Hoe kijkt een jury naar een 3 jarige in de ring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Hoe kijkt een jury naar een 3 jarige in de ring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:44

ik kan me wel voorstellen dat een jury milder is op een jonkie (mag zich natuurlijk nooit in punten uiten!!!!) maar wel in commentaar.......

niet goed, blijft niet goed in de proef........ maar het commentaar op het protocol zal opbouwender zijn bij een 3 jarige fjord dan bij een 10 jarige Ferro, Jazz of weet ik veel welke hengst nu in is Lachen

lijkt mij Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:39

En waarom zou je dan opbouwender commentaar moeten geven?
Je moet sowieso opbouwend commentaar geven ongeacht de leeftijd, ras of afstamming van het paard.
Ik zie echt het verschil niet. Een 10-jarige kan net zo groen zijn als een 3-jarige. Als jurylid ken jij de achtergrond niet van een paard. Paard kan wel eerst voor de fokkerij ingezet zijn bv.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:20

als het goed is, hoort het geen verschil te maken. ruiter moet het paard gewoon voor elkaar hebben, ongeacht de leeftijd.
mijn 3 jarige van het weekend ook meegehad.
schrok als een van de weinigen niet van alle hekjes en plantjes, en was 100% zeker de jongste van alle deelnemers.
Jury gaf realistische punten, een paar flinke 4'en ( verkeerde galop) maar ook een paar 7'ens en 8ten.
jong paard maakt fouten, daar wordt je op gestraft in je punten.maar de goede stukken worden ook gewoon beloond Ja

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:35

KiWiKo schreef:
ik kan me wel voorstellen dat een jury milder is op een jonkie (mag zich natuurlijk nooit in punten uiten!!!!) maar wel in commentaar.......

niet goed, blijft niet goed in de proef........ maar het commentaar op het protocol zal opbouwender zijn bij een 3 jarige fjord dan bij een 10 jarige Ferro, Jazz of weet ik veel welke hengst nu in is Lachen

lijkt mij Lachen

Dit lijkt mij dus een onzin verhaal, wat aanstuurt op erg subjectief beoordelen. Alle informatie over het paard is onbelangrijk, uitgezonderd de verrichting in de ring! daar beoordeel je op, en daar is je commentaar op gebaseerd. Dus niet op leeftijd, afstamming, kleur, ras, geslacht enz.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 08:56

CharleyT schreef:
KiWiKo schreef:

lijkt mij Lachen

Dit lijkt mij dus een onzin verhaal, wat aanstuurt op erg subjectief beoordelen. Alle informatie over het paard is onbelangrijk, uitgezonderd de verrichting in de ring! daar beoordeel je op, en daar is je commentaar op gebaseerd. Dus niet op leeftijd, afstamming, kleur, ras, geslacht enz.

tja, dan zouden ze dat ook niet op de coupon moeten printen....
Geslacht,kleur en aftekening zou dan voldoende zijn.....

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:06

Ik jureer een jong paard ook hetzelfde als een oud(er) paard. Soms vraag ik tijdens de proef wel eens aan mijn schrijfster of het nog een jong dier is (omdat ik zie dat hij bijv. erg slingerend loopt, of niet langs de witte hekjes durft), maar dan nog blijf ik hetzelfde jureren. En soms zet ik er dan ook bij de onderste punten bij dat het paard er wel gaat komen, maar nog een tikje jong is en wat sterker moet worden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 15:23

Eigenlijk is het antwoord toch heel simpel?
Het ligt er gewoon aan hoe die 3-jarige zijn proefje loopt, en daar wordt gewoon naar gejureerd. Niet meer en niet minder. Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:59

