij basis niet, mag wel.

Ik vond het flink aanpoten hoor en ben blij dat het achter de rug is. ;)

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:11

Orun basis is Prima! heb ik ook en dat werkt goed, tot en met L nivo mag je best lesgeven!
Zolang je zelf het inzicht enzo hebt is dat geen probleem! zeker voor een manege is basis wel genoeg!
succes