ORUN 2010/2011

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: ORUN 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:46

Inderdaad kleinvosje, tempocontrole is idd heel belangrijk.
Mijn loswerken was bv twee balken waar ze eerst met 4 galopsprongen ertussen overheen moesten galoperen, en daarna met 5.
Allebei 1x, dat ging goed, dus dat was het losrijden en kon meteen door met de hindernisjes.

Gewoon elke keer roepen: Denk aan je ritme, kijk waar je heen rijd, hou hem recht, goede galop landen, en netjes weer afwerken na de sprong. En dat elke keer. :+
Als je dan een combi hebt die niks verkeerd doet en altijd goed uitkomt, dan ben je goed bezig.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:38

Wie van jullie hebben de paardenknoop beschreven in de map al eens geknoopt? Wij hebben met de hele groep de knoop stap voor stap geprobeerd te maken en als je aan het uiteinde trekt komt die niet in zijn geheel los.... Zeker als een paard gaat hangen en je trekt tegelijkertijd aan het uiteinde dan is je touw nog niet helemaal los. Op het 2e plaatje staat de stap afgebeeld wat de oorzaak is van dit. Naar ons idee is het dus geen veilige knoop. Heb zelfs al een mail gedaan naar de KNHS maar kreeg een droge antwoord dat de knoop beschreven staat in de map... Ja...zover waren wij ook al ja....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:49

Het hoeft niet noodzakelijk de knoop uit het boek te zijn, als het maar een veiligheidsknoop is die niet strak trekt als het paard gaat hangen. Ik heb een andere veiligheidsknoop die niet strak trekt, die is goedgekeurd...

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:54

Onze cursusleidster zegt dat het precies die uit het boek moet zijn... Ik heb ooit in mijn kindertijd met het diploma-gebeuren een knoop geleerd die ik nog steeds gebruik en prima werkt, dus daar kan ik op terug vallen. Maar je zou denken dat de info uit de map toch de juiste zou moeten zijn en dat iedereen dezelfde richtlijnen hanteerd....

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:25

Dat springen valt denk ik wel mee op het examen. Want je moet ongeveer 20 min dressuurles geven en 10 minuten springen.
Je krijgt ook een examenopdracht en daarin staat dat je moet loswerken en uiteindelijk een lijntje moet springen met een stijl en een oxer. Meer is het niet en meer heb je ook geen tijd voor.

Wij hebben de 4 verschillende examenopdrachten al gehad :)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:26

Dat opzadelen enzo mag je dat wel met je eigen paard doen? Of wordt dat ook geloot?

Hoop met mijn eigen paard, want ben erg klein en wij hebben paarden van 1.80m in de cursus, dus als ik daar dan aan de trailer het hoofdstel in moet doen, kan dat nog lastig worden :P

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:36

Word je tegenwoordig ook beoordeeld op het opzadelen van een paard? *Ik heb 2 jaar geleden de cursus afgerond*

MJR84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:40

@ _tarja_: wat ik begreep van onze cursusleider is het de bedoeling dat je het opzadelen e.d. met je eigen paard doet.
@ Somebody_: yep, is nieuw dit jaar geloof ik!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:56

_tarja_ schreef:
Dat springen valt denk ik wel mee op het examen. Want je moet ongeveer 20 min dressuurles geven en 10 minuten springen.
Je krijgt ook een examenopdracht en daarin staat dat je moet loswerken en uiteindelijk een lijntje moet springen met een stijl en een oxer. Meer is het niet en meer heb je ook geen tijd voor.

wij hebben deze week proefexamen gedaan, en wel degelijk doorgewerkt naar een parcoursje springen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 18:39

Laten we het erop houden dat een parcoursje wel mag, maar niet perse hoeft. :)
Wel erg knap als je dat lukt in die korte tijd, dan zullen de heren van de commissie wel onder de indruk zijn. :j

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:51

Lielle schreef:
_tarja_ schreef:

wij hebben deze week proefexamen gedaan, en wel degelijk doorgewerkt naar een parcoursje springen.

