hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandy1103

Re: hoe leer je kinderen op het goede been te licht rijden????HE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:09

Zoals Lowara het uitlegt, zo leer ik het ook aan de kleintjes.
Als de grotere ruiters (waarvan ik weet dat ze het al wel kunnen) op het verkeerde been lichtrijden, zeg ik niets meer en moeten ze maar zelf (en met de mede-lesgenoten) kijken wie er verkeerd zit. Het blijft dan ook net zo lang stil totdat iedereen goed zit.
Die met dat rondje rennen is ook wel erg grappig als ze verkeerd zitten... misschien ga ik doen ook wel invoeren Tong uitsteken

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:22

Ik begin zelf in stap met het aanwijzen van het been bij de muur, dan laat ik ze zoeken naar de schouder. Dan in stap laten zeggen wanneer dat naar voren gaat 'ja' of 'nu'. Dan in draf laten lichtrijden. Ongeacht op welk been ze lichtrijden laten vertellen welk been er naar voren gaat als ze staan. Als ze het maar niet snappen (en die zijn er gewoon bij), dan zeg ik het voor en laat ze naar het goede voorbeeld kijken.
Vervolgens afspreken dat het been bij de muur het buitenbeen is. Hoe zou dan het andere been heten?
Dan weer in draf kijken welk been naar voren gaat als de ruiter staat, ongeacht of dat het binnen- of buitenbeen is. Als dat goed gaat, dan afspreken dat we graag willen dat het buitenbeen naar voren gaat als de ruiter 'staat'. Ik geef als reden vaak dat het voor het paard makkelijker door de bocht lopen is, daar zijn vooral kleintjes erg gevoelig voor, bang dat het paard om kan vallen :p
Als ze op het verkeerde been zitten, door laten zitten. Uitleggen dat dat hobbelt. Dan licht laten rijden en vragen of ze 1 zo'n hobbel kunnen blijven zitten. "1, 2 sta' wil ook nog wel eens helpen.
Ruiters die het bijna doorhebben regelmatig vragen of ze op het goede been lichtrijden, ook als ze dat niet doen.

Bij de een gaat het heel snel, de ander doet er erg lang over, een enkeling blijft standaard op het verkeerde been lichtrijden (goh, als je zelf denkt dat je goed zit, moet je even wisselen).

Dit is hoe ik het doe. Stickers etc. lijken me lastig met van hand veranderen, en moeilijk toepasbaar in een groepsles, maar wel handig in een priveles.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:30

Ik weet nog van mezelf dat ik er ook weinig van snapte.
Pas toen ik doorkreeg dat je naar de schouder moest kijken ipv naar de hoef, snapte ik hoe je kon zien of je op goede been zat.
Misschien handig om dit eens te benoemen?
Ik weet nog van mezelf dat ik scheef op mijn paard hing om die hoef maar te kunnen zien.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:33

Ik leerdedat wanneer je een 'bobbeltje' zag bij de buitenschouder, dat je dan moest gaan staan, was het bobbeltje weg? dan weer zitten.. En zo dus, staan zit staan zit staan zit.. ik snapte het toen binnen no time..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:35

Ilja000 schreef:
Dit is hoe ik het doe. Stickers etc. lijken me lastig met van hand veranderen, en moeilijk toepasbaar in een groepsles, maar wel handig in een priveles.

wb de eerste, rode sticker op de rechterschouder, blauwe links Knipoog

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 00:39

Ik leg het eigenlijk ook zo uit als Lowara en in de regel werkt dit idd prima, maar ik heb 2 kinderen die daar erg veel moeite mee hebben (eentje heeft down-syndroom). Voor hun lijkt me onderstaande tip super:
Sansje schreef:
Toen ik het vroeger toen ik een jaar of 6 was niet zag hebben ze stukken wit tape op de schouder van het paard geplakt... dan kon ik zien wanneer het tape naar voren ging en dan moest ik staan... na een maandje zat het erin en kon het tape er af...

