Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:16

Het is heel simpel, wij waren er allemaal niet bij, dus kunnen niet zeggen of je nu echt zo streng beoordeeld was, of niet.

Daarnaast ben ik het met Storm76. Dit was 1 jury, misschien was dat nu net inderdaad iemand die wat streng punt.
Op basis van 1 wedstrijd kun je niet zeggen dat 'men' te streng jureert in het B.

Daarnaast jureren veel jury's onderling stukken minder streng, omdat er ook nog echt minder ervaren combinaties in de onderlinge wedstrijden starten.
Om die niet te laag uit te laten komen, krijgen de goede ruiters automatisch ook meer punten.
Ik zeg niet dat dat bij jou ook het geval geweest is, dat kan ik namelijk niet zeggen, want ik was er niet bij.

Maar op basis van 1 wedstrijd zou ik zeggen, kop op, schouders eronder, volgende keer beter.

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:55

stoffel schreef:
Ik vind een 4 voor een onregelmatige middendraf nog veel te hoog

_/-\o_
Helemaal mee eens, zelfs in de B.

Maar ben het ook wel met TS eens dat er dan bij een 6 wel commentaar bij mag.
Dan weet je in iedergeval waar je aan moet werken om een beter cijfer te krijgen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:33

Te streng? Je bent gewoon veel te veel verwend met die hoge punten, op een onderlinge wedstrijd rijd je zo 200 punten. Maar bij officiële wedstrijden is dit toch iets moeilijker dan op een onderlinge wedstrijd. Wat verwacht je? Dat jury met 8e en 9's gooit? Dream on, de meeste jury's geven voornamelijk 6'jes en 7's. Van mij mogen ze de B veel strenger maken, komen er niet zoveel slechte combinaties in de L1!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:36

Karoliefje_ schreef:
Te streng? Je bent gewoon veel te veel verwend met die hoge punten, op een onderlinge wedstrijd rijd je zo 200 punten. Maar bij officiële wedstrijden is dit toch iets moeilijker dan op een onderlinge wedstrijd. Wat verwacht je? Dat jury met 8e en 9's gooit? Dream on, de meeste jury's geven voornamelijk 6'jes en 7's. Van mij mogen ze de B veel strenger maken, komen er niet zoveel slechte combinaties in de L1!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:41

Karoliefje, mooi verwoord, ben ik het helemaal mee eens.

Ook zou landelijk wat meer een lijn getrokken mogen worden, ga je vanuit hier over de wateren heen, dan vliegen de winstpunten je om de oren, word een stuk milder gejureerd .

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:44

Als ik het niveau zie in de B bij mensen die gewoon nog winstpunten rijden.. Nou dan zou ik zeggen, punt maar lekker streng. Ze mogen om mij in de B echt héeel goed letten op de basis..

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:45

crossmonster schreef:
Ook zou landelijk wat meer een lijn getrokken mogen worden, ga je vanuit hier over de wateren heen, dan vliegen de winstpunten je om de oren, word een stuk milder gejureerd .

is dat zo?
nou hier geen last van hoor. weet niet waar dat vandaan komt?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:50

Een 10 is voor god, de meester krijgt een 9 dus blijft er hooguit een 8 over voor de rest

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:51

Sorry dat ik het zeg, maar ik sluit me echt volledig aan bij het voorafgaande. Ik vind dat de B juist een stuk strenger gejureerd zou moeten worden! Als ik zie wat er allemaal in een rotvaart door de B gesjord komt. Kleine kinderen denken al gauw dat ze geweldig kunnen rijden, en ja dat snap ik, als ze meerdere keren terugkomen met twee winstpunten. En dan wordt het huilen als een jury zulke kinderen eens "normaal" jureerd. Wees maar blij dat ik er niet zat (niet dat ik jury ben, maar als ik dat was geweest :+ ), maar dan had je nog geen 4 gehad :o

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:53

crossmonster schreef:
Karoliefje, mooi verwoord, ben ik het helemaal mee eens.

