Gemeenste jury uitspraken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: Gemeenste jury uitspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:33

Er lopen vooral hele aardige mensen rond die heel veel vrije tijd opofferen zodat wij onze hobby kunnen uitoefenen.
Maar ik ben zelf ook wel eens een rotte appel tegengekomen.

Paard wat ik startte had nog wel eens de neiging om wat door te denderen in de eenvoudige wissels dus ik zette ze beide wat te sterk in waardoor hij een fractie stilstond om vervolgens weg te stappen en netjes aan te galopperen.
Tot mijn grote verbazing had ik op mijn protocol voor beide een 0 en dan ook nog -2. Hierdoor kwam ik precies 1 punt tekort voor winst.
Toen ik om uitleg vroeg waarom ik dit had gekregen was de reden dat ik maar eens moest leren dat niet alles zomaar komt aanwaaien en niet iedereen gelijk een goed paard onder zijn kont krijgt.
Eeehh, oke. Verward

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:34

Vriendin van me rijdt voor de eerste keer een UDR wedstrijdje mee, ze rijdt een fout (moest grote acht rijden & rijdt een volte teveel)
hoor je de jury zeggen: Is ze doof ofzo? er is toch niks gezegt over een volte!
kind rijdt voor de eerste ker een wedstrijdje, hallo!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:34

Wow.......

Zelf heb ik een keer op zeer slecht terrein gestart, paard kon amper benen optillen, na afloop moest ik bij jury komen..

Jury: wat vond je er zelf van
Ik: nou erg slecht maar het is ook niet voor mogelijk dat de organisatie op zulk slecht terrein wedstrijden door laat gaan.
Jury: hoop commentaar had niet moeten starten bla bla bla....
Tot slot zegt ze..... hele knappe prestatie op zo'n ondergrond je hebt nu net geen winst, de volgende keer onder betere omstandigheden heb je zeker dikke winst....

Dus je begrijpt, het gevoel wordt dan iets beter.....
Protocol ophalen, net geen verlies Boos!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:37

Dat meen je toch niet echt Katja.
Jeetje, dat vind ik wel een hele gewaagde opmerking.

Gelukkig zie je dergelijke jury's maar zelden en is het inderdaad erg fijn dat al die mensen zich inzetten voor onze sport.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:38

Op een hele warme dag moest ik een dressuurproefje rijden om mijn hengstige merrie,
die in de trailer al stond te hangen van 'ellendigheid'.
Na wat enge bakkabouters in bloembakken weg te hebben gejaagd en een redelijke proef te hebben gereden,
roept de jury mij. Of mijn merrie wel helemaal goed is in haar bekken...?
Daarop zeg ik, ze is alleen heel erg hengstig! Nou ze was gewoon niet helemaal goed in haar bekken was de conclusie.
Conclusie nummer twee: lage punten en onderaan de lijst.
Nou sorry hoor, maar als de jury van mening is dat het paard niet 100% is, stuur mij dan uit de ring!
Die arme merrie van mij was gewoon ellendig van hengstigheid maar mankeerde absoluut niets aan haar bekken.
Later hebben we maar met de dierenarts besloten om hier iets aan te doen,
dat ze minder last van haar hengstigheid zou hebben...

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:40

Katja schreef:
Er lopen vooral hele aardige mensen rond die heel veel vrije tijd opofferen zodat wij onze hobby kunnen uitoefenen.
Maar ik ben zelf ook wel eens een rotte appel tegengekomen.

Paard wat ik startte had nog wel eens de neiging om wat door te denderen in de eenvoudige wissels dus ik zette ze beide wat te sterk in waardoor hij een fractie stilstond om vervolgens weg te stappen en netjes aan te galopperen.
Tot mijn grote verbazing had ik op mijn protocol voor beide een 0 en dan ook nog -2. Hierdoor kwam ik precies 1 punt tekort voor winst.
Toen ik om uitleg vroeg waarom ik dit had gekregen was de reden dat ik maar eens moest leren dat niet alles zomaar komt aanwaaien en niet iedereen gelijk een goed paard onder zijn kont krijgt.
Eeehh, oke. Verward

Aannames... frustraties....

