Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:39

SplashIsLief schreef:

Ik wil wedstrijden rijden> wat voor wedstrijden? Even uit gaan de van dressuur, nee dan is het voor de meeste niet je eerste keuze. Maar ik ehb liever een paard met een gouden karakter en wat mindere gangen dan een paard met een kuutkarakter en goede gangen

of een paard met een gouden karakter én goede gangen..... want die zijn er ook Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:41

promptertje schreef:
Ik kies mijn dravers ook niet voor de lage aanschafkosten - ik koop ze jong, om aan de koersen mee te doen, en een jonge goed gefokte draver is niet bepaald goedkoop Haha!.

Dus kies je een draver omdat die voldoet aan de eisen die JIJ eraan stelt, je wilt het laten koersen...

promptertje schreef:
Mijn eindconclusie: je bent in de lagere klassen niet in het nadeel, in de hogere kom je in de knoei. Kies dan lekker voor endurance bijvoorbeeld, een tak van sport waarin dravers het erg goed doen, is zowel voor het paard als voor de ruiter leuker.

Maar dat was de vraag van ts niet Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 21:29

Dit was de vraag van TS

Lorsina schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Er is trouwens geen definitie bij van wat de TS beschouwt als dressuursport. Er schijnt toch een danig verschil van mening te zijn vanaf waar de dressuursport begint.

Verder valt het mij op dat er maar een aantal mensen reageren die daadwerkelijk met een draver starten de rest gaat fel in discussie in voor mij onduidelijke redenen. Het is in ieder geval geen antwoord op de vraag van TS. Knipoog

Ik denk dat mensen die met een draver starten zelf het beste kunnen beoordelen of er vooroordelen bestaan bij jury's. Een goed jurylid zou gene vooroordeel moeten hebbben, maar juryleden zijn ook mensen. Vooroordelen ten aanzien van dravers bestaan er in ieder geval genoeg.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:09

He he..... We zijn eruit dus.
Als je perse iets wilt bereiken in de dressuursport lees Z en hoger ( b t/m Z2 is blijkbaar geen dressuur) koop je een dressuurpaard.
Als je iets wilt bereiken in de drafsport, koop je een draver.
Etc. etc.
Maar................... per definitie is niet iedere draver geschikt voor de baan. Maar wel voor dressuur of springen. Zo is niet iedere kwpn'er geschikt voor dressuur en zeker niet voor de drafbaan Lachen
Dus als je gewoon verliefd ben op 't ras, leef je uit, maar hou wel het welzijn van het paard in stand.
Tuurlijk wil ik al die dure paarden eruit rijden als ik start met mijn draver. Tuurlijk zijn er juryleden die bevooroordeeld zijn. Ik heb ze zelf gesproken. Maar er zijn ook juryleden die dat niet zijn.
Net zoals er juryleden zijn waar je al winst hebt voordat je aan je proef begint.
Ik zie mezelf als een gezellige prutser die ook nog haar draver hoog in de dressuur heb. En dat heeft echt veel bloed, zweet, tranen en euro's gekost aan prive lessen. Maar dat ik trots op hem en mezelf ben is een ding dat als een paal boven water staat.
Dat ik niet meer start, komt door een hernia van mezelf. Daardoor ben ik 2 jaar uit de roulatie geweest. Heb mijn draver ook niet genoeg kunnen trainen. En dan wordt het wel heel moeilijk. Want de paarden worden steeds mooier en steeds beter gefokt waar wij het tegen op moeten nemen.
De spieren zitten er bij de geboorte al op. Ik heb ze erop moeten rijden.
En ja mijn draver is overbouwd, dus verlies ik het bijvoorbaat al als er veel paarden starten in mijn categorie die super bergopwaarts gefokt zijn.
Mijn draver moet het meer van zijn techniek hebben. Moet veel meer laten zien dan een kwpn'er.
Zijn we er dan zo uit?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 06:30

ging even iets mis... Bloos
Laatst bijgewerkt door Alane op 04-12-06 06:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 06:35

fransje23 schreef:
Dit was de vraag van TS

Lorsina schreef:
Mensen die met een draver starten.

Hebben juryleden vaak een vooroordeel over dravers, of zijn ze echt niet geschikt voor de dressuursport?

Er is trouwens geen definitie bij van wat de TS beschouwt als dressuursport. Er schijnt toch een danig verschil van mening te zijn vanaf waar de dressuursport begint.

