Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:40

Flurk schreef:
Als ik erg streng jureer dan geef ik altijd iets hogere cijffers voor verzorging om het te compenseren

Lol, als ik streng jureer neem ik juist ook de verzorging mee. Ik geef inderdaad standaard een 7 als FNRS jury. Heb ook geleerd uit te gaan van een 7. Mankeert er wat aan, ga je naar een 6, mankeert er nog meer, ga je naar een 5 etc. Is het beter dan die 7 ga je op dezelfde manier omhoog.

Een paard zonder vlechtjes krijgt bij mij een 6. Als ie ook nog heel vies is een 5. Net als laarzen die heel duidelijk niet gepoetst zijn. Of een ruitertje dat koste wat het kost een rijjasje aan wil en dan verschijnt in een jasje dat 4 maten te groot is. Lekker oordelen op houding en zit dan :s

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:43

Lielle schreef:
Ik vind heel erg lang ongevlochten heel erg vervelend als jury, omdat de hals niet te beoordelen valt. Ik zou een hengstenvlecht zeer op prijs stellen.

dat is nou net t lastige. Zijn manen zijn te lang om netjes knotjes te maken maar helaas te kort om een nette hengstenvelcht te maken. Een matje vind ik persoonlijk erg lelijk.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:28

sandr0 schreef:
Lielle schreef:
Ik vind heel erg lang ongevlochten heel erg vervelend als jury, omdat de hals niet te beoordelen valt. Ik zou een hengstenvlecht zeer op prijs stellen.

dat is nou net t lastige. Zijn manen zijn te lang om netjes knotjes te maken maar helaas te kort om een nette hengstenvelcht te maken. Een matje vind ik persoonlijk erg lelijk.

Mag ik dan vragen hoe lang ze ongeveer zijn. Volgens mij kan ik namelijk zelfs met mijn kwpn knotjespaard een hengstenvlecht maken

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:30

randie schreef:
Ow ik heb nog een vraag ,
Ja sorry heb nooit echt de kans om het allemaal te vragen aan een jurylid

Word er ook naar het type paard gekeken? Of het bijvoorbeeld echt een dressuurgefokt paard is, een springer of een koudbloed?

Ik ben wel jury en heb er nooit naar gekeken. De moeilijkheid met de nieuwe proeven is wel dat er naar het rijtechnische gekeken moet worden en daar wordt het een moeilijk verhaal.
Het gros van de jury's ziet het verschil niet of er goed wordt gereden rijtechnisch bekeken. Die zien hier en daar een been en denken dat er verschrikkelijk goed gereden wordt.
Met een ander type paard moet je er rijtechnisch veel meer aan rijden terwijl dat voor het té ongeoefende oog, niet tot uitdrukking komt.

Ik spreek uit ervaring. Rijd met een Amerikaanse Appaloosa die een wat recht achterbeen heeft. Moet er daarom gigantisch aan rijden om hem ook voor het zicht goed actief te krijgen en merk dat jury's dat vaak niet eens zien. Een paard met van nature hier en daar een poot staat bij voorbeeld al hoger op de lijst al hoeft de ruiter daar veel minder voor te doen.

Maar ach, zolang we maar lol hebben moet je dan maar denken.
Je weet als je met een ander type paard komt je die dingen kunt verwachten en desondanks rijden we altijd wp's dus mag niet klagen.

KarinvdM

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:33

runningkawa schreef:
ho, ik ben geen jury
ik roep alleen maar wat ik er van vind

Daarom schiet dit subforum imo z'n doel ook regelmatig voorbij.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:35

Standaard een 7.
Daarvoor hoef ik niet eens naar die foto te kijken..........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:37

Dan denk ik dat er weinig mensen meer mogen reageren hier Karin

En na wat wedstrijd ervaring kun je ook nog wel wat zinnigs zeggen, tenminste als je eens naar je eigen foute proef durft te kijken zonder direct de jury te beschuldigen

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:39

runningkawa schreef:
En na wat wedstrijd ervaring kun je ook nog wel wat zinnigs zeggen, tenminste als je eens naar je eigen foute proef durft te kijken zonder direct de jury te beschuldigen

Daar zijn ook maar héél weinig mensen van........

