Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:22

Vanuit verschillende hoeken krijg je natuurlijk een ander beeld. Maar de opmerking: "de ene vindt dit een 6 en de andere een 7" dik klopt m.i. niet. Er wordt niet voor niets geschoold. Juryleden zouden dus wel meer overeenstemming moeten hebben in het jureren.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:23

Ja verschil oké, maar niet meer als 10/15 punten, anders heb je naar een andere proef zitten kijken....

Iemand uit mijn kring had vorige week bij de regiokampioenschappen 205 en 172....ik vind dat nogal een groot verschil dikke winst of geen winst :o

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:25

Je kan nog zoveel scholen mensen gaan toch een eigen beeld/mening vormen

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:25

En daarom is o.a. de bijscholing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:28

orienta schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom mensen vinden dat dat niet kan.
De ene jury vind dit een zes de andere een zeven dan zit je dus al gauw aan dertig punten verschil en dan geeft de hoek waaruit je kijkt ook nog een ander beeld.

Dat je op onderdelen verschil maakt is logisch maar het is toch raar dat jury 1 een proef beoordeeld als zijnde écht geen winstpunt (zeg 165) en de andere de proef punt als 195 punten?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:28

orienta schreef:
De ene jury vind dit een zes de andere een zeven dan zit je dus al gauw aan dertig punten verschil en dan geeft de hoek waaruit je kijkt ook nog een ander beeld.

Is ook zo hoor. De ene jury rondt wat makkelijker naar boven af en een ander naar beneden.
Natuurlijk zijn puntenverschillen niet leuk, maar dat hou je toch. Als de plaatsing maar redelijk overeen komt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:34

KarinvdM schreef:
orienta schreef:

Is ook zo hoor. De ene jury rondt wat makkelijker naar boven af en een ander naar beneden.
Natuurlijk zijn puntenverschillen niet leuk, maar dat hou je toch. Als de plaatsing maar redelijk overeen komt.

vind ik inderdaad ook :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:37

maar meestal komt de plaatsing niet overeen met zulke grote puntenverschillen :(:) zeker niet als het extreem is!
bij de ene jury sta je bv dan 2e en bij de andere 1 na laatste en dat in een rubriek met 20 combinaties....

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:39

Dat vind ik toch niet kunnen. Op jurycursus zou je dan zeker gezakt zijn, en bij kampioenschappen zie je het in eens telkens gebeuren. Ik zou als ik een van die jury's was toch mezelf eens flink achter mijn oren krabben.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:03

Achter je oren krabbelen en dan????
Ik ben een jury die extreem afweek op kampioenschappen van mijn lieftallige buurman.

Ten eerste kwam meneer mij voor de proeven melden dat alles winst moest hebben, want het waren de kampioenschappen.
Mijn tegenreactie:" Ik punt naar wat ik zie." Deed de stoom uit zijn oren slaan.

Grootste exces: Meisje reed een prachtig paard, maar niet rechtgericht (lees, zo krom als een hoepel), dit had ik in alle onderdelen waarbij ik het zag afgestraft... Puntenverschil, iets van dertig punten.....
Meisje kwam bij mij verhaal halen, want ik was natuurlijk de slecht jury in deze. Proef was gefilmd en het was op film dus terug te zien.

Maar leuk is anders. Ik jureer tegenwoordig ook nauwelijks en ik denk dat ik mijn licentie maar laat verlopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:09

raket schreef:
Ik ben een jury die extreem afweek op kampioenschappen van mijn lieftallige buurman.

Ten eerste kwam meneer mij voor de proeven melden dat alles winst moest hebben, want het waren de kampioenschappen.
Mijn tegenreactie:" Ik punt naar wat ik zie." Deed de stoom uit zijn oren slaan.

Grootste exces: Meisje reed een prachtig paard, maar niet rechtgericht (lees, zo krom als een hoepel), dit had ik in alle onderdelen waarbij ik het zag afgestraft... Puntenverschil, iets van dertig punten.....
Meisje kwam bij mij verhaal halen, want ik was natuurlijk de slecht jury in deze. Proef was gefilmd en het was op film dus terug te zien.

Maar leuk is anders. Ik jureer tegenwoordig ook nauwelijks en ik denk dat ik mijn licentie maar laat verlopen.

Herkenbaar. Ja zo gaat de lol er wel af he? Ik herken het wel.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:11

raket schreef:

Precies wat jij gedaan hebt, kijken waar het aan ligt. In dit geval dus duidelijk (naar mijn mening) aan de andere jury, en niet aan jou eigen jurering.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:22

Ja ik beleef er nog weinig lol aan. Als ik naar de jurybijscholingen ga, start ikzelf een half jaar niet meer. Wat een flauwekul krijg je dant e horen; dan denk ik, daar kom ik dus serieus om 5.30 uur mijn nest voor uit op zondag?!?!? Opmerkingen als dat de galop een zuivere 4-tact moet zijn e.d..

