ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:05

Imre schreef:
Bij ons is er eentje gezakt van de 14.

dan weet ik niet wat er fout gaat bij ons.. we zijn met 28 waarvan er 19 gezakt zijn..

hoe hebben jullie de theorie behandeld??

BuenaVista

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:06

dat is veel LadyLynn!!! Hoe komt dat dan... Heb je zelf het gevoel dat de theorie te weinig is behandeld?

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:08

Doen jullie de basis of instructeur 2?? En sommige doen het ook via school geloof ik? Dat is ook anders dan dat je er zelf voor kiest zeg maar (als het niet via je opleiding gaat).

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:10

eerder gezegd helemaal niet!..

we hebben 2 dikke mappen gekregen, en alleen maar dingen onderstreept.. en het mooie van alles was, hetgene waar we de uitroeptekens bij moesten zetten (waar ik dus ook de meeste aandacht aan besteed heb) kregen we niet eens :(

we hebben verder niks behandeld.. krijgen nu praktijk iedere week, maar moet zeggen dat dat ook echt niks voorsteld, vind het belachelijk.

Doen twee mensen mee die manegelessen rijden, en eigenlijk niet eens zo gevorderd als ik het eerlijk mag zeggen, en die krijgen helemaal geen kans om les te geven. Vandaag mocht er eindelijk één les geven en onze 'begeleider' stond erbij en keek erna. Dat meisje moest bijna huilen van de zenuwen en durfde niks te zeggen, ze kon niet eens zien hoe iemand op t goeie been rijdt!.. schandalig, dus ik ben bij haar gaan staan en verschillende dingen heb ik uitgelegd.. maar, ik weet nu al dat die het niet gaat halen.

hoe gaat het bij jullie dan?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:11

hesterv schreef:
Doen jullie de basis of instructeur 2?? En sommige doen het ook via school geloof ik? Dat is ook anders dan dat je er zelf voor kiest zeg maar (als het niet via je opleiding gaat).

ik doe zelf basis nou.. en ik schaam me dood dat ik gezakt ben! echt heel erg!en ik doe het via school inderdaad. Maar als ik zak dan ga ik het via een cursus doen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:34

ik doe niv 2, en ben net aan geslaagd, voor me theorie.
bij ons is de theorie ook niet uitgebreid behandeld maar wel goed genoeg zeg maar.
en ook bij ons zitten er mensen op de cursus waarvan ik denk, wat doe je hier, is het niet handiger als je zelf eens wat meer ervaring opdoet.
al hoewel wel iedereen een kans moet krijgen

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:39

LadyLynn schreef:
Imre schreef:
Bij ons is er eentje gezakt van de 14.

dan weet ik niet wat er fout gaat bij ons.. we zijn met 28 waarvan er 19 gezakt zijn..

hoe hebben jullie de theorie behandeld??

:oo

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:13

LadyLynn schreef:
eerder gezegd helemaal niet!..

we hebben 2 dikke mappen gekregen, en alleen maar dingen onderstreept.. en het mooie van alles was, hetgene waar we de uitroeptekens bij moesten zetten (waar ik dus ook de meeste aandacht aan besteed heb) kregen we niet eens :(

we hebben verder niks behandeld.. krijgen nu praktijk iedere week, maar moet zeggen dat dat ook echt niks voorsteld, vind het belachelijk.

Doen twee mensen mee die manegelessen rijden, en eigenlijk niet eens zo gevorderd als ik het eerlijk mag zeggen, en die krijgen helemaal geen kans om les te geven. Vandaag mocht er eindelijk één les geven en onze 'begeleider' stond erbij en keek erna. Dat meisje moest bijna huilen van de zenuwen en durfde niks te zeggen, ze kon niet eens zien hoe iemand op t goeie been rijdt!.. schandalig, dus ik ben bij haar gaan staan en verschillende dingen heb ik uitgelegd.. maar, ik weet nu al dat die het niet gaat halen.

hoe gaat het bij jullie dan?

