Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe123

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:17

kun je daar zoiets niet aanvechten ofzo,, juleke?

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:39

_10_ schreef:
Ik heb helemaal niets met springen maar geef ook een startsein dmv een belsignaal hoor ;)
Wel zo duidelijk voor zowel de ruiter als de voorlezer en voorkomt een hoop ergernissen van voorlezers die stug de andere kant op staan te kijken :+

Beetje offtopic...Maar het kan wel vervelend zijn voor de ruiter in de baan naast je als er midden in de proef een belletje gaat...Ik heb het al eens gehad dat ik flink geconcentreerd m'n keertwendingen aan het rijden was en er een belletje ging. Dacht hoe ken dat nou, rij toch echt niet verkeerd...Jury armen in de lucht, riep nog 't was niet mijn belletje! Was het de collega jury in de baan ernaast die het startsein gaf :+

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:47

Nee, aanvechten kan helaas niet. Dat is gewoon het systeem bij de LRV.
Mijn manier om het 'aan te vechten' is altijd zelf zo goed mogelijk mijn best doen bij het jureren en proberen zo eerlijk mogelijk punten te geven. En dan bedoel ik geen vooroordelen hebben en proberen mijn punten voor iedereen gelijk te houden, dus voor dezelfde uitvoering dezelfde punten. Voor jullie klinkt dat waarschijnlijk erg vanzelfsprekend, maar hier wordt het zeker niet altijd zo gedaan. En dan hoop ik maar dat ik zelf ook een jury krijgt die er zo over denkt als ik.
Er wordt hier overigens ook heel erg veel aan vriendjespolitiek gedaan.

Een ergernis die ik eens gehad heb als jury bij een ponywedstrijd: Een deelnemer reed met een goedgekeurde ponyhengst. Toevallig is het jongentje ook nog een neefje van een bekende Belgische (internationale) springruiter. De ouders lijken daardoor soms te denken dat ze meer mogen als anderen en dat hun kind automatisch beter is als anderen. Op zich niet echt iets bijzonders.
Toen er een tijdje geen combinatie in mijn ring aan het werk was, zat ik te kijken naar het losrijden. Daar zag ik een (te groot) meisje zonder wedstrijdkleding een pony losrijden. Het ruitertje stond er gewoon naar te kijken. Even later stapte hij zelf op om vervolgens meteen de ring in te rijden. Het bleek dus om dat hengstje te gaan.
Ik heb onmiddellijk de vader erop aangesproken dat dat niet kon en dat hij de pony zelf moest losrijden. Vader werd meteen erg boos want ik mocht zoiets niet zeggen en ik zou de jongen nu oneerlijk gaan beoordelen. Ik had in principe de jongen kunnen uitsluiten, maar heb hem laten rijden met de melding dat ik het wel zou doorgeven aan de hoofdjury zodat die het op de volgende wedstrijden in de gaten zouden kunnen houden.
Vader is nog even blijven schelden en daarna is de jongen zijn proef gestart. Ik heb hem de punten gegeven die hij verdiende. Hij werd uiteindelijk vierde.
Na afloop van zijn proef kwam de moeder naar mij toe. Die begint mij daar verrot te schelden dat ik zo'n dingen niet mocht zeggen (ik had alleen gevraagd waarom hij zijn pony niet zelf had losgereden en dat ik hem daarvoor in principe kon uitsluiten) en dat ik niet wist waarover ik het had. De jongen reed namelijk heel goed en had eigenlijk niemand nodig om zijn pony los te rijden. Omdat hij zo goed reed, was hij met verschillende pony's op wedstrijd en daarom hadden ze de hulp ingeroepen van een ander meisje om even rond te stappen met de pony. Het meisje reed zelfs slechter dan de jongen dus het was zelfs nadelig voor hem. En dan nog heel wat gescheld tussendoor en de opmerking dat ik bewondering moest hebben dat de jongen met een hengst reed en dat hij hem zo goed onder controle had. Het was helemaal niet eerlijk voor het kind dat ik hem daar de kans niet toe gaf en dat ik hem geen goede punten had gegeven omdat ik bevooroordeeld was (ze had de punten niet gezien).
Ik heb er zelf op gereageerd dat hij toch echt zelf zijn pony moet losrijden en dat hij dan misschien toch maar de keuze moest maken om minder pony's mee te nemen op wedstrijd. Voor de andere kinderen is het namelijk ook niet eerlijk dat zij het wel allemaal zelf moeten doen.