Kindjes in de AB-B die het zadel vast moeten houden die van je collega 2 winstpunten krijgen etc etc.

Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik 2 maanden geleden na 8 maanden weer eens gestart was en dat ik 2 fijne juryleden trof waardoor ik toch over een maand nog maar weer eens start....

Ik twijfel wel ernstig wat ik met de licentie ga doen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:23

Talishe schreef:
raket schreef:

Precies wat jij gedaan hebt, kijken waar het aan ligt. In dit geval dus duidelijk (naar mijn mening) aan de andere jury, en niet aan jou eigen jurering.

Tja, en die andere jury krabbelde ook eens achter zijn oren en zag niet wat ik zag.....
Probleem nog niet opgelost.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:28

orienta schreef:

Ok, als ik het zo bekijk klopt het wel wat je zegt maar dan zou je in het eindklassement toch wel ongeveer hetzelfde moeten staan. Meer het idee van de ene jury punt laag en de andere hoog

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:35

Zie mooi voorbeeld van raket
Helaas zit volgens de ruiters de jury met de laagste punten altijd mis

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:17

Nou, ik heb toen mijn proef ook op laten nemen en heb hem laten beoordelen door een andere jury. Nou is het wel moeilijker van een film maar meer voor het idee want wij vonden dus ook dat de "goede" jury absurt hoog gepunt had. Die jury die de film had beoordeelt kwam ook in het midden uit. Wat wel opviel, en daarom zijn wij ook naar de jury's gestapt, dat na ongeveer 3 combinaties de punten werden omgeroepen (en de jury's hoorden dit ook) en dat de "hoge jury" zakte met de punten en de "lage jury" omhoog ging met de punten

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:22

tammiebels schreef:
Nou, ik heb toen mijn proef ook op laten nemen en heb hem laten beoordelen door een andere jury. Nou is het wel moeilijker van een film maar meer voor het idee want wij vonden dus ook dat de "goede" jury absurt hoog gepunt had. Die jury die de film had beoordeelt kwam ook in het midden uit. Wat wel opviel, en daarom zijn wij ook naar de jury's gestapt, dat na ongeveer 3 combinaties de punten werden omgeroepen (en de jury's hoorden dit ook) en dat de "hoge jury" zakte met de punten en de "lage jury" omhoog ging met de punten

Dat vind ik dus wel slecht ja dat je dan ineens omhoog of omlaag gaat

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:37

Het ligt er idd ook aan wat je als jurylid aanrekent. Zo kan de een te diep of achter de loodlijn lopen echt afstraffen op ieder onderdeel waar anderen dit weer helemaal niet doen. Pak 23 onderdelen waar dit in meegerekend wordt en je hebt het verschil al te pakken.

Maar over het algemeen ben ik zelf wel de mening toegedaan, dat het bijna niet mogelijk kan zijn dat je van de 165 punten krijgt en van de ander 200 voor dezelfde proef. En die verschillen komen op kampioenschappen m.i. nog te vaak voor.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:46

Fitzroy schreef:
Het ligt er idd ook aan wat je als jurylid aanrekent. Zo kan de een te diep of achter de loodlijn lopen echt afstraffen op ieder onderdeel waar anderen dit weer helemaal niet doen. Pak 23 onderdelen waar dit in meegerekend wordt en je hebt het verschil al te pakken.

Maar over het algemeen ben ik zelf wel de mening toegedaan, dat het bijna niet mogelijk kan zijn dat je van de 165 punten krijgt en van de ander 200 voor dezelfde proef. En die verschillen komen op kampioenschappen m.i. nog te vaak voor.

in principe niet nee.
maar ja ik heb ook wel eens in de praktijk meegemaakt dat het paard de ene jury wel aanstond en de andere niet en dat kan ook nog ontaarden in een groot puntenverschil :Y)
En dan heb ik het vooral over de barokke types

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:41

gister zitten kijken naar uitslagen van het m afgelopen weekend, de twee mensen die ik voorgelezen heb hadden punten.. Nou.... Ik kan er niets van maken..

Winst hadden ze niet verdiend hoor en waren ze het beiden ook mee eens.. Maar 1 van de 2 rijd altijd winst en de ander heeft een paard met sterke gangen maar verbruid het zelf vaak.. Beiden zaten met hun proeven tussen de 156 en 163 punten.

Een 3 voor een imo uitgestrekte draf met de opmerking dat het voorbeen nog meer van de grond moest (doet die al 3cm op een MIDDENDRAF!!!??) een 2 voor halthouden en groeten met als opmerking niet vierkant (m1) een 5 of 4 oke.. Maar een 2???

Daarnaast had diezelfde voor zijn sb allemaal 7ens.. Terwijl paard te weinig lengtebuiging had, tdh kwam in het front en met de buitenbil de bakrand schoon veegde..

De vereniging laat haar niet meer terugkomen hoor.. Maar het was zo bizar...

Winstpuntwaardig was het zeker niet maar ik had 165/173 verwacht max. Lijnen waren keurig, alleen impulsverlies op best veel oefeningen.. Maar verder was het imo niet zo vreselijk slecht..

