puntenverschil in Z1 tussen s&t of alleen trens??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raggel

Re: puntenverschil in Z1 tussen s&t of alleen trens??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:43

Imago01 schreef:
Ik heb ook járen op S&T gereden en ja, ik ben weleens heel blij geweest met die stang en ja, die heb ik weleens als ‘rem’ moeten gebruiken en dan nog fluitend 1e worden met dikke winst. Tja…

Sinds vorig jaar heb S&T afgezworen en heb ik afgelopen jaar Z2 gestart op een trensje en ik reed net zo dikke winst als in de jaren ervoor. Maakt dus geen verschil in mijn ogen! Behalve dat mijn eigen rijkunstige gevoel tig malen fijner is ontwikkeld omdat ik dus alle oefeningen ook op een trensje eruit kon rijden en net zo expressief als met het prikkeldraad.
Hij zegt ook: als het niet nodig is, waarom zou je het dan gebruiken? Is alleen maar mondvulling!

Dat bedoel ik. En daarom heb ik veel respect voor de mensen die wat op een trensje Z rijden. En daarom zeg ik dat ALS er ergens punten voor zouden moeten gegeven worden, dan JUIST voor de mensen die met het trensje rijden..

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:53

Tja, als ze dan met S&T hoofdstel rijden dan is het ook fijn als ze er mee kunnen rijden. Ook wel eens een combinatie in de ring gehad die de stangteugel helemaal los had hangen en dan vraag je je idd af: waarom niet gewoon op trens. Komt op mij al over dat je er geen verstand van hebt, proef was overigens ook niet winstpuntwaardig.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:55

Raggel schreef:
Imago01 schreef:
Ik heb ook járen op S&T gereden en ja, ik ben weleens heel blij geweest met die stang en ja, die heb ik weleens als ‘rem’ moeten gebruiken en dan nog fluitend 1e worden met dikke winst. Tja…

Sinds vorig jaar heb S&T afgezworen en heb ik afgelopen jaar Z2 gestart op een trensje en ik reed net zo dikke winst als in de jaren ervoor. Maakt dus geen verschil in mijn ogen! Behalve dat mijn eigen rijkunstige gevoel tig malen fijner is ontwikkeld omdat ik dus alle oefeningen ook op een trensje eruit kon rijden en net zo expressief als met het prikkeldraad.
Hij zegt ook: als het niet nodig is, waarom zou je het dan gebruiken? Is alleen maar mondvulling!

Dat bedoel ik. En daarom heb ik veel respect voor de mensen die wat op een trensje Z rijden. En daarom zeg ik dat ALS er ergens punten voor zouden moeten gegeven worden, dan JUIST voor de mensen die met het trensje rijden..

En ik denk dat ALS er ergens punten voor gegeven zouden moeten worden, dan JUIST voor de mensen die een fijne proef neer zetten, ongeacht of dat met trens of S&T is.

Het zou er helemaal niet toe moeten doen waar je mee rijdt. Het is allebei toegestaan, dus het is onzin om het ene hoger te waarderen dan het andere.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:55

Ik reed op trens en kreeg keer op keer te horen mevrouw waarom niet op stang en trens waardoor ik toch iedere keer twijfelde zal ik die stang erin hangen..... Maar ik vind het nog erg moeilijk dus hou hem lekker in de kast en trek mijn eigne plan Haha!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:57

cheyentic schreef:
@kohtje dan spreek jij dus uit ervaring.. maakt het verschil of niet?

Ik rij niet veel wedstrijden maar ik merk geen verschil.
Al was er wel verschil dan nog.
Het is nog erger, ik rij los met mijn cap op!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:01

Anoeska schreef:
En ik denk dat ALS er ergens punten voor gegeven zouden moeten worden, dan JUIST voor de mensen die een fijne proef neer zetten, ongeacht of dat met trens of S&T is.

Het zou er helemaal niet toe moeten doen waar je mee rijdt. Het is allebei toegestaan, dus het is onzin om het ene hoger te waarderen dan het andere.