Wat die man gedaan heeft is trouwens niet eens correct. Een 0 is niet getoond. En zolang jij maar die stappas hebt gemaakt en weer in de andere galop aangesprongen bent is je wissel altijd getoond. Een programmafout zie ik hier ook niet in.
Erbij uitgaande dat je voor beide een 6 gekregen zou hebben scheelt het gewoon 16 punten, bijna 5 procent!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:46

Het was een vrouw. En het rammelt idd aan alle kanten dat is ook de reden dat ik het bij de KNHS heb aangekaart en ze daar ook op aangesproken is.
In dit geval maakte die punt me niet zoveel uit want het paard had de punten om ZZ-L te gaan starten maar was daar nog niet klaar voor. Maar het gaat gewoon om het principe.
2x een 6 was overigens niet terecht geweest maar een 3 of een 4 had prima gekund en dat scheelt ook een hoop.

D_Cartigny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:52

Dit kan ook positief bedoeld worden. Haha!
Dat het een goed paard is maar dat het in de proef nog niet helemaal goed uit de verf komt

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:54

Jeej wat een verhalen allemaal....
Ik bedenk me ook nog die keer dat een jurylid vond dat ik met mijn paard naar de fysio moest gaan (volgens mij was dat ook bij het eerder genoemde hengstigheidsprobleem & jury die vond dat de bekken niet goed waren van het paard)
Nou kun je denken oke, dat mag de jury denken.

Maar ze had ook nog even op de coupon (met een niet doordrukkende pen) een naam van Paardenfysiotherapeut met zijn 06-nummer gezet waar ik maar even heen moest!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:54

Geloof me dit was niet positief bedoeld. En ik was helemaal pissig omdat ik dat paard voor een appel en een ei gekocht had omdat het een verschrikkelijke staker was en er nu gedaan werd alsof ik alleen maar redelijke punten haalde omdat ik een dure knol gekocht had.

Dat vind ik eigenlijk wel lief bedoeld van die jury farahmunda.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:58

Ja? Ik kreeg het idee dat ze geld zou krijgen van de fysio als ze dat op coupon zou zetten?!
Het mag ook niet, volgens jury die ik ken die zz-zwaar e.d. mag jureren.

Maar het idee dat ze me wilde helpen, daar zit misschien wel wat in idd.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:00

Dat is waarschijnlijk gewoon een vriendendienst geweest.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:02

Het mag idd niet maar ik kan me niet voorstellen dat ze er geld voor krijgt.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:03

Ik heb juist ook een keerjte het nummer van een fysio gekregen van een jurylid, dat was juist hartstikke leuk, maar die vrouw had dat wel gedaan na overleg met mijn papa Tong uitsteken

Wat ik wel eens gehoord heb, een vriend van mij zat te schrijven in een auto, zijn oude pony komt binnen, zegt de jury, jeetje wat is dat nou weer voor slachtbeest, dus die vriend vanmij kijkt.. en zegt niks, meisje gaat halverwege met een op hol geslagen pony de ring uit, roept de jury haar bij zich, dat ze dat beest beter weg kon brengen naar de slager, want het zou toch nooit wat worden, pony was al 5 jaar niet van huis geweest en t was het kind der eerste wedstrijd Tong uitsteken

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:05

pres schreef:
Ik heb wel eens een ontmoedigende uitspraak moeten aanhoren van een jury.
Mijn voorlezer kon niet en ik kon niemand vinden die dat wel kon.
Geen probleem, dan rijd ik het L1 proefje uit mijn hoofd. Dat hebben we vaker gedaan dus wat dat betreft is er geen man over boord.

Ik meld mij bij de auto en zeg er keurig bij dat ik de proef uit mijn hoofd rijd.
Ze kijkt mij aan alsof ik de domste uitspraak doe in tijden en begint mij erop te wijzen dat het niet slim van mij is.
Zij wist zeker dat ik verkeerd ging rijden en daar ging zij geen rekening mee houden. Nee dit ging mij punten kosten.
Daarnaast werd ik erop gewezen dat ik de volgende keer alleen moest rijden als ik een voorlezer bij had.

Ik heb haar toen uitgelegd dat het is toegestaan om de proef geheel uit mijn hoofd te rijden en dat ik als volwassen vrouw zijnde toch wel weet waar ik mee bezig ben.
Hierop kreeg ik een nors " je mag beginnen" te horen.

Tja en toen moest ik dus nog beginnen aan mijn proef Scheve mond

Later kwamen we nog iets aparts tegen.