Als die mensen er zelf voor gekozen hebben om deze cursus te gaan doen komen ze er nu blijkbaar achter dat het toch niet direct iets voor hun is. Als je echt heel veel vaalangst hebt kan ik mij niet voorstellen dat je heel makkelijk les kan geven. Als je zelf nog nooit priveles hebt gehad of maar heel weinig en nog niet zoveel om je heen hebt gekeken is het gewoon heel erg moeilijk om voor jezelf een methode te kiezen die werkt.
Ik zie het bij ons ook in de groep dat niet iedereen het makkelijk vind maar over het algemeen vind ik het niveau prima.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:41

het zit bij de opleiding in principe, dus echt zelf voor kiezen ging eigenlijk niet, al zijn er wel een paar die gezakt zijn en ook stoppen met de orun..

Wat ik persoonlijk heel dom vind, en dan vraag ik me ook af wat je op de opleiding doet.. ik zal niet zeggen dat ik alles weet van paarden, en dat ik super kan rijden, maar ik weet er redelijk veel van (en ben supergeïnteresseerd om zoveel mogelijk erover te leren) maar zodra het voor punt is of wat dan ook dan klap ik totaal dicht!ik had ook echt een gruwelijke black out tijdens mijn theorie examen.

En ik weet nu al dat ik met mijn praktijk (waar nu ook mondeling theorie bij zit) gewoon ziek ben.

En zoals al gezegd; het niveau van de stof is niet eens zo hoog. Want vraag me iets als ik gewoon ontspannen ben zeg maar dan kan ik er zo tekst en uitleg bijgeven, maar als iets moet... dan kan ik NIKS meer.. en ik vind het zo jammer.

Want geef nu een aantal maanden manegelessen en dat gaat echt super gewoon. En dan ben ik ook ontzettend gemotiveerd. Maar sta ik op school en moet ik lesgeven voor de klas.. dan begint het allemaal zo moeizaam (rood hoofd, haperen in mijn zinnen...)

pfff.. maarja, ik ga er gewoon voor! Mijn auto examen heb ik ook gehaald, wel ook na een zware zenuwinzinking en ong 8 hartverzakkingen.. :P komt goed, want ik weet dat ik het kan!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 23:29

Hey even verslag mensen, die vandaag examen hebben gedaan!! Hoe is het gegaan???!!!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:52

LadyLynn schreef:
En ik weet nu al dat ik met mijn praktijk (waar nu ook mondeling theorie bij zit) gewoon ziek ben.

Ik kan me goed voorstellen hoor, hoe je je voelt.
Bedenk nu is dat het HOBBIE is ?
En bedenk is; wat hangt ervan af als je zou zakken ?
Tuurlijk, dat is niet leuk, maar de wereld vergaat niet ?
De mensen die je lesgeeft, zijn je klasgenoten dan ? Nou, die ken je en zullen je toch best wat helpen ?

Zijn het geen klasgenootjes, denk dan; ik geef jullie les, ik zie jullie daarna toch nooit meer....ja maar dan misschien in een andere situatie.
Maak er niet zo'n hoofdzaak van. ;)
Hobbie moet leuk zijn en ontspanning geven.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:12

Nou... dat is het probleem.. het is eigenlijk geen hobby :P Paarden is gewoon iets wat ik tot mijn 100e wil doen eigenlijk.

en ik ben eigenlijk altijd overal wel heel nuchter in. En ik denk ook altijd, jammer gezakt, ik kan ook tot me 100e nog gewoon opgaan, het is geen cursus die je maar één keer mag doen. Maar toch, als je iets zo graag wilt, en er heel hard voor werkt, is het zo'n klap in je gezicht als je zakt, en helemaal als je weet dat de oorzaak is en dat die moeilijk is om je zomaar even overheen te zetten.

Ja ik geef les aan klasgenoten.. en ik denk ook zo idd, maar toch wil je het allemaal goed doen. Nou moet ik er ook bijzeggen dat onze cursusleider ook niet bepaald motiverend is. Die vind zichzelf helemaal geweldig, en zeikt in principe iedereen af.