Het lijkt mij echt onzinnig om hier onderscheid in te maken.... Erg banketstaaf ook voor mensen als ik die starten met een 12 jarige zonder enige wedstrijdervaring Clown Ik kocht mijn merrie op 7 jarige leeftijd en toen zat de basis er dus nog helemaal niet in. Ik heb hard mijn best moeten doen om mijn paard recht te rijden en breng haar nu sinds kort uit. Ik zou het toch erg banketstaaf vinden als jury's nu maar aan zouden nemen dat mijn 12 jarige vast al bergen ervaring heeft Clown

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:31

Ik kijk als ik jureer nooit naar de leeftijd of afstamming van het paard/de pony. Bij de ponyruiters kijk ik wel altijd even naar de leeftijd van de ruiter/amazone.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:32

Mijn ervaring toen ik met melody begon op wedstrijd is dat sommige er wel degelijk rekening mee houden.
Ik starte melody voor het eerst toen ze pas een half jaar onder het zadel was.
Puur voor de wedstrijdervaring en omdat de basis gewoon goed bevestigd was ondertussen.

Thuis was ze super te rijden maar vreemde omgevingen was ze kijkerig wat zich uitte in wegrennen en een hoop slordige fouten.
Ik heb diverse proeven met haar gereden waaronder ook proeven wat echt een fiasco was voor mijn gevoel (racen,niet optijd terug te nemen,kantelen,enzo)en dan nog een winstpunt rijden of er heel dicht bij zitten.

Waaronder 1van die wedstrijden moest een meisje van onze club schrijven de proef ging echt bagger maar ik had wel een winstpunt en de jury had gezegt tegen haar :Een jonge pony met toekomst.Een ander had als de proef zo was gegaan echt 10 punten verwijderd gezeten van een winstpunt.

Mijn ervaring is dus wel degelijk dat sommige er wel rekening mee houden.En kleine dingetjes door de vinger zien.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:13

Fitzroy schreef:
Ik kijk naar een 3-jarige net als naar een 15-jarige, als naar een schimmel of een Haf.
Leeftijd, ras e.d. maakt allemaal niets uit, je moet het gevraagde laten zien.
Kan je jonge paard dat niet, dan houd je hem nog ff lekker thuis totdat ie het wel kan.

Ben ik niet met je eens.
Mijn leraar is ook jurylid, en als hij jureert en hij heeft een 3 jarige op een L2 of misschien wel een M proef issie afgeschreven hoor. Zo een jong paard hoort dan niet op die leeftijd al zo hoog te lopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:37

Dat is ook onzin, want drie-jarige mogen alleen maar in de B gestart worden. Knipoog
En dan nog, dat is de verantwoording van de ruiter, niet die van de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:01

Roweentje89 schreef:
Fitzroy schreef:
Ik kijk naar een 3-jarige net als naar een 15-jarige, als naar een schimmel of een Haf.
Leeftijd, ras e.d. maakt allemaal niets uit, je moet het gevraagde laten zien.
Kan je jonge paard dat niet, dan houd je hem nog ff lekker thuis totdat ie het wel kan.

Ben ik niet met je eens.
Mijn leraar is ook jurylid, en als hij jureert en hij heeft een 3 jarige op een L2 of misschien wel een M proef issie afgeschreven hoor. Zo een jong paard hoort dan niet op die leeftijd al zo hoog te lopen.

Ten eerste mag dat paard nog helemaal geen L2 of M lopen, dus geloof ik weinig van wat je hier beweert.

Verder kun je het best niet met Fitzroy eens zijn, maar je kunt het moeilijk oneens zijn met iets wat ze over zichzelf vertelt. Das hetzelfde als wanneer ik zeg "ik ben een vrouw" en jij vervolgens zegt "dat ben ik niet met je eens", dat zal ik zelf altijd nog het beste weten nietwaar? Knipoog

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 07:53

@Roweentje: wat jij schetst kan helemaal niet, daar hebben we leeftijdsgrenzen voor.
En als een jong talentvol paard gewoon een nette L-proef laat zien, wie zou ik dan zijn om te zeggen dat ie daar te jong voor is? Een L-proef stelt niet zoveel voor hoor.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:28

@ Fitzroy, je hebt gelijk dat hij officieel niet L of M mag starten, maar als ik naar school ga met een paard en ik krijg les van die man ( Volg paardenopleiding ) en ik kom er aan met een 3 jarige waar ik een L proef mee laat zien zegt hij meteen dat hij dat dier te jong vind. En daar is met hem geen discussie mee aan te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:37

Beetje kortzichtig wel van je vader...

