verliespunten ..eerder dan vroeger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: verliespunten ..eerder dan vroeger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:36

ik heb jullie proeven niet gezien, maar ik zie idd vaak genoeg M2 proeven waar lengtebuiging en impuls volkomen weg zijn in de zijgangen. Dan kun je al nooit meer dan een 4 krijgen, dus ik snap best dat er minpunten vallen in het M2.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:43

Dat klopt Ja
Ik train daar ook erg veel op, wat me eigenlijk meer dwars zat was dat er geen commentaar bij stond. Bij sommige 4-ren had ik echt zoiets van 'ging dat echt zo slecht? was dat echt zo slecht? waarom heb ik dat niet gevoeld? wat was er zo slecht?'.

Moet wel zeggen dat ik eerst altijd het idee had dat 'goed en netjes' een 7 was maar nu in het M2 lijken veel juryleden bij 'goed en netjes' een 6 als uitgangspunt te nemen.
Ik met mijn niet zo spectaculaire pony en nette oefeningetjes blijf dus vaak al op 6 hangen. Clown

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:41

Ik merk er gelukkig niks van hier in de buurt.
Ik denk juist vaak: Hoe komen die in hemels naam met zo`n proef aan een wp!

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:23

hier in de buurt heb je jury leden in de m2 die dikke verliespunten geven. Waar je hoog scoorde in het m1 met schouderbinnewaarts b.v. moet je nu blij zijn met een 5. dus als iets mislukt dan krijg je 4 of 3 niet geheel bij de letter net een fractie ervoor maar wel goeie overgang is het -2 niet getoond.
Echt het is hier van de zotte.

Heb altijd geleerd dat je van een tien moet uitgaan en vanuit daar gaan punten.
In een gesprek met de jury hier die ging uit van een 6 dus je kunt je geen foutje veroorloven.
In tegenstelling tot een grand prix Knipoog

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:39

nou dat klopt niet helemaal.... je gaat uit van het cijfer waar het paard voor loopt. de meeste paarden lopen niet voor een tien dus dan ga je al naar beneden. Dat geldt dan voor ieder onderdeel uiteraard.
De m2 is ook gewoon een slechte klasse, maar dat geldt eigenlijk ook al voor de M1 en persoonlijk denk ik dat er teveel mensen te snel over gaan naar de M1 en M2. Er moet toch echt wel iets gebeuren in die klassen en dat wordt vaak onderschat. Dat wil niet zeggen dat je alleen maar verlies kunt rijden natuurlijk. Bij een verliespunt moet het ook wel echt slecht gaan vind ik.
Daarnaast wil ik nog wel even kwijt dat veel ruiters/amazones niet kunnen voelen wat een jury ziet. Zet het eens een paar keer op de video en dan zal je zien dat er toch wel wat minpuntjes her en der zijn die je zelf niet hebt gevoeld. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat er in ieder geval commentaar bij staat, maar dat vind ik bij zoveel mogelijk onderdelen de noodzaak en zo wordt het ons tenslotte ook geleerd tijdens de cursussen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:52

Als ik naar de uitslagen kijk is het niet zo dat het verliespunten regent in de M2 volgens mij (toch)? Zo nu en dan eens één of twee verliespunten, maar dat is nog redelijk volgens mij. Volgens mij heb je de laatste jaren wel iets sneller een verliespunt als voorheen in de oude puntenregeling, al is het mij gelukkig nog altijd bespaard gebleven. Ik vind de M2 ook echt wel weer pittiger dan de M1. Je paard moet toch wel redelijk bevestigd zijn en dus een constant en prettig beeld geven, in de M1 moet het begin er zijn, dat is wel weer anders rijden en je kunt je nog wel eens een foutje permiteren. Ik vind het terecht dat je degradeert als je 10 verliespunten rijdt, maar als je dan gedegradeerd bent, hoeveel punten moet je dan weer halen in de vorige klasse om weer te mogen promoveren?
Ik vind het niet erg dat het wat strenger is geworden, Ik vond een paar jaar geleden (en soms nu ook nog wel) de kwaliteit van de Z proeven soms ook echt niet ok en ik denk dat dat nu straks wel zal verbeteren.

volansky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:53

Lante schreef:
Als ik naar de uitslagen kijk is het niet zo dat het verliespunten regent in de M2 volgens mij (toch)? Zo nu en dan eens één of twee verliespunten, maar dat is nog redelijk volgens mij. Volgens mij heb je de laatste jaren wel iets sneller een verliespunt als voorheen in de oude puntenregeling, al is het mij gelukkig nog altijd bespaard gebleven. Ik vind de M2 ook echt wel weer pittiger dan de M1. Je paard moet toch wel redelijk bevestigd zijn en dus een constant en prettig beeld geven, in de M1 moet het begin er zijn, dat is wel weer anders rijden en je kunt je nog wel eens een foutje permiteren. Ik vind het terecht dat je degradeert als je 10 verliespunten rijdt, maar als je dan gedegradeerd bent, hoeveel punten moet je dan weer halen in de vorige klasse om weer te mogen promoveren?
Ik vind het niet erg dat het wat strenger is geworden, Ik vond een paar jaar geleden (en soms nu ook nog wel) de kwaliteit van de Z proeven soms ook echt niet ok en ik denk dat dat nu straks wel zal verbeteren.

