Kleding jury, kan spijkerbroek nu wel of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Kleding jury, kan spijkerbroek nu wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:47

miep1979 schreef:
@Carrylies we hebben het hier over de kledingvoorschriften van de KNHS en deze zijn terug te vinden in iig het lesboek

Misschien is het handig om voortaan voortaan uitdrukkelijk in de titel van een topic te zetten dat KNHS-juryleden betreft en dat die mogen reageren en geen FNRS-ers.
Het staat er vrij algemeen nu en dan kunnen ook andere mensen wellicht reageren.

Overigens is er bij de Bixie een fikse discussie geweest over de kleding van juryleden. Er waren mensen die het onacceptabel vonden om op dit type wedstrijden in een wat minder formeel outfit te jureren. Ik heb in de kledingkast tegenwoordig schoenen staan die ik speciaal voor jureren bewaar, bijv. laarsjes die nog prima er uit zien maar waar door een kras op de hak niet meer kunnen worden gedragen naar kantoor. Mocht het een keer misgaan met de modder dan is het jammer maar helaas.

Overigens een jury die ter plekke inspringt voor een collega mag de kleding best van door de vingers worden gezien op zo'n moment. Is weer typisch KNHS, zouden ze een bekend GP-ruiter ook aanspreken op zijn spijkerbroek vraag ik mij dan af?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 07:51

waarom zouden alleen knhs leden mogen reageren?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:55

daniella74 schreef:
Overigens is er bij de Bixie een fikse discussie geweest over de kleding van juryleden. Er waren mensen die het onacceptabel vonden om op dit type wedstrijden in een wat minder formeel outfit te jureren.

Bij ons in de groep met de bixie opleiding totaal niet, iedereen was het ermee eens dat het voor de kleintjes wel iets informeler zou mogen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:02

En op buitenconcoursen, zeker met nat weer trek ik mijn bergschoenen aan. Ik heb dystrofie in mijn voet en ga echt mijn enkels niet verzieken met over zo'n knollenveld te gaan op wat netter (en daardoor minder ondersteunende schoenen.

Ik heb ook wel eens in rijbroek gejureerd. Was ook een jurylid niet gekomen (auto-ongeval onderweg), dus na mijn proef een andere klasse gejureerd.

Inderdaad is de KNHS erg duidelijk in het feit dat ze geen spijkerbroek willen. Ik vind een nette spijkerbroek wel kunnen, maar doe het nooit. Als je bij de KNHS jureert moet je hun regels naleven.

Overigens vind ik het raar om minder net bij de Bixie te gaan, dat doet af aan het " echte " van de wedstrijd en je wil de kleintjes toch leren een beetje respect voor de jury te hebben en gezag straal je eels uit door je kleding. It's all in the game.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:26

@Raket juist voor die kleintjes is de bixie om wat van de spanning weg te nemen, het verschilt nogal wanneer er een jury de auto uitstapt voor een praatje in een donker getint strak pak of bijvoorbeeld in een casual broek met net shirt of blouse erop.
Juist om de kinderen toch het idee mee te geven van spel en geen wedstrijd zijn de bixie proeven in het leven geroepen.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:32

Ik vind toch zeker wel dat een jury netjes gekleed moet gaan, en dat word hier nog wel eens vergeten. Jury`s lopen is vieze modderlaarzen, te korte spijkerbroeken en ik de meest felle kleurtjes rond. Vind ik niet jury waardig
Geheel in mantel pak/rok vind ik niet nodig, althans niet als je de lager klassen jureerd.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:37

Goh, ik let daar nooit zo op, wat de jury aan heeft. Vind het nu juist altijd netjes als een jurylid in pak is, of netjes gekleed, maar van mij hoeft het niet perse.
Maar als daar regels voor zijn, dan moeten juryleden zich daar inderdaad aan houden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:42

miep1979 schreef:
@Raket juist voor die kleintjes is de bixie om wat van de spanning weg te nemen, het verschilt nogal wanneer er een jury de auto uitstapt voor een praatje in een donker getint strak pak of bijvoorbeeld in een casual broek met net shirt of blouse erop.
Juist om de kinderen toch het idee mee te geven van spel en geen wedstrijd zijn de bixie proeven in het leven geroepen.

Onderschat niet de "angst" van jonge ruiters voor de jury. Ik heb al (achteraf) hilarische situaties meegemaakt met verschrikte jonge dames Haha!.
Ik ben ooit ergens geweest waar het secretariaat mij voorstelde aan een groepje jonge deelnemers omdat ze vooraf dachten dat de zuster van Eucalypta kwam jureren.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:10

daffodil schreef:
judithh schreef:
Laatst zat ik met een collega te jureren en die zat in haar rijbroek met jophurs te jureren daar heb ik wel melding van gemaakt, dat is absoluut uit den boze.

Hahaha was t Carolina??? Die is een keer tijdens de Kievit ingevallen voor een jurylid wat niet op kwam dagen, paard aan iemand anders meegegeven en zo in dr rijbroek de auto ingegaan, werd ze er op aangesproken door de federatievertegenwoordiger!!!! Terecht natuurlijk maar goed dit keer had ze een goed excuus...