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:40

Citaat:
Ik spreek uit ervaring. Rijd met een Amerikaanse Appaloosa die een wat recht achterbeen heeft. Moet er daarom gigantisch aan rijden om hem ook voor het zicht goed actief te krijgen en merk dat jury's dat vaak niet eens zien. Een paard met van nature hier en daar een poot staat bij voorbeeld al hoger op de lijst al hoeft de ruiter daar veel minder voor te doen

Het gat er toch ook niet om hoe hard je er aan moet werken, maar hoe het eind resultaat is?
Ja, klopt, bij een paard dat makkelijk voor de dressuur gebouwd is, zal dat eindresultaat er makkelijker zijn.

een jury kan toch niet gaan punten van, dat is een fjord, heeft moeite met middendraf, toch maar een 8, want hij veruimt 2cm en doet zo zijn best?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:40

CGJ12 schreef:
Standaard een 7.
Daarvoor hoef ik niet eens naar die foto te kijken..........

Jij geeft standaard een 7 voor verzorging?
Wat moet een ruiter dan doen om dat omhoog te krikken?

Ik vind een 7 erg laag voor een combinatie die er super uitziet in alle opzichten.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:41

Lielle schreef:

[/quote]

Mag ik dan vragen hoe lang ze ongeveer zijn. Volgens mij kan ik namelijk zelfs met mijn kwpn knotjespaard een hengstenvlecht maken
[/quote]

Nou ik krijg t niet voor elkaar hoor . Als hij zijn hals dan strekt trekt ie t los. En dan vlecht ik nog pek draad mee zodat t steviger zit. Ik kom maar tot net over de helft van zijn nek en daar kom ik lengte te kort

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:41

Nou ik ben er dan toch 1 van.

Ik kan me maar 1 ding herrineren wanneer ik vond dat de jury echt niet wist wat hij deed.

Voor de rest is het altijd wel een wat hoger, dan wat lager gepunt dan jezelf veracht

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:42

ranna schreef:

Ik vind een 7 erg laag voor een combinatie die er super uitziet in alle opzichten.

Ik mag mijn testosteron niet laten meespreken (wel zo eerlijk) dús een 7 voor iedereen! Ik probeer het fair te houden.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:43

runningkawa schreef:
Citaat:
Ik spreek uit ervaring. Rijd met een Amerikaanse Appaloosa die een wat recht achterbeen heeft. Moet er daarom gigantisch aan rijden om hem ook voor het zicht goed actief te krijgen en merk dat jury's dat vaak niet eens zien. Een paard met van nature hier en daar een poot staat bij voorbeeld al hoger op de lijst al hoeft de ruiter daar veel minder voor te doen

Het gat er toch ook niet om hoe hard je er aan moet werken, maar hoe het eind resultaat is?
Ja, klopt, bij een paard dat makkelijk voor de dressuur gebouwd is, zal dat eindresultaat er makkelijker zijn.

een jury kan toch niet gaan punten van, dat is een fjord, heeft moeite met middendraf, toch maar een 8, want hij veruimt 2cm en doet zo zijn best?

Als je volgens de nieuwe proeven/methode wilt jureren wel.
Omdat het een grotere prestatie is een paard met minder gangen wel goed door de proef te laten gaan dan een paard wat van nature hier en daar een poot gooit zonder dat de ruiter daarvoor iets hoeft te doen.
De jury moet dat nu kunnen ingeschatten en beoordelen en dan kijken wat de ruiter eruit met tijdens de proef. Wat ik nu meemaak is dat er op de oude manier wordt verdergejureerd maar eerlijk gezegd had ik dat ook verwacht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:44

Is dat werkelijk wat verwacht word met de nieuwe proeven?

Goh, had ik Kawa nu moeten starten, werd ik zeker elke keer (onterecht) 1

Juliette_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:44

wat ik me afvraag:

een vriendin van mij haar pony schuurt zijn manen en staart het is dus echt onmogelijk om hier nog wat in te frutselen soms probeert ze knotjes maar er steekt altijd wel haar uit!

za kan hier niks aan doen! ze wast natuurlijk met shampoo etc! maar helemaal tegen gaan kan niet!

jury's weten dit natuurlijk niet ?!

wat zouden jullie doen als zo n pony de ring in kwam ?

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:45

CGJ12 schreef:
ranna schreef:

Ik mag mijn testosteron niet laten meespreken (wel zo eerlijk) dús een 7 voor iedereen! Ik probeer het fair te houden.

