Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Re: Koudbloed in de ring:leuk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:30

Snoevie schreef:
waarom is het gelijk onaardig wat fitzroy zegt?
eigenlijk vind ik dat ze gelijk heeft,ik vind het van iedereen knap als hij/zij goede punten rijdt,of het nu met een 'koudbloed' of 'kwpn' is

omdat ze schrijft dat ze meer een hekel krijgt aan koudbloedruiters door.......
En...tuurlijk is het van iedereen knap

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:31

Snoevie schreef:
inderdaad,het moet niet uitmaken wat er loopt.
daarom zeg ik,ik heb voor een zogenoemde kwpn ruiter net zoveel respect als voor een koudbloedruiter.

maar sommigen roepen het ook wel over zich af,door al bij voorbaat te roepen: oh ik rij een koudbloed en krijg toch wel lagere punten.
en dan vaak achteraf,als de punten bekend zijn.

is toch zonde?heus niet ieder jurylid beoordeeld het zo en aan mede wedstrijdruiters moet je dan maling hebben

Helemaal mee eens!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:32

Fitzroy schreef:
Daar kom ik weer met mijn vergelijking Lachen :
je gaat met kunstschaatsen toch ook geen hardrijwedstrijd op de schaats rijden of wel?
Maar goed, dit blijft idd discussie 987654321 over dit onderwerp.

Alleen vroeg Fyenna hier de mening van juryleden. De mening van koudbloedenruiters is wel duidelijk Haha!

En een jurylid die zelf koudbloedruiter is?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:32

Fitzroy schreef:
Nee, ik kijk naar het niveau op dat moment. Ik heb ook best koudbloeden bovenaan staan in het B/L. Knipoog

Mensen vergeten vaak dat het niet alleen maar koudbloeden zijn waar het moeilijker voor is. Een overbouwde KWPN's kan net zo goed moeite hebben met de gevraagde oefeningen. Voor die paarden valt het ook niet mee om op achter te komen bv.

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!!!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:33

Guusje van Jolanda is een fjord en dus een koudbloed, ze reden ook z dressuur en bleven neit onopgemerkt dus zullen sommige jury's het wel leuk vinden een koudbloed in de ring!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:34

Lowara schreef:
mijn instructrice zegt altijd, elk paard kan Z worden. ze hebben 4 benen en een hoofd om een bit in de doen, dus elk dier kan het. alleen bij de een duurt het langer dan bij de ander Ja

Mijn instructeur zegt dat ook

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:34

Een paard is een paard en het is leuk om wat afwisseling te zien in de ring vind ik.
Natuurlijk heeft het ene paard wel meer aanleg voor dressuur dan het andere en dat weet je als je met een bepaald ras begint neem ik aan. Daarom vind ik het ook zo flauw dat sommige mensen zich zo snel gediscrimineerd voelen.
Als je relatief gemakkelijk Z wil worden, dan moet je geen fjord of een tinker kopen. Ik wil niet zeggen deze paarde geen Z dressuur kunnen worde, maar met een gemiddelde KWPN-er heb je het wel veel makkelijker, omdat die paarden gefokt zijn voor de sport in tegenstelling tot de meeste koudbloed rassen. Des te meer respect voor de doorzetters die wèl Z rijden met een koudbloed! Ik vind dat prachtig!

Een fries vind ik geen koudbloed overigens. Ze stammen af van de Iberische rassen (andalusiër, lusitano etc.) en deze zijn rechtstreeks verwant aan de volbloed arabier.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:36

Paardrijden is Leuk!! Paardrijden is plezier hebben! Knipoog

Vergeet nou iedereen dat weer? Of je nou start op een koudbloed (verzamelnaam voor vele rassen....) of een warmbloed (ook een verzamelnaam voor vele rassen).

Mij hebben ze wijs gemaakt, dat dressuur is het africhten van je paard! zodat je er het beste uit haalt wat in dat paard zijn vermogen ligt.. Ongeacht of dat nou een shetland pony of een Hanoveraan is! (zo eens wat andere rassen ertussen gegooid!) Pling

Iedere boerenknol, of topper kun je dressuur matig proberen af te richten.. Gehoorzaamheid, stelling, buiging, impuls.. bla bla, je kent het hele verhaal wel neem ik aan...

