Kan deze commentaar op protocol??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:48

Stimuleer je ze door 5-en te geven en geen commentaar?
Die snappen er geen hout van dat er geen winstpunt wordt gereden... en stimuleer je door 139 totaal te scoren met zoetlief commentaar erbij? Dan wordt de jury ook veroordeeld dat ze/hij laag punt...
Legt die de proef stil, gaat er een brief naar de KNHS, ook omdat er in de 2e proef bijna een wp is gescoord... want zo wordt vaak 177 punen uitgelegd...
Wat een jury doet is nooit goed, zoek en gij zult vinden...

Kijk een op HAW, onlangs ook weer een jong paard, weggedrukte rug op de voorhand sjokkend (op die foto's) en alleen maar positief commentaar.... wat leer je daar nu van? Hetzelfde geldt voor een protocol.... met de opmerking nare proef, zal de ruiter maar ook de ouders bewust maken dat de manier van rijden dus niet goed zoniet bagger was... die 2e jury vind ik veel kwalijker met het commentaar op een collega tegenover derden zonder dat die collega zich kan verdedigen...

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 23:55

geit schreef:
nee maar die kinderen zijn over een paar jaar hoe wij nu zijn.
Je wilt die kinderen toch stimuleren en motiveren? En op deze manier word dat niet gedaan.
Als ieder kind wat begint met wedstrijden en een slechte proef rijd zo commentaar krijgt zijn die kinderen het zo zat.
Durven geen wedstrijden meer te rijden. Dan zitten we over 100 jaar zonder wedstrijdruiters :P

bij de F6jes op zaterdag ochtend wordt geroepen "schop em voor zijn donder!" zitten we nu zonder voetballers?

bij de 6 a 7 jarig wordt zo zonder pardon gediskwaliseerd als je je armen niet los krijgt van het water bij de 25m vlinderslag bij reguliere speedo wedstrijden ... zitten we nu zonder zwemmers?

ow en die 7 a 8 jarige turnster in de groei, waarvan het turnpakje net niet goed aansluit .. omdat mama die gekocht heeft op het moment dat het lichaam besloot een groeistuip te nemen, en waar dus geen slip bij gedragen mag worden tijdens wedstrijden, dus het nodige zichtbaar is ... zitten we nu zonder turnsters?

En zo kan ik nog een legio aan sporten verzinnen .... waar ze net als deze jury, waar het om ging, iets minder genuanceerd met kinderen om gaan dan dat wij .. brave burgers gewend zijn.

nee we komen niet zonder ruiters te zitten ,ik hoop dat ik je overtuigd heb ... maar we komen echt niet zonder ruiters te zitten Ach gut

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:03

Alane schreef:
Stimuleer je ze door 5-en te geven en geen commentaar?
Die snappen er geen hout van dat er geen winstpunt wordt gereden... en stimuleer je door 139 totaal te scoren met zoetlief commentaar erbij? Dan wordt de jury ook veroordeeld dat ze/hij laag punt...
Legt die de proef stil, gaat er een brief naar de KNHS, ook omdat er in de 2e proef bijna een wp is gescoord... want zo wordt vaak 177 punen uitgelegd...
Wat een jury doet is nooit goed, zoek en gij zult vinden...

Kijk een op HAW, onlangs ook weer een jong paard, weggedrukte rug op de voorhand sjokkend (op die foto's) en alleen maar positief commentaar.... wat leer je daar nu van? Hetzelfde geldt voor een protocol.... met de opmerking nare proef, zal de ruiter maar ook de ouders bewust maken dat de manier van rijden dus niet goed zoniet bagger was... die 2e jury vind ik veel kwalijker met het commentaar op een collega tegenover derden zonder dat die collega zich kan verdedigen...

Ik ben het wel met je eens hoor.
Maar ik kan der weinig aan doen dat ik soms niet eens ben het het commentaar. (de jury's zijn het zelfs niet eens met elkaar)
Ik ben het zelden niet eens met de punten hoor.. ik krijg zelfs vaker hogere punten dan dat ik mij zelf zou geven, maar het commentaar soms...