O das lekker dan. Fijn jureren is dat. Iemand die zich uit de naad werkt om goed voor de dag te komen en iemand die met een veeg borstel en sloffe doek al vind dat hij/zij veel heeft gedaan worden gelijk beloont

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:49

ranna schreef:
O das lekker dan. Fijn jureren is dat. Iemand die zich uit de naad werkt om goed voor de dag te komen en iemand die met een veeg borstel en sloffe doek al vind dat hij/zij veel heeft gedaan worden gelijk beloont

Wees blij.
Overschat jezelf nooit.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:52

Citaat:

Nee dat is niet waar, wil je echt een goede strakken hengstevlecht maken heb je toch minimaal 2 handbreedte nodig . Ik las hier iemand die het niet voorelkaar kreeg. Dan moet je meer op de "knollen"manier vlechten zodat hij bijna bovenop de manenkam ligt.
*tip* als je erop zit kun je daarmee goed oefenen. Die manen van jou paard zouden toch echt makkelijk gevlochten moeten kunnen worden in een hengstevlecht. Wat je ook nog extra kan doen is haarspray in zn manen. Doe ik ook altijd met vlechten;)

edit: onterecht vind ik het inderdaad ook dat mensen waaraan je kan zien die er veel aan gedaan hebben een 7 hebben. Terwijl een combinatie waar weinig aan gedaan is dat ook heeft .
Ik doe er altijd veel aan omdat ik goed voor de dag wil komen, maar als ik dat zo lees is dat verspilde moeite.
- beentjes wassen
- vlechten met naald en draad
- beentjes scheren
- laarzen zadel hoofdstel poetsen
- staart wassen uitpluizen.
Wanneer ik dit niet doe heb ik zeeen van tijd over en blijkbaar ook een 7
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-06-06 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:53

ranna schreef:

Je meent dit serieus he?

Het is een wedstrijd, geen liefdadigheidsinstelling. Dat een zich -op welke manier dan ook- meer moeite moet getroosten dan een ander, doet helemaal niets af aan het feit dat de jury 5 minuten in een ring moet beoordelen op basis van reglementen.

En dus geen levenslange trainingsverlopen en/of steilheid van achterbenen...

[edit]mega typo

oosterhoff

Re: Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:57

Na een pb sessie met kawa wil ik jullie dit stukkie even niet onthouden:

Citaat:
Onze, en die van andere, minsverstanden komen voort uit het beleid van de KNHS. Die maken een schaal verdeling zonder hier een toekenning aan te geven. De eigen intrepetatie van het jurylid krijgt hierdoor de vrije hand. Dat vind ik jammer want dan kan je dus net zo goed geen regels maken en aan de jury overlaten wat mooi is en wat goed gereden is.
Vooral bij het punt verzorging, wat er feitelijk helemaal niet toe doet want als je slecht gereden hebt dan verdien je ook geen winstpunt, komt dit sterk naar voren. Zoals ik al eerder zei mogen ze dat van mij wel afschaffen en in plaats daarvan moeten ze gewoon stellen dat je er verzorgt moet bijlopen. Is dit niet het geval moet je ze gewoon uitsluiten. Probleem opgelost!

Wat ik ook erg jammer vind is dat ze bij de opleiding blijkbaar aangeven dat je standaard een 7 of 8 moet geven maar dat ze daarbij niet vertellen wat een ruiter dan voor extra's heeft als ie een 10 mag krijgen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:58

Er is mij tijdens de jurycursus echt niet verteld dat ik standaard een 7 of 8 moet geven.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:59

Yokie schreef:
ranna schreef:

Je meent dit serieus he?

Het is een wedstrijd, geen liefdadigheidsinstelling. Dat een zich -op welke manier dan ook- meer moeite moet getroosten dan een ander, doet helemaal niets af aan het feit dat de jury 5 minuten in een ring moet beoordelen op basis van reglementen.

En dus geen levenslange trainingsverlopen en/of steilheid van achterbenen...

[edit]
mega typo

Sorry meid, was niet mijn idee om nieuwe dressuurproeven en jureermethodes te introduceren.
Mede omdat ik geloof dat het gros van de jury's het verschil niet ziet heb ik ook nooit geloofd dat er iets zou veranderen maar het is wel degelijk de opzet nu.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:00

CGJ12 schreef:
ranna schreef:

Wees blij.
Overschat jezelf nooit.

Ik geloof dat ik namens de meeste, dan niet, alle deelnemers spreek als ik zeg dat we beoordeelt willen worden op hoe het eruit ziet en niet komen voor een standaard cijfer. Met zelfoverschatting heeft dat niets te maken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:03

ranna schreef:

Ik geloof dat ik namens de meeste, dan niet, alle deelnemers spreek als ik zeg dat we beoordeelt willen worden op hoe het eruit ziet en niet komen voor een standaard cijfer. Met zelfoverschatting heeft dat niets te maken.

Hoezeeee
[/quote]