Klacht indienen over Jurylid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:03

Heel veel mensen onderschatten een grote echt. Helaas stopte mijn paard pas met groeien toen hij de 1.80 ruim gepasseerd was. Hij is springgefokt en galop is zijn sterkste gang. B en L was nog te doen. M2 voelde echt alleen maar als gas geven en remmen. Die voltes 10 m galop stap volte andere kant op. Ik kwam echt niet aan rijden toe. Verruimen in galop, je bent zo aan de overkant, werd vaak ook niet gewaardeerd. Nu pas in de z heeft hij de ruimte voor verruimen. Daarnaast is zo’n groot slagschip bij elkaar rijden is echt niet altijd even makkelijk. Alsjeblieft, niet alle KWPN-ers over één kam scheren. Ook die van mij heeft niet vooraan gestaan toen elegantie en super gangen werden uitgedeeld, voor mij is elk onderdeel knokken voor een 6 en hoger. Als ruiter kan ik mij dan benadeeld voelen, of ik knok wat harder.

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Klacht indienen over Jurylid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:27

Even terug komend op de originele vraag omtrent protest maken. Ik weet niet of deze al gedeeld is maar dit is de link naar het algemeen wedstrijd reglement. Artikel 48 Protesten. Hierin staat de te volgen route bij de KNHS.

https://knhs.nl/reglementen/algemeen-we ... -protesten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:37

Uit bovenstaande link: In gevallen waarin het oordeel van de jury is gebaseerd op (de totstandkoming van) een waardering/beoordeling van de verrichting van een deelnemer en/of van diens paard(en) is geen protest mogelijk.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:50

Er is wel een verschil tussen een protest en een klacht. Je kunt wel een klacht indienen bij de KNHS over het gedrag van een official. En protest is meer over een situatie die op een wedstrijd is. Dus bijvoorbeeld er mag geen baan verkend worden, een deelnemer doet dat toch en er wordt niet aan gedaan. Dan zou je dus protest kunnen aantekenen om ervoor te zorgen dat die deelnemer uitgesloten wordt. Gebeurt in de praktijk maar heel weinig maar op kampioenschappen willen mensen wel eens fanatiek worden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:18

Katja, een klacht indienen over het gedrag van een official, is wat anders dan een klacht over de waardering/beoordeling. Dat laatste gaat het hierover. Als een jurylid van mening is dat een fjord, niet het aangewezen paard is om een dressuurproef mee te rijden, dan doe je daar weinig aan, of als er sommige onderdelen niet uitgevoerd worden zoals gevraagd en er wordt bijbehorend gepunt.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:48

@nikkel de oorspronkelijke vraag niet hoor :)
ik heb het een beetje offtopic laten gaan, maar de oorspronkelijke vraag van de OP ging eigenlijk over combi van beide!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 08:58

Doe je best. Ik heb destijds afscheid genomen van de dressuursport omdat ik het niet eens was met de jurering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:27

Je kan het toch niet oneens zijn met alle juryleden? :?

Voor dressuur is ook veel zelfreflectie nodig. :o

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:49

Elisa2 schreef:
Je kan het toch niet oneens zijn met alle juryleden? :?

Voor dressuur is ook veel zelfreflectie nodig. :o

Je zou het in theorie oneens kunnen zijn met de beoordelingscriteria (bijvoorbeeld omdat je vindt dat de manier waarop de f-proeven beoordeeld worden beter is, of omdat je vind dat het zou moeten gaan over "uit je paard halen wat erin zit" en niet over "hoe goed is het eindresultaat").

In dat geval is stoppen met de wedstrijdport inderdaad misschien beter; hoewel misschien wel een dressuurmatig correct gaand paard nastreeft, ben je het dan wel systematisch oneens met de jurering.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:03

Hmja, ik ken dit vooral als "smoes" van mensen die eigenlijk niet kunnen rijden maar vinden dat ze het wel kunnen. Dan ligt het aan alles, behalve aan henzelf. Vaak verdiepen ze zich dan in andere stromingen..Academische dressuur oid en gaan met een clubje gelijkstemden klagen over hoe slecht de reguliere dressuur is.

Zo moeilijk is het echt niet om winstpunten te rijden.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:34

Zolang je op je eigen niveau rijdt en alles een beetje netjes laat zien is een winstpunt al snel gehaald :') ik heb bij veel jury's geschreven t/m Z2 en tot aan L2 rijden de meesten wel winstpunten, al zijn dat dan niet denderend hoge scores. Bij M1 en hoger heb ik nog wel eens van een aantal jury's de opmerking "dat je genoeg winstpunten hebt om naar het volgende niveau te gaan, betekent niet dat het ook meteen moet." Gehoord

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:41

Elisa2 schreef:
Hmja, ik ken dit vooral als "smoes" van mensen die eigenlijk niet kunnen rijden maar vinden dat ze het wel kunnen. Dan ligt het aan alles, behalve aan henzelf. Vaak verdiepen ze zich dan in andere stromingen..Academische dressuur oid en gaan met een clubje gelijkstemden klagen over hoe slecht de reguliere dressuur is.

