Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sussie85

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:18

Ik moest zaterdag rijden op het heetst van de dag. Helaas werd er geen zomertenue toegestaan wegens de status van de wedstrijd. Helaas heb ik tijdens het losrijden moeten constateren dat het rijden van een proef voor mij niet weggelegd was die dag. Het werd in 1 ronde 2 maal zwart voor mijn ogen. Het leek mij dan ook niet verantwoord om verder te rijden. Gelukkig was de jury en de organisatie verder wel meewerkend en heeft mijn zusje mijn paard buiten mededinging kunnen starten zodat hij toch zijn wedstrijdervaring/proefervaring meepakt.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:32

Al zou je mouwloos starten, als het van boven mooi aansluit moet die IMO ook geen probleem zijn.
Jury's die met dit weer mij zouden verplichten om met een jasje te starten hebben een steekje los denk ik en dan ga ik dus echt afgroeten.. bye bye :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:42

Ach, iedereen kan nu wel met een belerende vinger richting de jury wijzen, maar wat is er zo moeilijk aan om een dressuurblouse met korte mouwen aan te schaffen zoals gewoon in het reglement genoemd wordt.
Er ligt ook verantwoording bij de ruiters, niet alleen bij de juryleden.
Over het algemeen kent men het reglement slecht en dat is niet de schuld van juryleden.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:05

Klopt, maar met dit weer hoort men mee te denken vanuit de auto. Ik zou geen flauwvallende ruiters willen hebben :n
Daarbij vind ik een bol staande dressuurblouse echt zo storend en lelijk. Zie veel liever een mooi aansluitend truitje, met of zonder mouw maakt me dan geen zier uit!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:29

youngster schreef:
Klopt, maar met dit weer hoort men mee te denken vanuit de auto. Ik zou geen flauwvallende ruiters willen hebben :n
Daarbij vind ik een bol staande dressuurblouse echt zo storend en lelijk. Zie veel liever een mooi aansluitend truitje, met of zonder mouw maakt me dan geen zier uit!

Niet bij iedereen :o

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:30

Er staat toch ook mooi :P
Maar ook jasjes kunnen errug lelijk staan.. zeker als ze net wat te krap vallen :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:44

youngster schreef:

Daar zit wel wat in, maar de ruiters moeten zich simpelweg ook aan de reglementen houden en niet de jury de schuld in de schoenen schuiven als ze met niet toegestane kleding of andere zaken in de ring verschijnen.

Als ik soepel, lief en aardig ben vind iedereen mij een fijne jury, maar als ik iemand uitsluit omdat hij/zij iets doet wat reglementair niet toegestaan is, dan ben ik een poedersuiker en een waardeloze jury...

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:59

youngster schreef:

Tja, ergens moeten er natuurlijk wel grenzen zijn. Jij vindt dat een mouwloos truitje wel kan, de volgende vindt dat een naveltruitje wel kan.

Overigens denk ik dat je het probleem van flauwvallende ruiters ook niet bij de jury moet leggen. Als het blijkbaar zo warm is dat flauwvallen een reële mogelijkheid is moet je gewoon niet starten.

Ik ben benieuwd wanneer de KNHS met een officieel bericht komt over het nieuwe zomertenue. Dat zal het voor iedereen een stuk duidelijker maken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:05

Fitzroy schreef:
Ach, iedereen kan nu wel met een belerende vinger richting de jury wijzen, maar wat is er zo moeilijk aan om een dressuurblouse met korte mouwen aan te schaffen zoals gewoon in het reglement genoemd wordt.
Er ligt ook verantwoording bij de ruiters, niet alleen bij de juryleden.
Over het algemeen kent men het reglement slecht en dat is niet de schuld van juryleden.

Helemaal mee eens. Voor de duidelijkheid: de jury heeft het reglement niet opgesteld, maar moet er wel op letten dat er volgens het reglement gereden wordt.
Al deze discussies zijn ook zo overbodig, volg je reglement en zeur niet. Soms lijkt het meer op een mode wedstrijd dan paardensport.
Wat mij betreft: allemaal het zelfde aan en rijden met die hap. Het gaat om de sportprestatie, niet om de al dan niet leuke of charmante outfitjes.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:06

KarinvdM schreef:
youngster schreef:

Daar zit wel wat in, maar de ruiters moeten zich simpelweg ook aan de reglementen houden en niet de jury de schuld in de schoenen schuiven als ze met niet toegestane kleding of andere zaken in de ring verschijnen.