ik ben het helemaal met je eens. als ik soms op wedstrijd ben zie ik in bv de m2 paarden lopen die nog lang niet bevestigd zijn. ik vind als ik de uitslagen dan zie dat er soms zelfs nog te hoog word gejureerd. nu denk ik dat er in de b en in de l vaak al verkeerd gejureerd word. ik reed deze zomer en jong paard in de b als ik die merrie van achter naar voren reed reed ik meestal net een wp als ik haar braaf sloom en op de letters reed haalde ik in de 190 punten terwijl dit niet de basis is bij mijn weten daar kom je niet verder mee

SelenaV schreef:
Inderdaad! Het is echt verschrikkelijk!

Ik starte ook in de klasse M2!
Andere proef had ik 177.
Beiden gingen niet echt lekker!
Ben gewoon anders gewend.

Ze is er ook niet echt aan toe. Puntjes moeten nog op de i!
Maar een minpunt?????

ik heb jouw zien rijden je paardje is idd nogniet m2 klaar maar vond je proef geen verliespunt waardig er reden mensen slechtere proeven. ik snap eigenlijk ook niet waarom je m2 gestart bent als je paardje er nog niet aan toe is marja dat doet er verder niet toe.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:07

haal alles maar even weg Knipoog
Laatst bijgewerkt door smout op 29-10-08 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:12

Ik vind dat ieder zijn eigen ding moet doen, een keer starten om te weten waar je staat hoeft niet per se verkeerd te zijn denk ik, maar dan moet je (vind ik) ook niet te verontwaardigd reageren als je eens verlies rijdt, dat kan gebeuren en daar leer je ook weer van als het goed is. 177 is netjes genoeg voor zo'n eerste keer M2 trouwens Selena! Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:03

Ik kan niet geloven dat je een verliespunt rijdt als je een gewone proef zonder rare fratsen rijdt! Dan moet je je paard wel héel erg beroerd slecht voor elkaar hebben

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:33

oehh dat is wel erg kort door de bocht...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:35

Karoliefje_ schreef:
Ik kan niet geloven dat je een verliespunt rijdt als je een gewone proef zonder rare fratsen rijdt! Dan moet je je paard wel héel erg beroerd slecht voor elkaar hebben

En toch gebeurt het....en zo'n paard loopt echt niet om te janken hoor, alleen als degene die zit te jureren niet van bovenaf naar beneden telt (dus uitgaan van die tien) maar van halverwege, een zes dus, en je hebt een paar onderdelen die niet goed gaan, zit je er zo aan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:25

Ik bedoel het niet kort door de bocht, ik kan me er niks bij voorstellen! Maar ik heb nog geen M1 gereden dus misschien verschilt het wel heel erg met L2. Maar het lijkt mij dat als je gewoon redelijk rijdt je niet veel lager dan 170 kan hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:11

aangezien er genoeg paarden zijn die oo maar voor een zesje lopen, snap ik dta best. Als je dan ook nog impulsverlies en geen lengtebuiging toont in de zijgangen, ga je punten - tercht - hard omlaag.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:26

Karoliefje_ schreef:

En bedankt Clown
Ik heb nog nooit verlies gereden, maar ik heb met mijn paard zonder verzet of gekke dingen of echt grote fouten toch ook echt al wel 153 punten gehaald hoor. En ach, als je de ene week 153 punten rijdt, bij de volgende wedstrijd win je je rubriek met 203 in de B en in het L2 nog eens de ene week laatste met 153 en de week erop weer gewonnen met 194 dan zal mijn paard zo slecht niet voor elkaar zijn Bloos En dan heb ik niet eens een paard met zesjesbewegingen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:32

Maar als een jury aan het eind van een z proef zegt dat je een verliespunt hebt omdat ze vind dat jouw paard niet in de sport hoord omdat zij vind dat het type paard te weinig kan. Dan zit je er als jury denk ik toch verkeerd te punten. Je bent toch niet zomaar in de z gekomen? Bv een uitgestrekte draf kan technisch goed gereden zijn maar minder groot dan bv een voorbeenzwaaier. De eerst krijgt een 4/5 met te weinig de tweede een 8 want het staat zo mooi. In mijn ogen moet je ook kijken naar wat voor een paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:25

