Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:01

alle kleuren zijn toegestaan, al wil je met een rood dekje rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:03

Het kan zijn dat je vereniging eisen stelt aan de kleur van je dekje, Natje. Ik weet dat het in het reglement van mijn oude vereniging ook was opgenomen, dat je de (onderlinge) wedstrijden met wit dekje diende te starten.

Kijk, het draait in dressuur natuurlijk wel allemaal op het plaatje van het goed gereden paard, en dat plaatje kun je afmaken door de verzorging ook helemaal op elkaar te laten afstemmen. Dus bij witte broek en witte plastron en witte handschoenen, is een wit dekje meestal het mooist. Heb je echter offwhite of creme voor je rijbroek, plastron en handschoenen, dan is een dekje in de bijpassende kleur ook mooier.
En op een schimmel is een zwart of blauw dekje (afhankelijk van de kleur van het wedstrijdjasje) vaak mooier, omdat een schimmel nog wel eens erg geel kan lijken onder een wit dekje.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:06

dat zal het zijn geweest... ik moest een wit dekje (met club embleem) en witte rijbroek en blauw jasje
o dat zal ik de volgende keer onthouden (ik ga ooit nog een keer met een paard starten (voor de pony waar ik nu op rij ben ik te groot (nee.... de pony is te klein Clown ))
maar inderdaat is een wit dekje (en de rest ook wit) wel het mooiste (op een bruin/zwart paard Knipoog )

kimmetje101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:07

Inderdaad een wit sjabrakje is niet verplicht. Heb een keer een hele ruzie over gehad met een jurylid.

Ik kwam de ring binnen en meld me netjes. Stapt dat vrouwtje uit haar hokje en begint te tieren: "waar is jou wit sjabrakje?"
ikke: "Uhm ik heb een blauwe"
Zij: "Waarom heb jij geen wit sjabrakje!"
ikke: "omdat dat niet verplicht is."
Zij: "en dat is wel, staat in de regelementen."
Ik zag ondertussen mijn puntenstaatje al heel laag worden, dus denk ik zal maar geen discussie aangaan, en zoek het straks wel eens even op. Dus zeg: "ok".
Waarop zij doorgaat met tieren: Nee niks ok, ik kan je er ook uit zetten en op een kampioenschap had je nooit mogen starten (wat dus niet klopt, aangezien een vriendin met hetzelfde dekje op de kampioenschappen is gestart).
Ze was in ieder geval lekker bezig met een machtsvertoon spelletje, waar ik geen zit in had en dus vroeg: "ja je kunt me eruit zetten jah....) Waarop ze zei: nee start maar.

Dus ikke uiteindelijk gestart (was erg aan het twijfelen om de ring uit te rijden en naar huis te gaan, maar wou me niet laten kennen). De punten van de proef waren drastisch laag, haha maar dat was te verwachten.

Na de proef bij het secretariaat wezen klagen en een hoop gezeik, want ik had dus toch gelijk!! Achteraf balen dat ze me er niet uit gezet had, want dan had ik een mooie klachtenbrief naar het KNHS kunnen sturen.
Heb overigens altijd gezegd dat als ik haar tegen kom dat blauwe sjabrakje expres nog een keer op leg om haar te zieken al gebruik ik nu een witte haha...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:21

Ik was 8 jaar en had me op de manege ingeschreven voor mijn allereerste wedstrijd. Je mocht drie voorkeuren opgeven voor manegepony's waar je graag op wilde rijden. Helaas kende diegene die de paarden bij de ruiters indeelde mij niet en door een tekort aan pony's kwam ik bij een paard terecht. Huilen natuurlijk, want het was niet alleen een paard...maar ook nog eens de sloomste en de logste van de hele manege. Die ging ik nooit vooruit krijgen, dat was zeker!

Toen is mijn vader gaan praten met iemand op de manege. Alle pony's waren al bezet, maar ik mocht dan wel op Duke. Ook een paard, maar wel de allerliefste en braafste van allemaal. Mijn eerste wedstrijd zat ik dus voor het eerst op een paard. Het was een B-proefje zonder galop. Ik had geloof ik 151 punten (oude puntentelling) dus nog niet eens zo slecht.

En onderaan het protocol stond: Valt niet mee zo'n groot paard, maar wel blijven doorgaan!
Echt heel lief van die jury natuurlijk...en ik heb me aan het advies gehouden...

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:28

mijn dochtertje had er laatst ook een. Zij rijdt bixie A klasse, stond er op het protocol naderhand: pony loopt niet aan de teugel!!!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:36

Ah wat erg gewoon.. Alsof dat er dan al toe doet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:39

Ja dat moet ook écht in de Bixie he! En ik maar denken dat de Bixie er was om kinderen te INTRODUCEREN met wedstrijdrijden en waarbij aan de teugel rijden nog absoluut niet hoort? Hmm weer verkeerd gedacht dus.. Haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:40

kimmetje101 schreef:
Inderdaad een wit sjabrakje is niet verplicht. Heb een keer een hele ruzie over gehad met een jurylid.

