FNRS jurycursus 2008/2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flurk

Re: FNRS jurycursus 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 10:23

amanda2 schreef:
Ik kom uit Den Haag en wil wel carpoolen naar de F13+ in januarie? Wie gaat er ook uit mijn regio?

ik heb je pbtje gestuurd

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:37

je moet idd minimaal L1 zijn voor de F12 of minimaal F12. Staat nl beetje raar als je zelf hogere proeven mag jureren dan je zelf rijdt, ookal is dat omdat je niet zo vaak kunt starten.

Voor F20 moet je toch minstens L2/M1 zijn ivm de gevraagde oefeningen om die goed te kunnen beoordelen en becommentariseren.

En als je zelf KNHS gereden hebt is dat wel een voordeel ivm evt overstappende ruiters, ze moeten niet bij de KNHSproeven op hun plaatje gaan. Je weet dan toch beter waar ze op letten en de dingetjes die dan net even strenger beoordeeld worden.
Bereid je ruitertjes daar goed op voor dmv je beoordelingen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:07

Wie nog geen F12 rijdt, of L1 kan toch een F6 licentie krijgen? Of is die komen te vervallen?
Edit: voor F13/F20 stelt de FNRS geen eisen, behalve dat je minimaal een jaar t/m F12 moet hebben gejureerd. Natuurlijk is eigen ervaring handig, maar niet verplicht.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:22

En een jury die er echt geen verstand van heeft kan niet eens een F6 jureren dus die valt vanzelf wel door de mand.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:01

Ik ben idd ook gelijk bij F6 gestart. Op onze oude manege reden we gweoon KNHS proeven B-L... EN nu sinds 1 jaar op deze manege dus F. Maarja ik heb wel M1+1 onderling gereden. En zou het ook geen probleem vinden om max. tot F12 te mogen jureren. Da's bij ons op de manege al meer dan genoeg!
Ga binnen kort FNRS eens bellen of mailen wat er mogelijk is.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:24

Ik ben geaccepteerd bij de cursus en ben nu F11+3. Knipoog
Als ik maar F12 ben bij het examen...

Hebben net voor het eerst in de baan gestaan...een F1 en F3 gejureerd. Was wel fijn om te zien dat ik vaak op 1 lijn lag met de cursusleidster. Lachen

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 12:50

Bellatrix schreef:
Ik ben geaccepteerd bij de cursus en ben nu F11+3. Knipoog
Als ik maar F12 ben bij het examen...

Hebben net voor het eerst in de baan gestaan...een F1 en F3 gejureerd. Was wel fijn om te zien dat ik vaak op 1 lijn lag met de cursusleidster. Lachen

das zeker mooi hou vol

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:06

lotteElb schreef:
Ik ben idd ook gelijk bij F6 gestart. Op onze oude manege reden we gweoon KNHS proeven B-L... EN nu sinds 1 jaar op deze manege dus F. Maarja ik heb wel M1+1 onderling gereden. En zou het ook geen probleem vinden om max. tot F12 te mogen jureren. Da's bij ons op de manege al meer dan genoeg!
Ga binnen kort FNRS eens bellen of mailen wat er mogelijk is.

Let op dat het 'gevaarlijk' is om op je eigen manege te jureren. Volgens de reglementen van de FNRS mag het wel, maar het wordt sterk afgeraden. Je doet het namelijk nooit goed.

Bovendien ben ik er 'als organisator' voor om veel verschillende juryleden te vragen. Zo krijg je veel verschillend commentaar en kan het niet zo zijn dat je opeens door de mand valt als er eens iemand anders komt jureren dan je 'eigen' jury.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:45

Ik ben organisator, instructrice én jury. Jureren in het eigen bedrijf is niet makkelijk. Je krijgt al snel de verhalen dat je voortrekt. Nu heb ik het examen gehaald op de manege waar ik werk, mensen gejureerd waar ik ook mee aan de bar zit en toch mijn diploma van de commissie gekregen (voor mij een teken dat ik geen 'vlekjes' op mijn bril heb), maar het heeft mijn voorkeur niet.
Bij nood stap ik wel in, maar dan bij de jeugd en bij voorkeur in de F1 of F3. Geen examen proef en liefst lage proeven. Voor die kinderen haalt het nog wel eens wat stress weg als hun eigen juf boven zit. Daarnaast hebben ze dan nog een behoorlijk traject te gaan.