1tje is naar de jury toegestapt en kreeg een opmerking over "jij bent zeker van dat kleine schimmeltje en daarna brabbelde ze iets over zn leeftijd (50+)" toen ze weg liep...

Verder geen slecht woord en ik noem geen namen maar ik was echt even perplex.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:38

Heb de jury gesproken en er blijkt her en der wat aangedikt aan
het verhaal dat ik in mn oren heb gekregen te zijn. :')

Ze heeft me het een en ander uitgelegd want ze wist zich de combi nog
voor te halen en de punten die zij genoemd heeft waardoor de combi
zo slecht gepresteerd heeft en daar heb ik me heel erg goed in kunnen vinden.

Mijn post mag dus als niet verzonden beschouwd worden. Zo zie je maar dat
als je maar 1 kant van het verhaal hoort het vaak maar lekker makkelijk is de
jury iets te verwijten.

Vind het super sportief hoe ze toch heeft willen reageren en ik heb er weer iets
als ruiter en sporter van kunnen leren!

Ik ben blij :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 01:31

Per toeval stuitte ik op dit topic en wilde hier aan mensen vragen hoe zij een bepaald iets ervaren.
De afgelopen weken ben ik met mijn bijrijder weer een paar keer op concour geweest.
Hij start in de b klasse b en met zijn 13 jaar is hij verreweg de oudste hier in de regio.
Nu valt het mij ontzettend op dat hij hierdoor genadeloos afgestraft wordt.
De jonge kleine schattige combinaties worden met 2 tot 3 winstpunten per proef naar huis gestuurd, ook al gaat een hoop volledig de mist in en kunnen ze net blijven zitten.
Als hij vervolgens gewoon een nette brave proef zonder echte fouten rijdt krijgt hij hier geen winstpunt voor.
Dit gaat er dus bij mij echt niet in, waarom wordt er niet gekeken naar hoe je rijdt maar naar hoe schattig je bent??
Kijk dat mijn bijrijder geen winsptunt rijdt ja dat kan volgende keer beter, maar voor hem is het dan niet te snappen als hij een jong ruitertje letterlijk door de baan ziet klunzen (denk aan ze heeft de helft van de ring niet gezien en is blij dat ze veilig rond komt) deze met 2/3 winstpunten naar huis gaat.

Toen ik jaren terug reed heb ik dit echt nooit gehad!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:03

daffodil schreef:
Ik vind verlies in de B dus echt absurd.......en zeker bij een kind! Natuurlijk moeten die wel weten of iets goed is of niet en op zogeheten sneuerdspunten zit niemand te wachten maar een kind van 8 met 138 punten (huidige puntentelling!) naar huis sturen, raakt kant noch wal......

Gelukkig bezit dit kind voldoende relativeringsvermogen want terwijl haar moeder stond te stieren van nijd, zei het kind doodleuk Mam waar maak je je druk om, winst was het sowieso toch al niet en volgende keer gaat het vast beter!

Ik niet. Ik doe het écht niet graag (bij kinderen heb ik het ook nog niet gehad geloof ik, wel er tegenaan) maar sommige ouders sturen hun kind op wedstrijd terwijl 'ie daar écht nog niet klaar voor is. En moet ik dan maar 5/6 punten (bv) omdat het een kind is? Nee, ik probeer het wel positief te blijven zien en als ik denk 'eigenlijk zit het er tussenin' ga ik hier een keertje een puntje omhoog en de volgende keer wellicht omlaag, maar 5/6 punten terwijl het nog ver beneden B-niveau is, kan imo niet. Dat is niet eerlijk tegenover de kinderen die je 5/6 punt omdat het daarop zit.

Ik krijg wisselende reacties op mijn jureren, meestal gelukkig erg positief (ook bij lagere punten). Een enkeling snapt het soms niet, maar kijkt blijkbaar ook niet goed naar de coupon. Als je bij mij lage punten scoort, weet je zeker dat er bij (bijna) ieder onderdeel wat opstaat. Overigens ook met hoge punten geef ik commentaar. Ik zet rustig bij een 7 (of een 8) bij wat er nog beter moet voor dat hogere cijfer. Dat mis ik nog steeds bij veel juryleden. Ik zeg niet dat ik perfect jureer (dat doet denk ik niemand, we zijn ook maar mensen) maar onderbouwing vind ik wel erg belangrijk! Dan kan het zijn dat je het een keer niet eens bent met de punten van de jury, maar dan kan je wél zien waarom dat jurylid erop kwam.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:14

Wat annash hierboven aangeeft mis ik soms ook wel een beetje.

Heb wel het idee dat het meer opkomt.
Zo heb ik laatst weer 'live' commentaar van juryleden gekregen, direct na de proef.
Heeeeeeel erg fijn!
Gewoon even kort wat feedback.

Kan ook op de coupon in het algemeen of inderdaad bij bepaalde onderdelen.