Ik kwam de ring binnen en meld me netjes. Stapt dat vrouwtje uit haar hokje en begint te tieren: "waar is jou wit sjabrakje?"
ikke: "Uhm ik heb een blauwe"
Zij: "Waarom heb jij geen wit sjabrakje!"
ikke: "omdat dat niet verplicht is."
Zij: "en dat is wel, staat in de regelementen."
Ik zag ondertussen mijn puntenstaatje al heel laag worden, dus denk ik zal maar geen discussie aangaan, en zoek het straks wel eens even op. Dus zeg: "ok".
Waarop zij doorgaat met tieren: Nee niks ok, ik kan je er ook uit zetten en op een kampioenschap had je nooit mogen starten (wat dus niet klopt, aangezien een vriendin met hetzelfde dekje op de kampioenschappen is gestart).
Ze was in ieder geval lekker bezig met een machtsvertoon spelletje, waar ik geen zit in had en dus vroeg: "ja je kunt me eruit zetten jah....) Waarop ze zei: nee start maar.

Dus ikke uiteindelijk gestart (was erg aan het twijfelen om de ring uit te rijden en naar huis te gaan, maar wou me niet laten kennen). De punten van de proef waren drastisch laag, haha maar dat was te verwachten.

Na de proef bij het secretariaat wezen klagen en een hoop gezeik, want ik had dus toch gelijk!! Achteraf balen dat ze me er niet uit gezet had, want dan had ik een mooie klachtenbrief naar het KNHS kunnen sturen.
Heb overigens altijd gezegd dat als ik haar tegen kom dat blauwe sjabrakje expres nog een keer op leg om haar te zieken al gebruik ik nu een witte haha...

Cool

Op de manege (ik was 10) moest ik een keer op een supergroot paard rijden. Nouja, het paard gaat er dus vandoor in galop, ik kom met mijn benen niet onder het zadel vandaan en met zo'n reus heb je weinig te vertellen. Ik ben dus de rest van de proef door de bak heen geraced, met hele korte stukjes draf en lekker voorover zittend want dan zit je steviger en het was zo'n eind naar de grond...

Had ik op mijn protocol een 9 voor middendraf, en een paar keer 'goed opgelost' en 'kanp dat je bleef zitten'.
En tijdens de prijsuitreiking zeiden ze: 'en op de zesde plaats... een meisje dat het er nogal moeilijk mee gehad heeft...'
Tong uitsteken

ta_nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:44

Je hebt ook lieve juryleden, gelukkig. Ik moest een keer schrijven bij de pony's, een B-proef. Had n leuk jurylid, die ook gewoon 9s uitdeelde, maar dan voor de verzorging. Later toen ik moest wachten in het secretariaat, zaten hun rotopmerkingen te maken over kinderen die een 9 hadden voor de verzorging. 'Dat kan toch nooit dat een kind een 9 krijgt! Zal een van de ouders wel gevlochten hebben, kan niet anders!' en ik maar denken: Het is toch positieve feedback, wanneer die kinderen een 9 krijgen, blijven ze gewoon gemotiveert poetsen en vlechten. Das toch leuk..! en leerzaam.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:08

Idd, ik vind dat je in de B, zeker bij de pony's toch een beetje opbouwend punten moet geven. Ok, geen 9 voor een ongepoetste pony uiteraard, maar als je ziet dat ze hun best gedaan hebben kan het best.

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:16

Ja, vooral in bixie/B kan dat nog makkelijk. Dan moet het sowieso allemaal nog niet zo streng gerekend worden.

Mijn eerste wedstrijd (denk dat ik 8 of zo was) zat ik trouwens op een eigenwijze, bijdehante manegepony. Het was in de buitenbak maar die was aan 1 kant open, dus hij probeerde constant de bak uit te gaan, wilde niet meewerken, gewoon vervelend zegmaar. Proefje was dan ook totaal niet netjes, maar ik werd wél eerste, omdat ik 'alles zo goed had opgelost en het er toch nog zo netjes uitzag terwijl hij zo vervelend was', iets in die richting stond erbij. Da's ook wel leuk bij je eerste wedstrijd. Schijnheilig

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 01:53

friendly schreef:
Ja dat moet ook écht in de Bixie he! En ik maar denken dat de Bixie er was om kinderen te INTRODUCEREN met wedstrijdrijden en waarbij aan de teugel rijden nog absoluut niet hoort? Hmm weer verkeerd gedacht dus.. Haha

Afbeelding

het kan zij dat het komt doordat mij dochter ondanks nog maar net 10 toch al vrij groot is en daarom ook op een vrij grote pony start. er wordt dan blijkbaar toch meer verwacht.

