Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:55

Roxxiejj schreef:
Als mijn pony de baan rond vliegt, hoef ik niet gefilmt te worden om te weten wat fout ging. Ik word de laatste tijd wel vaker gefilmt en ik snap het commentaar wel wat gegeven wordt, maar mijn pony loopt gewoon niet spectaculair. Ze doet wel wat gevraagt wordt. Het is gewoon dat juryleden vaak een beeld hebben hoe ze het willen zien. Tenminste, dat valt me hier in de buurt er op.

Ik bedoel met mijn posts alleen maar te zeggen dat ik het wel jammer vind dat er steeds minder juryleden kijken naar wat ze in de ring hebben lopen. Natuurlijk moet er gekeken worden naar wat ze willen zien, maar dan meer naar of de oefeningen correct worden getoond.

En nou, laat ik dan een voorbeeld zijn van dit topic, misschien valt mij het dan op dat het zo gaat. GOED, ik rij niet de sterren van de hemel. GOED, ik maak ook wel eens fouten. Mij valt het op dat mijn pony vergeleken wordt met een paard dat wel de sterren van de hemel loopt. Dat de jury dat liever ziet en dat ik daardoor 'anders' gejureerd wordt. Prima dat het streng is, als het maar gerechtvaardigt streng is. En niet 'dat paard liep beter dus dit vind ik minder'..
Een paard wat beter gebouwd is en dus elastischer zal automatisch ook losser door het lijf en met meer afdruk bewegen.Geen wonder dus dat die meer punten rijd dan een gewone pony die vlakker loopt.Daar moet je je bij neer leggen en dus technisch alles uit de kast halen.
Voor het ene paard is een 6 de max van zijn kunnen en voor de ander een 9.Ook al zijn beide paarden in een oefening gelijk gesteld en gebogen dan nog zal de 1 meer draagkracht en ruimte in de beweging hebben.
Het beste paard zal dus winnen,mits die ook net zo goed afgericht is.Ik rijd zelf met hele gewone paarden en zal heel netjes op de letter moeten rijden want kan geen puntje laten liggen.Zo kom ik ook tot het max van ons kunnen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:06

Roxxiejj schreef:
Mij valt het op dat mijn pony vergeleken wordt met een paard dat wel de sterren van de hemel loopt. Dat de jury dat liever ziet en dat ik daardoor 'anders' gejureerd wordt. Prima dat het streng is, als het maar gerechtvaardigd streng is. En niet 'dat paard liep beter dus dit vind ik minder'..

De jury vergelijkt jou niet met een ander paard, maar geeft punten voor dat wat jij met je pony laat zien.
Het zou toch ook raar zijn als jij met je pony met vlakke gangen boven een paard geplaatst wordt dat de sterren van de hemel loopt? De beste moet toch de meeste punten krijgen?! :?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:29

Roxxiejj, misschien moet je gewoon eens naar een jury toelopen en om uitleg vragen, want hier geef je steeds aan wat JIJ vindt maar misschien is jou gevoel wel heel anders dan het beeld, en hoe het ook is, als jij gewoon een nette correcte proef neer zet krijg je gewoon je punten, natuurlijk wil dat wel eens anders zijn maar over het geheel genomen komt dat meestal wel goed, ik denk persoonlijk dat je gewoon nog even door moet trainen, of ga eens lessen bij een jury die jou laag waardeerd misschien heb je er wat aan.

En helaas ik vindt ook dat een paard met veel kwaliteit en een goede proef boven aan hoort...
Succes met je pony!

Daisies

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:33

Ik kan er niet bij dat sommige mensen zo'n bord voor hun kop hebben. Is het dan zo moeilijk om in te zien dat je met een minder paard (Dus een paard dat vlak loopt, ernstige fouten maakt) geplaatst wordt ver onder iemand met een paard met souplese en een keurige proef?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:50

Maar dat is zo vaak het geval!
Niet erg als je een paard met minder kwaliteit hebt maar dan moet je zelf wel even wat meer kwaliteit hebben om toch bovenaan te eindigen, jammer maar zo is het gewoon en volkomen terecht!

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:08

daisies schreef:
Ik kan er niet bij dat sommige mensen zo'n bord voor hun kop hebben. Is het dan zo moeilijk om in te zien dat je met een minder paard (Dus een paard dat vlak loopt, ernstige fouten maakt) geplaatst wordt ver onder iemand met een paard met souplese en een keurige proef?

En hoe denkt men dan over een combinatie met een geweldig paard en een waardeloze proef die boven iemand met een minder paard maar wel een keurige proef rijdt eindigd? Komt ook heeel vaak voor.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:11

Emilia schreef:
daisies schreef:

En hoe denkt men dan over een combinatie met een geweldig paard en een waardeloze proef die boven iemand met een minder paard maar wel een keurige proef rijdt eindigd? Komt ook heeel vaak voor.

