Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SannevdM

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:38

Mooi zo. OK dan!
Wanneer heb jij de cursus eigelijk gedaan? Dinsdagavond, maar welk jaar?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:42

Volgens mij heeft ze net als ik afgelopen april examen gedaan.

Wat ik me afvraag in het algemeen, zijn jullie allemaal gediplomeerd?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 08:43

Ja, afgelopen jaar.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:28

Oké, nee dan heb ik niet met je op cursus gezeten. Ik heb 'm dat jaar ervoor, voorjaar 2006, afgerond.
Laatst bijgewerkt door SannevdM op 22-12-07 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:34

nouw ik
geef ook les voor al eigelijk bij mijn thuis Clown
en ik geef les aan beginers Clown

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 11:27

Ja ik ben gediplomeerd, ik heb vorig jaar de orun basis gedaan.
Ik had graag 1e fase willen doen maar helaas bij gebrek aan ingereden paard Haha! Kon dat niet.
Afgelopen zaterdag ging het lesje wat ik geef weer even wat minder. De kinderen deden hun best alleen de pony's hadden zoiets van doe het zelf maar.........
Het was zowiezo al een rare week, de paarden hadden weinig buiten gestaan vanwege de harde grond en hebben een paar dagen rustig aan moeten doen omdat ze een enting hadden gehad. En donderdagavond hadden de paarden een feestje met zichzelf.. met als gevolg dat er 2 ruiters gelanceerd werden.
1 meisje had zo'n last van haar been dat ze toch even naar de ehbo gebracht werd maar gelukkig ( ook erg vervelend natuurlijk) gekneusd. de ander had in eerste instantie alleen de schrik maar ondanks dat ze haar cap op had heeft ze achteraf flink hoofdpijn gehad..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:13

hier waren de pony's ook lekker aant feesten, het begon vrijdagavond al, het heeft de hele zaterdag door gezet, was blij toen ik klaar was..
nou hopen dat ze vrijdag weer wat rustiger zijn,

ik ben trouwens niet gediplomeert, Knipoog

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 12:33

Omdat de pony's en paarden afgelopen dagen niet naar buiten konden hebben we ze maar even laten uitrazen in de binnenbak. Het scheelde wel!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:50

Bij ons waren de paarden en pony's uitzonderlijk braaf afgelopen week. Ook gisteren bij de FNRS wedstrijd, 100 starts, 1 pony die paar bokjes gaf.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 16:54

Heerlijk toch zulke brave dieren. Wow honderd starts.. allemaal zelf gejureerd?

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:32

Georgette schreef:
Wat ik me afvraag in het algemeen, zijn jullie allemaal gediplomeerd?

Ja ik heb ORUN 1e fase gedaan, alweer bijna 12 jaar geleden.....
Op onze manege moeten alle instructeurs gediplomeerd zijn ivm het veiligheidscertificaat.

Onze paarden waren trouwens ook erg braaf afgelopen week met die kou. Hier en daar een bokje of een klein sprintje maar niets noemenswaardigs. Daar zijn het paarden voor vind ik, het zijn immers geen machines. Knipoog

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:40

KimH schreef:
Heerlijk toch zulke brave dieren. Wow honderd starts.. allemaal zelf gejureerd?

Nee, alleen de F5, omdat de jury verkeerd omgereden was door een ongeluk op de weg. Bij ons in het bedrijf jureer ik alleen bij nood en run ik het secretariaat. Dus wel van 8 uur 's ochtends aanwezsig en half 11 's avonds weer binnen.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:41