Tuurlijk! Met subliem gangwerk wordt je geboren! Echter wel aan de ruiter om dat er ook nog eens uit te rijden.. En dat valt niet altijd mee! Bij een heethoofd met supergangen, kun je nog wel eens alle hoeken van de ring zien.. Terwijl je super paard er als een plank door de bochten scheurt.... Dan is het toch even de kunst van de ruiter om ook dat paard een nette proef te laten lopen!! automaatjes bestaan (bijna) niet!!! Dus petje af voor die ruiter die dat kan! Haha!

Ik heb natuurlijk zo'n gewraakte koudbloed, erger nog, het is er nog 1 met pony gangen ook.... Cool
Ik les bij instructie die niets met koudbloeden heeft....(ook mijn vorige instructeurs niet) Maar van wie kun je iets beter leren, dan van een kritisch Duivel iemand????
Overigens zijn die instructeurs mijn koudbloedje gaan waarderen Clown omdat dat kleine kortpotige dingetje altijd haar stinkende dressuurmatige Tong uitsteken best doet in de lessen!!! Tuurlijk, qua gangwerk wordt het nooit iets... Ach ik ben ook geen hoogvlieger Bloos , dus passen we goed bij elkaar! Samen plezier hebben daar ging het toch om??? (Ik zou het wel waarderen als mijn flegmatieke knuffeldier tijdens de dressuur proeven ook eens haar stinkende best zou doen....)

De nu al weer bijna 1 jaar oude nieuwe proeven hebben toch rekening gehouden met gangwerk???
Bovenste gedeelte komt hierop neer: goed gereden oefening, voor het kunnen van je paard, is voldoende krijgen...
Onderste gedeelte: kan de jury je naar hartelust onvoldoendes geven als je een paard hebt met matig gangwerk...

Mag ik daarbij nog even zeggen, dat er goed gaande koudbloeden zijn, en ook miserabel gaande warmbloeden?

En mijn grootste ergenis is deze.... Een overduidelijk niet rad gaand paard, toch voldoendes geven bij gangwerk..... OF niet uitsluiten van deelname... Ongeacht het ras! kreupel is kreupel!!!
Als paardrijdend en paarden liefhebbend iemand erger ik me daar het meest aan! Niet aan welk ras iemand rijdt!!!

Ohh, ehh. ik ken bijna alleen maar Z fjorden.. lastig hoor... Gunther, Leen, Taco, Guusje.....
en ehhh, pas op voor Vuran!!! ook die komt eraan!!! oh en nog een super Haf!! die ook nog eens endurance rijdt..

Oh en mijn eigen knuffeldier, ach die doet het ook wel aardig... Cool
Ook al zou ik de enigste zijn die dat vindt.. Tong uitsteken

En wie kan er nou zeggen dat zijn knuffeldier zo braaf is, dat ie Z1 startgerechtigd is, en ook nog eens in zijn eigen onderhoud voorziet door dagelijks een kinderles of beginnersles te lopen!!!??? Dat is toch pas echt een topper! Een paard wat zijn eigen voer verdient!!!
Smurf!!! You are MY!!! best!!! en wat de rest van de wereld vind van mijn fjord moeten hun weten! Als je zelf maar je eigen paard waardeerdt!!!
Smurf dankjewel!!!

Overigens wou ik nooit een merrie, geen licht gekleurd paard, en geen klein paard.. Maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken!! en wat je verdient dat krijg je!!! (ik had blijkbaar iets goed gedaan, want zo'n zuper tof paard tref ik nooit zomaar weer!! Ondanks ONZE beperkingen! (die van ruiter en paard! want je bent en blijft een combinatie!!))

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:36

jiehaaa schreef:
Maar of het nou een KWPN-er of een koudbloed (of volbloed of wat voor paard dan ook) is, dressuur is nooit makkelijk. Dan zouden we allemaal verveeld in de Z rondtuffen.

zou ook saai zijn he, haha.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:38

Sjolvir schreef:
Paardrijden is Leuk!! Paardrijden is plezier hebben! Knipoog

Vergeet nou iedereen dat weer? Of je nou start op een koudbloed (verzamelnaam voor vele rassen....) of een warmbloed (ook een verzamelnaam voor vele rassen).