2 proefjes 1 dag.
Jury 1, je paard moet meer opwaards lopen.
jury 2, je paard moet meer neerwaards...
jury 1. even in overleg met de jury waar die taktfouten vandaan komen.. dat ligt volgens jury 1 aan dat ik te weinig van voor tegen hou, ik moet mijn handen meer blokkeren volgens hem??? ja hij deed het nog voor bij mijn paard ook, ging er naast staan en pakt de teugels vast, begint er aan te trekken en ja hoor hups olly op der achterbenen.. (logisch)

Jury 2.. de taktfouten komen volgens haar voort uit de rug, en dat probleem moet ik volgens haar oplossen door mijn paard meer over de rug te laten lopen.. meer in de ontspanning proberen te krijgen (deze jury had het overigens helemaal bij het goede eind)

Maar dit is toch om moe van te worden?

Laatste proef dat ik met olly buiten reed.
Mijn paard kwam mega in verzet, tot aan omhoog komen toe..
Ik kwam letterlijk jankend de ring uit.
(omdat ik dacht dat deze problemen verholpen waren, ik had er zo hard voor gewerkt)
Krijg ik 184 punten en een prijs.. heeft die jury dan zitten slapen? heeft hij al die verzet niet gezien?
Heeft hij mij niet jankend de ring uit zien komen?

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:07

@ daantje ... dat je voor 130% traint en voor jou gevoel maar voor 61% toont, dus nog niet de helft, wil toch niet zeggen dat je niet terecht die 61% gekregen heb .....

relaxxxxx tuurlijk sta ik ook elke maand te klapperen met mijn oren en ben ik het soms wel of niet mee eens ... maar probeer het te relativeren!!!

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:11

maar er zijn zoveel kinderen/ouders/enz die denken dat met een training van 60% het kind er ook 60% uit kan halen op een wedstrijd ... snap je, en dat is gewoon onmogelijk !!!!!!!!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 01:26

je stimuleerd ze niet door een 5 te geven zonder commentaar maar je hebt commentaar en commentaar Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:49

Kijk een 5 is ook een voldoende, alleen niet winstpunt waardig... 30 X een 5 = 150 punten als eindresultaat...
Het eindresultaat is alleen van belang voor de KNHS...
vwb de juryleden die zich afvragen waar een taktfout vandaan kan komen... Ze kunnen tips geven, maar 2 juryleden staan niet voor alle juryleden... Er is niet 1 methode.. er zijn tig methodes en manieren om iets op te lossen, is alleen de kunst om de juiste manier te vinden die bij ruiter en paard passen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:56

Otje_Elliot schreef:
Muts1981 schreef:
maar 1 ding snap ik niet..... 139 en 177 is wel een heeeeeeeeeeel verschil....1 van de 2 zit dan toch heel erg fout??? En dan vraag ik me echt weer af of sommige jury's wel kundig genoeg zijn om te jureren..

Dit zie ik toch wel heel vaak in de ring ... voorbeeld, een kind met een zeerrrrrrrrr sterk naar voorgaand en naar achtergaande binnenhanden het liefst in afwisseling met de buitenhand Ja jep ik zie ze regelmatig hierzo .....

de ene jury is allergisch hiervoor ... en probeert dan nog iets van nuance in het protocol te melden....

de andere jury zegt, ach ze ontspant tenminste haar binnenhand tussendoor.

Tis net ... hoe gevoelig je hiervoor bent ....

Persoonlijk snok ik mijn (pokke)jong er af als ik iets van zagen of schoppen zie (ja op dat moment zie ik haar als moeder zijnde, als een pokkenjong Boos! ) ... heb dit ook wel eens gedaan hoor, terwijl er 10 kindertjes van de manege over het hek zaten te kijken, hoe mijn dochter met eigen pony tussen de 'grote' aan het trainen was ....

Ik heb haar zo zonder pardon eraf getrokken en gezegd dat ze naast haar pony kon uitstappen!!!!

En ja, er werd gegniffeld langs de kant ... en ja, ik ben weggegaan en heb haar 10 minuten met de pony aan de hand laten uitstappen ...

misschien was dit heel wat strenger dan een 'nare proef' van de jury op je protocol krijgen

Lovers waren er maar meer ouders die zo eerlijk zijn.
goed = goed en fout = fout
Kinderen worden tegenwoordig op handen gedragen, wat ze ook hebben uitgespookt Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:08

creool schreef:
Ik zou ook wel willen dat er meer paarden waren die niet alles pikte. Gelukkig heb ik er ook zo een. Hij laat me niet in het zandhappen maar laat mij duidelijk merken dat ik of schreef zit, of te vast houdt. Die paarden en pony's die alles maar over zich heen laten komen, overkomt dit soort dingen ook vaak en oh oh, dan schieten de tranen mij in de ogen.