Uitzonderingen daargelaten? Het zal vaak genoeg gebeuren maar je wordt met een pony/paard met mindere kwaliteit echt niet alleen afgerekend op het exterieur. Kwaliteit van het rijden speelt een grote rol.. maar dat beseffen weinig mensen..

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:13

Dat besef ik heel goed! Vind het alleen jammer dat het vaak genoeg zo is dat een goed paard zich meer fouten kan permiteren dan een minder goed paard. Sommige jury's worden wel blind als ze een goed paard in de baan hebben.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:16

Emilia schreef:
Dat besef ik heel goed! Vind het alleen jammer dat het vaak genoeg zo is dat een goed paard zich meer fouten kan permiteren dan een minder goed paard. Sommige jury's worden wel blind als ze een goed paard in de baan hebben.

Heb je helemaal gelijk in. En tuurlijk denk ik wel eens, goh wat een geweldige kwpn'er. Die heeft toch net wat meer dan mijn Fries (Kwpn'ers hebben vaak meer souplesse) Maar ik ga mijn eigen weg en als ik niet in de prijzen kom dan maar niet. Door mijn tekort aan ervaring doe ik ook niet veel mee aan selecties. Weet toch dat ik net niet hoog genoeg eindig en tegen bepaalde mensen niet op kan.. Misschien ooit wel, maar nu niet. Daar moet je eerlijk in zijn tegenover jezelf

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:17

[quote="daisies]Heb je helemaal gelijk in. En tuurlijk denk ik wel eens, goh wat een geweldige kwpn'er. Die heeft toch net wat meer dan mijn Fries (Kwpn'ers hebben vaak meer souplesse) Maar ik ga mijn eigen weg en als ik niet in de prijzen kom dan maar niet. Door mijn tekort aan ervaring doe ik ook niet veel mee aan selecties. Weet toch dat ik net niet hoog genoeg eindig en tegen bepaalde mensen niet op kan.. Misschien ooit wel, maar nu niet. Daar moet je eerlijk in zijn tegenover jezelf[/quote]

Zo denk ik ook! Ik zoek ook niet de wedstrijden op waar de bekenden uit mijn regio meedoen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:22

Emilia schreef:
Zo denk ik ook! Ik zoek ook niet de wedstrijden op waar de bekenden uit mijn regio meedoen.

Ik zoek die juist wel op. Waarom zou ik dat soort dingen ontlopen. Ik ben geen topper maar kan aardig mee draaien. Heb niet constant 200 punten maar bijna altijd 180+. Doe nu ook mee met de selecties maar dat betekent niet dat ik kans maak :+

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:34

Het blijf een jury sport he ;)

Heb wel een keer aan een onderlinge wedstrijd mee gedaan en daar waren wel echte juryleden bij. Daar vond ik persoonlijk dat ze niet goed keken. De grote winaar der paard had namelijk grote wonden op ze buik van de sporen?! Onderling of niet daar moet je als jury toch op letten...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:37

daisies schreef:
Emilia schreef:

Ik zoek die juist wel op. Waarom zou ik dat soort dingen ontlopen. Ik ben geen topper maar kan aardig mee draaien. Heb niet constant 200 punten maar bijna altijd 180+. Doe nu ook mee met de selecties maar dat betekent niet dat ik kans maak :+

Ontlopen doe ik ook niet. Rij heus grotere wedstrijden maar dan weet ik echt wel dat ik er geen kans maak. En als ik een keer boven iemand eindig, dan geeft dat wel weer een kick!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:50

Ach heb het al opgegeven, stomme jurysport. Kan zijn door m'n slechte ervaringen met de FNRS proeven, ben niet bang en weet van aanpakken dus op de manege konden we 2 paarden ''kiezen'' voor de proef, maar veel beginners en het is zielig als ze op een moeilijker paard moeten en jij vind het toch niet erg he? Moest dus toch altijd op dezelfde lastbak... Terwijl ze eigenlijk niet op de combinatie mogen letten maar alleen op de ruiter, maar dat vergaten ze allemaal :(. Het hoogste wat ik ooit met dat paard gehaalt heb is 209 omdat ze het gewoon tijdens de proef stug vertikte om terug te komen en halthouden was al helemaal een hel. Voordat ik haar elke keer had ben ik in een keer door van F1 naar F4 gegaan. Het was toch een belabberde en paardonvriendelijke manege. Maar heb nu m'n eigen paard en een ander jureersysteem hier in duitsland (3 jury's IPV 1) dus nog ff oefenen (pas paar maanden onder het zadel, maar nooit echt doorgereden voordat we d'r een maand geleden kochten) en de volgende wedstrijd wil ik met d'r een proefje rijden. Maar ik ga vooral de springrichting op met haar omdat ik dat toch leuker vind en zijzelf ook(en d'r potentie is heel hoog voor de springrichting)

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:50

KarinvdM schreef:
Roxxiejj schreef:
Mij valt het op dat mijn pony vergeleken wordt met een paard dat wel de sterren van de hemel loopt. Dat de jury dat liever ziet en dat ik daardoor 'anders' gejureerd wordt. Prima dat het streng is, als het maar gerechtvaardigd streng is. En niet 'dat paard liep beter dus dit vind ik minder'..