Bijv iemand die super onzeker is zegt ze echt ; Halloooo??... kun je niet harder praten, we zien alleen je mond bewegen!..

maar goed, ik geef manegelessen, en daar heb ik wel mijn voordeel mee met praktijk denk ik, want ik weet hoe hard ik moet praten en hoe ik bepaalde dingen op moet lossen op 'manegeniveau' om het even zo te noemen. En wat dat betreft vond ik mezelf best slim, want ik heb die 2 manegeruiters uit onze klas gekozen om les te geven, want daar kan ik genoeg aan sleutelen. Dus dat geeft ook al wat zelfvertrouwen..

maar de theorie, ik word al misselijk en krijg al zweethanden als ik eraan denk ;( weet ook begod niet meer waar ik moet beginnen met leren...

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:56

@Ladylyn: bij ons werd aan de herkansers gemeld dat ze er gewoon supergemotiveerd bij moeten zitten met de her, dan wil de examencommissie zich ook nog wel voor je inzetten als het ware. Zenuwachtig zijn is niet zo erg als je de boel maar pratend houd!! :)

Bij ons werden juist diegene met minder lesgeefervaring continu aan het lesgeven gezet. Vond ik wel jammer want ik wil graag wat meer commentaar op m'n lesgeven. Heb totaal 2x lesgegeven en 1x nog op 'aandringen' van mezelf. Wou graag nog een keertje.

M'n paard was gisteren wel wat heftig op het parcours, hopelijk gedraagt hij zich vrijdag ietsje beter (af en toe wat links/rechts miscommunicatie :+ ), komt misschien ook wel van de crosstraining van zondag ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:06

@ LadyLynn: Doe jij de cursus in Oenkerk?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:33

hesterv schreef:
@Ladylyn: bij ons werd aan de herkansers gemeld dat ze er gewoon supergemotiveerd bij moeten zitten met de her, dan wil de examencommissie zich ook nog wel voor je inzetten als het ware. Zenuwachtig zijn is niet zo erg als je de boel maar pratend houd!! :)

Bij ons werden juist diegene met minder lesgeefervaring continu aan het lesgeven gezet. Vond ik wel jammer want ik wil graag wat meer commentaar op m'n lesgeven. Heb totaal 2x lesgegeven en 1x nog op 'aandringen' van mezelf. Wou graag nog een keertje.

Thanks voor de tip! ik ben ook wel beter in praten als in schrijven moet ik toegeven ;) als het moet dan maak ik er gewoon een heel verhaal van.. hihi, dus op zich moet het gewoon lukken.. moet eerlijk zeggen, door het hier neer te zetten dat ik me al iets gerustgestelder voel, dat komt misschien doordat iedereen van dit topic ongeveer hetzelfde meemaakt :P ..

Bij ons met het lesgeven is het ook een zooitje...de meeste durven al niet, en dat komt voor 70% door de cursusleidsters..die laten het zo overkomen alsof je niet eens weet wat de voor en achterkant van een paard is..Beetje jammer, want complimentjes motiveren juist meer dacht ik ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:42

Ik heb inderdaad gisteravond gehoord van mijn cursusleider dat de examens direct via de ORUN goed gemaakt zijn, maar dat de examens via de scholen dramatisch gemaakt zijn. Je zit dan in een veel grotere groep, met een 'over het algemeen' lager niveau, dus dan is het voor een cursusleider ook lastiger om alles te behandelen. Daarnaast zaten er inderdaad veel dingen bij, waar wij ook gehoord hebben dat ze 'niet zo belangrijk zouden zijn', tja, dat kan nou eenmaal gebeuren. Met een beetje rijtechnisch inzicht had je daar best wat kunnen verzinnen. Desalniettemin is het heel lastig als je nooit lesgeeft en moelijk voor een groep staat. Ik weet nog wel de eerste keer bij ons, oef oef, iedereen vindt het heel erg moeilijk om zo voor de groep te staan en ook wij hadden mensen die nog nooit een les hadden gegeven. Deze kregen daardoor wel meer de mogelijkheid om les te geven(stonden elke week wel les te geven).