broertje schreef:
Ik heb 2,5 jaar kinderen lesgegeven vanaf 5/6 jaar. Ik vond het echt het leukste, al die verhalen van die kleintjes. Met nieuwe oefeningen ging ik altijd voor ze uit lopen en dan moesten ze achter me aan sturen. Ook mochten ze om en om een figuur bedenken die ze wilde rijden en dan maakte ze die. Ik heb het nu over de echte kleintjes die ook in een 'rijtje' rijden zegmaar. Wat ze ook altijd erg leuk vonden was dat ik weleens ineens midden in de les riep en nu afwenden en halthouden op het midden en ze dan een rondje laten draaien in het zadel of heel snel op en afstappen (dan lag je je dus rot want die ukkies doen alle moeite om zelf op te stappen terwijl ze er amper bij kunnen Tong uitsteken ).
Dit soort dingen deed ik ook wel bij kids van 10-12 jaar alleen dan gewoon op de hoefslag. Het lijkt simpel, maar ze moesten dan zonder hulp van mama of papa (die altijd helpt aan begin van de les) nu zelf op hun pony klimmen en tegelijk zorgen dat ie stil bleef staan. Valt toch tegen moet ik zeggen, voordeel hiervan is wel dat ze handiger worden en dat bangere kinderen ook gewoon zelf vertrouwen krijgen als het lukt.

Jaa yvette was super:D...I mis you

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 00:40

ik weet niet of jullie ook dressuur en spring lessen geven. op onze ponyclub heb je geen aparte les spring of dresssuur. we doen het een of het ander en soms beide of een hele les springen. nu is vaak in de winter de bak bij ons te nat om te springen. nu hebben we in de lessen goed geoefend met sturen en kijken als je gaat springen, dus wanneer je moet afwenden waar je al moet beginnen met rijden enz. dit heb ik door middel van balkjes gedaan. gewoon begonnen met een of 2 balken op verschillende plek in de bak en dan moeten ze in de draf de balken nemen net als sprongen dus op tijd al kijken en kijken en dan afwenden niet te vroeg niet te laat dat ze midden over de balken komen. gaat dit goed lessen daarna overal iedere keer een balk neerleggen als in een parcoursje. hier ook weer kijken leren en wenden recht aan rijden enz. gaat dit goed dan een keer het rondje uit galop. Het heeft heel erg geholpen want toen we weer konden springen ging het kijken en sturen veel en veel beter en kunnen ze zich meer op het springen richten. mischien lijkt het iemand wat om in de les te gaan gebruiken. je moet ze alleen niet achter elkaar aan laten draven. lijkt me niet zo makkelijk. succes

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:48

Hallo was ik ook weer .. Lachen Ook ik ben niet gediplomeerd! Ik wil dit nog wel graag maar ja financieel zit het er momenteel niet in helaas. Wij hebben alleen op zaterdag les en hebben het de laatste twee weken afgelast de ene week doordat de bak kei hard was en de andere ivm het schieten van vuurwerk.. Wij hebben nl een bak midden in een woonwijk en dat met al die astronauten en karbid schieten leek ons niet erg gezellig... dus wij beginnen 5 januari weer
Afbeelding
Afbeelding

magblon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 22:48

Ik geef nu al weer een paar les op de manege waar ik vroeger ook begonnen ben. Ik geef eigenlijk alleen maar kinderen les soms volwassenen als ik moet invallen voor een collega.
Alle mensen dus volwassenen en kinderen beginnen bij ons aan de longeerlijn. Pas als ze met de armen over elkaar kunnen lichtrijden krijgen ze teugels in de handen. Ze zitten met z'n 2en aan 1 lijn en hebben dan een half uurtje les. Daarna gaan ze los in stap en als dat goed gaat met sturen enzo mogen ze ook los in draf. Voor de galop geld hetzelfde als je met de armen over elkaar kan galopperen krijg je pas teugels in de handen.
Daarna gaan ze met z'n 3tjes verder en dan achter elkaar aan. Hiermee kun je meer dan jezelf denkt want waar je goed moet opletten is dat nummer 2 en 3 ook goed de hoeken doorrijden dat zij desnoods de volte net iets groter maken dan hun voorganger.
Ook doen wij als ze de ponys goed aan het lopen hebben heel veel ''met ene afwenden'' enzo vinden ze heel leuk. En daarna gaan ze al vrij snel de A C lijn op en dan op X splitsen (je kan dan gewoon iets voor de X staan en dan kun je de ponys een beetje sturen) maar de kids vinden dat erg leuk.

Voor de wat oudere gevorderde kids delen we altijd de les zo in dat ze achter elkaar weg gaan en voor hun zelf gaan rijden. Daar moeten ze wel aan toe zijn omdat ze anders gewoon gaan slordiger gaan rijden.