De jury vergelijkt jou niet met een ander paard, maar geeft punten voor dat wat jij met je pony laat zien.
Het zou toch ook raar zijn als jij met je pony met vlakke gangen boven een paard geplaatst wordt dat de sterren van de hemel loopt? De beste moet toch de meeste punten krijgen?! :?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ben begonnen met een fjord tussen de paarden. Hier moest de proef gewoon altijd goed gaan, omdat er te weinig te compenseren was. Had gelukkig wel een hele goede middendraf waar ik vaak achten op haalde, maar hij had heel veel moeite met de buiging. Dit wist ik en dat kun je een jury niet aanrekenen. Na de L2 gestopt omdat ik teveel moest trainen met hem en hij er geen lol meer in had.

Met mijn andalusierhengst moet ik altijd goed opletten dat hij ook maar niet een heel klein beetje zijn rug vastzet, omdat dat direct in zijn gangen terug te zien is. De oefeningen zijn zijn probleem niet, maar dus juist de zuiverheid. Dit weet ik en kan me bijna altijd wel in het jury-oordeel vinden.

Met mijn kwpn'er heb ik gewoon meer over als ik fouten maak. Vaak kan ik een fout nog compenseren met zijn uitgestrekte draf en de galop. Dit paard heeft echter wel als nadeel dat hij heel snel echt gespannen wordt (vooral in de stap), hij let dan niet meer goed op mij. Heb hem afgelopen weekend sinds een half jaar weer meegenomen op wedstrijd in de M2. Eerste proef puur op ontspanning gereden zodat hij maar braaf zou blijven(vond de proef zelf heerlijk gaan) had 178 punten. Tweede proef vond ik zelf minder gaan had 183 punten. Paard is net weer in training (had tijd vakantie gehad). Hoorde tijdens losrijden dat de jury superstreng was en zelfs verliespunten had gegeven. Heb me daar niets van aangetrokken, vond het voor nu ook belangrijker dat hij braaf door de ring ging. Voor beide proeven had ik dezelfde jury. Heb hem na afloop gesproken en hij vond dat mijn paard zeker de eerste proef meer op de achterhand moest komen in de galop. Had ik meteen duidelijk waarom mijn eerste proef minder punten waard was. Het meer bergopwaarts komt wel weer door training.

Wat ik bedoel te zeggen, als je zelf de zwakke punten van je paard/pony weet moet je er niet raar van opkijken dat een jury die punten afstraft. Je kunt de zwakke punten (proberen te) verbeteren. Sinds ik meer ben gaan genieten van de wedstrijden (lees; zelf minder gespannen door niet meer persé voor een winstpunt te moeten gaan, mezelf minder druk opleggen), gaat het ineens stukken beter.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:52

Emilia schreef:

Zoals je zelf al zegt kan zo'n paard meer fouten permiteren...
Als hij voor de goed uitgevoerde oefeningen 8-en haalt kan hij makkelijk meerdere onderdelen verpesten en daar een 2 of 3 voor halen en dan nog dik bovenaan eindigen.
Dat is het voordeel van een goed paard met veel souplesse en heeft er niets mee te maken dat de jury 'blind' wordt :n

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:58

daar ben ik het mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:29

Roxxiejj schreef:
Noem het een cliché, maar ga eens met een ander paard dan een Salinero op concour. Dan vliegen de clichés je om je oren! En of je er dan aan gaat geloven!

Ik start een Appaloosa D-pony, hoe minder Salinero wil je het hebben? :+
Daarnaast start ik ook nog een bloedchique zwarte OO Seven met mooi gangwerk.

Ik zou denken dat ik het contrast wel zou moeten merken.

Met de OO Seven reed ik eerder 2 winstpunten ja, maar met de Appie rij ik ook mijn punten wel.
MITS ik een correcte proef rijd. Net als bij de andere! Want met de OO Seven heb ik snel 'spanning', 'kan meer' bij de middengangen en 'jammer van de slordige proef' (gebrek aan mijn proefgericht rijden) op het coupon staan....