Verder valt het mij op dat er maar een aantal mensen reageren die daadwerkelijk met een draver starten de rest gaat fel in discussie in voor mij onduidelijke redenen. Het is in ieder geval geen antwoord op de vraag van TS. Knipoog

Ik denk dat mensen die met een draver starten zelf het beste kunnen beoordelen of er vooroordelen bestaan bij jury's. Een goed jurylid zou gene vooroordeel moeten hebbben, maar juryleden zijn ook mensen. Vooroordelen ten aanzien van dravers bestaan er in ieder geval genoeg.

Waarom ligt het aan de jury? Omdat een draverrijder dat zegt is dat per definitie zo?
Als dravereigenaar zou jij toch weten wat de exterieur kenmerken zijn van de verschillende dravers.
En dan zou je uit kunnen leggen waarom een draver gebouwd is zoals hij gebouwd.... want de raskenmerken exterieurmatig zoals ik ze vind op www geven juist dat wat men niet wil zien in de dressuursport omdat dat bepaalde bewegingen, en dan met name de uitvoering daarvan, niet te goede komt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 06:49

lezen is ook een vak apart....

Hippie schreef:
He he..... We zijn eruit dus.
Als je perse iets wilt bereiken in de dressuursport lees Z en hoger
( b t/m Z2 is blijkbaar geen dressuur )
dat is nergens gezegd... enkel dat de dressuur verder gaat dan B t/m L1
Hippie schreef:
koop je een dressuurpaard.
Als je iets wilt bereiken in de drafsport, koop je een draver.
Etc. etc.
Maar................... per definitie is niet iedere draver geschikt voor de baan. Maar wel voor dressuur of springen.
hmmzz, nu volgt er een herhaling.... als ze niet mee kunnen komen op de baan, dan krijgen ze niet gelijk een complete make-over en zijn ze spontaan exterieurmatig in staat om andere dingen te kunnen doen...
Op een ezel kun je ook rijden, maar dat maakt het nog geen dressuur of springpaard...

Hippie schreef:
Zo is niet iedere kwpn'er geschikt voor dressuur en zeker niet voor de drafbaan Lachen
Dus als je gewoon verliefd ben op 't ras, leef je uit, maar hou wel het welzijn van het paard in stand.
Tuurlijk wil ik al die dure paarden eruit rijden als ik start met mijn draver. Tuurlijk zijn er juryleden die bevooroordeeld zijn. Ik heb ze zelf gesproken. Maar er zijn ook juryleden die dat niet zijn.
Net zoals er juryleden zijn waar je al winst hebt voordat je aan je proef begint.
Ik zie mezelf als een gezellige prutser die ook nog haar draver hoog in de dressuur heb. En dat heeft echt veel bloed, zweet, tranen en euro's gekost aan prive lessen.

Denk je bij een ander ras, lees paard wat voor de spring/dressuursport gelijk een lading ervaring en/of talent bij geleverd krijgt?
Dat een warmbloedpaard ruiter, alleen maar even lief naar de jury hoeft te lachen en al winst heeft, om vervolgens met andere warmbloedpaard ruiters te dobbelen wie er nu met de 1e prijs naar huis mag????
Juryleden waar je al winst hebt voor je de ring in gaat.... en het komt niet bij je op dat die ruiter net dat laat zien wat de jury wil zien? Dat die gewoon een betere proef neer zetten?

Hippie schreef:
Maar dat ik trots op hem en mezelf ben is een ding dat als een paal boven water staat.
Dat ik niet meer start, komt door een hernia van mezelf. Daardoor ben ik 2 jaar uit de roulatie geweest. Heb mijn draver ook niet genoeg kunnen trainen. En dan wordt het wel heel moeilijk. Want de paarden worden steeds mooier en steeds beter gefokt waar wij het tegen op moeten nemen.

die paarden moeten nog steeds gereden worden, en je krijgt de kampioenslinten er niet bij kado...

Hippie schreef:
De spieren zitten er bij de geboorte al op. Ik heb ze erop moeten rijden.

volgens mij moet iedereen dat.... dus hoezo vooroordeel....

Hippie schreef:
En ja mijn draver is overbouwd, dus verlies ik het bijvoorbaat al als er veel paarden starten in mijn categorie die super bergopwaarts gefokt zijn.

dat overbouwde remt hem juist in de bewegingen.... heeft niets met warmbloed te maken... ook een warmbloed kan overbouwd zijn wat dus die warmbloed ook minder geschikt maakt voor dressuur...