Maar dat hoeft niet, kijk maar naar je examenopdracht :) Je hoeft alleen maar los te werken en een lijntje met een stijltje en een oxer te springen :) Maar het zal zeker niet uitmaken als je tijd hebt om toe te werken naar een parcoursje.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:56

Bij ons moet dat wel, instructeur hamert er steeds op dat je omhoog moet bouwen (als het goed gaat natuurlijk) en een parcoursje laat springen. Maar als je zelf losrijdt voor het springen, zit je toch in vijf minuten aan een parcours?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 19:58

Bij ons ook hoor, en je hoeft niet alle hindernissen van de grond af op te bouwen he. Gewoon 1 lijntje lager beginnen en dan een parcourtje over alles.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:19

update mbt de paardenknoop:
Heb zojuist (na een redelijk pittige mail dat we het boek er echt wel bij hebben gehouden!) een zinniger antwoord terug gekregen van de KNHS mbt de knoop beschreven in de map. Ze snappen hem zelf niet en dus moet je met je cursusleider tot een geschikte knoop komen. Ik las eerder in dit topic dat dit al het geval was, maar bij ons wordt er zo opgehamerd dat alles volgens het boek moet, dat ik dan weer zo fanatiek ben om daar eens achteraan te gaan. (vind ook dat dit soort dingen gewoon correct beschreven dienen te staan, cursus is duur genoeg!)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:58

Lielle schreef:
Bij ons moet dat wel, instructeur hamert er steeds op dat je omhoog moet bouwen (als het goed gaat natuurlijk) en een parcoursje laat springen. Maar als je zelf losrijdt voor het springen, zit je toch in vijf minuten aan een parcours?

Volgens mij wordt er overal wat verschillend gezegd heb ik de indruk :+

Je moet maar 10 minuten springles geven aan 2 combinaties. Als ik ze los laat draven over balkjes, dan een kruisje en een stijltje doe en vervolgens dat lijntje springen met een stijltje een oxertje en ik verhoog nog eens een keer, dan zijn mijn 10 minuten al voorbij :P

Hindernissen mogen wij idd ook al van te voren neerzetten zoals jij het wil hebben.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:30

Bij ons is er gezegd 15 minuten dressuur, dan 5 minuten springmateriaal opbouwen en dan 15 minuten springles.

Of zou dit nog verschillend zijn bij met en zonder eigen rijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:37

Nee, het lesgeven hoort gelijk te zijn. Je hebt in totaal 30 minuten, dan moet je alles gedaan hebben, dressuurles, bouwen en springles. Zo hebben wij het te horen gekregen...

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:38

Bij ons 15 minuten dressuur, de medecursisten bouwen jouw springles op ( tekening inleveren) jij laat dan de ruiters de beugels korter maken en werkt verder met de beide ruiters tot je hindernissen staan, vervolgens meet je zelf de afstanden ( jij ben namelijk zelf verantwoordelijk) en je start je springles....
Alles mag zolang je maar een zinnige springles geeft!
Richtlijn: lijntje steil, oxer en dubbel. Dit is dus niet verplicht!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:39

Wij moeten het springmateriaal al voor de dressuurles neerzetten, dan kun je meteen doorwerken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:40

Wij ook niet Lielle, maar zoals ARhythmical zegt. Het is inderdaad opvallend hoeveel verschillen er zitten tussen de cursusleiders...

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:41

Onze cursusleider zegt 35 minuten per persoon omdat er 5 minuten opbouwen tussen zit.. Wij gaan het ook wel zo doen dat er al wordt gebouwd voor je tijdens je dressuurles maar in principe zit er 5 minuten tussen zegt 'ie. Hooooo zoo verwarrend!
Wij hebben ook niks gehoord over richtlijnen mbt hindernissen. Ik heb dan toevallig een lijntje bedacht met inderdaad een kruis, stijl en oxer, maar er zijn er een heleboel bij ons die dat niet hebben. Die een parcourtje hebben, waar geen oxers in voor komen..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:44

Ik heb examenopdrachten gezien en dat staat er wel in. Lijntje of dubbel en tenminste een oxer.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:45

Waar haal je de examenopdrachten vandaan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:03

De examenopdrachten voor het springen zijn richtlijnen, daar hoef je niks mee te doen als je niet wilt.
Je moet van te voren een lijntje bedacht hebben en deze een paar keer geoefend, en dan komt alles goed.

Ik ben vorig jaar geslaagd zonder een oxer erin, had alleen een driesprong van kruisjes met telkens 1 galopsprong ertussen. En ook tussen elk kruisje nog een balk om het makkelijker te maken.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:06

Volgens mij maakt 't sowieso allemaal niet zoveel uit wat je doet. Als je maar gewoon goed les geeft!
Maaar dan toch nog even, weten jullie dat.. als je als tweede van een koppel moet, moet je dan bij je dressuurles beginselen van het wijken gaan doen? Ik heb dat een keer ergens een paar jaar geleden in een examopdracht zien staan geloof ik, maar ik heb het eigenlijk nooit geoefend met lesgeven!