Mij hebben ze wijs gemaakt, dat dressuur is het africhten van je paard! zodat je er het beste uit haalt wat in dat paard zijn vermogen ligt.. Ongeacht of dat nou een shetland pony of een Hanoveraan is! (zo eens wat andere rassen ertussen gegooid!) Pling

Iedere boerenknol, of topper kun je dressuur matig proberen af te richten.. Gehoorzaamheid, stelling, buiging, impuls.. bla bla, je kent het hele verhaal wel neem ik aan...

Tuurlijk! Met subliem gangwerk wordt je geboren! Echter wel aan de ruiter om dat er ook nog eens uit te rijden.. En dat valt niet altijd mee! Bij een heethoofd met supergangen, kun je nog wel eens alle hoeken van de ring zien.. Terwijl je super paard er als een plank door de bochten scheurt.... Dan is het toch even de kunst van de ruiter om ook dat paard een nette proef te laten lopen!! automaatjes bestaan (bijna) niet!!! Dus petje af voor die ruiter die dat kan! Haha!

Ik heb natuurlijk zo'n gewraakte koudbloed, erger nog, het is er nog 1 met pony gangen ook.... Cool
Ik les bij instructie die niets met koudbloeden heeft....(ook mijn vorige instructeurs niet) Maar van wie kun je iets beter leren, dan van een kritisch Duivel iemand????
Overigens zijn die instructeurs mijn koudbloedje gaan waarderen Clown omdat dat kleine kortpotige dingetje altijd haar stinkende dressuurmatige Tong uitsteken best doet in de lessen!!! Tuurlijk, qua gangwerk wordt het nooit iets... Ach ik ben ook geen hoogvlieger Bloos , dus passen we goed bij elkaar! Samen plezier hebben daar ging het toch om??? (Ik zou het wel waarderen als mijn flegmatieke knuffeldier tijdens de dressuur proeven ook eens haar stinkende best zou doen....)

De nu al weer bijna 1 jaar oude nieuwe proeven hebben toch rekening gehouden met gangwerk???
Bovenste gedeelte komt hierop neer: goed gereden oefening, voor het kunnen van je paard, is voldoende krijgen...
Onderste gedeelte: kan de jury je naar hartelust onvoldoendes geven als je een paard hebt met matig gangwerk...

Mag ik daarbij nog even zeggen, dat er goed gaande koudbloeden zijn, en ook miserabel gaande warmbloeden?

En mijn grootste ergenis is deze.... Een overduidelijk niet rad gaand paard, toch voldoendes geven bij gangwerk..... OF niet uitsluiten van deelname... Ongeacht het ras! kreupel is kreupel!!!
Als paardrijdend en paarden liefhebbend iemand erger ik me daar het meest aan! Niet aan welk ras iemand rijdt!!!

Ohh, ehh. ik ken bijna alleen maar Z fjorden.. lastig hoor... Gunther, Leen, Taco, Guusje.....
en ehhh, pas op voor Vuran!!! ook die komt eraan!!! oh en nog een super Haf!! die ook nog eens endurance rijdt..

Oh en mijn eigen knuffeldier, ach die doet het ook wel aardig... Cool
Ook al zou ik de enigste zijn die dat vindt.. Tong uitsteken

En wie kan er nou zeggen dat zijn knuffeldier zo braaf is, dat ie Z1 startgerechtigd is, en ook nog eens in zijn eigen onderhoud voorziet door dagelijks een kinderles of beginnersles te lopen!!!??? Dat is toch pas echt een topper! Een paard wat zijn eigen voer verdient!!!
Smurf!!! You are MY!!! best!!! en wat de rest van de wereld vind van mijn fjord moeten hun weten! Als je zelf maar je eigen paard waardeerdt!!!
Smurf dankjewel!!!

Overigens wou ik nooit een merrie, geen licht gekleurd paard, en geen klein paard.. Maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken!! en wat je verdient dat krijg je!!! (ik had blijkbaar iets goed gedaan, want zo'n zuper tof paard tref ik nooit zomaar weer!! Ondanks ONZE beperkingen! (die van ruiter en paard! want je bent en blijft een combinatie!!))