Een lesklant van mij heeft een keurige houding en zit. Ze krijgt daar eigenlijk altijd wel een 7 of een 8 voor.
Maar als ze zenuwachtig word doordat haar paard iets eng vind kan het wel eens mis gaan daarmee.
Een tijdje terug gebeurde dat weer en tijdens het rijden waren haar benen wel wat onrustig van de spanning.
Kan gebeuren, de volgende keer beter.
Komt na afloop de jury bij haar. Ze wilde nog wat tips geven.
Super! Dacht ik nog, dat zouden ze vaker moeten doen.
Kreeg die arme meid te horen dat ze haar voeten maar eens vast moest binden met een riempje van de beugel naar de singel.
Daarmee zouden haar benen wel rustiger moeten worden.
Ik heb haar maar gezegd dat wij niet zo van de hulpmiddelen zijn Clown

Dit werkt gewoon hoor Ja In het begin is het even wennen aan de touwtjes, maar na een tijdje houdt je je benen veel stiller. Dat touwtje kun je dan na een paar keer weer wegleggen, dat hou je je benen automatisch stiller.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:17

Volgens mij zijn sommige opmerking lang zo lelijk niet bedoelt als ze opgevat worden. Sommige kunnen ook echt niet door de beugel Clown

Heb ook wel eens dat er staat dat ik scheef zit of mn paar dmeer door zn lijf moet zijn, en dan hebben ze helaas wel gelijk. Als er staat dat mn paard meer kan zou ik juist trots zijn, zie je er zit potentie in. En je beugels vastbinden is een hele goeie oefening."
Ergste wat mij ooit ter ore is gekomen was de vraag hoeveel maanden mn merrie drachtig was. Ehh 3 maanden gras Clown

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:18

Snoekiej schreef:
pres schreef:
Ik heb wel eens een ontmoedigende uitspraak moeten aanhoren van een jury.
Mijn voorlezer kon niet en ik kon niemand vinden die dat wel kon.
Geen probleem, dan rijd ik het L1 proefje uit mijn hoofd. Dat hebben we vaker gedaan dus wat dat betreft is er geen man over boord.

Ik meld mij bij de auto en zeg er keurig bij dat ik de proef uit mijn hoofd rijd.
Ze kijkt mij aan alsof ik de domste uitspraak doe in tijden en begint mij erop te wijzen dat het niet slim van mij is.
Zij wist zeker dat ik verkeerd ging rijden en daar ging zij geen rekening mee houden. Nee dit ging mij punten kosten.
Daarnaast werd ik erop gewezen dat ik de volgende keer alleen moest rijden als ik een voorlezer bij had.

Ik heb haar toen uitgelegd dat het is toegestaan om de proef geheel uit mijn hoofd te rijden en dat ik als volwassen vrouw zijnde toch wel weet waar ik mee bezig ben.
Hierop kreeg ik een nors " je mag beginnen" te horen.

Tja en toen moest ik dus nog beginnen aan mijn proef Scheve mond

Later kwamen we nog iets aparts tegen.

Een lesklant van mij heeft een keurige houding en zit. Ze krijgt daar eigenlijk altijd wel een 7 of een 8 voor.
Maar als ze zenuwachtig word doordat haar paard iets eng vind kan het wel eens mis gaan daarmee.
Een tijdje terug gebeurde dat weer en tijdens het rijden waren haar benen wel wat onrustig van de spanning.
Kan gebeuren, de volgende keer beter.
Komt na afloop de jury bij haar. Ze wilde nog wat tips geven.
Super! Dacht ik nog, dat zouden ze vaker moeten doen.
Kreeg die arme meid te horen dat ze haar voeten maar eens vast moest binden met een riempje van de beugel naar de singel.
Ik heb haar maar gezegd dat wij niet zo van de hulpmiddelen zijn Clown

Dit werkt gewoon hoor Ja In het begin is het even wennen aan de touwtjes, maar na een tijdje houdt je je benen veel stiller. Dat touwtje kun je dan na een paar keer weer wegleggen, dat hou je je benen automatisch stiller.

levensgevaarlijk...

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:20

Ik heb vorig jaar in de L2 bij een binnenwedstrijd meegemaakt dat ik na de vorige combinatie de ring inging, en al vond dat het erg lang duurde voordat we een startsein kregen.
Op een gegeven moment komt de jury uit zijn hokje en vraagt : Wat bent u aan het doen?
Ik zeg dat ik wacht om te mogen starten, zegt hij: maar u heeft net al gereden. Ik heb hem aangegeven dat dat een andere combinatie was.
Daarna gereden, en een winstpunt gehaald, met een 9 voor de verzorging. Dat laatste punt had echter iedereen gekregen.
Mijn paard heeft wel wat weg van het meisje dat voor mij reed. Zij kreeg hem echter de hoeken bij de jury niet in, en de mijne is gelukkig niet zo flauw.
Vond ik best slordig van de jury... Het is niet gemeen bedoeld van hem, maar een excuus daarna was wel netjes geweest.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:22

Hollsteiner schreef:
levensgevaarlijk...

