Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

kazary schreef:Jammer dat iemand weg gaat die durft te zeggen als het fout is.
Te vaak zie ik lessen waar naar de mond gepraat wordt van de ruiter.
En dan leer je niets.

Heino schreef:Eens met Kazary. Een goede les kan heel confronterend zijn. En dat is wat veel (recreatie)ruiters niet willen.

meliciana schreef:Les MANEGE-EIGENAAR versus CONTRACTUELE LESGEEFSTER: hier begint het al. De manege-eigenaar verdient zijn brood aan zijn ruiters, dus is het beter van ze steeds een goed gevoel te geven, anders gaan ze elders. Niemand wordt graag op zijn fouten gewezen, dus hij praat ze naar de mond. Hij trekt zich ook niet echt aan hoe het in de mond zit van een paard, want zijn manegepaarden hebben toch allemaal ne harde mond? Dus voor hem is dat de normaalste zaak van de wereld, en dit geeft hij zo door aan zijn leerlingen... Komen die leerlingen opeens in een andere context terecht, met een andere lesgever, die hen hierop gaat corrigeren, vallen zij uit de lucht, en verliezen ze hun veilig nestje. Want in de manege horen ze bij de besten, toch volgens de manege-eigenaar.
Een lesgever-lesgeefster die aangeeft van zacht te zijn in de mond, zou ik koesteren, want zo zijn er niet veel meer. Ikzelf doe dit van nature uit, is me nooit aangeleerd, maar ik merk wel dat velen het hierbij moeilijk hebben als je hen erop attent maakt. Juist door die manegementaliteit.
Ik zou even afstand nemen van het geval, wat haar grofheid betreft, en eens eerlijk kijken naar wat ze eigenlijk wilde zeggen: je bent hard in de mond. En dan kan je de keuze maken: ofwel doe je hier iets aan, en wordt je een betere ruiter, met meer respect voor je paard, ofwel doe je gewoon verder zoals nu, maar bedenk wel hoeveel paardenmonden verhard worden door deze manier van rijden. Zelfs ik met meer dan 20 jaar ervaring in de paardenwereld leer elke dag bij, en word ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat je nooit alles kan weten, en dat paarden me nog zoveel kunnen leren.Is soms heel confronterend, en pijnlijk, maar enkel zo kan je een goed paardenmens worden. En stel vragen aan je instructeurs, hoe dom ze ook lijken. Je mag hen ook eens in twijfel trekken, als je hiervoor een goede uitleg hebt. Niemand is perfect...