Nee was carolina niet...

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:17

Ik hou mij als springjury netjes aan de voorschriften maar vind wel dat de voorschriften mogen mee gaan met het huidige modebeeld. Hier hebben wij zelfs een jury die haar collega aanspreekt als zij de normale jas niet netjes vindt. Dat vind ik niet kunnen maar als er iemand echt bij loopt als een slons vind ik dat je het wel moet kunnen zeggen
Het valt mij wel op dat de juryleden met de dressuur de voorschriften minder nauw nemen dan bij het springen. Ik heb vd zomer verschillende juryleden gezien in korte broeken, haltertops enz. Dat vindt ik niet kunnen. Jeans of jeansstof is wel modebeeld van nu en een net jeanssetje jasje met broek vind ik wel kunnen. Met een rok moet je panty's aan en dat zie ik weer niet zitten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:56

judithh schreef:
daffodil schreef:
Hahaha was t Carolina??? Die is een keer tijdens de Kievit ingevallen voor een jurylid wat niet op kwam dagen, paard aan iemand anders meegegeven en zo in dr rijbroek de auto ingegaan, werd ze er op aangesproken door de federatievertegenwoordiger!!!! Terecht natuurlijk maar goed dit keer had ze een goed excuus...

Nee was carolina niet...

Al kom ik haar wel altijd in gewone spijkerbroek tegen Nagelbijten / Gniffelen
Clown

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:37

Rokken, blouses en jasjes heb ik niet, ik schaf dat ook niet aan want ik voel mezelf daar helemaal niet lekker in.
Ik trek een nette broek aan met in de zomer een nette polo en in de winter een trui of een vest met een net shirt eronder.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:25

Nette kleding! Je bent toch het visitekaartje.
Waar ik wel van baal is dat je als jury soms 'weggestopt' wordt op hooizolders, vieze tochtige, stoffige hokken, etc.... en daar zit je dan in je mantelpakje Verdrietig

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:07

rhijnauwen schreef:
Waar ik wel van baal is dat je als jury soms 'weggestopt' wordt op hooizolders, vieze tochtige, stoffige hokken, etc.... en daar zit je dan in je mantelpakje Verdrietig

ROFL Hier worden ze in weer en wind in een steenkoude trailer gedumpt. Dus dan is een mantelpakje idd niet zo geweldig.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:37

Ik heb een mooi pak om te jureren. Nu viel mij al meerder malen op dat ik een van de weinige jury's ben die echt helemaal in pak loopt. Laatst heb ik gewoon een nette donkere spijkerbroek aangedaan, gestreepte blouse in mijn broek gedaan met een mooie riem erop. Ik vind dat wel kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:49

Als wedstrijdruiter weet ik in ieder geval een jury in pak/mantelpak oid wel erg te waarderen. Het zorgt voor herkenbaarheid (voor het geval ik nog iets wil vragen na de proef) en het creeert afstand (niet dat ik brutaal ben tegen de jury maar het lijkt me soms wel wenselijk Knipoog ). Bovendien vind ik het een fijn idee dat als ik 's avonds mijn laarzen vier op heb staan blinken en 's ochtends om vijf uur op stal mijn paard heb staan wassen en vlechten dat de jury er ook werk van heeft gemaakt om er netjes uit te zien, dat geeft de wedstrijd toch meer cachet.
Dus ik kan het iig toch wel erg waarderen, ook al kijk ik meestal alleen bij het groeten naar de jury Clown

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:58

rhijnauwen schreef:

We laten ons ook wegstoppen.
Als het echt te gek is, zeg ik er wat van en geef ik aan dat ik niet meer gebeld hoef te worden als de situatie niet verbeterd.
Ik heb een keer in een hok gezeten met allemaal vliegen en horzels. Daarnaast ramen zo vies en een stoel waar je na 10 min. al pijn van in je kont kreeg.
Daar zat ik dan met mijn gepoetste schoenen in mijn nette pak.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:03

miep1979 schreef:
@CharleyT ik heb zelfs juryleden in deze hoedanigheid gezien bij warme en droge omstandigheden........

Daar kan toch een reden voor zijn? Ik heb vorig jaar zomer ook de helft van de tijd mijn stalschoenen onder mijn nette broek aangehad. Mijn enkel zat ingetaped en ik kwam gewoon nergens anders in. Om dan voor een paar weken een grotere maat nette schoenen te kopen vind ik erg overdreven.

De enige wedstrijden die ik jureer in spijkerbroek zijn de bixiewedstrijden. Bij ons in de regio heb je daar niet zoveel deelnemers in en heb je vaak verschillende proeven. Als ik dan 2x met balkjes moet gaan zeulen dan doe ik dat liever in mijn spijkerbroek.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:33

Als ruiter kan het me eerlijk gezegd helemaal niets schelen.....
Als het maar een kundige jury is, kleding doet me niet zoveel. Bloos

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:34

tommie6600 schreef:
Ik hou mij als springjury netjes aan de voorschriften maar vind wel dat de voorschriften mogen mee gaan met het huidige modebeeld.

