Flinke discussie met instructrice...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:42

Leuk is het idd niet, als iemand je op je fouten wijst. Maar wees er blij mee, dan heb je tenminste echt waar voor je geld. Je betaalt niet voor het opkrikken/bevestigen van je zelfvertrouwen lijkt me, maar voor het correct paard leren rijden. En je hebt idd mensen die goed met paarden, maar minder goed met mensen zijn. Probeer daar doorheen te kijken, of zoek een andere instructrice.

MeAndManuel

Re: Flinke discussie met instructrice...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 13:58

Iedereen bedankt voor je reacties..

Ik hoorde wel al vanaf verschillende kanten van mijn manege dat die instructice weggaat.. Ze had een jaar een contract en die is afgelopen en ze hebben best veel klachten van haar gehad... dusjaa

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:04

Jammer dat iemand weg gaat die durft te zeggen als het fout is.
Te vaak zie ik lessen waar naar de mond gepraat wordt van de ruiter.
En dan leer je niets.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:06

Eens met Kazary. Een goede les kan heel confronterend zijn. En dat is wat veel (recreatie)ruiters niet willen.

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:06

Van de andere instructices leer je ook heel veel en zeggen ook wel wat je fout doet..
Maar zij zegt niets anders.. zei kans niets anders zeggen dan dit doe je fout en dat doe je fout...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:07

Die instructrices heb je helaas ook. Daar wil ik ook geen les van nee :)

MeAndManuel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:07

Ik kan best tegen commentaar en ik zeg ook altijd dat je best wel eens grof met je neus op de fouten geduwt mag worden maar je hoeft mensen niet te bijven afzijken.!

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:40

Als je haar les niet fijn vind, of niet accepteert dat zei je commetaar geeft, hoe je het ook wil zien, kan je beter opzoek gaan naar iemand anders denk ik. Het klikt wel met iemand of niet.. En als t niet klikt word t toch niks. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:09

Fouten maken mag, maar het gaat wel ten koste van het paard. Als ruiter probeer ik dus héél voorzichtig te zijn. Als iemand dus zegt dat ik zaag, zou ik dat wel serieus nemen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:58

Ik heb laatst ook een discussie gehad met mijn instructrice.
Pony had er geen zin in en ik vind het dan heel moeilijk om 'gewoon' door te rijden.
Ik heb dan echt iemand nodig die me in rap tempo oefeningen achter elkaar laat rijden zodat ik geen tijd heb om na te denken.
Nu liet ze me maar een beetje aanmodderen op de volte, pony reageerde niet dus ik reed hem even flink vooruit.
Liever over-activiteit dan in-activiteit. Vond ze dus geen strak plan. Ik zat hem op te fokken etc, ik deed niet eerlijk.
Het enigste wat ik deed was flink vooruit rijden en vervolgens terug rijden naar basistempo met behoud van activiteit.
Daar zal ik inderdaad mijn spoor bij gebruikt hebben, maar om nu nu af te schilderen als iemand die vreselijk gemeen was?
Ze stond in het midden van de volte en begon klikgeluiden te maken, pony werd heftig en ik probeerde hem terug te rijden maar wel met activiteit (aan de achterkant). Toen liep ze boos weg.
Hallo?!
Ik loop tegen een probleem aan en dan loop je weg?!
Hier heb ik toch les voor?!

We hebben het uitgepraat en de les afgemaakt. Kwamen uiteindelijk door het probleempunt heen en pony liep heerlijk.

Met mijn instructeur heb ik nooit discussie, die zet me gewoon zo aan het werk dat ik geen tijd heb om te praten :+
En dat ik eigenlijk wat ik nodig heb :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:31