Als ik soepel, lief en aardig ben vind iedereen mij een fijne jury, maar als ik iemand uitsluit omdat hij/zij iets doet wat reglementair niet toegestaan is, dan ben ik een poedersuiker en een waardeloze jury...

Juist, maar dat jury's zomertenue niet toestaan is toch van de zotte.
Dan klopt er iets niet.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:09

Iedere jury weet dat er een zomertenue is en dan kan het gewoon niet dat er mensen verplicht gaan worden als het 30+ is, en er toenstemming gegeven wordt voor zomertenue er wel met jasje gestart moet worden omdat je ander geen punten krijgt :? Ik neem niet aan dat een jury zulke regels hoort door te voeren... en eigenlijk is dat gewoon chantage.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:15

ladylay schreef:
Dan klopt er iets niet.

Maar daar heb ik het niet over, ik heb het over je aan de regels houden.
Als zomertenue toegestaan is, dan geldt dat voor alle ringen. Punt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:18

KarinvdM schreef:
ladylay schreef:
Dan klopt er iets niet.

Aaah okay, dan had ik het verkeerd begrepen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:20

KarinvdM schreef:
ladylay schreef:
Dan klopt er iets niet.

Absoluut! En ik denk dat "we" als ruiters de regelementen beter horen te kennen, maar als je bij het inschrijven hoort je mag lekker in je blouse/shirt rijden en je komt vervolgens bij een jury die dat absoluut niet wilt hebben is er toch ergens iets fout gegaan :+

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:40

Ook de juryleden horen de regels juist te interpreteren en juist toe te passen.
Dan is een discussie over, zolang men hier schrijft dat bij de een wel een shirt mag en bij een ander niet, dan bij een volgende een shirt zounder mouwen mag, en een ander wel een jasje aan moet (ondanks dat zomertenue was toegestaan) klopt er toch ergens iets niet............ dan wordt er duidelijk met verschillende maten gerekend, terwijl de regels duidelijk zijn (althans zouden horen te zijn) op dit punt.
Dat de KNHS er aan werkt is heel goed (maar tot op heden zijn die regels er nog niet door, daarom gelden de oude), men zou ook kunnen kijken naar de temperatuursgrens en ook dresuur en springen gelijk benaderen, wel zo eerlijk en duidelijk voor iedereen. ;)
En als het geen zonde is om hier als jury vanaf te wijken, dan kan dat ook gelden voor nog wel veel meer zaken en dan is het einde zoek............ (gelijke monniken, gelijke kappen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:33

youngster schreef:
Al zou je mouwloos starten, als het van boven mooi aansluit moet die IMO ook geen probleem zijn.
Jury's die met dit weer mij zouden verplichten om met een jasje te starten hebben een steekje los denk ik en dan ga ik dus echt afgroeten.. bye bye :+

ik hoop niet dat ze mouwloos toe gaan staan. Dan krijg je taferelen zoals Raiza noemt, shirtjes met spaghetti bandjes etc.

Het maakt mij niet uit of er nu met een tshirt of een blouse gestart wordt. Zolang het maar behoorlijk zit en ik niet de vetrollen van 40 meter afstand kan tellen of zien bewegen omdat het shirt of blouse veel en veel te strak zit.

Een fatsoenlijke BH is in mijn ogen ook een pré wanneer je in zomertenue start. heb er eentje in de ring gehad. daar gingen de borsten van de kin tot de navel en dat was niet echt prettig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:35

youngster schreef:

ik rijd met een blouse, en ga echt never een shirtje aantrekken. Maar naar mijn idee gaat die blouse niet bolstaan.

En een bollere blouse ga je toch houden, ken genoeg mannen die niet in een strak shirtje te paard gaan :P

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een gewone dressuurblouse van Pikeur. Van voor zit hij heel gewoon en van achter ook niet te strak. Het liefst heb ik alle ruiters zo in de ring, met een gewone blouse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:40

KarinvdM schreef:
youngster schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in Karin! Ik wilde laatst iemand niet zonder handschoenen laten starten. Diegene ging nog net niet door het lint..... :P