Over ruiters: Ja, heb je hier ook. Als C.V. meerijdt weet ik dat die bovenaan staat. Niet vanwege haar naam, maar omdat ze gewoon altijd de betere proeven rijdt. Ze heeft goede paarden onder haar kont en kan daarnaast dus gewoon beter haar paarden voorstellen en beter een proef rijden (is ook nog een kunst apart) dan de rest van de ruiters in de regio. Als ruiters een bepaalde naam hebben, dan hebben ze die doorgaans niet voor niets. Dat hebben ze verdiend door met verschillende paarden hele goede proeven weg te zetten. Dat het een keer minder kan gaan, tja.

Minder mauwen, meer rijden!
(een 5, dus een VOLDOENDE, voor een spilbeen laten staan :? )

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:34

_/-\o_ Dat is dus precies mijn ervaring.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:40

Als je een wat 'simpeler' paard hebt moet je het hebben van je afwerking en van het netjes op de letter rijden en simpelweg geen fouten maken. Want met een paard dat veel zessen scoort zijn onvoldoendes moeilijk weer te compenseren.
Hier in de buurt reed iemand met een haflinger, nog een wat zwaarder type, veel hoge punten haalde hij niet, zeker in het M werd het moeilijker, maar hij reed verder netjes en eigenlijk foutloos en scoorde daarom toch bijna altijd een winstpunt.

Mijn 4-jarige is nog wat moeilijk in de aanleuning, maar toch neem ik hem mee op concours om hem wat ervaring op te laten doen. Hij heeft pas 2 wedstrijden gelopen, met 3 proeven (L1). Tot mijn verbazing scoorden we alle keren een winstpunt (184, 186, 191) en 3 maal een 3e prijs. Dat is te danken aan het netjes rijden en afwerken van de proeven. Daar waar de aanleuning niet goed is worden we terecht afgestraft, maar de goede momenten die er ook zijn worden beloond. Het hoeft echt niet allemaal perfect te gaan om toch een winstpunt te scoren.

*Typo's }:0
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 25-11-09 21:44, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:43

ach precies, toen ik nog bij een handelsstal reed bracht ik wel 6 paarden per weekeinde uit........... en die waren toch echt heel vershillend....... van simpele D ponie tot superdepupersportpeerden.....

en ik heb nooit enige discriminatie gemerkt tov de paarden mbt de proeven

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:34

_10_ schreef:
Emilia schreef:

Zoals je zelf al zegt kan zo'n paard meer fouten permiteren...
Als hij voor de goed uitgevoerde oefeningen 8-en haalt kan hij makkelijk meerdere onderdelen verpesten en daar een 2 of 3 voor halen en dan nog dik bovenaan eindigen.
Dat is het voordeel van een goed paard met veel souplesse en heeft er niets mee te maken dat de jury 'blind' wordt :n

ja dat snap ik en ben ik het ook mee eens maar wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer paard met goede gangen en ook nog eens een plaatje is om te zien eerder een minder slecht cijfer voor bv een slechte oefening krijgt dan een bv een fjord die dezelfde oefening wel goed uitvoert.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:37

Dit probleem is zo gemakkelijk te weerleggen door jury's.....

Stel je doet aan kunstschaatsen.... wie krijgt de hoogste punten? Degene die met veer en sprong luchtig over het ijs danst, of degene die dezelfde oefeningen doet maar niet hoog komt en plomp en niet gracieus over het ijs gaat????

Afijn, het is een showsport! Als iemand denkt dat zijn paard met een handicap loopt omdat hij niet ruim en veerkrachtig is, moet hij dat accepteren of met een andere tak van sport gaan meedoen!
Er zijn zat voorbeelden van koudbloedpaarden die wel goed worden voorgesteld en die hun punten gewoon meekomen in de hogere klassen, maar die worden dan ook correct voorgesteld.

En ook deze ruiters weten dondersgoed dat ze het, qua plaatsing, afleggen tegen een paard dat 100 dressuur aanleg heeft.

Maar goed, het onderwerp strenge jury heeft hier eigenlijk niks mee te maken. Het calimero-effect lijkt me meer op zijn plaats....

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:44

het gaat zo de hele andere kant op...

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:30

Emilia schreef:
daisies schreef:

Dat heet pech Emilia....
Maar ik snap wel wat je bedoeld, zie het ook wel eens gebeuren maar dat is wel jurysport...

Een jury kijkt naar wat ze mooi vinden, met een goed bewegend paard heb je voordeel, als je na zo'n combinatie start kan het zijn dat dat nadelig werkt ook al rijd jij een keurige proef, daarom is het denk ik ook erg lastig om jury te zijn, je hebt een persoonlijke voorkeur die schakel je niet zo makkelijk uit....(ondanks dat dat wel zou moeten!)

@ Amondi >>>>> Emilia bedoeld niet dat als je met een simpel paard een gewone proef rijdt je moet winnen, maar dat het ook gebeurd dat iemand met naam, of fantastisch paard wel meer voordeel heeft en zich dus meer fouten kan permiteren en dus vooraan mee rijdt en dat wel eens niet geheel terecht is.