Hippie schreef:
Mijn draver moet het meer van zijn techniek hebben. Moet veel meer laten zien dan een kwpn'er.
Een draver moet hetzelfde laten zien in een dressuurring als een warmbloed, tinker, haflinger, fjord, shire, shet, enz.....
Door het overbouwde zal je draver er meer moeite voor moeten doen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:19

Alane schreef:
Waarom ligt het aan de jury?

Goed lezen is inderdaad een vak. Knipoog
Schrijf ik dat ergens dat er iets aan de jury ligt? Ik schrijf dat mensen die zelf met een draver rijden het beste kunnen beoordelen of er vooroordelen zijn. Hoe kan iemand die niet met een draver start dat weten? Er vanuit gaan dat alle jury's onverooordeeld zijn (zo ideaal zijn maar gaat vast in in alle gevallen op) of door er vanuit te gaan dat je met een dravers zowieso geen punten kan rijden en dat het standaard daar aan ligt?

Ik weet wat de bouw van een draver Knipoog Als je even terug leest heb ik al regelmatig over de stuwende achterhand i.p.v. een dragende achterhand geschreven. Maar bedenk ook dat er bij dravers qua exterieur enorme verschillen zijn van redelijk barok en grof tot klein, fijn en iel en van 1.45 tot 1.70.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:31

fransje23 schreef:
Alane schreef:
Waarom ligt het aan de jury?

Goed lezen is inderdaad een vak. Knipoog
Schrijf ik dat ergens dat er iets aan de jury ligt?

fransje23 schreef:
Een goed jurylid zou geen vooroordeel moeten hebbben, maar juryleden zijn ook mensen.

Ik schrijf dat mensen die zelf met een draver rijden het beste kunnen beoordelen of er vooroordelen zijn. Hoe kan iemand die niet met een draver start dat weten? Er vanuit gaan dat alle jury's onverooordeeld zijn (zo ideaal zijn maar gaat vast in in alle gevallen op) of door er vanuit te gaan dat je met een dravers zowieso geen punten kan rijden en dat het standaard daar aan ligt?

Omdat tegenvallende punten ALTIJD aan de jury ligt, ongeacht of je met een draver, tinker, vos, schimmel, fjord, haflinger, welsh, shet, geef het een naam start, maar nooit aan de combinatie... volgens diezelfde combinaties....

Als de punten tegenvallen en het mondelinge commentaar van de jury gaat over het feit dat het een draver is, dat is geen vooroordeel maar een verklaring waarom het gevraagde niet voldoende is uitgevoerd...
Als de jury over mijn paard zegt dat het overbouwd is, dan is dat evenmin een vooroordeel over overbouwde paarden maar een verklaring.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:39

Ik heb duidelijk geschreven dat mijn punten nooit tegen vielen, dat ik altijd "punten naar rijden" heb gekregen en ik niets van een vooroordeel heb geproefd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:57

fransje23 schreef:
Ik schrijf dat mensen die zelf met een draver rijden het beste kunnen beoordelen of er vooroordelen zijn. Hoe kan iemand die niet met een draver start dat weten

Ik denk dat mensen die niet met een draver starten maar dit wel van de zijlijn bij vrienden of kennissen gevolgd hebben ook een goed oordeel kunnen geven over het feit of zij wel/niet geschikt zijn voor dressuur. Misschien zelfs wel objectiever, omdat zij niet zo emotioneel betrokken zijn bij het paard en kritiek dus niet direct als een aanval zien of direct daardoor gekwetst voelen.

En ergens begrijp ik dat ook wel; je paard is vaak toch gewoon je lievelingetje, je kindje en het is nu eenmaal niet leuk om bijvoorbeeld over je paard te horen dat hij ergens niet goed genoeg voor is, terwijl jij nu juist datgene voor ogen hebt wat je wil bereiken met je paard. Maar feit is dat wanneer je verder wil komen dan een winstpunt in de B of L je de waarheid onder ogen zal moeten zien en objectief zal moeten bepalen wat de talenten en beperkingen van je paard zijn. DAAR zal je je trainingen en het uiteindelijke doel wat je wil bereiken op af moeten stemmen. En als jij jarenlang aan het oefenen bent met een paard is het soms heel moeilijk even afstand te nemen en objectief te beoordelen hoe je ervoor staat en of er nog sprake is van verbetering (dit geld trouwens voor alle ruiters met alle soorten paarden hoor).