Helemaal mee eens!!! En jou fjord loopt super!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:39

overigens riep mijn instructrice toen ik nog ooit op een manege mijn eerste lessen reed... Iedere boeren knol met iedere boeren l.l kan M worden, vond ik een leuk idee, moet haar nog eens een kaartje sturen over mijn boeren knol!!!

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:43

WesseLady schreef:
Wat mij betreft mogen de koudbloeden in de wedstrijdsport best wat mogen aangemoedigd, met misschien wat mildere beoordeling. In het wedstrijdreglement staat zelfs dat een onderdeel moet worden beoordeeld naar het KUNNEN van het paard. Dat zegt toch al genoeg???

Volgens mij moet dat wel ja, maar het is natuurlijk ook zo dat een bv. overbouwde kwpn-er eigenlijk ook milder beoordeeld zou moeten worden.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:46

Fitzroy schreef:
Fyenna vraagt toch echt om meningen van juryleden.

Maar...juryleden hebben ook niet altijd gelijk, kijk maar als er door 2 juryleden beoordeeld wordt hoeveel punten dat vaak scheelt!!!
Dus....hopelijk kunnen we het plezier in de sport houden voor paard en ruiter en kijk ajb niet wat voor een paard er in de ring loopt maar hoe die loopt, waardeer ieders mening en laten we elkaar niet afkraken, daar heeft niemand wat aan!!! Elk paard heeft zijn goede en minder goede dingen, net als wij, laten we ajb eerlijk met mens en dier omgaan, wat voor mens of dier het ook is!!!
Laatst bijgewerkt door moniquelucky op 01-01-07 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:50

blijft leuk! Ik vind ook dat een minder begaafde warmbloed naar zijn kunnen moet worden beoordeeld!! Ieder paard dus.. Knipoog

straf slechter gangwerk maar lekker onderin af.. Cool bij alle paarden!

Oh en ehh.. Heb mijn planning al klaar hoor met mijn knuffelpony! Mits ie in goede gezondheid blijft!!
We willen een vliegende wissel leren springen en dan gaan we endurance rijden... (en ja ook daar is ie niet voor geschikt.. vindt men.....) hi hi.. Maar mijn pony vind buiten rijden enig!!!

Overigens is het voordeel van mijn koudbloedje, dat ie robuust gebouwd is, korte pootjes heeft, die ver uit elkaar staan... Haha! hi hi.... en daardoor compact is en heel handig!!!! vooral in zijn zijgangen...
Tja en zijn halsje is natuurlijk te kort.. maar daar kunnen die pony en ik prima mee leven, dat dier zit zich zelf met zijn ledematen zeker niet in de weg.. Is namelijk uiterst correct gebouwd. Voor een fjord!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:52

sorry voor de type fouten, maar ik heb nachtdienst gehad en ben ook nu nog aan het werk.. soort van.. moet nog luchen en avond eten...
en de appelflappen hangen me nu echt de keel uit...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 23:52

sorry voor de type fouten, maar ik heb nachtdienst gehad en ben ook nu nog aan het werk.. soort van.. moet nog luchen en avond eten...
en de appelflappen hangen me nu echt de keel uit...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:17

@Moniquelucky: zou je misschien iets minder willen quoten? Knipoog
Er staan nu wel erg veel lappen tekst met maar weinig toevoegingen.

En omdat ik niet zo uitgebreid wil quoten als jij ga ik zonder quotes nog even op jou in. Knipoog
Ik hoef alleen Bokt maar te lezen om te zien hoe mensen met een koudbloed zich benadeeld voelt door juryleden. Iedere week staan er weer talloze topics daarover zonder dat er in de spiegel gekeken wordt. En aangezien dit dus over het algemeen koudbloedruiters zijn, vind ik dit als jurylid gewoon niet fair en daarom krijg ik er een hekel aan om ze te beoordelen.
Als mensen nu gewoon eens zouden zeggen: blijkbaar zaten er mensen tussen die gewoon beter hebben gereden zou dat een eerlijke conclusie zijn. Maar nee, de jury houdt niet van koudbloeden.

