Juryleden@ Waarom geen 10

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: Juryleden@ Waarom geen 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:07

Nou, ik doe er wel wat mee. Ik geef dus wel die 8. Tenzij er iets aan mankeert, dan gaat er een punt af.
Maar ik ben het op zich wel met je eens Djilan. Dat punt kunnen ze beter weglaten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:16

En dan allemaal pauper-combi's in de ring ontvangen? Met de modder onder de buik en een vergeelde rijbroek en ranzige laarzen?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:18

Ik geloof niet dat dat zo snel zal gebeuren. Je wil je paard toch wel netjes voorstellen op wedstrijden?
In het M is verzorging niet meer verplicht, en daar zie ik ook iedereen netjes verschijnen Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:19

10 staat voor perfect of ver boven verwachting maar je weet wat je verwacht vandaar geen 10 Haha!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:20

Scum schreef:
Echt waar?

*LOL*

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:42

Het cijfer voor verzorging zou wat mij betreft weggelaten mogen worden, net als bij de klasse M1 en hoger.
Wat daarvoor in de plaats zou mogen van mij, is een mogelijkheid om -1 of -2 te geven op het totaal aantal gereden punten als de verzorging te wensen overlaat. Dus een smerig paard, niet verzorgde manen of staart, kleding van de ruiter niet in orde. Dan geef je dus geen punten meer weg voor onderdelen die niet met het gereden zijn van de proef of in het algemeen maar kun je wel korten op punten als de combinatie niet aan de gestelde verzorgingseisen voldoet.

In mijn ogen moet je je punten gewoon verdienen op het rijden an sich, en niet net aan een winstpunt kunnen verdienen op een onderdeel als verzorging.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:00

ik heb een keer een ponycombinatie een 10 gegeven voor de verzorging omdat ze er zelf super netjes en verzorgd uitzag en haar "witte"pony volgens mij in de wasmachine was geweest...witter kon haast niet...later vertelde haar moeder dat ze zoooo..blij was met haar 10 omdat ze altijd uren en uren aan het poetsen en wassen is voor ze op wedstrijd gaat..nou toch leuk om te horen..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:29

liess1 schreef:
ik heb een keer een ponycombinatie een 10 gegeven voor de verzorging omdat ze er zelf super netjes en verzorgd uitzag en haar "witte"pony volgens mij in de wasmachine was geweest...witter kon haast niet...later vertelde haar moeder dat ze zoooo..blij was met haar 10 omdat ze altijd uren en uren aan het poetsen en wassen is voor ze op wedstrijd gaat..nou toch leuk om te horen..

Inderdaad ontzettend leuk..... denk ook eens aan alle ruiters met een bruine of zwarte pony die dit ook doen, die hetzelfde cijfer krijgen als een ruiter die er geen fluit aangedaan heeft......

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:35

Bizzybijtje schreef:
Ja... maar stel je voor dat iemand die er echt supernetjes uit ziet een ontzettend slechte proef rijd, en iemand die er niet zo netjes uit ziet en een bijna perfecte proef rijd... wie verdient dan het winstpunt?

Als je voor een ontzettend slechte proef, toch nog 178 ( even een 8 voor de verzorging gerekend ) punten haalt, dan mankeert er iets aan de ogen van de jury. Dus op zich maken die 2 punten niet zoveel uit. Als de verzorging perfect is, dan hoor je gewoon een 10 te krijgen..

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:42

als iemand echt een heel slechte proef rijd en diegene krijgt voor de verzorging een 10 dan heeft diegenen als nog geen winstpunt! dus ik vind dat er gewoon een 10 gegeven mag worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:03

miep1979 schreef:
liess1 schreef:

Inderdaad ontzettend leuk..... denk ook eens aan alle ruiters met een bruine of zwarte pony die dit ook doen, die hetzelfde cijfer krijgen als een ruiter die er geen fluit aangedaan heeft......

Aan de andere kant zijn een paar urinevlekjes op een bruine niet te zien en op een schimmel héél goed. Dus dan ben je wel in het nadeel ;)

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:29

miep1979 schreef:
liess1 schreef:

die krijgen dan van mij ook zeker een hoog cijfer,je ziet echt wel of iemand er werk van gemaakt heeft of niet..

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:16

Liezel1 schreef:
Arwin6 schreef:
ben hier ook benieuwd naar.
Ik heb voor de verzorging wel eens een 9 gehad! ;)
maar als jij een oefening perfect rijdt kunnen ze je toch ook een 10 geven?
dus waarom niet bij de verzorging als je er perfect uitziet?

Even een extreem voorbeeld.
Je tijdt je proeven netjes, maar net niet winstpuntwaardig. Dat heeft betrekking op het rijtechnische gedeelte. Het ziet er allemaal wel netjes uit, dus je krijgt gemiddelde scores, maar het is het gewoon nét niet helemaal. Uiteindelijk zit je elke keer 1 a 2 punten onder je winstpunt. Als je rijtechnische gedeelte dus gemiddeld is, maar niet winstpuntwaardig en je krijgt wel een 10 voor de verzorging, zou dat betekenen dat je voor een niet-winstpunt waardige proef (rijtechnisch gezien) tóch winstpunten krijgt en als je maar vaak genoeg start dus vanzelf kan promoveren naar een hogere klasse, terwijl dat rijtechnisch gezien helemaal niet correct is.