Dát vind ik een goed idee Pling ! (lees net het idee van Lielle, met de verschillende kleuren. Dat is mischien nog beter Lachen !)
Ik neem van de week meteen zo´n rol schilders crepe-band mee naar stal (dat doet geen pijn bij het eraf halen Knipoog ) en een dikke rode- én blauwe viltstift Ja .

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:10

Ik vind de stukken tape op de schouder/stickers een heel goede tip.
Die ga ik misschien ook wel eens proberen.

Mijn ervaring leert dat de meeste kinderen het wel proberen te zien, maar niet goed weten waar ze precies naar zitten te kijken.
Wat ik nu doe, is naast de pony gaan lopen bij het betreffende kind en dan de schouder steeds aanwijzen. Kijk, nu gaatie naar voren, nu gaatie naar achter.
Vaak als ik dat een (half) rondje gedaan heb, zien ze in elk geval wat ik bedoel.

Maar met de stickers vind ik zo gek nog niet eigenlijk.

Wat ik verder nog ervaar is dat kinderen het wisselen van been heel moeilijk kunnen. Twee tellen zitten worden er heel snel 3.

Ik laat ze dan hardop meetellen, maar ook dan blijven het er om de een of andere keer heel vaak oneven en dan wisselen ze dus niet. Ze zien dan wel dat ze nog op het verkeerde been zitten, maar het lukt niet om dat te veranderen.

Ik heb het hier over kinderen in de leeftijd van ongeveer 7 jaar.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:44

Ik heb er zelf altijd moeite meegehad. Ik heb zelf nu als foefje,
ik buig een klein stukje naar voren tot ik het voetje bij de bakrand zie. gaat deze naar voren dan zit ik goed. Maar je moet natuurlijk niet helemaal voorover hangen. NU kan ik het wel zien,
heb er altijd moeite meegehad. In mijn les laat ik ze gewoon wisselen en weer kijken.. Vaak zien ze het uiteindelijk dan wel. als ze het echt niet zien zeg ik het en mogen ze opnieuw kijken of ze het zien.

Kainish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:13

aan de buitenkant naar voren is staan en naar achter is zitten, in stap oefenen... en heeeeeeel vaak herhalen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:15

Idd, net zoals Kainish Lachen En als binnen en buiten nog niet duidelijk is, noem ik het de kant van de muur/hek/hout Ja

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:24

Een voorbeen kun je vaak niet duidelijk voor de massa zien, zo kun je ook niet duidelijk zien of je op het goede been rijdt; als je het nog moet leren. Maar ik kijk altijd naar de schouder; daar zie je toch precies dezelfde beweging?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:55

Ik zie het na 11 jaar nog steeds niet! Ik snap het helemaal maar om de een of andere vage reden ga ik op de linkerhand altijd fout zitten. Dus dan had ik vroeger vaak rondjes door de bak moeten rennen Tong uitsteken
Maar er staan veel goede tips, misschien dat ik het met een tapje op mijn knol wel leer!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 13:12

Het is idd voor sommigen heel moeilijk, hoe je het ook uitlegt of oefent met ze.
Wat ik tegenwoordig altijd doe(zowel bij mensen die het niet zien als bij mensen die het wel al zien) en wat tot mijn eigen stomme verbazing bij 9 van de 10 goed werkt is het volgende:
Ik laat ze niet kijken maar voelen en in eerste instantie met hun ogen dicht.
Ik laat ze een stukje doorzitten met hun ogen dicht, daarna moeten ze lichtrijden, nog steeds ogen dicht en dan moeten ze gaan voelen op welk been ze gaan zitten.

Fe_m_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:26

ik moet zeggen dat ik het vaak ook niet zie/voel, wat dat betreft ben ik echt een analfabeet Bloos
maar het beste is toch wel kijken naar het buitenbeen!