Heb je volkomen gelijk in Ja , zeer zeker. Lijkt me ook wel een algemeen bekend iets.
Maar daar gaat dit toppic niet over, het gaat over extra punten krijgen met de stang omdat het meer uitstraling zou hebben..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:03

Als ze het mij zouden vragen (wat mij nooit gevraagd is…) dan krijgt men een eerlijk antwoord: hij doet het op een trens net zo prima als op S&T dus waarom zou ik al dat ijzer in zijn waffel moeten proppen? Knap mens die mij overtuigt van het tegendeel...

Er zou ook geen voorkeur moeten worden gegeven in de puntentelling, daar ben ik het wel mee eens. Wel zou knullig gesjor aan de voorkant, ongeacht trens of S&T, ongenadig afgestraft moeten worden!

Veel mensen die bv. niet eerder Z hebben gereden, vinden het wel stoer staan (vond ik ook hoor toen ik voor het eerst ermee in mijn handjes mocht zitten) bijvoorbeeld omdat zo op het losrijterrein duidelijk te zien is dat je ‘wel’ Z rijdt…(gooi een knap appuyement of een prachtige wissel eruit en je valt nog véél meer op, maar goed…) of het staat zo mooi…
Ik vraag me dan werkelijk wel af waar je meer mee bezig bent…

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:06

kohtje schreef:
cheyentic schreef:

Het is nog erger, ik rij los met mijn cap op!

Ik versla je Haha! …ik rij zelfs los en mijn hele proef, met mijn cap op.

Dat irritante zweethoedje dat voor geen meter ademt waardoor zweet in mijn ogen loopt en make up in mijn ogen begint te prikken…nee dank je, ik ga voor het praktische (en ja, ik rij gewoon de S&T + hoedjes-combinaties voorbij hahaha). Joh, punt voor verzorging krijg je al niet eens meer en gaat erom wat je in de ring laat zien! Een correct uitgevoerde oefening kan een jury gewoonweg niet omheen, klaar.
Hey weet je? Ik heb nog een paard zonder papier en met tuigbloed ook! Nou lach je dan niet je broek aan flarden?
ROFL ROFL

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:07

Ik heb zowel op trens Z1 gestart als op S&T. In principe maakte het niet uit wanneer ik meer punten reed. Ik wisselde ook steeds, afhankelijk van de bui van mijn merrie! Op S&T kon ze nog wel eens blokkeren als ze een vervelende bui had..

Ik moet zeggen dat ik één keer door een jury belachelijk gepunt ben op trens, met als commentaar "Dit is geen "M-proef! Krap een maand later dezelfde jury getroffen op S&T en toen reed ik 202 pnt... Net geen winst, maar ik geloof toch dat deze jury een trensje niet waardeerde... Nagelbijten / Gniffelen

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 17:41

bedankt voor jullie reacties Haha!
ik hou het voorlopig toch maar lekker op mijn trensje, heb zelf ook nog niet het idee gehad dat ik 'verkeert' gepunt ben om deze reden.. Ben blij te lezen dat het eigk geen verschil maakt in de punten, uitzonderingen daargelaten, maar die heb je altijd wel.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:25

Onzin natuurlijk. Dat is net zoals wel of niet met hoedje rijden..

Snap wel dat sommige kleine paarden door de s&t er net iets groter en volwassener uitzien.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:44

sjaantje schreef:

Snap wel dat sommige kleine paarden door de s&t er net iets groter en volwassener uitzien.

En sommige vrouwen zien er met een hoedje ook net iets meer "volwassen" uit. Het oog wil natuurlijk ook wat. Ik heb ook een paard die ik in eerste instantie met cap losreed omdat hij nog erg groen was maar in de ring zette ik wel mijn hoedje op; maakt het geheel toch wat meer af.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 17:02

Ik rijd in het Z2, 9 van de 10 keer rijd ik met trens. Het maakt echt niks uit hoor. Als je paard goed loopt krijg je zowel met S&T als met trens punten.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:35

Ik heb het allebei gedaan, in zowel de Z1 als Z2. Maakte qua punten niet uit, al heb ik een keer een jury gehad die voor mijn proef al naar me toe kwam of ik niet wist dat S&T toegestaan was in de Z1. Toen ik daarop 'Ja' antwoordde vroeg hij waarom ik dat niet deed, want daarmee kon je veel beter een Z proef doorsturen Verward . Had overigens wel punten en prijs bij de beste man, maar vond onze conversatie nogal euhh, opmerkelijk Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 10:41

cheyentic schreef:

Het is nog erger, ik rij los met mijn cap op![/quote]

Ik versla je Haha! …ik rij zelfs los en mijn hele proef, met mijn cap op.

