Ik ben 15 en geef een meisje van 10 les op m,n verzorgshetlander.. Gewoon omdat ik het leuk vind, en dat meisje ook, en voor de pony is het ook leuk als afwisseling omdat ik er zelf niet meer op kan rijden.. Ik heb dus ook geen diploma's of wat dan ook.. ik ben van plan wel wat meer kinderen les te gaan geven op nog een andere pony, maar het is nog niet zeker dat die pony hier ook heen komt..
Heeft er iemand een tip voor me? Ik heb en meisje in mijn les rijden die elke keer als ze wil aandraven of in draf is haar handen wel erg hoog gaat houden, ik herhaal en ik herhaal maar misschien als ze het bontje van haar zadel gaat vasthouden zodat ze er meer om gaat denken? Maar ja aan de andere kant wil ik niet dat de kinderen zich gaan vasthouden.... hmmmzzz
KimH het is voor kinderen lastig om te weten wanneer hun handen te hoog zijn. Wat heel goed werkt bij kinderen is om te zeggen dat de handen onder de navel moeten blijven. Of bij de navel. Dat snappen ze beter en kunnen ze makkelijk onthouden.
Dat de handen omhoog gaan komt omdat ze wat moeite hebben met de balans bij het aandraven. laat ze eerst enkele passen doorzitten en dan pas lichtrijden. Dan kan ze de overgang makkelijker uitzitten.
Daarbij zou het ook kunnen door de motoriek. Kinderen van 10 hebben nog wat moeite met het onafhankelijk bewegen van benen en armen. Dus al ze haar benen aandrijft bewegen haar armen. Motoriek dus. Leer haar dat ze echt moet knijpen. En niet moet schoppen.
Ik geef al ruim 10 jaar les aan kinderen en gedurende deze periode heb ik veel geleerd over hoe dingen over komen. En wat goed werkt.
Ik geef zelf geen les, maar mijn dochter rijd in een groepje jmet jongere kinderen. (rond de 7 jaar) De juf heeft eerst haar weg moeten vinden, maar dat gaat nu prima. Een uur les bleek te lang voor het concentratievermogen Maar een spelletje in de laatste 15 minuten werkt prima. Er bestaat een heel leuk boekje genaamd spelletjes met je pony. En inderdaad zie je tijdens die spelletjes hoe het gaat met de kids, of soms overwinnen ze dan juist een angstje omdat het dan spelenderwijs gaat.
Voorheen waren onze lessen voor jonge beginners altijd een half uur, maar wegens praktische redenen op de manege is dat een uur geworden. Ik heb ze van een jaar of 7 rondrijden en dan ga ik echt niet een uur lang concentratie vragen. Ik laat ze helemaal zelf opstappen, beugels en singel controleren ( natuurlijk kijkt juf stiekem mee), dus dan zijn we al 10 minuten/ kwartier verder, dan lekker rijden en lessen en de laatste 15 minuten een spelletje/ quiz of gymnastiek of klessebessen met elkaar.
Ik ben gestopt bij die manege.. het werkte echt niet, vond de lessen niet leuk en moest teveel denken dit mag niet en zo is te moeilijk...
Kreeg toen ook te horen dat een instructeur van buitenaf daar nog nooit succes heeft gehad.. omdat die teveel hun eigen dingen hadden (en tja dat mag niet)...
heb nu wel een nieuwe lesklant voor priveles... dat bevalt heel goed, is iemand die wel onzeker is en nog wat onervaren op een groen paard... maar gelukkig wel een heel mak en fijn paard...
goed dat je hebt gekozen voor jezelf, het leek me ook zeer irritant om zo te moeten lesgeven, nu lekker aan de privelesjes
ik heb gister weer een dag overleeft, zo'n kleine pony had t gister erg in zijn bol. al 'smorgens had ie al 2 kinderen ontzettend bang gemaakt en is ie dus al eerder de les uitgegaan (kreeg ik dus later te horen ) ik had m 's middags in een les en ja hoor ineens van achter uit de bak, komt meneer aangesjeesd met een noodgang naar de deur, nou ja meisje er netjes op blijven zitten, dus ik haar eraf gestuurd pony terecht gewezen en aan de longe gezetj (en maar scheuren he ) ondertussen stond de baas van de manege al te kijken wat ik eraan ging doen nou ja daarna kind er weer op, hij heeft t nog 2x geprobeerd, maja kind heeft m daarna ook even goed aangepakt en toen bleef ie aardig braaf was blij toen ie eindelijk de bak uit was,
verder had ik aan het begin 2 meiden, die 1x in de 2 weken lessen, en die hadden die les zo naar de zin gehad dat ze 's middags weer wilden komen, dus had ik ze om 16.00 weer, vind het zeer leuk om les te geven, maar vind een uurtje zat, dan mogen er weer andere kinderen komen dus ja zat echt te denken wat ik dan zou gaan doen, gelukkig gingen ze een half uurtje vrijrijden (dus maar half uurtje les )
Dat ben ik niet met je eens. Hoeveel gevorderde ruiters zie je echt een correcte volte rijden? Bovendien moet je ook meer gevorderde ruiters blijven begeleiden tijdens het rijden. Dat is bepaald geen bezigheidstherapie. Dat is les geven!