Later ben ik het gaan melden bij de hoofdjury. Blijkbaar waren ze zelf ook al gaan klagen over mij. De hoofdjury was echter blij dat ik het kwam melden, want hij had het blijkbaar al eerder gedaan en nu konden ze hem (en vooral zijn ouders) eens echt op het matje roepen.
Dit incident is inmiddels al een jaar geleden, en nog steeds krijg ik nog erg lelijke blikken van de ouders als ze mij ergens zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:47

Juleke: Er mag niemand anders op het paard/pony rijden dat de ruiter zelf. Probleem is vaak dat je dat niet kan controleren. In jouw geval heb je het wel gezien en had je moeten ingrijpen. Je had een waarschuwing kunnen geven want ze mag alleen de pony aan een lange teugel stappen, meer niet. Maar je had hem ook uit mogen sluiten hoor.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:03

jaja het zijn die overfanatieke ouders weer!
De ouders zijn vaak nog erger dan de ruiters zelf.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:12

* Ik betaal op wedstrijden als ik jury ben niet voor de toilet. Ik meld wel netjes dat ik jury ben en dan mag ik altijd doorlopen.
* Als ik gevraagd wordt voor een wedstrijd wil ik bij voorkeur een bevestiging per mail. Heb al een keer gehad dat ik vroeg in het seizoen werd gevraagd en dat ik voor joker kwam. Hadden ze teveel juryleden en waren ze vergeten mij af te bellen. Heb km vergoeding gerekend.
* Als ik geen bericht krijg hoe laat ik ergens moet zijn uiterlijk donderdags voor de wedstrijd dan kom ik niet. Heb al een keer gehad dat ik helemaal niks heb gehad en toen belde zij mij waar ik bleef. Ik vertelde toen dat ik geen officiele bevestiging had gehad voor het jureren en er van uit ging dat het dus niet meer nodig was. Zegt organisatie doodleuk kijk maar op startlijsten hoe laat het begint. Dit na aanleiding van het akkefietje hier boven.
*Laatst heb ik mij wel ziek moeten melden. was echt te ziek om te jureren. Buikgriep, 3 dagen overgeven. Was niet grappig meer. Had gehoopt dat ik nog wel kon maar moest dag van te voren helaas toch nog afbellen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:37

caroline78 schreef:
* Als ik gevraagd wordt voor een wedstrijd wil ik bij voorkeur een bevestiging per mail. Heb al een keer gehad dat ik vroeg in het seizoen werd gevraagd en dat ik voor joker kwam. Hadden ze teveel juryleden en waren ze vergeten mij af te bellen. Heb km vergoeding gerekend.

Maar.... hoe wist jij dan hoelaat je aanwezig moest zijn?? Of ben je zomaar gegaan? :o

Ik heb zelf weleens gehad dat ik gevraagd was maar mezelf nergens op de startlijst kon terugvinden.
Bleek achteraf ook dat ze teveel juryleden hadden geregeld en hadden niet de moeite genomen de niet nodige juryleden af te bellen >;)
Zulke verenigingen belanden bij mij op de 'zwarte lijst'.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:50

Ik kreeg eergister een bevestiging, maar had helemaal niks toegezegd :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:52

Dat heb ik ook weleens gehad, dat ik op donderdag gebeld werd: "We beginnen zondag op 10:00 uur". Leuk, maar wie zijn jullie, en waarom denk je dat ik zou komen jureren? :?

(Ze hadden geluk, ik was vrij en ben dus toch gewoon gegaan).

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:54

ik had toen zelf maar op de startlijst gekeken hoe laat het pony springen begon. Daar hadden zij mij voor gevraagd.
Deze vereniging staat ook op de zwarte lijst.

Heb het zelf ook gehad bij mijn eigen vereniging dat ik op vrijdag nog niet wist hoelaat ik zaterdag moest jureren. Kom toevallig degene tegen die er over ging en toen zei ik dat als zij mij vragen voor jureren dat het wel zo netjes is om even een briefje te sturen met de aanvangsttijd en dat ik nu er van uit ging dat ik niet nodig was. Wat bleek waren ze vergeten de springjury's een brief te sturen. Waren gelijk wakker en geschrokken. Ze hadden mij dus wel nodig.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:50

TeeGee schreef:

:D :D :D Waar en wanneer?????