[/quote]

Dan is het met mij gelijkspel, rijd ook met cap in de proef en vaak met trens. Tong uitsteken

2_Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 16:14

Dat paarden op stang en trens gereden worden is voor de verfijning van de hulp net zoals het rijden met sporen in de klasse M niet verwondelijk dat jury dit zien als een verfijning van de hulpen.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:53

ik heb met een pony bij de paarden gereden, met trens en rubber laarzen en cap ..... Tong uitsteken reed gerust 220 punten. Mijn aanleuning was juist mooier met de trens, ronder in de hals van boven en met stang wat meer opgekropt of erachter, ze heeft een enkele keer op de stang gelopen maar daarna heb ik het afgelaten. leren rijlaarzen vind ik niet lekker zitten .... Haha!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 04:48

Ik denk niet dat je meer of minder punten krijgt met het rijden van een S&T hoofdstel. Overigens vind ik het even knap als iemand een mooie proef met een gewoon trensje kan neer zetten en met S&T. Ik vind vaak dat er weleens commentaar wordt gegeven op foto's op bokt waar de stang heel even aangenomen wordt (uitzonderingen daar gelaten). De stang mag ook gebruikt worden waar hij voor bedoeld is. Een losse stangteugel is volgens anderen dan ook weer niet netjes. Kortom..het gaat mij erom dat je beide bitten correct weet te gebruiken en weet waar ze voor dienen en dat je weet wat je met welk bit precies bij je paard kan vragen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:34

Ik heb inmiddels enkele paarden uitgebracht in de klasse Z1 en Z2 en nog nooit op s&t gereden omdat ze het op een dubbelgebroken bit hartstikke fijn deden. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik benadeeld werd omdat ik op alleen een dubbelgebroken bitje reed. Wat ik wel jammer vind, is dat veel combinaties zodra ze Z1 starten er een s&t in hangen omdat ze dan wat meer ´controle´ hebben...

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:41

Ik ben Z jury en zie liever iemand een nette proef rijden op trens. Dan zie je tenminste dat het paard goed opgeleid is. Daarnaast worden de paarden op stang en trens nogal eens met vooral veel stang en heel weinig trens gereden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Ben jij een van die jury's die ik het liefst zie!
Jammer genoeg zijn de meeste juryleden niet zo en zien liever stang en trens in de Z.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:53

aerdenhout1 schreef:
Ben jij een van die jury's die ik het liefst zie!
Jammer genoeg zijn de meeste juryleden niet zo en zien liever stang en trens in de Z.

Ik weet niet in welke regio jij start maar hier is dat echt niet het geval hoor.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:21

talented schreef:
sjaantje schreef:

En sommige vrouwen zien er met een hoedje ook net iets meer "volwassen" uit. Het oog wil natuurlijk ook wat. Ik heb ook een paard die ik in eerste instantie met cap losreed omdat hij nog erg groen was maar in de ring zette ik wel mijn hoedje op; maakt het geheel toch wat meer af.

Toch vind ik dat niet echt zo. Je kijkt hoofdzakelijk naar het paard (als het goed is, anders doet de ruiter iets 'storends'), dus ik kan me niet voorstellen dat een ruiter met cap dan benadeeld wordt.
Heb het zelf ook wel eens gedaan, kreeg er echt niet minder punten van. Met trens overigens ook niet.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:50

vorige instructrice is zelfs zz licht kampioen en reserve zz zwaar kampioen geworden op een trens Vork