Dat geloof ik meteen hoor. Maar dit waren wel de argumenten die ik zo kon bedenken om het niet eens te zijn met jurering in het algemeen. Dan kan het m.i. niet meer om de mening van juryleden gaan, maar ligt je probleem waarschijnlijk bij de daadwerkelijke beoordelingscriteria.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:46

Ja ik denk inderdaad dat als je gewoon op je eigen niveau start met een paard wat daar ook klaar voor is een winstpunt wel gehaald is als je een beetje netjes rijdt. Misschien niet direct, maar wel na een paar wedstrijden.

In het M lopen mensen vaak vast als de basis nog niet goed of goed genoeg is. Ook niet erg, terug gaan naar die basis is steeds het belangrijkste in mijn ogen.

De basis is ook vaak waar in eerste instantie op beoordeeld wordt en waar de beoordelingscriteria op vastgesteld zijn, daarom kan ik het me niet voorstellen dat iemand het oneens kan zijn met alle juryleden. Maar wellicht heb ik de zin verkeerd geinterpreteerd.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:55

Elisa2 schreef:

Dit!
Bij sommige wedstrijden denk je echt van hoe ben jij in godsnaam in deze klasse beland.
En dan over een jury gaan lopen mopperen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:05

De pauze van de jury is voor de jury om even andere dingen te kunnen doen, de zinnen te kunnen verzetten, even lopen, toilet , overleg met secretariaat, wat eten, of wat dan ook. Nadat alle geproeven gereden zijn en iedereen zijn protocols heeft is er ruimte om vragen te stellen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:21

Elisa2 schreef:

Klopt. Ken zoveel mensen die wedstrijden rijden helemaal leuk vonden, tot ze vast liepen, geen winstpunten meer haalden en ineens klopte er niets meer van de manier van jureren, was wedstrijdsport in de ban, wil een jury alleen nog maar hoogbenige voorbeenzwaaiers zien en rijden zij in hun achtertuin veel beter als wat je gemiddeld op wedstrijden ziet (dat kun je voor jezelf makkelijk volhouden als je het nooit toetst). Terwijl de realiteit is dat je in de basis gewoon winstpunten rijdt als je de basis voor elkaar hebt.

Rizette schreef:
De pauze van de jury is voor de jury om even andere dingen te kunnen doen, de zinnen te kunnen verzetten, even lopen, toilet , overleg met secretariaat, wat eten, of wat dan ook. Nadat alle geproeven gereden zijn en iedereen zijn protocols heeft is er ruimte om vragen te stellen.

Precies dit. Soms is het best ver lopen van het juryhok (of de auto) tot aan de wc en heb je die schamele pauze minuten hard nodig om even te plassen. Pauze is niet het moment voor discussie met de jury.

En wat betreft de eerder discussie over verruimingen. Ik heb vaak zat haflingers, fjorden etc 8-en voor verruimingen zien krijgen. Het gaat er helemaal niet om hoe groot je passen zijn in absolute zin. Het gaat erom dat je de paslengte vergroot. En als je bij die grote beweger de paslengte met bv 25% vergroot in de middendraf en dat is dan een 8, is het voor die haflinger ook een 8 als die paslengte met 25% vergroot wordt. Maar dan geldt (voor beide types) wel het uitgangspunt dat de arbeidsdraf ook een echte arbeidsdraf is die dan met 25% wordt verlengd. Als de arbeidsdraf krabbelend, sloffend en niet actief is, en je verlenging misschien wel 25% is, maar eigenlijk alleen leidt tot dat je op die diagonaal eindelijk een goede arbeidsdraf laat zien, dan blijft het onvoldoende.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:25

Misschien ook wel leuk voor de discussie, goed proeven rijden is ook best een kunst. Mijn ervaring is het dat je eigenlijk juist voor een verruiming ze eerst goed terug moet zetten op het achterbeen. Dan naar voren en op het achterbeen houden (niet de grond in) en dan weer echt meer sluiten. Op die manier is de verruiming ook echt gemarkeerd en zal altijd hogere punten opleveren. Vaak mist het aan die stukjes afwerking in de proeven.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 15:52

Elisa2 schreef:
Misschien ook wel leuk voor de discussie, goed proeven rijden is ook best een kunst. Mijn ervaring is het dat je eigenlijk juist voor een verruiming ze eerst goed terug moet zetten op het achterbeen. Dan naar voren en op het achterbeen houden (niet de grond in) en dan weer echt meer sluiten. Op die manier is de verruiming ook echt gemarkeerd en zal altijd hogere punten opleveren. Vaak mist het aan die stukjes afwerking in de proeven.