Daarmee bedoel ik jou niet, hoor Monique, maar volg Bokt eens een tijdje zou ik zo zeggen Clown

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:27

Fitzroy: sorry, ik zal minder quoterig reageren.
Er zullen vast koudbloedruiters zijn die zo reageren, ik zal er eens op letten, maar ik hoop niet dat je als jury daardoor alle koudbloedruiters zou benadelen, maar ik denk ook niet dat je dat zou doen.
Natuurlijk moet iedereen naar zijn rijden kijken, en niet zeggen dat als hij/zei een koudbloed heeft daardoor minder gepunt zou worden, tuurlijk gebeurt dat weleens maar er gebeurt zoveel.
Ik hoop gewoon dat jury's niet kijken naar wat voor een paard er in de ring loopt maar hoe die loopt!!!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:23

Ik jureer wat ik zie. Dus als de oefening netjes wordt uitvoerd, maakt het mij niet uit wat voor ras er in de ring loopt.

MAAR: een onderdeel bestaat uit meerdere beoordelingsfactoren. Behalve inleiding, de oefening en de afwerking heb je ook nog de gedragenheid, schwung, losgelatenheid, etc. En zeker die laatste 3 zijn voor koudbloeden soms moeilijk te laten zien omdat hun fysiek dit gewoon niet toestaat.

Dan kan het zijn dat, ondanks dat de combinatie zijn uiterste best doet om alles uit de kast te rijden, deze ten hoogste een 6 of 7 krijgt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:18

Het kwpn is een paard wat gefokt is aan de behoefte van de spring of dressuur sport.
In der loop van de eeuwen heen heeft men een paard proberen te fokken wat in de hogere dresuur sport de oefeningen kan wat men wilt zien......

Echter vloeit dressuur uit een eeuwenoude cavalarie Trainning....Zo is deze sport onstaan.

Echter en dit geld voormezelf:

ik vind het jammer dat er een hoop mensen vanuit het oog van het kwpn(dressuur gefokt paard) paard kijken.....
Het is nu eenmaal zo dat een belgisch trek paard niet strekt zoals een netjes gefokte kwpn paard het doet.
Maar doet hij het dan voor zijn kunnen slecht???
Ik vind dat men kijken moet op het kunnen van het paard.
Als men echt zo veel weet om te kunnne jureren vind ik ook dat je moet kunnen zien of het strekken van een trekpaard technisch correct is voor Dat Paard.
En zet dan je cijfer neer en niet in je achter hoofd denken van Ja maar Gribraldi doet het.......

Over de lol van een wedstrijd;

Tuurlijk iedereen hoopt stiekem verder te komen.
Zelf vind wedstrijden een soort van verlenging van me trainning....
Maken die dag de jury me af kwa kritiek prima als ik het gevoel heb dat me paard en ik goed genoeg gepresteerd hebben Pling

Ik rij zelf op een Arabisch volbloed even ter verduidelijking Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:21

Dan ben ik benieuwd hoe jij wil gaan jureren naar het kunnen van een paard. Ik kan namelijk niet aan een paard zien wat hij maximaal kan, dus ik kan ook niet beoordelen of zijn uitvoering dus zijn maximum is, of dat hij nog veel beter kan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:46

Verkeerd neergezet...
Naar het kunnen van het Ras....

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:53

Barcelano schreef:
Verkeerd neergezet...
Naar het kunnen van het Ras....

Ik vind idd. dat een jurylid een beetje moet in kunnen zien wat het kunnen van een bepaald ras is of een paard met duidelijke gbreken.

O, sorry zal niet meer veel quoten

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:22

Zo dacht ik vroeger ook. Nu niet meer.

Als ik nu een tinker het maximale aan zijn kunnen zie uitstrekken. En ik geef hiervoor een 9 of 10. Wat moet ik dan een KWPN'er (die fysiek meer mogelijkheden heeft tot uitstrekken) geven, die ook het maximale aan zijn kunnen laat zien? Ook een 9 of 10??

Zo komen we allemaal wel in het Z. Maar of het correct is?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:42

mee eens Tyrza,dat is idd ook niet eerlijk.