Roxxiejj schreef:Een paard wat beter gebouwd is en dus elastischer zal automatisch ook losser door het lijf en met meer afdruk bewegen.Geen wonder dus dat die meer punten rijd dan een gewone pony die vlakker loopt.Daar moet je je bij neer leggen en dus technisch alles uit de kast halen.Als mijn pony de baan rond vliegt, hoef ik niet gefilmt te worden om te weten wat fout ging. Ik word de laatste tijd wel vaker gefilmt en ik snap het commentaar wel wat gegeven wordt, maar mijn pony loopt gewoon niet spectaculair. Ze doet wel wat gevraagt wordt. Het is gewoon dat juryleden vaak een beeld hebben hoe ze het willen zien. Tenminste, dat valt me hier in de buurt er op.
Ik bedoel met mijn posts alleen maar te zeggen dat ik het wel jammer vind dat er steeds minder juryleden kijken naar wat ze in de ring hebben lopen. Natuurlijk moet er gekeken worden naar wat ze willen zien, maar dan meer naar of de oefeningen correct worden getoond.
En nou, laat ik dan een voorbeeld zijn van dit topic, misschien valt mij het dan op dat het zo gaat. GOED, ik rij niet de sterren van de hemel. GOED, ik maak ook wel eens fouten. Mij valt het op dat mijn pony vergeleken wordt met een paard dat wel de sterren van de hemel loopt. Dat de jury dat liever ziet en dat ik daardoor 'anders' gejureerd wordt. Prima dat het streng is, als het maar gerechtvaardigt streng is. En niet 'dat paard liep beter dus dit vind ik minder'..
Voor het ene paard is een 6 de max van zijn kunnen en voor de ander een 9.Ook al zijn beide paarden in een oefening gelijk gesteld en gebogen dan nog zal de 1 meer draagkracht en ruimte in de beweging hebben.
Het beste paard zal dus winnen,mits die ook net zo goed afgericht is.Ik rijd zelf met hele gewone paarden en zal heel netjes op de letter moeten rijden want kan geen puntje laten liggen.Zo kom ik ook tot het max van ons kunnen.
. Het hoogste wat ik ooit met dat paard gehaalt heb is 209 omdat ze het gewoon tijdens de proef stug vertikte om terug te komen en halthouden was al helemaal een hel. Voordat ik haar elke keer had ben ik in een keer door van F1 naar F4 gegaan. Het was toch een belabberde en paardonvriendelijke manege. Maar heb nu m'n eigen paard en een ander jureersysteem hier in duitsland (3 jury's IPV 1) dus nog ff oefenen (pas paar maanden onder het zadel, maar nooit echt doorgereden voordat we d'r een maand geleden kochten) en de volgende wedstrijd wil ik met d'r een proefje rijden. Maar ik ga vooral de springrichting op met haar omdat ik dat toch leuker vind en zijzelf ook(en d'r potentie is heel hoog voor de springrichting)
Dat is dus precies mijn ervaring.