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:39

Ik kijk tijdens het jureren niet vaak naar de leeftijd, maar bij de paarden zie je het meestal al aan de naam van het paard. Bij de pony's dan weer niet. Afgelopen zaterdag tijdens de kringkamp. is toevallig een 3-jarige kringkampioen geworden. Waarom? Omdat deze combinatie de enige was die haar pony echt lekker voor elkaar had qua aanleuning, balans, rechtgerichtheid etc. veel andere pony's in die klasse liepen met de neus in de lucht etc. Als deze pony 8 was geweest had ze nog gewonnen, dus leeftijd maakt in deze niets uit. Ze stak er gewoon met kop en schouders bovenuit. En zo zie je dat ook vaak bij de paarden. Bij de paarden hier loopt bv. ook een 3-jarige mee die eigenlijk continu 200+ scoort, puur omdat dit zo'n megagaaf paard met mega gangen is en dus lekker sjouwt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:25

Roweentje, volgens mij wordt hier gevraagd hoe een jurylid in de ring ernaar kijkt Knipoog
Niet wat er op een opleiding gezegd wordt. Je spreekt jezelf een beetje tegen.
Anyway, een 4-jarige mag vanaf 1 april een L-proef laten zien, 3-jarigen mogen alleen na 1 oktober in de B.

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:26

Als het paard goed loopt, dan mag de jury daar verder niet op min-punten ofzo omdat het paard 3 jaar is!!!

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:38

tantetoos schreef:
een drie jarige mag niet eens op concours

o sinds waneer niet dan?
zijn de regels veranderd dan? Knipoog

ik ben ook met mijn 3 jarige op concours gegaan en hij heeft er niets aan overgehouden.
en heb van menig jury te horen gekregen dat het een goede zet was geweest.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:42

Gewoon zoals elke andere.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:58

ik mag hopen dat hier geen rekening mee wordt gehouden. Ik start nu niet maar paard waarmee ik rijd is pas sinds zn 7e onder het zadel wegens blessure, hij is dus even groen als een 3jarige maarzou benadeeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:53

KiWiKo schreef:

lijkt mij Lachen

Lijkt mij dat een jury moet beoordelen wat ie op dat moment ziet en niet kijkt naar de leeftijd van het paard. Het kan ook een 10 jarig paard zijn, met een zeer groene/jeugdige amazone, dan is opbouwend commentaar ook welkom.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:38

Ik weet nog wel de eerste keer dat ik Kasagrande startte...
Kasa was 4 jaar en hij was 4 maanden onder het zadel.
Ik reed de bak in, já alles is éng.. heb zelf gereden alsof me neus bloedde, maar we vlogen regelmatig naar binnen toe Tong uitsteken
we kregen ook maar 167 punten, de 2e proef was hij het gewend en snapte de bedoeling en kregen we 187 punten en een 2e plek.
dus ik denk niet dat een jury rekening houdt met leeftijd, hoogstens een keer kijkt hoe oud een diertje is, als hij écht niet de bak door durft Knipoog.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:48

Uiteraard ziet een jury wel dat je een jong beestje bij hebt. Ik kijk zelf wel altijd hoe oud het paard is en welke afstamming, maar meer omdat wij ook fokken. Meestal kan een 3 jarige echter zijn leeftijd niet verhullen, want ze hebben nog wat minder balans en body enzo, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Op de punten moet het je niet meer of minder opleveren. Voor mij krijgt elk paard dezelfde kansen.