Ik denk dat juist de ruiter zelf in de meeste gevallen het minst objectief is over het eigen kunnen en de geleverde prestatie. Vandaar ook dat heel bokt vol staat met topics over zogenaamde vooroordelen van juryleden, zaken die in je nadeel werken op wedstrijden (als eerste/laatste starten, kleur van je paard, starten na een goede combinatie etc etc). Mensen zoeken de fout vaak gewoon niet bij zichzelf maar zoeken gewoon iets anders als excuus.

Alane schreef:
Omdat tegenvallende punten ALTIJD aan de jury ligt, ongeacht of je met een draver, tinker, vos, schimmel, fjord, haflinger, welsh, shet, geef het een naam start, maar nooit aan de combinatie... volgens diezelfde combinaties....

Precies.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:00

promptertje schreef:
Ik heb duidelijk geschreven dat mijn punten nooit tegen vielen, dat ik altijd "punten naar rijden" heb gekregen en ik niets van een vooroordeel heb geproefd.
.

Ik denk dat de opmerkingen van Alane (en die van mij) ook niet op jou slaan, maar op de mensen die vinden dat ze in de ring met een draver door de jury benadeeld worden. Ik denk dat jij juist een heel realistisch beeld hebt van de mogelijkheden van een draver in de dressuurring.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:09

ik vind dat als je van t evoren weet dat je grand prix wil rijden dat je dan natuurlijk niet een draver koopt maar ook geen tinker of een trekpaard. maar er is helemaal niks mis mee als je dressuur rijdt met je draver .
ik heb ook een draver en daar wil ik volgend jaar ook mee starten ik ben gewoon benieuwd hoever we komen. je hebt nou eenmaal dravers die niet goed kunnen dressuren of springen maar je hebt sook dravers die dat wel kunnen, gewoon iedr zijn ding, ik vind dravers van karakter en in de omgang duizend keer leuker dan andere paarden
beter dan zo'n robot die in de wei aan de voet van zijn moeder al GP loopt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:16

Nou Jessy, daar maak je geen vriendjes mee met dat soort eigenaardige opmerkingen Haha!.

Jasmijn, misschien scheelt het dat ik het dressuur rijden met een draver maar bijzaak vond, ik koop ze daar niet voor, dat ik er iets realistischer tegenaan kijk? Als ik een dressuurcarriere zou ambiëren zou ik een warmbloed kopen, wil ik meedraaien in de reining dan koop ik een Quarter, maar ik doe aan drafsport en dus koop ik... juist ja Knipoog !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:23

promptertje schreef:
Jasmijn, misschien scheelt het dat ik het dressuur rijden met een draver maar bijzaak vond, ik koop ze daar niet voor, dat ik er iets realistischer tegenaan kijk? Als ik een dressuurcarriere zou ambiëren zou ik een warmbloed kopen, wil ik meedraaien in de reining dan koop ik een Quarter, maar ik doe aan drafsport en dus koop ik... juist ja Knipoog !

Dan denk ik dat wij het redelijk met elkaar eens zijn Haha!

jessy1989 schreef:
ik vind dat als je van t evoren weet dat je grand prix wil rijden dat je dan natuurlijk niet een draver koopt maar ook geen tinker of een trekpaard.

Precies, al vind ik al dat wanneer je Z dressuur voor ogen hebt een draver, tinker of trekpaard geen verstandige keuze is.

jessy1989 schreef:
ik heb ook een draver en daar wil ik volgend jaar ook mee starten ik ben gewoon benieuwd hoever we komen.

Dat is heel leuk voor je.

jessy1989 schreef:
ik vind dravers van karakter en in de omgang duizend keer leuker dan andere paarden

Ieder zo zijn voorkeuren... Maar jou voorkeur voor dravers of het feit dat jij met een draver wil starten maakt ze nog niet direct GESCHIKT voor dressuurSPORT. Dat is namelijk waar we het over hebben.

jessy1989 schreef:
beter dan zo'n robot die in de wei aan de voet van zijn moeder al GP loopt.

En je punt hiermee is?????

