Paardrijden is Leuk!! Paardrijden is plezier hebben!
Vergeet nou iedereen dat weer? Of je nou start op een koudbloed (verzamelnaam voor vele rassen....) of een warmbloed (ook een verzamelnaam voor vele rassen).
Mij hebben ze wijs gemaakt, dat dressuur is het africhten van je paard! zodat je er het beste uit haalt wat in dat paard zijn vermogen ligt.. Ongeacht of dat nou een shetland pony of een Hanoveraan is! (zo eens wat andere rassen ertussen gegooid!)
Iedere boerenknol, of topper kun je dressuur matig proberen af te richten.. Gehoorzaamheid, stelling, buiging, impuls.. bla bla, je kent het hele verhaal wel neem ik aan...
Tuurlijk! Met subliem gangwerk wordt je geboren! Echter wel aan de ruiter om dat er ook nog eens uit te rijden.. En dat valt niet altijd mee! Bij een heethoofd met supergangen, kun je nog wel eens alle hoeken van de ring zien.. Terwijl je super paard er als een plank door de bochten scheurt.... Dan is het toch even de kunst van de ruiter om ook dat paard een nette proef te laten lopen!! automaatjes bestaan (bijna) niet!!! Dus petje af voor die ruiter die dat kan!
Ik heb natuurlijk zo'n gewraakte koudbloed, erger nog, het is er nog 1 met pony gangen ook....
Ik les bij instructie die niets met koudbloeden heeft....(ook mijn vorige instructeurs niet) Maar van wie kun je iets beter leren, dan van een kritisch

iemand????
Overigens zijn die instructeurs mijn koudbloedje gaan waarderen

omdat dat kleine kortpotige dingetje altijd haar stinkende dressuurmatige

best doet in de lessen!!! Tuurlijk, qua gangwerk wordt het nooit iets... Ach ik ben ook geen hoogvlieger

, dus passen we goed bij elkaar! Samen plezier hebben daar ging het toch om??? (Ik zou het wel waarderen als mijn flegmatieke knuffeldier tijdens de dressuur proeven ook eens haar stinkende best zou doen....)
De nu al weer bijna 1 jaar oude nieuwe proeven hebben toch rekening gehouden met gangwerk???
Bovenste gedeelte komt hierop neer: goed gereden oefening, voor het kunnen van je paard, is voldoende krijgen...
Onderste gedeelte: kan de jury je naar hartelust onvoldoendes geven als je een paard hebt met matig gangwerk...
Mag ik daarbij nog even zeggen, dat er goed gaande koudbloeden zijn, en ook miserabel gaande warmbloeden?
En mijn grootste ergenis is deze.... Een overduidelijk niet rad gaand paard, toch voldoendes geven bij gangwerk..... OF niet uitsluiten van deelname... Ongeacht het ras! kreupel is kreupel!!!
Als paardrijdend en paarden liefhebbend iemand erger ik me daar het meest aan! Niet aan welk ras iemand rijdt!!!
Ohh, ehh. ik ken bijna alleen maar Z fjorden.. lastig hoor... Gunther, Leen, Taco, Guusje.....
en ehhh, pas op voor Vuran!!! ook die komt eraan!!! oh en nog een super Haf!! die ook nog eens endurance rijdt..
Oh en mijn eigen knuffeldier, ach die doet het ook wel aardig...
Ook al zou ik de enigste zijn die dat vindt..
En wie kan er nou zeggen dat zijn knuffeldier zo braaf is, dat ie Z1 startgerechtigd is, en ook nog eens in zijn eigen onderhoud voorziet door dagelijks een kinderles of beginnersles te lopen!!!??? Dat is toch pas echt een topper! Een paard wat zijn eigen voer verdient!!!
Smurf!!! You are MY!!! best!!! en wat de rest van de wereld vind van mijn fjord moeten hun weten! Als je zelf maar je eigen paard waardeerdt!!!
Smurf dankjewel!!!
Overigens wou ik nooit een merrie, geen licht gekleurd paard, en geen klein paard.. Maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken!! en wat je verdient dat krijg je!!! (ik had blijkbaar iets goed gedaan, want zo'n zuper tof paard tref ik nooit zomaar weer!! Ondanks ONZE beperkingen! (die van ruiter en paard! want je bent en blijft een combinatie!!))