Bij ons galoperen we altijd omstebeurd bij de minder gevorderde de rest staat dan op de A C lijn stil en dan gaan ze 1 voor 1 naar de hoefslag en dan een rondje galopperen en daarna weer terug. Zodra ze meer kunnen bouw je dit vanzelf verder uit zodat er dan meer tijd is voor andere dingen.

Ook voetballen we met de ponys we hebben een voetbal van 120cm en dat vinden de kids echt heel leuk. (leren ze ook prima van sturen anders lopen de ponys erlangs)
Wat ik ook vaak doe is een plastic zeiltje neerleggen en dan mogen ze zelfs in galop er overheen en dat vinden ze echt super. En pionnen altijd goed. Of een paar balkjes en dan hoeft er maar 1tje op de grond te liggen en de rest leg je verdeeld door de bak dan leren ze een parcourtje te rijden terwijl het nog geen springen is maar dat vinden ze ook erg leuk.

Er is laatst een filmpje gemaakt dat ik 3 kinderen les stond te geven en dan gebeurd er zoveel dat ik de eerste 12min bijna niet stil ben geweest. Zodra je ze telkens aanwijzingen kan geven heeft het kind het idee dat ze echt wat bij leren en dan voor de afwisseling af en toe gewoon wat geks.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 12:43

Ik geef ook kinderen les! Erg leuk.. 2 meisjes uit groep 5 en nog een meisje uit groep 7 en een meisje van 14.. Op donderdagvond ga ik ook nog lesgeven aan iemand van 17.. Ben benieuwd! Vind het lesgeven altijd heel leuk.. Ben sinds kort ook bezig met de Orun Lachen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 13:01

bah, hebben jullie dat ook?

een andere instructrice, is een beetje raar, toen ik nog niet lesgaf (ieder geval niet in deze mate) deed ze super aardig, het was ook mijn instructrice (reed 3x in de week bij haar in de les) veel van haar geleerd,
nu had zij van t zomer de lessen op zaterdag voor korte tijd overgenomen, maar zij heeft niks met kinderen, en beginners,
toen ben ik gevraagd voor de zaterdagmiddag (weet niks maar kan goed met kinderen en beginners Clown )
eerste tijd ging het nog wel goed,
alleen de psychische gesteldheid van die andere instructrice gaat met ups en downs, zo kan ze zo ineens enorm gaan mokken en zeiken, (ben er nogal gevoelig voor dus wist precies waneer er iets weer niet lekker liep).
m'n moeder was ook super goeie vrienden met haar, nou ja ze kon haar hart bij haar kwijt,
maar nu was ze de laatste zaterdag van 2007 er ook (i.v.m paarden wassen en zadels poetsen voor wedstrijd) en m'n laatste les ging helemaal fantastisch, dus die vader helemaal jubelend in de bar, en zelfs samen met de manegeeigenaar voor het raam naar de les staan kijken, etc,..
maja wedstrijddag, liep ze dus weer te zeiken op mij, roddelen naar andere mensen op de manege over mij. etc.
vrijdag ging ik toch weer in de les rijden (is altijd mijn les geweest,) maja kwam 5 min. later binnen omdat ik ervoor moest lesgeven, dus krijg toch een grote bek.... ben erg netjes gebleven (heb gevraagd of ik maar in de buitenbak moest gaan rijden Clown ) nou ja iemand anders heeft haar tot kalmte gemaant, dus toch maar gereden, (en natuurlijk de hele les geen enkele opmerking gekregen, dus ik was lekker aant toeren Haha! )
ben heel rustig onder gebleven, en zelf nergens verder aanleiding toe gegeven, maar toch voel ik me ergens wel vervelend. aan één kant kan ik t ook nog wel ergens begrijpen, (heb geen diploma, en krijg nog redelijk wat geld op zaterdag, dan dat zij ervoor kreeg, (dat was haar eigen schuld, ik heb gewoon gezegt dat ik voor dat bedrag kom werken Lachen )
gelukkig kan ik nu wel zeer goed opschieten met de andere 2 instructrices Clown

maja hebben jullie ook wel mot met andere instructrices? (of zijn julie de enige instructrice?)