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:18

Karl66 schreef:
Het probleem is dat Lusitana de discussie heeft veranderd. Natuurlijk heeft ze gelijk dat je met elk paard dressuur kan rijden. Alleen was dat niet de vraag van de TS en daardoor lopen er twee discussies door elkaar. Of om precies te zijn er is een discussie waar aldoor een waarheid als een koe doorheen gegooid wordt.

dat er discussies door elkaar lopen komt omdat hier van mening verschilt wat sport is. Daarom even voor de duidelijkheid:
Uit de dikke van Dale:
sport (de ~, ~en)
1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

dres·suur·sport (de ~)
1 sport waarbij de ruiter het paard in een rustig tempo volgens voorgeschreven figuren sierlijk en kunstig laat lopen

(dat kunstig slaat op bedrevenheid, niet op kunstjes)

Dat iemand vindt dat dressuursport pas boven de Z begint is op z´n minst eigenaardig te noemen. Dat anderen vinden dat je alleen sport kunt bedrijven als je alleen het hoogste kunt halen heeft te maken met hun persoonlijke idee.

Ik denk dat het handig was geweest als TS mede haar ambities had duidelijk gemaakt, want zoals je ziet nu gaat iedereen nu invullen wat ze zelf vinden/zouden willen.
Dat geeft verder niet, als ze er maar bij stilstaan dat het niet voor iedereen hetzelfde is, en het nks veranderd aan de feiten.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:25

Ik heb dit topic net gevonden. Ik weet niet waarom je met je draver dit niet zou kunnen. Ik rijd met mijne bijna elk weekend wedstrijd zowel dressuur als springen. Hij heeft tot zijn 6jaar in de koers gelopen en is nu 9 en heeft veel gewonnen. Ik heb nog met hem een 1ste plaats behaald in de dressuur en nog nooit commentaar gekregen op mijn galop enz. Alleen dat hij soms te diep loopt door zijn lage nekstand. Toen ik tegen de jury zei dat hij een draver was kon ze t zelfs niet merken!! Nou tuurlijk heb je altijd minderen maar dat heb je bij elk ras!!! Je kan met een tinker ofzo ook prima scoren waarom dan niet met een draver. Zolang je er zelf maar goed op werkt kom je er wel!! Niet??

Afbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:50

Lusitana schreef:
Dat iemand vindt dat dressuursport pas boven de Z begint is op z´n minst eigenaardig te noemen.

Dat vindt jij. De KNHS (je weet wel, die organisatie die in Nederland wedstrijden organiseert) hanteert de klassen B tm Z2 als BASIS. De klassen zz-licht tm GP worden gehanteerd als gevorderde of gespecialiseerde wedstrijdsport.

Zoals ook al eerder in deze discussie is gesteld, maar waar jij wellicht (selectief???) overheen hebt gelezen, is dat daarmee niet wordt gezegd dan B of L geen dressuur is. Iedereen moet tenslotte ergens beginnen. Maar volgens de indeling van de klassen en het onderscheid in basis en gespecialiseerde sport zijn deze klassen dus slechts het begin van het begin en kun je uit prestaties in deze klassen dus geen conclusie trekken of een paard of een ras wel geschikt is voor dressuurSPORT. Want dressuurSPORT is MEER dan alleen B en L.

Want nogmaals: als de klasse Z2 niet haalbaar is voor een paard, dan betekent dat dat het paard de BASIS dus niet onder de knie kan krijgen. En als de BASIS niet haalbaar is acht ik een ras of paard niet geschikt voor dressuurSPORT.

Dus dat wil niet zeggen dat je niet met je draver in de B of L rond MAG rijden, dat je daar geen plezier aan mag beleven of dat het verkeerd is om je draver dressuurmatig te trainen. Het feit dat het gros van de dravers niet verder komt dan B of L zegt alleen iets over de mogelijkheden van een draver in de dressuurSPORT; namelijk dat in de regel met een draver slechts het begin van de basis haalbaar is en dat de draver dus niet bij uitstek een ras is dat geschikt is voor dressuur.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:59

Omarlover85 schreef:
Je kan met een tinker ofzo ook prima scoren waarom dan niet met een draver.

Over de mogelijkheden van Tinkers in de dressuursport zijn de meningen ook verdeeld....

Omarlover85 schreef:
Ik weet niet waarom je met je draver dit niet zou kunnen.

Alles kan... Je kan een Belg ook voor een sulky zetten of een KWPN-er voor een ploeg of een Fries laten springen. Het een zal alleen waarschijnlijk beter gaan dan het ander. DAT is waar we het nu over hebben.

Omarlover85 schreef:
Zolang je er zelf maar goed op werkt kom je er wel!! Niet??