Les MANEGE-EIGENAAR versus CONTRACTUELE LESGEEFSTER: hier begint het al. De manege-eigenaar verdient zijn brood aan zijn ruiters, dus is het beter van ze steeds een goed gevoel te geven, anders gaan ze elders. Niemand wordt graag op zijn fouten gewezen, dus hij praat ze naar de mond. Hij trekt zich ook niet echt aan hoe het in de mond zit van een paard, want zijn manegepaarden hebben toch allemaal ne harde mond? Dus voor hem is dat de normaalste zaak van de wereld, en dit geeft hij zo door aan zijn leerlingen... Komen die leerlingen opeens in een andere context terecht, met een andere lesgever, die hen hierop gaat corrigeren, vallen zij uit de lucht, en verliezen ze hun veilig nestje. Want in de manege horen ze bij de besten, toch volgens de manege-eigenaar.
Een lesgever-lesgeefster die aangeeft van zacht te zijn in de mond, zou ik koesteren, want zo zijn er niet veel meer. Ikzelf doe dit van nature uit, is me nooit aangeleerd, maar ik merk wel dat velen het hierbij moeilijk hebben als je hen erop attent maakt. Juist door die manegementaliteit.
Ik zou even afstand nemen van het geval, wat haar grofheid betreft, en eens eerlijk kijken naar wat ze eigenlijk wilde zeggen: je bent hard in de mond. En dan kan je de keuze maken: ofwel doe je hier iets aan, en wordt je een betere ruiter, met meer respect voor je paard, ofwel doe je gewoon verder zoals nu, maar bedenk wel hoeveel paardenmonden verhard worden door deze manier van rijden. Zelfs ik met meer dan 20 jaar ervaring in de paardenwereld leer elke dag bij, en word ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat je nooit alles kan weten, en dat paarden me nog zoveel kunnen leren.Is soms heel confronterend, en pijnlijk, maar enkel zo kan je een goed paardenmens worden. En stel vragen aan je instructeurs, hoe dom ze ook lijken. Je mag hen ook eens in twijfel trekken, als je hiervoor een goede uitleg hebt. Niemand is perfect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:34

Ik blijf het raar vinden dat het altijd gelijk als afzeiken wordt opgevat als iemand op zijn fouten wordt gewezen.

Overigens goeie post van jou, Meliciana, scheelt me veel tikwerk ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:39

Omdat veel mensen hun fouten niet willen horen. :)

Het is aan jezelf om te beslissen wat voor jou goed voelt. Tegengestelde aanwijzingen kunnen soms erg verwarrend zijn en in sommige gevallen van een bepaalde kant erg hard aankomen.
Probeer objectief te kijken naar wat er nu eigenlijk tegen je gezegt is en relativeer dat (is het echt zo?).

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:30

Ik heb les gehad van 2 instructeurs die een ander al snel als 'te streng' zouden bestempelen. Bloed fanatiek, niet bang om commentaar te geven. Ik merkte ook dat niet iedereen daar even goed naar luisterde en sommigen waardeerden het commentaar niet zo. Ik vind dat ik het getroffen had met deze mensen. Ik heb er ontzettend veel van geleerd.

Ik heb ook eens een les van iemand bij gewoond van een andere instructeur, waarin zij alleen maar werd afgezeken. Totaal buiten proporties en deels nog onterecht commentaar ook. Belachelijk en slecht voor het vertrouwen van de ruiter nog ook. Daar gaat iemand ook niet beter van rijden!

Ik bedoel hier mee te zeggen dat veel en nuttig commentaar en afzeiken voor mij wel twee totaal verschillende dingen zijn. Ik krijg gráág (van bepaalde instructeurs) negatief commentaar, daar betaal ik tenslotte voor en niet om te horen wat ik allemaal goed doe. Daarentegen is het in mijn ogen (ik geef tegenwoordig ook af en toe les) wel belangrijk om ook positief commentaar te geven. Niet alleen voor het vertrouwen van de ruiter, maar óók om het verschil tussen goed en fout aan te geven. Zo kan de ruiter zelf ook gaan voelen waar ze naar toe moeten.

Dus de reacties van 'mooi zo, al dat negatieve commentaar, daar kom je voor', daar ben ik het niet geheel mee eens. Je komt om iets te leren, niet om afgezeken te worden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:41

kazary schreef:
Jammer dat iemand weg gaat die durft te zeggen als het fout is.
Te vaak zie ik lessen waar naar de mond gepraat wordt van de ruiter.
En dan leer je niets.