Ik weet niet hoe het precies zit, maar zoiets heb ik ook wel eens gehord. Maar ook binnen provincies vind ik het verschil enorm. Zo staat Hulten bij ons bekend als de manege waar je heen moet gaan als je winstpunten wilt.... Daar moet je echt achterstevoren op je pony zitten om geen wp te rijden ..... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:56

Ik vind niks mis met een beetje kritisch kijken in de B, anders valt het in de L2 zo tegen :D (L1 gaat meestal nog wel) Ik vind het verschil in nivo tussen L1 en L2 groter dan het verschil tussen B en L1.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:57

maar er komen toch niet alleen maar dezelfde jury's op zo'n manege?

ik vind het niet erg dat ze streng zijn in de B,als je dan te makkelijk je winstpunten haalt,ga je finaal onderuit in de L.
laatst hier een combinatie van een klein welsh A ponytje met een meisje van een jaar of 8.
pony met de neus de lucht in,zwabberde alle kanten op,en dat startte dan in de M1..........dat was echt zielig,geen gezicht.
ze zat dan ook dik onder een winstpunt,en maar huilen en een boze moeder.........want ze reed toch M1?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:10

suleilitha schreef:
Ik vind niks mis met een beetje kritisch kijken in de B, anders valt het in de L2 zo tegen :D (L1 gaat meestal nog wel) Ik vind het verschil in nivo tussen L1 en L2 groter dan het verschil tussen B en L1.

Ik vind het niveau verschil tussen de L1 en de L2 vrij weinig, en dat vond ik ook van de B naar de L1. Ik ben benieuwd hoe de M1 zit. Maar als je een beetje normaal rijdt moet je in principe winst kunnen rijden.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:11

en ik vind ook persoonlijk TS, je hebt toch mooie punten !! Ik zou er blij mee zijn ;) Misschien beetje verwend idd met onderlingen punten.

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:12

dat klopt.
de M2 daar gaan een hoop onderuit.
daar blijven de meeste ook op hangen.
en dan maar zeggen we hebben een k*t jury....

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:20

Van mij mogen ze zorgen dat het niveau hoger ligt zodat het niveau in de M2 in vergelijking niet zo hoog is. Want als ik zie wat ik in april in de M1 moet, dat is zo makkelijk! En volgens mij moet je in de M2 heel wat meer kunnen en wordt er veel meer verzameling gevraagd!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:25

superbig schreef:
Leuk dat jullie allemaal reageren!
een 6 is toch een voldoende? Bij een 5 heb je een punt aftrek dus dan kan je dat toch niet als een voldoende zien?

Nou, dat vind ik dus ook! Die 4 voor een middendraf die onregelmatig is kan nog een keer ( al vind ik dat wel streng voor de B) maar dan had ik voor die andere middendraf die dus echt goed gereden en spectaculair was ook een 8 moeten hebben. Dit was echt zon jury die over het algemeen 6jes gaf.
Als ikzelf het id heb dat ik een geweldige proef heb gereden en ik krijg dan over het algemeen 6jes, vind ik het jammer dat er nooit geen commentaar bij staat waarom ik een 6je heb en geen 7. Als ik een volte rijdt en ik krijg er een 6 voor ga ik ervanuit dat de jury de volte goed vind. Maar nu weet ik nog niet wat ik eraan moet doen om een 7 te krijgen voor die volte.