Ik hou ook van afwisselende jury's, hoewel ik er ook een aantal heb die ik vaak als eerste bel. Die jureren zo fijn. Wel probeer ik de rubrieken dan weer af te wisselen voor hen Lachen

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:52

Ilja000 schreef:
Ik ben organisator, instructrice én jury. Jureren in het eigen bedrijf is niet makkelijk. Je krijgt al snel de verhalen dat je voortrekt. Nu heb ik het examen gehaald op de manege waar ik werk, mensen gejureerd waar ik ook mee aan de bar zit en toch mijn diploma van de commissie gekregen (voor mij een teken dat ik geen 'vlekjes' op mijn bril heb), maar het heeft mijn voorkeur niet.
Bij nood stap ik wel in, maar dan bij de jeugd en bij voorkeur in de F1 of F3. Geen examen proef en liefst lage proeven. Voor die kinderen haalt het nog wel eens wat stress weg als hun eigen juf boven zit. Daarnaast hebben ze dan nog een behoorlijk traject te gaan.

Ik hou ook van afwisselende jury's, hoewel ik er ook een aantal heb die ik vaak als eerste bel. Die jureren zo fijn. Wel probeer ik de rubrieken dan weer af te wisselen voor hen Lachen

Mijn idee! Bij nood val ik in en anders liever niet. En ik heb inderdaad een lijstje van favoriet juryleden, zo werkt het nu eenmaal. Afgelopen keer had ik toevallig iemand die ik zeker niet meer terug ga vragen. Ik ga daar verder niet over in detail treden en ik heb deze mevrouw vriendelijk bedankt voor haar verdiensten, maar bellen doe ik niet meer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:20

Oh, ik denk dat het zo voor veel bedrijven werkt hoor.
En soms ben je gewoon blij dat je de wedstrijd door kan laten gaan Lachen

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:20

Ik ben geen instructeur, en net 'nieuw' op die manege (naja 1 jaar) Dus voortrekken zla wel niet. Is zo'n grote manege.. Ken bijna niemand! En ze doen bij ons de ene wedstrijd dag pony's en de andere paarden, dus als het paarden is zou ik ook eerder zelf rijden. Dus daar ben ik niet bang voor. Maar op andere manege's jureren lijkt me zeker ook super! Maarja eerst nog maar 's een paar proeven gaan halen... (en de FNRS bellen..)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 13:31

De manege waar ik stond in de tijd van mijn jurycursus daar heb ikzelf nog nooit gejureerd. Heb er nu niets mee te maken en wordt ook niet gevraagd.
De dames die in datzelfde clubje zaten jureren er nog steeds en volgens mij doen ze het best goed ze rijden er zelf ook en voordeel is dat ze de paarden en pony's door en door kennen. Ze herkennen dus snel de problemen die iemand in zijn proef meemaakt en ik denk dat dit voordelen kan hebben. Heb nog nooit het gevoel gekregen dat zei iemand voortrekken.
Zelf jureer ik overal waar ik uitgenodigd wordt (tenminste op een paar bedrijven wil ik niet meer komen) maar zoals ik hier lees hebben sommige bedrijven dat inderdaad ook met juryleden (voel me nu niet aangesproken hoor)

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 21:20

Flurk schreef:
De manege waar ik stond in de tijd van mijn jurycursus daar heb ikzelf nog nooit gejureerd. Heb er nu niets mee te maken en wordt ook niet gevraagd.
De dames die in datzelfde clubje zaten jureren er nog steeds en volgens mij doen ze het best goed ze rijden er zelf ook en voordeel is dat ze de paarden en pony's door en door kennen. Ze herkennen dus snel de problemen die iemand in zijn proef meemaakt en ik denk dat dit voordelen kan hebben. Heb nog nooit het gevoel gekregen dat zei iemand voortrekken.
Zelf jureer ik overal waar ik uitgenodigd wordt (tenminste op een paar bedrijven wil ik niet meer komen) maar zoals ik hier lees hebben sommige bedrijven dat inderdaad ook met juryleden (voel me nu niet aangesproken hoor)

Een keer jureren ergens kan zowel voor het jurylid als voor het bedrijf een positieve of een negatieve ervaring zijn. En bij mij gaat het dan niet eens zozeer om de punten die worden gegeven, alswel het gedrag tov de klanten van het jurylid. Of andersom, het gedrag van de organisatie tov een uitgenodigd jurylid.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:26

Als organisatie oordeel ik ook niet op 1 negatieve ervaring. Kan altijd een momentopname of slechte dag zijn. Zowel voor hen als voor ons.
Ik ervaar het van beide kanten: als organisatie denk ik soms: hmmm. Maar als jury denk ik heel soms ook: hmmm. Oftewel: er zijn bedrijven waarvoor ik soms harder toch nog een plekje in de agenda zoek Lachen (om het maar weer een positieve draai te geven).