Diegene toch maar even reglementenboekje onder de neus gestoken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:47

josie schreef:
Ook de juryleden horen de regels juist te interpreteren en juist toe te passen.
Dan is een discussie over, zolang men hier schrijft dat bij de een wel een shirt mag en bij een ander niet, dan bij een volgende een shirt zounder mouwen mag, en een ander wel een jasje aan moet (ondanks dat zomertenue was toegestaan) klopt er toch ergens iets niet............ dan wordt er duidelijk met verschillende maten gerekend, terwijl de regels duidelijk zijn (althans zouden horen te zijn) op dit punt.
Dat de KNHS er aan werkt is heel goed (maar tot op heden zijn die regels er nog niet door, daarom gelden de oude), men zou ook kunnen kijken naar de temperatuursgrens en ook dresuur en springen gelijk benaderen, wel zo eerlijk en duidelijk voor iedereen. ;)
En als het geen zonde is om hier als jury vanaf te wijken, dan kan dat ook gelden voor nog wel veel meer zaken en dan is het einde zoek............ (gelijke monniken, gelijke kappen).

Tot nu toe hoeven de juryleden shirtjes, mouwloze blousjes en blousjes in allerlei hippe kleuren dus nog niet toe te staan :)

onderstaand reglement is nog gewoon van toepassing.

Als je dus aankomende zondag in zomertenue wilt starten en je wil er 100% zeker van zijn dat je dat van de jury ook mag als het toegestaan is door de organiserende vereniging, dan zou ik hieraan voldoen om gezeik/gezeur te voorkomen.

2. Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers tijdens de proef te verschijnen in:
a. een rij-jas, type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses
wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
e. een paar handschoenen.
f. een paar rijlaarzen of jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, glad-leren/gladde kunstleren chaps.
g. een veiligheidscap/-helm met norm EN-1384. Het is uitsluitend bij het deel-nemen vanaf de klasse Z1 paarden toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:00

vonneke schreef:
youngster schreef:

ik rijd met een blouse, en ga echt never een shirtje aantrekken. Maar naar mijn idee gaat die blouse niet bolstaan.

En een bollere blouse ga je toch houden, ken genoeg mannen die niet in een strak shirtje te paard gaan :P

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een gewone dressuurblouse van Pikeur. Van voor zit hij heel gewoon en van achter ook niet te strak. Het liefst heb ik alle ruiters zo in de ring, met een gewone blouse.

Maar met mijn figuur ziet zo'n strakkere getailleerde blouse er niet uit, dan is de verhouding boven/onderlijf ver van in verhouding. Ik heb daarom nog nooit in zomertenue gestart.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:31

onderstaande email heb ik van de KNHS ontvangen!!!!!

Geachte mevrouw den Houdijker,

In artikel 117 van het Wedstrijdreglement Dressuur staan de kledingvoorschriften beschreven. In punt 11 staat het volgende: “Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30˚ Celsius) kan de Federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten.”

Dit betekend dat er, behalve dat de rijjas mag worden uitgelaten, voldaan moet worden aan de overige bepalingen zoals beschreven in artikel 117.

U dient in de ring te verschijnen in:
b. een lichtgekleurd overhemd of lichtgekleurde dressuurblouse, Overhemden/dressuurblouses moeten lange of korte mouwen hebben en bij lange mouwen voorzien zijn van witte manchetten.
c. een witte, beige of gele rijbroek.
d. een bijpassende witte of gele plastron of stropdas, wanneer een dressuurblouses wordt gedragen is het dragen van een plastron niet verplicht.
e. een paar handschoenen.

Het is verplicht een dressuurblouse of overhemd te dragen in een lichte kleur en indien er een dressuurblouse wordt gedragen is een plastron niet verplicht. Een (wedstrijd)shirt of polo is niet toegestaan. Verder is het dragen van handschoenen altijd verplicht.

Wij zullen kijken of het mogelijk is een en ander over het zomertenue op de website of in de nieuwsbrieven van de KNHS te plaatsen ter verduidelijking.

Wij gaan er vanuit u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Angela Joosten
Servicedesk medewerkster
Ledenservice

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:16

Met andere woorden: een wedstrijdshirt is niet toegestaan!!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:18

Apart, aangezien de KNHS in een andere mail iets anders zei :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:18

Ze spreken elkaar dus lekker tegen, gezien de reactie die Imker kreeg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 10:30

Een mail is nog steeds geen reglement. En juryleden en deelnemers dienen zich te houden aan de reglementen, niet aan mails die een willekeurig persoon krijgt.