Sluit ik me helemaal bij aan

tommie6600 schreef:
Jeans of jeansstof is wel modebeeld van nu en een net jeanssetje jasje met broek vind ik wel kunnen.

Het is niet toegestaan door de KNHS, zou de jury die wel keurig gekleed is in een jeanssetje van nu ook het grijze jasje van de dressuurruiter door de vingers kunnen zien Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 01:17

talented schreef:
Ik heb een mooi pak om te jureren. Nu viel mij al meerder malen op dat ik een van de weinige jury's ben die echt helemaal in pak loopt. Laatst heb ik gewoon een nette donkere spijkerbroek aangedaan, gestreepte blouse in mijn broek gedaan met een mooie riem erop. Ik vind dat wel kunnen.

ik moet toegeven dat je er toen in Hapert keurig netjes uitzag!! Het stond je goed dat pak!

ik vind het ook wel netjes als juryleden gekleed jureren.
Maar het beeld van 10 jaar geleden is toch wel een beetje minder, alle dames en heren strak in pak zie je niet meer zoveel

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:56

jury schreef:
waarom zouden alleen knhs leden mogen reageren?

miep1979 schreef:
@Carrylies we hebben het hier over de kledingvoorschriften van de KNHS en deze zijn terug te vinden in iig het lesboek

Daarom.... blijkbaar is er nog steeds een flinke scheiding tussen beide terwijl we hetzelfde doel voor ogen hebben lijkt me en hetzelfde vak uitoefenen. En de FNRS valt ook onder de KNHS dus kan niet eens kwaad om hier gewoon eens leuk over te discuseren wat wel/niet kan ongeacht of je FNRS/KNHS jurylid bent. Je hebt allemaal hetzelfde vak en komt elkaar allemaal in de ring weer tegen.
En als ze de FNRS meer op de KNHS willen gaan aansluiten is het niet eens zo gek om over dit soort onderwerpen als jurykledij met elkaar te discuseren. Je komt immers vaak op dezelfde maneges. Dus daar zou wellicht meer 1 lijn in moeten/kunnen komen.

Persoonlijk vind ik een nette spijkerbroek kunnen hoor. Zie de jury toch verder niet behalve het hoofd en vaak zijn ze alweer weg als de prijsuitreiking is. Dus ik zal me niet storen aan wat voor soort broek of schoenen diegene aan heeft Haha! Zijn/haar kundigheid vind ik veel belangrijker.
Als FNRS jurylid hou je vaak nog een praatje aan het eind bij de prijsuitreiking ten overstaan van de deelnemers, op zo'n moment vind ik kleding wel belangrijk omdat je dan écht wat uit moet dragen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:00

Hai,

Mij maakt het niet uit hoe ze gekleed zijn, al gaan ze in hun blote r**t zitten.

nee echt niet korte broek, vale broek, t-shirt of overhemd, rokje etc etc.

nee maakt me echt niet uit,
waarom zouden ze zoveel krijgen ze nou ook weer niet betaald,
als ze hun werk maar goed en eerlijk doen.

gr

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 20:12

Norway_girl schreef:
Ik vind toch zeker wel dat een jury netjes gekleed moet gaan, en dat word hier nog wel eens vergeten. Jury`s lopen is vieze modderlaarzen, te korte spijkerbroeken en ik de meest felle kleurtjes rond. Vind ik niet jury waardig
Geheel in mantel pak/rok vind ik niet nodig, althans niet als je de lager klassen jureerd.

Je mooi gepoetste laarzen worden vanzelf vieze modderlaarzen als je door een modderveld naar het secretariaat moet lopen om te vragen bij welke ring je je auto moet parkeren om te gaan jureren... Haha!

Marleen_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:03

Beaux schreef:
Ik vind het een beetje onzin allemaal. Al wordt de proef in badpak beoordeeld als die proef maar goed beoordeeld wordt!
Ik zie niet eens wat de jury aan heeft in die auto of dat hokje.
Met hele grote belangrijke concoursen en kampioenschappen waarbij de jury ook nog deelneemt aan de prijsuitreiking vind ik het weer wat anders maar voor die kleinschalige wedstrijd om de hoek hoeft het van mij niet hoor.

Sorry, ben het niet met je eens.
Van een ruiter wordt ook verwacht dat hij netjes en verzorgd ten tonele verschijnt. Het oogt totaal niet als je paard nog onder de blb zit, je chabrak smerig en een vuile veeg op je rijbroek.
Dus ook zo voor de jury.
Ik als "verse" springjury vind het wat vergaan om in mantelpakje ten tonele te verschijnen, maar een beetje etiquette hoort nu eenmaal bij de paardesport! Ik kijk dus wel degelijk in mijn kledingkast en heb hem zelfs hiervoor wat uitgebreid. Laagjes tactiek is hier het motto, want je weet nooit van te voren of je in een tochtdicht juryhok komt te zitten!

Wat ik wel vervelend vind is dat je als jury niet standaard een soort van speldje van de KNHS krijgt, zodat je ook herkenbaar bent voor de deelnemers op het voorterrein.
Het maakt het aanspreken van de deelnemers en de herkenbaarheid voor de deelnemers toch een stuk eenvoudiger?