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 02:01

In Belgie mag je op pony wedstrijd niet invlechten
stond er een keer een laag cijfer bij verzorging
met als commentaar: niet ingevlochten Clown

en ook n keertje op n jonge pony die voor de eerste keer op verplaatsing ging
begon ie erg te bokken bij gallop aanspringen
stond op mn protocol: knap dat je bleef zitten Haha!
en na de proef zei de jury; miss wat minder haver geven in het vervolg??
Hellaas t beestje heeft nog nooit haver gekregen Clown

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:42

Lielle schreef:
klopt, dat heeft een tijd gemogen (althans het werd gedoogd), maar het is een paar jaar geleden expliciet verboden.

Meer gedoogd ja, want het was nog altijd een gok want sommige juryleden zetten je er wel uit. Dan ging het als een lopend vuurtje over het wedstirjdterrein en zag je iedereen naar plastrons zoeken Nagelbijten / Gniffelen
Maar toen heeft het in de Paard en Sport gestaan en is denk ik ook bij bijscholingen besproken geweest want ineens lette ieder jurylid er heel streng op Haha!

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:34

Ilja000 schreef:
Is natuurlijk maar net wat je aan het einde van de rit bedoelt Lachen Ik zie in de FNRS proeven bijvoorbeeld veel ruiters na het groeten direct hun paard belonen, of ze stappen naar C en belonen dan, terwijl de proef officieel pas na de eerste letter op de lange zijde afgelopen is. Je mag van mij je paard helemaal plat knuffelen, maar wel zodra je proef officieel is afgelopen Lachen

hoi, jij toevallig zondagmiddag bij jumping adam geweest.

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:20

wat een uitspraken zeg! ga ik die van mij ook maar is even opzoeken enkijken of daar nog wat geks op staat!!!

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:48

Ik was op concours en leuk een proefje gereden met een jonge pony (4).
Jury: volgens mij heb je een hele lieve en brave pony, je moet alleen de beugels wat langer doen.

M'n beugels had ik juist korter gedaan omdat m'n pony zo aan het bokken was op het voorterrein Tong uitsteken

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:06

wwr schreef:
Ik was op concours en leuk een proefje gereden met een jonge pony (4).
Jury: volgens mij heb je een hele lieve en brave pony, je moet alleen de beugels wat langer doen.

M'n beugels had ik juist korter gedaan omdat m'n pony zo aan het bokken was op het voorterrein Tong uitsteken

En wat is daar raar aan?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 17:39

Ik had afgelopen weekend ook een mooie....

Ik sloeg in mijn proef (1e Z1 proef v. deze maand) per ongeluk mijn 2e schouderbinnenwaarts, een halve volte halve baan én mijn 2e travers over.( Koe )
Dat waren in totaal 3 punten, 3 verschillende onderdelen.

En de jury heeft het gewoon NIET gezien!
Ik heb een 6 voor mijn schouderbinnenwaarts, een 6 voor de volte en een 5 (?!) voor de travers die ik dus alle 3 NIET heb laten zien.... Nagelbijten / Gniffelen

Als jury kan je best eens een onderdeeltje missen als je per ongeluk de andere kant uit kijkt, of een keer moet niezen oid. Maar als je mist dat iemand 3 complete onderdelen heeft overgeslagen, en er tóch cijfers (waaronder een 5?) voor gaat zitten geven, dan heb je écht niet op zitten letten.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:40

jeetje. dat is idd wel heel erg. en dan idd toch cijfers voor geven.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:19

Je kunt moeilijk geen cijfers geven Clown
Als de jury een onderdeel niet gezien heeft [wat voor kan komen] dan geeft de jury een gemiddeld cijfer. Wat dus meestal een 6 is,, idd ik vind een 5 voor een onderdeel wat je niet gezien hebt niet echt passen ,,,

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:26

winerieke schreef:
Je kunt moeilijk geen cijfers geven Clown
Als de jury een onderdeel niet gezien heeft [wat voor kan komen] dan geeft de jury een gemiddeld cijfer. Wat dus meestal een 6 is,, idd ik vind een 5 voor een onderdeel wat je niet gezien hebt niet echt passen ,,,

Hier valt m`n mond van open (nadat ik `m net weer had gesloten, hij was na Bettine`s berichtje namelijk ook al open gevallen). Het gaat hier om meerdere onderdelen die een jury niet gezien heeft, omdat ze niet getoond zijn.
Daar kun je helemaal geen 5 of 6 voor krijgen, want dat is een verkeerd gereden proef. Bij herstel betekent dat nog -2 voor correctie van de proef, maar in dit geval zou dat uitsluiting tot gevolg moeten hebben.
Gelukkig voor Bettine is dit niet gebeurd, maar de reactie van de jury (en die van jou Knipoog ) zijn dus niet volgens het boekje.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:28

Ja maar als de jury ze niet gezien heeft, dus de jury weet niet of ze ze wel of niet getoond heeft, dan geef je gewoon een gemiddeld cijfer.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:30

ik zou dan gewoon een 0 geven en als commetaar .... niet uitgevoert.... ja zo kan ik ook heel erg makkelijk aan goed punten komen.
stel mijn volte in galop gaat niet goed. en dat zit in mijn proef. ik voer hem gewoon niet uit en dan krijg ik een 5 of een 6 ... anders was het een 3 of 4 geweest Clown