Wat bij ons op de eerste avond van de cursus is verteld is dat je daar níet je cijfer op aan mag passen. Blijkbaar heb je dan overall te hoog gepunt, moet je toch het cijfer op verzorging geven dat het waard is en het aanmerken als leermoment voor jezelf. Dan heeft de ruiter maar een keer een mazzeltje ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:52

10en geef ik wel als een oefening op een bepaald niveau boven verwachting wordt uitgevoerd. Maar verzorging vind ik zo'n discutabel punt. Zeker bij de FNRS waar er meerdere kids op 1 pony starten. 1 staat zicht 's morgens het leplazerus te vlechten en een ander loopt ermee te pronken. Of trekt de vlechten er weer uit terwijl er nog anderen op moeten starten.
Ik geeft dus standaard een 7 (iedereen doet zn best) en ik zak als een pony niet schoon is of als het tenu niet in orde is.
Ik zeg maar zo, je krijgt dan toch 2 punten kado (en veel ruiters halen daardoor dan nét een PP).

Ze kunnen voor verzorging beter een o/m/v/g/zg geven. Dan heb je toch een indicatie maar telt het niet mee voor voor een PP.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:28

Ik heb wel eens een 5 gehad omdat ik geen wit dekje had, terwijl een wit dekje helemaal niet verplicht is. Het was overigens wel een heel net dekje en voor de rest was alles qua verzorging gewoon dik in orde.

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:15

@Vippie de 2 punten kado begrijp ik niet als je standaard een 7 geeft? :o?
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid wat wordt er op de cursus verteld over de cijfers voor de gangen van het paard? is daar ook een standaard voor?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:26

ik denk dat de meeste juryleden zowiezo moeilijk zijn als het gaat om punten boven de 8 en onder de 4/5 en dat veel het punt verzorging niet als volwaardig punt meerekenen

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:21

Gel*l allemaal als je paard/pony schoon goed verzorgt, goede conditie je ziet er zelf tiptop uit heb je een 10 verdiend einde discussie!!! De cijfer voor verzorging mag onder geen enkele voorwaarde een sluitpost zijn, je hebt als jury kwaliteit genoeg om te zien of iemand een wp verdiend of niet en dat mag niet van de verzorging afhangen dan heb je als jurylid je papiertje kado gekregen bij de zegeltjes die je gespaard hebt.!!

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:26

Voor een winstpunt moet je gemiddeld een 6 halen voor alle onderdelen. 10-6=4 Wanneer juryleden voor de verzorging een 10 zouden geven, kan je toch vrij eenvoudig een wp halen voor een matige proef (176p). Dit lijkt mij niet de bedoeling. Het gaat tenslotte in de eerste plaats om het rijkunstige gedeelte.

Het cijfer van de verzorging mag echter niet gebruikt worden om winst/geen winst te bepalen. Met andere woorden: het moet wel degelijk gebaseerd zijn op de verzorging.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:41

macke schreef:
Gel*l allemaal als je paard/pony schoon goed verzorgt, goede conditie je ziet er zelf tiptop uit heb je een 10 verdiend einde discussie!!! De cijfer voor verzorging mag onder geen enkele voorwaarde een sluitpost zijn, je hebt als jury kwaliteit genoeg om te zien of iemand een wp verdiend of niet en dat mag niet van de verzorging afhangen dan heb je als jurylid je papiertje kado gekregen bij de zegeltjes die je gespaard hebt.!!

Makkelijk gezegd, maar onzin. Ik doe het als volgt: als de combinatie zonder het verzorgingscijfer op winst uit komt niks aan de hand.
Is het geen winstpunt maar 4 punten eronder dan komt er echt geen 10 voor verzorging. Want het fanatieke poetsen van je moeder of groom zegt NIKS helemaal niks over jou rijden, en dat wil ik waarderen. Niet het feit dat het paard meer gepoetst dan getraind wordt.
Los daar van: een perfecte 10 is heel heel zeldzaam. Ik wil dan alles perfect, dus het zadel en hoofdstel tot in de gaatjes en gespen kontroleren. En een paar slordige haren onder je netje vandaan, en weg is de 10!

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:20

macke schreef:

zeker zelf geen jury of wel....

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:29

macke schreef:
dan heb je als jurylid je papiertje kado gekregen bij de zegeltjes die je gespaard hebt.!!

ik verwijs maar even naar je eigen onderschrift: Beledig nooit de hand die jou te eten geeft :D

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:46

Citaat:
@Vippie de 2 punten kado begrijp ik niet als je standaard een 7 geeft?
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid wat wordt er op de cursus verteld over de cijfers voor de gangen van het paard? is daar ook een standaard voor?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:39

Vippie schreef:
10en geef ik wel als een oefening op een bepaald niveau boven verwachting wordt uitgevoerd.

Nee, de 10 hoort bij absolute perfectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:44

KarinvdM schreef:
Nee, de 10 hoort bij absolute perfectie.

Dat zou dan dus inhouden dat tienen in de basissport in ieder geval nooit kunnen worden gegeven; absolute perfectie lijkt me niet aan de orde als in de subtop nog zo veel meer te bereiken is. Bovendien kun je van een B- of L-paard niet de oprichting verwachten die de norm is in hogere klasses. Oftewel: wanneer is iets perfect?