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:51

Zaterdagmiddag in Markelo, dus als je je verveelt :D

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:04

Nou euh.... nee, mag daar niet meer jureren :+
Heb ooit een clublid daar extreem lage punten gegeven en sindsdien bellen ze niet meer haha

Maar als jij nou gewoon gaat jureren dan wil ik wel ff proefje rijden? (of stond je voor de B?) :D

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 15:06

Volgens mij wel de B, maar ik ben het weekend in Amsterdam :+

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:41

Suzanne: Ik heb hem dus een waarschuwing gegeven, maar gewoon laten rijden. Ik heb er toen ook bij gezegd dat ik hem had kunnen uitsluiten maar dat ik hem deze keer zou laten rijden. Ik heb het tegen de ouders gezegd in plaats van tegen het ruitertje zelf omdat ik hem niet te erg wilde laten 'schrikken' zo vlak voor zijn proef. Dus eigenlijk ben ik nog erg mild geweest. Alleen konden de ouders dat echt niet waarderen, ik had gewoon moeten doen alsof ik niets gezien had.
Maarja, het is niet zo dat wanneer je oom toevallig Philipaerts heet, dat je dan meer mag. Zij verwachten alleen dat het wel zo is.

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:58

TeeGee schreef:
Zaterdagmiddag in Markelo, dus als je je verveelt :D

Welke klasse heb je gejureerd?? L1 of B toevallig??

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:31

TeeGee schreef:

TeeGee schreef:
Volgens mij wel de B, maar ik ben het weekend in Amsterdam :+

niet gejureerd dus :)

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:00

even iets anders.
ik was gister op een concours en zat even naar het springen te kijken.
was er een meisje waarvan de pony weigerde sloeg ze 'm 2x met de zweep voor z'n hoofd en daarna nog een paar keer maar de Jury zei er niks van.
hoort zo een ruiter niet gewoon gediskwalificeerd te worden?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:03

Het is aan de jury (= eindverantwoordelijke) om een ruiter op dergelijk gedrag (meteen) aan te spreken, toch? Of kan zoiets ook gemeld worden bij de federatievertegenwoordiger? Vaak is dat trouwens een jurylid.

Laatst moest een zekere, zeer geroutineerde springjury zelf bouwen en had hij ook de tenen achterstevoren in de schoenen staan; zo tenenkrommend was een ruiter z`n paard aan het afranselen. Als een jury daar echter niets mee doet komt zo`n ruiter ermee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:21

Ook best ergerlijk dat je nogal eens voor schrijfster aangezien wordt :+ Heb toch echt altijd mijn nette kleren aan, maar toch word ik vaak voor schrijfster gezien.. Lijk ik dan zo jong? :+ :P

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:22

Relaxed schreef:
Ook best ergerlijk dat je nogal eens voor schrijfster aangezien wordt :+ Heb toch echt altijd mijn nette kleren aan, maar toch word ik vaak voor schrijfster gezien.. Lijk ik dan zo jong? :+ :P

:D

Dat is een luxeprobleem :))

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:57

Dat overkomt mij ook nog wel Relaxed. :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:53

Wij zeggen altijd als je over een heel jaar de score van je proeven optelt, kom je gemiddeld wel aardig redelijk uit. De ene keer krijg je lagere punten dan je zou moeten hebben en een andere keer te hoog. Ik begrijp het punt van de jury ook wel, maar zeg nou eerlijk. Als een paard bokt bij het aanspringen van galop dan zet je niet op een coupon iets onstuimig, maar zet dan gewoon paard bokt, klaar. Heb jaren geschreven en niet altijd de fijnste jury's getroffen, dus dan begrijp je nog niet altijd de motivatie van de jury's. Dat miste ik een beetje bij de uitleg als eerste topic.

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:24

Lithya schreef:
Wij zeggen altijd als je over een heel jaar de score van je proeven optelt, kom je gemiddeld wel aardig redelijk uit. De ene keer krijg je lagere punten dan je zou moeten hebben en een andere keer te hoog. Ik begrijp het punt van de jury ook wel, maar zeg nou eerlijk. Als een paard bokt bij het aanspringen van galop dan zet je niet op een coupon iets onstuimig, maar zet dan gewoon paard bokt, klaar. Heb jaren geschreven en niet altijd de fijnste jury's getroffen, dus dan begrijp je nog niet altijd de motivatie van de jury's. Dat miste ik een beetje bij de uitleg als eerste topic.

:? Verkeerde topic? :? (hoort volgens mij in t topic: snap niets meer van de jury :D )

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:17

Juleke, in jou geval -zeker na het gedrag van de ouders- had ik deze combinatie zeker uitgesloten.

Ik wordt altijd moe van ouders die naast de buitenbaan gaan staan mee punten en zo luid roepen zodat ik het net wel gehoord moet hebben dat die oefening MINSTENS een 8 waard is. Je vraagt je soms af waarom zij hun beroep gemist hebebn :D