Idd je slaat de spijker op zijn kop.
Zoals de mensen op HAW mij hier kennen,zo ben ik in mijn lesgeven ook.
Mensen die echt iets willen leren, zijn uiteindelijk altijd blij met mij.
Komen ze van een instructrice die alleen maar deed hielenlikken en puntjes probeerde te scoren, sja dan moet je even door die zure appel heen.

Maar na een paar lessen kan ik mensen wel laten voelen hoe het wel moet, en altijd maar naar de mond praten daar leer je niets van.

Ik heb dus sterk het gevoel dat ik het wel eens zal zijn met deze instructie.
Je foto's laten idd een onrustige, te sterke hand zien, ben het ermee eens dat ze het netter had mogen verwoorden, maar met lieve woordjes worden ruiters niet beter.
Aanpakken van problemen moet soms net even wat pittiger ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:00

Heel vaak wordt het ook al 10 keer wel op een nette manier verteld. Maar dan doet de ruiter niets. En dan komt er wel eens een "nou gvd laat die handen los!"
En ineens zie je de ruiter schrikken en de handen wel los houden.
En die manier wordt wel onthouden, al die keren op een nette verwoording niet.

En wat meliciana zegt is ook gewoon erg waar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:40

Heino schreef:
Eens met Kazary. Een goede les kan heel confronterend zijn. En dat is wat veel (recreatie)ruiters niet willen.

echt niet alleen de recreatieruiters hoor!(waarom staat dat tussen haakjes?)

nee gewezen op je fouten worden komt niet altijd leuk over,maar waar heb je dan anders les voor?
ik zit ook weleens te brommen als ik priveles heb,maar mijn pony en ik gaan wel vooruit,omdat we ervan leren.

wel jammer dat je het zo ervaren hebt ts

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:52

Het staat juist tussen haakjes zodat het juist niet alleen voor de recreatie ruiters geldt. Ook voor andere.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:42

Idd Kazary ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:55

dat begrijp ik,maar alleen niet waarom het er specifiek bijmoest.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:01

meliciana schreef:
Les MANEGE-EIGENAAR versus CONTRACTUELE LESGEEFSTER: hier begint het al. De manege-eigenaar verdient zijn brood aan zijn ruiters, dus is het beter van ze steeds een goed gevoel te geven, anders gaan ze elders. Niemand wordt graag op zijn fouten gewezen, dus hij praat ze naar de mond. Hij trekt zich ook niet echt aan hoe het in de mond zit van een paard, want zijn manegepaarden hebben toch allemaal ne harde mond? Dus voor hem is dat de normaalste zaak van de wereld, en dit geeft hij zo door aan zijn leerlingen... Komen die leerlingen opeens in een andere context terecht, met een andere lesgever, die hen hierop gaat corrigeren, vallen zij uit de lucht, en verliezen ze hun veilig nestje. Want in de manege horen ze bij de besten, toch volgens de manege-eigenaar.
Een lesgever-lesgeefster die aangeeft van zacht te zijn in de mond, zou ik koesteren, want zo zijn er niet veel meer. Ikzelf doe dit van nature uit, is me nooit aangeleerd, maar ik merk wel dat velen het hierbij moeilijk hebben als je hen erop attent maakt. Juist door die manegementaliteit.
Ik zou even afstand nemen van het geval, wat haar grofheid betreft, en eens eerlijk kijken naar wat ze eigenlijk wilde zeggen: je bent hard in de mond. En dan kan je de keuze maken: ofwel doe je hier iets aan, en wordt je een betere ruiter, met meer respect voor je paard, ofwel doe je gewoon verder zoals nu, maar bedenk wel hoeveel paardenmonden verhard worden door deze manier van rijden. Zelfs ik met meer dan 20 jaar ervaring in de paardenwereld leer elke dag bij, en word ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat je nooit alles kan weten, en dat paarden me nog zoveel kunnen leren.Is soms heel confronterend, en pijnlijk, maar enkel zo kan je een goed paardenmens worden. En stel vragen aan je instructeurs, hoe dom ze ook lijken. Je mag hen ook eens in twijfel trekken, als je hiervoor een goede uitleg hebt. Niemand is perfect...

mooi gezegt en ik sluit me daar bij aan.
en scheelt mij ook veel typ werk :D :D