Ik snap dat je dingen moet begeleiden en corrigeren...
maar na verloop van tijd is het wel de bedoeling dat ze zelf snappen wat ze doen en hoe ze t moeten doen.. en dan begeleid je verder op wat je ziet (dus geef je aan hoe iets beter kan en ga je niet standaard de simpelste dingen uitleggen)
(wat ik dus ook graag doe is vragen wat vond je zelf? daar leer je van rijden.... )
Ik ga er dus nooit van uit dat iemand het snapt en weet hoe het moet. Natuurlijk vraag ik heel veel 'voel je dat?' en dan ; probeer het eens zo en 'zo en daarna '; voel je verschil?' Maar mijn ervaring is juist dat de gevorderde ruiters de basis helemaal kwijt zijn. Of er heel weinig aandacht aan besteden en zo slordiger gaan rijden. En daar ontstaat natuurlijk een verschil tussen een gevorderde manegeruiter en een gevorderde sportruiter, die juist veel aandacht aan de basis (hoort) te schenken.
Ik leg dingen eerst idd een keer uit, (een aantal lessen achter mekaar dat t aan bod komt) daarna ga ik er een beetje vanuit dat ze de hulpen kennen en ga ik verder op wat ik zie... en leg zo nodig de hulpen nog een keer uit, gaat t goed leg ik de lat wat omhoog en dat kon daar niet.. je kon niet verder werken, je begon bij 0 en bleef bij 0.....
Ja, da's dan balen. Ik ben berucht op de manege om mijn gehamer op houding en zit. Ik laat elke groep ook minstens 1 keer per maand op wat voor manier dan ook kennis maken met zitles. Dat kan zelfs met beugels aan de voeten. Krijg ook steeds meer privelessen met het verzoek om zitles en ook gevorderde pensionklanten komen op priveles omdat ik zo bezig ben met de basis. Werken ze met eigen instructeur bijv. wedstrijd gericht, blijf ik hameren op houding en zit en een correcte hulp geven als in een wending etc. Een van de laatste FNRS wedstrijden deden er 21 leerlingen van me mee en scoorden er 20 een pp, waar ik ontzettend trots op ben!
Houding en zit vind ik ook heel belangerijk, ben ik ook zeker mee bezig, maar je kan nu eenmaal beter zitten als je paard goed loopt (ik hamer eerst op actieve paarden, dan zit en dan verder), kwam alleen nog niet eens toe aan actieve paarden...
dan is zitlessen aan de longe toch wel de oplossing, dan kan de longeur, of instructeur het paard door laten lopen en de leerling gewoon zitten, als de ruiter dan een beetje ballans heeft kan de ruiter het paard zelf laten lopen... alleen jammer dat dat niet mogelijk is op elke manege.
Ik vraag me dan af: waarom aan de longe? Ruiters gaan dan vanzelf scheef zitten door de bocht die ze maken. Een superbraaf paard kan gewoon los over de hoefslag. En anders stukjes met losse teugels (opletten dat ze niet gaan trekken). Heb zelfs iemand die zitles krijgt met beugels aan de voeten!
Wat ben ik blij met onze manegepaardjes. Rijden zonder beugels, zonder teugels of zonder zadel in de lessen is geen probleem. Laatst heeft een van mijn collega's in de vergevorderde les ze zelfs laten galopperen zonder teugels en beugels en ging helemaal goed. En is natuurlijk een goede oefening voor houding en zit.
ik hoorde dat ze bij een andere instructrice ook zonder teugels over hindernissen heen sprongen (niet zo hoog natuurlijk) en een andere keer zonder beugels, zij doet ook veel met zit,
k merk wel dat ik bij elk nieuw leskind meer leer, waar ik aandacht aan moet besteden, zo creeer ej eerst met het kind een onafhankelijke zit, maar nu een maand later durft ze niet meer de teugels los te laten, dus heb nu geleerd dat ik tussendoor ook meer aandacht eraan moet besteden.
ik ga mischien nu minder lesgeven op zaterdag, want ik krijg mischien 2 autistische kinderen erbij, deze moet ik dan voor 4 uur (2x2) in de week begeleiden, dus paardrijles, maar ook poetsen, of naar speeltuin gaan, uhm en weet ik veel wat het lijkt me hardstikke leuk, ze zijn nu dit plan aan het uitwerken op de manege, er was een zorginstelling komen vragen of dit mogelijk was, en omdat ik psychologie studeer dachten ze meteen aan mij Nou hopen dat het doorgaat (volgens mij krijg ik nu alle bijzondere gevallen, ik heb geestelijk gehandicapten, sinds deze zaterdag een lichamelijk gehandicapte, adhd'er, bijna dove, en nu dus mischien 2 autisten Edit: mischien hoor ik wel in dit rijtje thuis, want volgens anderen ben ik gek