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:03

Ja, dat klopt. Als organisatie heb ik regelmatig juryleden teruggevraagd waarvan ik in eerste instantie niet zo heel positief was, maar later blijkt dat het echt 'gouden' juryleden zijn. Dan ben ik ook heel blij dat ik ze toch nog eens gevraagd heb. Het ene voorbeeld dat ik eerder noemde is gewoon een uitzondering en dat was geen momentopname of slechte dag, want ook dan mag dit niet gebeuren.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:49

Ik ga in februari de cursus doen op onze manege. Samen met 7 anderen van ons Haha! Ik zou ook nooit op onze manege jureren, de anderen die de cursus gaan doen mogen dat van mij wel, die kunnen bijvoorbeeld de jeugd jureren want die kennen ze meestal toch niet. Maar zal dat ook niet iedere wedstrijd gaan doen denk ik.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:50

Ik ga niet graag naar mijn eigen manege om te jureren, het voelt gewoon niet goed. Ik ken ook de meeste ruiters niet aangezien ik zelf niet te paard ga maar toch; ze zien je weleens lopen, het zijn kinderen van mensen die je weleens op stal spreekt, kinderen van de eigenaar.

Overigens merk ik wel dat er veel maneges niet helemaal op de hoogte zijn van de nieuwe richtlijnen voor jureren. Ze zijn vaak in eerste instantie erg verbaasd over mijn, in hun ogen, hoge punten terwijl ik exact conform cursus/Bram jureer. Ik ga overigens wel rustig onder de 200 punten als het echt slecht is wat ik zie (figuren niet begrepen of niet uitgevoerd, programmafouten, paardonvriendelijk gedrag). Als het paardonvriendelijk gedrag de spuigaten uitloopt gaan ze er bij mij ook gewoon uit en gek genoeg is er nog geen manege die daar een probleem van heeft gemaakt.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:22

liberty schreef:
Ik ga in februari de cursus doen op onze manege. Samen met 7 anderen van ons Haha! Ik zou ook nooit op onze manege jureren, de anderen die de cursus gaan doen mogen dat van mij wel, die kunnen bijvoorbeeld de jeugd jureren want die kennen ze meestal toch niet. Maar zal dat ook niet iedere wedstrijd gaan doen denk ik.

dacht dat jij allang jurylid was.
Nou in ieder geval wel fijn voor je dat je thuis de cursus kunt volgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:43

Ik ben ook blij dat ik maar tien minuten in de auto hoef. Haha!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:09

Bellatrix schreef:
Ik ben ook blij dat ik maar tien minuten in de auto hoef. Haha!

o wordt jarlours moet wel 5 kwartier in de auto zitten en dan heb ik het nog niet over file of zo

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:09

Ja, er zitten er een paar bij die ook ruim een uur in de auto moeten...

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:17

daniella74 schreef:
Ik ga niet graag naar mijn eigen manege om te jureren, het voelt gewoon niet goed. Ik ken ook de meeste ruiters niet aangezien ik zelf niet te paard ga maar toch; ze zien je weleens lopen, het zijn kinderen van mensen die je weleens op stal spreekt, kinderen van de eigenaar.

Overigens merk ik wel dat er veel maneges niet helemaal op de hoogte zijn van de nieuwe richtlijnen voor jureren. Ze zijn vaak in eerste instantie erg verbaasd over mijn, in hun ogen, hoge punten terwijl ik exact conform cursus/Bram jureer. Ik ga overigens wel rustig onder de 200 punten als het echt slecht is wat ik zie (figuren niet begrepen of niet uitgevoerd, programmafouten, paardonvriendelijk gedrag). Als het paardonvriendelijk gedrag de spuigaten uitloopt gaan ze er bij mij ook gewoon uit en gek genoeg is er nog geen manege die daar een probleem van heeft gemaakt.

Heb je het al eens meegemaakt dat je iemand de baan uit moest sturen?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:10

Ja, is al 2 keer gebeurd,de instructeurs waren het met mij eens en steunden mijn beslissing. Het zijn wel hele heftige situaties. Bij de 2e keer dat iets gebeurd geef ik een officiele waarschuwing en bij de derde keer gaan ze eruit. We hebben het dan echt over excessief gebruik van hulpmiddelen, zagen, trekken, handen achter benen plaatsen, inhakken met sporen, onnodig hardslaan etc bij een paard dat zich normaal en braaf gedraagd. Als het paard onbeschoft is c.q. wordt laat ik heel veel toe zodat de ruiter orde op zaken kan stellen. "Foutjes" die bij het leerproces horen zoals onrustig meewippende handen bij het lichtrijden laat ik in de lagere proeven gewoon toe maar maak ikwel een opmerking over in de onderste beoordelingspunten Ik weet wat Bram er over gezegd heeft tegen mij maar ik moet met mijzelf mee naar huis aan het eind van de wedstrijd Knipoog.

Niemand durft mij nu waarschijnlijk via Bokt te vragen Haha!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:55

Vraagje voor Danielle74. Ik had laatst een discussie die ook de cursus bij Bram gedaan heeft. Wat doe jij met belonen? Moét dat van jou na de eerste letter op de lange zijde, of mag dat? Oftewel: neem jij het mee in je beoordeling als een ruiter na de eerste letter op de lange zijde niet beloond?

En hoe doen jullie (alle andere juryleden) dat?