Nou niet helemaal, ben ik van mening. Zoals al eerder gezegd ben ik (en anderen met mij) van mening dat je een combinatie vormt met je paard en dat dus de aanleg en kwaliteit van je paard mede bepaald of je er dus wel komt of niet.

Bovendien: definieer 'er wel komen'; voor de een is dat een wp in de B en voor de ander is dat minimaal de BASIS onder de knie krijgen (dus B tm Z2).

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:39

Nou spijtig dan dat jullie er zo over denken! Ik denk dat je met al jullie meningen tegen de draverliefhebbers serieus tegen de schenen stompen. Zolang je met dravers zelf geen ervaring hebt kan je je er nooit volledig over uit spreken vind ik. Ik had hiervoor een BWP waar ik 2 jaar dressuurwedstrijden met gereden heb en veel gepresteerd maar toch vind ik dat er in MIJN draver veel meer naar de toekomst in zit. Ik kan gerust alle oefeningen van de Z met mijn knollie ze!! En heb hem nu 1 jaar IK WERK ER GEWOON VOOR!!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:22

Omarlover85 schreef:
Ik denk dat je met al jullie meningen tegen de draverliefhebbers serieus tegen de schenen stompen.

Dat hangt er van af hoe reeel de verwachting van een draverliefhebber is... Prompertje hier heeft een reeele verwachting van zijn dravers in de dressuur en ik heb niet het idee dat die zich door mijn mening erg beledigd voelt.

Bovendien: als jij er zo'n probleem mee hebt dat iemand een andere mening heeft dan jij en jij je daarmee 'serieus tegen de schenen gestompt' voelt, dan moet je niet deelnemen aan een discussie. In een discussie verschillen de deelnemers nu eenmaal van mening, anders was het geen discussie.

Omarlover85 schreef:
Ik kan gerust alle oefeningen van de Z met mijn knollie ze!!

Laat je het even weten dan, als je de Z gehaald hebt??? Als zich hier in dit topic nou eens een flink aantal mensen zouden melden die Z of hoger met hun draver rijden, dan kan ik mijn mening misschien bijstellen.

Omarlover85 schreef:
En heb hem nu 1 jaar IK WERK ER GEWOON VOOR!!

Wil je nu een medaille? Denk jij dat mensen met een kwpn-er, oldenburger, nrps of andersoortig paard er niet voor moeten werken? Een ruiter die met een draver start is echt niet per definitie bewonderingswaardiger dan een ruiter die met een warmbloedpaard start hoor.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:06

@ jasmijn : Dat zeg ik ook helemaal niet ik vind gewoon dat je elk individu anders mag bekijken. En ik heb met men BWP even hard gewerkt als met men draver. Ik vind het gewoon niet eerlijk dat er gezegd wordt dat ze niet geschikt zijn want dat zijn ze nu eenmaal wel. Een draver kan voor alle doeleinden gebruikt worden meer is het niet. Ik schaam me toaal niet om hem uit te brengen. Ik wil hier gn ruzie over maken en idd iedereen heeft zijn eigen mening en voel me zeker niet aangevallen. Ik ben gewoon trots op men paard en noem hem tegen iedereen die het horen wil een dressuurpaard!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:20

Alane schreef:

Nee hoor, het ligt ook heel vaak aan het paard Clown Die de ruiter expres laat zitten etc. Of de omgeving of het weer of..

Ik ben het helemaal met jullie eens dat als het niet gaat zoals verwacht ruiters ten eerste de fout bij hun zelf moeten zoeken. Ik denk dat de fout bij jezelf neerleggen nog moeilijker is dan opmerkingen over je paard.

Maar dat neemt niet weg dat er gerust een paar juryleden (en volgens mij staan sommige mensen daar in de wandelgangen ook gewoon om bekend) bestaan met vooroordelen die zullen sommige combinaties best iets kritischer jureren. Het gaat misschien maar om een klein percentage van de alle juryleden maar toch..Zoals als er nu diverse malen geschreven wordt lijkt het net of vooroordelen helemaal niet bestaan.

Ik ben het ook eens dat de gemiddelde draver niet verder komt dan de basissport vanaf de M begint het vanwege de gevraagde verzameling al moeilijker te worden. Veel dravers zullen door hun bouw daar meer moeite mee hebben. Het grootste deel van de paarden in Nederland komt trouwens nooit uit de basissport dus zeker niet iets specifieks voor dravers. Maar als TS met een draver zou starten in de basis heeft ze best kans punten te rijden. Een goede jury zou een goed gereden proef ook beoordelen met goede punten.