Als je paard geen enkele oefening juist kan uitvoeren omdat het dusdanig gebouwd is dat het bv. niet voldoende tot dragen kan achter, dan kan je tot een bepaald africhtingsniveau komen maar niet verder. Het kan dus wel degelijk zo zijn dat je punten voor het Z hebt, maar geen punt in het Z kan halen. Zo is het ook mogelijk dat je in de M een braaf proefje neerzet zonder grove fouten, maar dat je paard in geen enkele oefening voldoende draagkracht had van de achterhand en dat in geen enkele oefening je paard netjes in de oprichting liep. Dan had je in de L vast wel dik winst gehad, maar in het M mis je enorm veel punten als elke oefening om die reden onvoldoende is en rijd je zomaar verlies. Helaas is het zo dat heel veel mensen dit niet zien omdat ze niet weten wat er op een bepaald nivo nu precies gevraagd wordt. Veel mensen denken dat M alleen maar moeilijker is dan L2, omdat er schouderbinnenwaarts gevraagd wordt, terwijl die oefeneing er alleen inzit om te toetsen of het paard in staat is in het bekken te kantelen, achter voldoende tot dragen kan komen en correct rechtgericht is in de basis. De oefening is geen doel op zich, maar het is een toets om te kijken of de africhting ook daadwerkelijk op het gevraagde niveau is. Lachen Dat geldt overigens voor alle oefeningen die gevraagd worden van BB tot GP niveau. Lachen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 14:26

Paard heeft al meerdere punten in het z.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:31

Ik heb het niet over dat paard, maar over het feit dat het kan in het algemeen. Ik kan niet oordelen over proeven of manier van jureren als ik de proef niet heb gezien.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:39

Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen als ik dit zeg, maar ik kan me er eigenlijk wel in vinden!
Ik vind het niveau wat er over het algemeen in klasses loopt echt baggerslecht! Ok, de figuren worden misschien netjes van a- naar b- gereden, maar van balans, rechtgerichtheid, ontspanning en noem maar op is in veel gevallen weinig te merken! En juist die punten mogen van mij keihard afgestraft worden! Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:45

Daar heb ik ook geen moeite mee Jarrah; die 'kunstjes' ruiters heb ik ook niks mee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:49

jarrah schreef:
Ik zal nu wel half bokt over me heen krijgen als ik dit zeg, maar ik kan me er eigenlijk wel in vinden!
Ik vind het niveau wat er over het algemeen in klasses loopt echt baggerslecht! Ok, de figuren worden misschien netjes van a- naar b- gereden, maar van balans, rechtgerichtheid, ontspanning en noem maar op is in veel gevallen weinig te merken! En juist die punten mogen van mij keihard afgestraft worden! Lachen

"Helaas" bestaat wedstrijd rijden toch ook uit het van a naar b rijden, en daar krijg je dus ook gewoon je punten voor. Ik weet niet wat voor niveau je zelf hebt of dat je wellicht ook jureert maar neem van mij aan dat als je dat doet, je niet altijd zo zwartwit kunt redeneren als jij dat nu doet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:55

daffodil schreef:
"Helaas" bestaat wedstrijd rijden toch ook uit het van a naar b rijden, en daar krijg je dus ook gewoon je punten voor. Ik weet niet wat voor niveau je zelf hebt of dat je wellicht ook jureert maar neem van mij aan dat als je dat doet, je niet altijd zo zwartwit kunt redeneren als jij dat nu doet.

Dat begrijp ik ook wel, maar ik heb het nu over het gemiddelde van hetgeen ik in die baan zie, dát vind ik over het algemeen onder de maat en vandaar dat ik het goed vind dat ze daar nu meer aandacht aan besteden (en ja, dat gaat ten koste van degene die er misschien toch nog net niet helemaal klaar voor zijn)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:02

daffodil: Het gaat er dan wel om HOE je van A naar B rijdt wat mij betreft. Het gaat er niet om dat je B bereikt als je bij A bent, maar de manier waarop je dat bereikt. Daar is weinig zwart wit aan volgens mij, toch? De mate van africhting en gehoorzaamheid wordt getoetst, niet de oefening op zich. Lachen

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:36

Ik ben mee aan het lezen en nu schiet me iets naar binnen, ben geen jury overigens.
Ik heb juist het idee dat het tegenwoordig alleen nog maar belangrijk is dat je van A naar B rijdt en dat je alle oefeningen uitvoert. Als je dat maar doet krijg je je punten wel. Echter als je met je beter lopende paard net iets voorbij A afwendt of een overgang net te laat maakt wordt je keihard afgestraft. Dat dat komt doordat je paard gewoon ruimer is, omdat hij wel los is, dan dat paard wat (heel extreem Lachen ) in elkaar getrokken is wordt dan even gemakshalve vergeten lijkt het.
Uiteindelijk is het misschien de vraag waarvoor je er als jury zit. Zit je daar puur om te kijken hoe de oefeningen worden uitgevoerd, of moet je toch in je achterhoofd houden waar een ruiter verder mee kan. Die ruiter op dat losse paard is nu misschien nog niet helemaal op niveau, maar komt uiteindelijk wel verder. De ruiter die zijn paard in elkaar trekt loopt vast (letterlijk Tong uitsteken )...
En nog iets wat ik me al heel lang afvraag, moeten de gangen meegenomen worden in de beoordeling van de oefening. Dus als een paard door de proef heen draaft voor een 6 en in de oefening blijft dat hetzelfde kan die oefening dan een 7 of 8 opleveren?