Bij ons was iedereen geslaagd voor theorie, 1x een 6, een paar 7ns en 8en, en 6 9ens(afgerond he!)

Gisteravond(laatste avond) nam opeens een cursusgenootje een 'nieuw' paard mee, omdat haar paard het 'niet doet'. Mensen kinderen, dat wordt nog een hele dobber op het examen, haar andere paard was al 'niet heel fijn', maar deze is helemaal niet erg prettig. Zij heeft hem ook nog niet zo heel vaak gereden. Ik heb hem gisteravond dan even na haar gereden, hij werd wel wat beter, maar dit is geen grapje op het examen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:03

Dat is ook niet handig zo op het laatste moment! Zeker niet voor de mensen die op dat paard moeten rijden tijdens het examen! :n

Voor het examen lesgeven moeten we in wedstrijdtenue, maar onze examenruiters dan? Moeten die dat ook?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:06

Imre schreef:
Dat is ook niet handig zo op het laatste moment! Zeker niet voor de mensen die op dat paard moeten rijden tijdens het examen! :n

Voor het examen lesgeven moeten we in wedstrijdtenue, maar onze examenruiters dan? Moeten die dat ook?

Nee! Dat paard heeft bij haar de hele tijd tegen de hand gelopen, bit vast pakken, 'uitbreken', ga zo maar door. Ik ben nu de enige die er even op gezeten heeft, vind ik opzich wel fijn, maar wel ontzettend balen voor de anderen. Hoop dat ze hem in de komende 2 weken wat beter voor elkaar gaat krijgen.

Alles en iedereen moet op en top in tenue, geschoren, gepoetst, gevlochten, in de beschermers, etc :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:10

Citaat:
Alles en iedereen moet op en top in tenue, geschoren, gepoetst, gevlochten, in de beschermers, etc :D

Jaaaaa.....moet ik nog poetsen ook??? Enne scheren? Dat gaat echt niet lukken hoor, ik weet niet of jij nog iemand weet die daar veel ervaring mee heeft, maar ik krijg de praam er al niet op.......

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:13

@ Somebody: vindt jullie cursusleider het goed dan dat ze ineens een ander paard heeft?

Scheren? Vlechten? := Beetje netjes geklede ruiter en keurig schoon paard lijkt me voldoende.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 09:15

Mogen bandages en/of peeskappen om blijven bij de paarden wanneer je gaat rijden eigenlijk?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:17

daffodil schreef:
Citaat:

Jaaaaa.....moet ik nog poetsen ook??? Enne scheren? Dat gaat echt niet lukken hoor, ik weet niet of jij nog iemand weet die daar veel ervaring mee heeft, maar ik krijg de praam er al niet op.......

Hahah! :D Je weet wel wie daar handig in is... Die ga ik ook proberen te charteren om mijn 'leenpaard' even te scheren. :D

Michiel gaf instructies dat alles er op en top uit moet zien, dus minimaal gevlochten, in de beschermers, wit apenpakkie, en ja daf, ook gepoetst :D (en het liefst dus ook mooi geschoren :D )

@VValar: Wij moeten juist met witte beschermers(en nadrukkelijk werd daarbij gezegd: bandages) rijden!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:19

Bij ons (basis) is er niets gezegd over dat de ruiters ook in tenue moeten. Zijn de exameneisen ook te vinden op de site van de KNHS?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:21

Nou mijn friesje gaat in een keurige hengstenvlecht, strak en breed uitgeplozen staartje, glimmend in een wit tenue ;)

Bij de basis moet je gewoon in een net tenue komen, niet perse in wedstrijdtenue maar wel "netjes in stijl" verschijnen zegmaar

Jolieka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:29

VValar schreef:
Mogen bandages en/of peeskappen om blijven bij de paarden wanneer je gaat rijden eigenlijk?

Bij ons moesten wij zelf in tenue en de paarden helemaal volgens wedstrijdvoorschriften.
Dus ook gevlochten en zonder bandages/peeskappen.

De combi's moesten ook in tenue en mochten ongevlochten.....
Volgens mij hadden ze wel peeskappen om, maar wij zelf dus niet!!!