Het lijkt mij trouwens wel geweldig als iemand het voor elkaar krijgt met een draver ZZ-licht te starten Haha!

Tegen mijn schenen is trouwens niet geschopt. Realiteit doet geen afbreuk aan het ras maar schept ook geen valse verwachtingen.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 09:39

ik zeg niet dat elke draver geschikt is voor de dressuur maar ook niet elke draver is geschikt voor de drafsport
als je hoog in de dressuur rijd met paard dat zijn bouw en alles mee heeft is wel makkelijker dan me een paard die dat niet heeft. natuurlijk moet je er met een kwpn'er ook voor werken

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:13

jessy1989 schreef:
ik zeg niet dat elke draver geschikt is voor de dressuur maar ook niet elke draver is geschikt voor de drafsport

Nee, maar een draver die niet goed genoeg voor de drafsport is, is nog niet meteen geschikt voor dressuur.

Een dressuurgefokt paard dat niet goed genoeg is voor dressuur is ook niet per definitie een goede springer.

Ik vind het wel eens jammer dat veel mensen de dressuursport kennelijk zien als een vergaarbak voor allerlei soorten paarden die voor andere disciplines niet goed genoeg zijn.

Laten we vooropstellen dat je ieder paard dressuurmatig kan trainen. Maar of die dressuurmatige training het gewenste resultaat oplevert is afhankelijk van de kwaliteiten van de ruiter EN de aanleg van het paard.

Elk paard kan je dressuurmatig trainen, maar niet ieder paard slaat een goed figuur in de WEDSTRIJDring.

fransje23 schreef:
Maar dat neemt niet weg dat er gerust een paar juryleden (en volgens mij staan sommige mensen daar in de wandelgangen ook gewoon om bekend) bestaan met vooroordelen die zullen sommige combinaties best iets kritischer jureren.

Dan hebben niet alleen draverruiters daar last van; ook ruiters met vossen, schimmels, bruinen, kleine paarden, grote paarden, moderne paarden, ouderwetse paarden, paarden met veel wit, bonte paarden, friezen, tinkers, appaloosa's etc. hebben daar dan last van. Iedere jury heeft zo zijn eigen voorkeur. En wellicht zal je daar een enkele keer hinder van ondervinden. Maar dat blijft meestal altijd gissen.

Ik heb ook wel eens van een jury gehoord dat mijn dressuurgefokte paard (maar qua exterieur een wat ouderwets type) nooit lichtvoetig zou kunnen lopen. Ik zette gewoon een goede proef neer en kreeg van die jury gewoon een winstpunt en een prijs. Dus als je gewoon een goede correcte proef neerzet kunnen ze echt niet om je heen, ondanks het feit dat jou paard misschien niet helemaal hun smaak is.

fransje23 schreef:
Het lijkt mij trouwens wel geweldig als iemand het voor elkaar krijgt met een draver ZZ-licht te starten

Dat lijkt mij niet meer of minder geweldig dan iemand die met een gewoon paard ZZ-licht start. Met wat voor paard je ook start, je moet gewoon het gevraagde correct uitkunnen voeren. Qua uitvoering of totaalbeeld zal dat dus voor elk paard hetzelfde zijn, of het nu een draver, kwpn-er of fries is.

Omarlover85 schreef:
Ik vind het gewoon niet eerlijk dat er gezegd wordt dat ze niet geschikt zijn want dat zijn ze nu eenmaal wel.

Dat is jou mening, mijn mening is dus anders.

Omarlover85 schreef:
Een draver kan voor alle doeleinden gebruikt worden meer is het niet.

Natuurlijk KAN dat. Alleen een paard een dressuurzadel opleggen maakt een paard nog geen dressuurpaard. Ik kan mijn KWPN-er ook voor een sulky zetten en een rondje over de baan draven. Maar dat maakt hem nog geen draver.

Omarlover85 schreef:
en voel me zeker niet aangevallen.

Uit je reactie blijkt wat anders... Maar het is ook zeker niet mijn bedoeling om jou, of iemand persoonlijk aan te vallen. Deze discussie is ook niet persoonlijk, maar in het ALGEMEEN. We hebben het dus niet over JOUW draver, maar over dravers in de dressuur in het algemeen.