6 is bevredigend, 5 is voldoende. Een 4 voor een middendraf die niet helemaal regelmatig gaat is ook prima te onderbouwen, het Skala der Ausbildung adh waarvan gejureerd wordt begint niet voor niets met takt en regelmaat ;) (en gaat verder met ontspanning/souplesse, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid en verzameling) . En dat is echt niet 'streng' voor de B, maar gewoon de basis waaraan je moet voldoen. Dan zie je ook meteen dat je aan behoorlijk wat aspecten moet voldoen, om een 'goed' (een 8) te scoren, laat staat de uitmuntend (10).
Neem bijv. de enkele passen middendraf over de diagonaal, die begint eigenlijk al in de hoek voor de wending. Paard moet taktmatig, met voldoende en correcte stelling en buiging, correcte aanleuning en voldoende impuls de wending doorkomen, om vervolgens weer recht op de diagonaal uit te komen. Takt en aanleuning mogen niet verstoord worden, impuls mag niet verdwijnen en dan moet er richting middendraf gereden worden, enkele passen aanhouden, en weer afbouwen. Ook hierin geldt dat de takt/regelmaat niet mag veranderen, aanleuning moet goed blijven, paard moet recht blijven, impuls moet blijven, en als je dat overleefd hebt moet je weer een wending door :Y). Alles telt mee in de beoordeling, en een 8 scoren is zo makkelijk nog niet, want het zijn niet alleen de 'enkele passen middendraf' op het midden die naar de paardenbenen kijkend beoordeeld wordt ;) .

Ik ben het overigens absoluut met je eens dat cijfers zo veel mogelijk onderbouwd moeten worden, daar wordt bij ons op de cursus ook echt op gehamerd :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:05

superbig schreef:
Ik heb de vorige wedstrijd laten filmen...
Eigenlijk vond ik op die film dat het er juist mooier uitziet dan het voeld. Ik had in die proef wendingen gereden die onder het zadel een beetje stortelig aanvoelde. Op de film was dit helemaal niet te zien en kreeg dan ook een 7.
Het is idd wel goed om jezelf zo af en toe even te filmen. Maar over het algemeen heeft mijn gevoel het wel goed.

Deze proeven heb je dus niet op video? Jammer, anders hadden we het kunnen zien.

Je gevoel heeft het over het algemeen wel goed zeg je, maar zonder dat je het terug gezien hebt weet je niet of je gevoel nu ook klopte.
Ik heb ook wel eens gehad dat ik voor mijn gevoel te weinig punten kreeg (andersom overigens ook!) en als ik m'n proef dan terug zag en kritisch keek moest ik de jury vaak toch wel gelijk geven.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:35

Het is ook erg afhankelijk van de jury of je wat minder of juist wat hogere punten krijgt.
Hier voorbeeldje van mijzelf. Toen ik begon met wedstrijden nog veel miscommunicaties gehad met paard, deels door mijn onkunde en spanning en deels doordat hij niet meewerkte. Soms kwam dat er op neer dat het paard grote delen van het proefje tegen de hand liep en niet lekker ontspannen wou zakken. Dit gebeurde op meerdere wedstrijden waarvan in de ene keer thuis kwam met 180 punten omdat ik alle oefeningen/figuurtjes keurig had gereden terwijl ik de andere keer thuis kwam met 150 punten omdat de jury vond dat mijn paard toch echt meer moest ontspannen (had trouwens wel gelijk).
Dit om even aan te tonen dat juryleden soms op totaal andere dingen letten.

lobke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:52

't blijft een jury sport, en het kan dan ook zijn dat de ene jury strenger rekent dan de andere. ;)

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:57

Dit zijn van die zinloze topics....moeten wij vanachter de pc gaan beoordelen of juw punten te hoog of te laag waren aan de hand van uitslagen van vorige keren. Ik zou zeggen...die jury heeft de proef in elk geval nog gezien en die heeft daarmee dus meer recht van spreken dat de gemiddelde bokker hier...

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:04

Jammer dat je geen foto`s hebt! Vind wel dat iedereen een beetje heftig reageert.. :o Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat! Veel plezier in ieder geval! Het is toch weer goed geweest voor je paardje! :j

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:37

Op foto's kun je geen proef beoordelen.
Dit is volgens mij echt weer zo'n geval dat denkt
Ik heb een goed paard ,ik heb goed gereden dus kan het maar aan een ding liggen DE JURY

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 19:50

B vind ik te streng, B vind ik niet echt een wedstrijd, dat is meer een soort oefenwedstrijd. Pas in de L begint het echte werk.......
Ze mogen de B minder streng beoordelen....... :+

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:51

helemaal mee eens geef ze allemaal 300 punten en laat ze lekker op hun bek gaan in de L