Het brengt idd wat risico's met zich mee maar als je een braaf paard hebt en je wil graag een stillere beenligging oefenen. Heb de tip ook wel van een bondscoach gehoord

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:23

Snoekiej schreef:
pres schreef:

Hollsteiner schreef:
levensgevaarlijk...

De ongelukken die ervan kunnen komen! Nee, ik vond het echt geen uitspraak die past bij een jury.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:26

Ik reed een keer een F5 proefje. Ik zat op een klierderige pony en het was buiten in een wei. Ik kwam de bak in en reed 2 figuren. Daarna ging de pony er heel de tijd vandoor! Hij zag ''enge'' mensen lopen en de witte bordjes waren eng. Allemaal aanstellerig gedoe dus. Ik was het naar 5 keer ervandoor gaan echt zat en gaf hem ene goeie tip en probeerde gewoon weer me proefje op te pakken. Helaas bleef hij er maar vandoor gaan.

Toen het meisje wat naar mij op die pony moest was hij ineens super braaf. Hij deed niks meer en liep als een mak lammetje door de bak.

Later kreeg ik me protecol (210 is een wp) en had ik 209 . Dus ik had het nog best goed gedaan. Eigenlijk had ik een wp maar de jurry gunde die mij niet en heeft zitten krassen in de proef. Van 2 minpunten 4 minpunten maken en dan heeft ze lekker geen wp meer.

Net als toen ik als allereerste de wedstrijd moest rijden. Ik kreeg een 5 voor juistheid der teugelhulpen en een 5 voor handhouding van de ruiter. Normaal heb ik daar altijd een 6/7 voor! Ik vroeg het na bij mijn instructrice of mijn handen nou echt zo fout waren en die vond het ook heel raar. (als je als 1 van de eerste moet is de jurry veel strenger)

Wedstrijden rijden is leuk, maar het is jurrysport

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:27

Dit werkt gewoon hoor Ja In het begin is het even wennen aan de touwtjes, maar na een tijdje houdt je je benen veel stiller. Dat touwtje kun je dan na een paar keer weer wegleggen, dat hou je je benen automatisch stiller.[/quote]

Hollsteiner schreef:
levensgevaarlijk...

De ongelukken die ervan kunnen komen! Nee, ik vond het echt geen uitspraak die past bij een jury.[/quote]

Iney
ik vind het ook wel heel gevaarlijk hoor!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:31

En als je je beugels onder je zweetblad doorhaalt, dat is dan toch minstens net zo gevaarlijk?
Volgens mij valt het gevaar echt wel mee, kan wel ergere dingen bedenken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:32

Ik had een L1 wedstrijd met mijn pony, en op het moment dat ik start zie ik dat de letters verkeerd staan. Dus ik stop en ik geef aan dat de letters verkeerd staan. Komt de jury uit de auto naar me toe en zegt: Het is niet jouw schuld, maar je krijgt wel -2. Ik was echt 15 of 16 toen, en boos!

Op mijn protocol stond later helemaal geen -2, en ik had een wp maar ik heb die proef niet lekker gereden

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:45

Talida schreef:
Volgens mij zijn sommige opmerking lang zo lelijk niet bedoelt als ze opgevat worden. Sommige kunnen ook echt niet door de beugel Clown

Heb ook wel eens dat er staat dat ik scheef zit of mn paar dmeer door zn lijf moet zijn, en dan hebben ze helaas wel gelijk. Als er staat dat mn paard meer kan zou ik juist trots zijn, zie je er zit potentie in. En je beugels vastbinden is een hele goeie oefening."
Ergste wat mij ooit ter ore is gekomen was de vraag hoeveel maanden mn merrie drachtig was. Ehh 3 maanden gras Clown

Dat krijg ik niet alleen met wedstrijden te horen Pling
En het meerendeel van de opmerkingen is echt niet zo slecht bedoeld als dat ze worden opgevat.
Je moet er eigenlijk bijna altijd van uit gaan dat het bedoeld is als opbouwende kritiek om je vooruit te helpen.

Ergste opmerking die ik te horen heb gekregen was van een jurylid dat ook lesgaf en waar ik dus een proefles had.
Ik reed toendertijd net L1 op een D pony en was niet zo van het serieuze rijden (nog steeds niet overigens, ik ga voor het plezier voor ruiter en paard).

Geef het maar op jij leert nooit rijden!!!