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 13:05

Mijn kinderen die ik les geef hebben tegenwoordig een rijke fantasie... ik was bezig met een 'stuurles' en legde een gebroken lijn uit, zegt er eentje: oh we moeten een pizza punt maken! , leuk gevonden die had ik nog nooit gehoord haha. Nu noemen ze een grote volte een hele pizza en een links of rechtsomkeert een softijsje Haha! Haha!

@ Ladypaard:

Op de manege waar ik les geef zijn er meerdere instructrices maar ik heb geen mot met elkaar geconstateerd. Iedereen geeft op zijn eigen manier les. Wel vervelend dat het zo wel bij jou moet gaan. Als ik het zo lees heeft het een hoge jaloezie factor......

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 14:17

nog vervelender is, dat zij gewoon 10 jaar ouder is dan mij Ziek

ik houd een gebroken lijn maar op een dakje Haha! anders moet ik zoveel onthouden Tong uitsteken ze komen bij mij ook met allerlei eigen bedachte figuren aan dat is altijd wel leuk om te zien en dan die namen die ze eraan geven Vork

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:11

Nou dat is inderdaad jammer dat je collega zo raar tegen je doet. Het zal inderdaad wel jaloezie zijn.

Ik noem de gebroken lijn een grote letter V , of voor de hele kleine kinderen die nog niet alle letters weten een driekhoek-vorm..
Grappig dat iedereen dat toch anders omschrijft...

Van de week met een beginnersles "geoefend voor het circus" dameszit, zonder handen, knieen tegen elkaar, staan op het zadel (in stilstand) en achterstevoren zitten en een klein stukje draven. De kinderen vonden het prachtig!
Alle pony's werden trouwens wel vastgehouden hoor!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:33

Haha! die kunstjes vinden de kinderen fantastisch (hier ook Haha! )

de instructrice heeft vrijdag haar excuses aangeboden, en alles was meteen weer koek en ei, dus ben weer blij Lachen

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:35

Ik ben 14 en heb ook 2 jongens les gegeven. Naja, echt les kun je het niet noemen maar ik heb ze de beginselen zegmaar geleerd. Aan gezien ik geen diploma of wat heb..
Dus ik heb ze leren sturen, stappen, draven, soms een klein galopjes enzo, gewoon de beginselen. Lachen

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:37

Nimmy schreef:
Ik geef nu sinds 2 weken op een manege les in de catogorie 7-12 in de les en dan nog wat pubers van 12-14/15.
Helaas moeten van de manege de 1e 2 groepen (jonge kinderen) achter elkaar aan hobbelen (2e groep mag wel wat oefeningen doen als splitsen, dus ga daar maar veel mee werken tot ze zelfstandig kunnen rijden Clown) en verder los ik t op door voldoende afstand te eissen (dus ruim1.5-2 ponylengtes) en moet iedereen netjes zn figuren rijden en niet binnendoor gaan achter de pony ervoor aan)
groep met pubers is ook wel leuk, nu 1 keer les aan gegeven, ze bezig houden met niet standaard oefeningen vinden ze wel heel leuk... (Krijg van alle ouders wel leuke reacties en 1 van de kinderen van 9 of 10 kwam ook al naar me toe dat ik leuk les gaf Haha! )

Krijg wel elke keer het verzoek om spelletjes... dus als jullie wat leuks weten...
Verder geef ik nog wel s lesjes op de shet van mn ouders, ook heel leuk (moeder merkt na 4 weken enorme vooruitgang en angstig jongen krijgt echt meer lef en wil al gaan springen (moet ie eerst durven galoperen en dan gaan we springen is nu de afspraak)

Wij doen wel is met de les 'annemaria koekoek' dat is heel grappig, en we rijden wel is 6-tal of 8-tal Lachen

emilyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:37

Ik geef ook les,

maar ook aan ouderen.
Maar eigelijk nooit aan onervaren mensen.
Meestal tussen de M1 & Grand prixx.
Ik heb iemand gehad. Die ging Grand prixx rijden.
Toen is ze bij edward gall gaan lessen.