Daar haal je een heel mooi punt aan en als ik daar nog even op door mag gaan. De hoeveelheid punten die deelnemers laten liggen omdat ze bij een volte de hoek inrijden, deze te klein of te groot maken. Een slangevolte niet goed verdelen, te laat afwenden, slingeren op de ac lijn, scheef halthouden, een overgang te vroeg of te laat maken, door een S twee meter naast de ac lijn, bij het hals strekken amper teugel toestaan etc.

Ik durf zomaar te stellen dat de gemiddelde ruiter door dit soort dingen per proef gerust 10 punten laat liggen. Heel zonde vind ik dit altijd en zeker als je dan met een dier rijdt waarvan je weet dat het niet vanzelf gaat, besteed dan wat extra aandacht aan de afwerking!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:04

Zeker :j
Netjes halt houden. Netjes aantal passen terug.
Allemaal 7ens die elk! Paard kan halen hoe beroerd de gangen ook zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:07

Ja dat dus daffodil, maar moet zelf eerlijk toegeven dat ik net zo was totdat ik proeven leerde te rijden in de grijze gebieden. En paard bij iedere oefening alweer aan het voorbereiden was op de volgende oefening etc. Dat is ook nog iets, in de grijze gebieden even het paard weer goed aan de hulpen zetten en eventuele rijtechnische dingetjes oplossen. Zeker als het niveau hoger wordt anders mislukken de oefeningen.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:44

Tegenwoordig zijn er geen grijze gebieden meer, alles wordt meegenomen, ook de stukken tussen 2 onderdelen in

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:46

Is dat zo? Of bedoel je in de algemene beoordeling? Want dat was toen ook al zo, en toch zijn die stukken nodig voor het rijtechnische gedeelte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:49

Elitedeux schreef:
Tegenwoordig zijn er geen grijze gebieden meer, alles wordt meegenomen, ook de stukken tussen 2 onderdelen in

Vroeger werd het ook meegenomen als er daar wat mis ging of als je echt hele opvallende dingen doet. Niet anders als nu, je hebt nog steeds grijze gebieden waar je niet bezig bent met een oefening of figuur en waar je weer even alles kan controleren en of voorbereiden. Er is echt niks veranderd, vroeger werd het ook meegenomen als je ertussen ineens veel te groot ging schakelen oid.

Wat Elisa2 schrijft geldt nog steeds en ks juist een hele goede tip.

Goed proeven rijden is een vak apart en zou soms meer aandacht aan besteed moeten worden. Niet alleen op de letter en correcte figuren, maar dus ook voorbereiden en wat nog vaker vergeten wordt, goed afronden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:49

daffodil schreef:
Daar haal je een heel mooi punt aan en als ik daar nog even op door mag gaan. De hoeveelheid punten die deelnemers laten liggen omdat ze bij een volte de hoek inrijden, deze te klein of te groot maken. Een slangevolte niet goed verdelen, te laat afwenden, slingeren op de ac lijn, scheef halthouden, een overgang te vroeg of te laat maken, door een S twee meter naast de ac lijn, bij het hals strekken amper teugel toestaan etc.

Ik durf zomaar te stellen dat de gemiddelde ruiter door dit soort dingen per proef gerust 10 punten laat liggen. Heel zonde vind ik dit altijd en zeker als je dan met een dier rijdt waarvan je weet dat het niet vanzelf gaat, besteed dan wat extra aandacht aan de afwerking!

:o ik houd mij niet bezig met de kunst van het proeven rijden.

Maar behalve die grote volte bij A of C waar iemand de hoek in rijdt,
noem je een skala ;) aan zaken die naar mijn idee met de basis te maken hebben.
Je dier goed in (verticale) balans hebben en daardoor correcte voltes kunnen rijden,
(inclusief de wending bij A richting C, in de B en L komt dat neer op een halve volte halve baan),
een 'eerlijke' verbinding met de mond van het paard zodat je met een gerust hart de teugels 'uit de hand kunt laten kauwen',
en vanuit balans kaarsrechte lijnen en overgangen -
allemaal basiswerk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:55

Als je afwenden bij a of c als halve volte halve baan rijdt, rijd je de hoek dus niet door. De wending zelf hoeft nog niet zo scherp, maar de hoek niet doorrijden is ook niet correct.

Het recht binnenkomen heeft ook niet altijd wat met rechtrichten, vaak juist ook met slordig afwenden en daarna gaan corrigeren waardoor er een slinger in komt.
Het gaat om basiswerk, maar juist wel voornamelijk over de ruiter of die correct de figuren rijdt hoe het hoort. Paard kan zo mooi teugel mee naar beneden nemen, als je te snel stopt met toestaan is het alsnog niet genoeg.