Edit: en daarom zou ik mijn paard ook nooit uitschelden. Ik beslis tenslotte wat zijn lot is en wat ik van hem vraag.. Ik ben heus weleens boos en streng maar onredelijk en uitschelden? Nee.

Dat heb ik dus ook
Daarom kan ik er ook absoluut niet tegen als ik dat wel in de ring zie.
Vandaar dat ik het commentaar van de jury terecht vind.
Ja het had subtieler gekund.
Maar als je je daar 5 min. lang op zit te vreten kan ik me voorstellen dat dit nog het subtielste was, wat hij/zij op dat moment kon bedenken.
En was het meisje zelf subtiel geweest richting haar pony, had ze ook nooit commentaar gehad.
En dát is het punt, niet de omgedraaide wereld dat de jury gemeen is.

Overigens snap ik dus ook niet dat de ouders dat kind nog een proef hebben laten rijden
Als ze zou extra zou doen uit zenuwen zou ik zeggen, helaas meid, dit gaat zo niet, de 2e proef gaat niet door.
Daaraan kun je al zien dat ze er maling aan hebben, dus nog meer terrecht dat commentaar, worden ze misschien wakker geschud...
Maar dat zal wel niet, dochter was niet lomp...nee de jury...en de arme pony wordt van de week nog f wat harder aangepakt, want die was vervelend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:11

paintedblack schreef:
volgens mij schop je steeds tegen de verkeerde aan ik denk nl hetzelfde als jij , neem de moeite eens om goed te lezen wat er echt staat

meid, trek alles niet naar jezelf, want ik heb niet geschopt en dat bericht van je niet eens gelezen.
Misschien omdat alles wat je schrijft verre van duidelijk is??
ik roep het hele topic al dat die meid fout is
Ik roep al 5 jaar op bokt dat mensen eens in de spiegel moeten kijken
Ga dat echt niet zeggen omdat jij dat onduidelijk tussen verwijten richting jury dat hebt staan...jeetje het idee alleen al dat ik dat dan maar ff ga zeggen omdat een andere bokker dat zegt Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:15

Zo blij te lezen dat er ouders zijn die hun kids van het paard afhalen als ze zo denken te keer te moeten gaan.

Idd de dingen aan de kant, sla 'm, schop 'm
Net alsof je bij het kickboksen staat te kijken
Zo triest Verdrietig

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:20

Runningkawa:

Met het eerste gedeelte van je post ben ik het eens.

Het tweede gedeelte kan niet zo gesteld worden. Zolang men er niet bij is en de situatie niet kent kan men niet over de situatie opzich oordelen.

Volgens mij gaat het er in dit topic om dat, ongeacht de situatie, of je dergelijk commentaar kan leveren op een protocol. Hoe onaardig het kind tegen de pony ook deed, hoe wijs/kundig de ouders wel of niet waren, helpt een jury de ruiter door dergelijk commentaar te leveren en schiet zowel de ruiter als de pony er iets mee op?

Ik denk van niet. Net als de TS (die de situatie wel kent) creeer je ook bij het kind en betrokkenen boosheid en weerstand en heeft de jury 'het' gedaan. Dus waarschijnlijk heeft de betreffende ruiter er in dit geval niets van geleerd en zal het zo gaan zoals jij in je tweede gedeelte van je post schrijft.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:22

Hahaha, heb alles weer bijgelezen, en ik ben dus gelukkig niet de enige die boos kan worden lees ik. Ik heb ooit mijn "Jur Vrieling" van zijn pony gesleurd, mijn vingers in zijn mondhoeken gezet en ff flink naar achteren getrokken.... Hij begon te zagen en de pony was een klotenbok volgens hem. Pony was braaf, maar het topruitertje kreeg zijn zin niet Knipoog Helaas voor hem, zag mams wat er gebeurde en dat haar pokkejong ook ff van z'n troontje moest en met beide pootjes op de grond worden gezet...... Hij heeft dus ff lekker gevoeld wat de pony ook voelde.

Hij was toen een jaar of 9, heeft nooit weer lopen zagen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:25

creool
wat je bij die mensen ook doet, zolamg ze commentaar krijgen zijn ze al boos.
Elk fatsoenlijk mens had hun kind niet schoppend en zagend, zonder consequenties de proef laten rijden..laat staan 2
En gezien de eerste post was het wel duidelijk dat ze niet zo aardig op haar paard zat.
Dat zegt mij gewoon genoeg.
Ga op kick boksen als je graag je frustratie kwijt wilt, maar blijf aub uit de buurt van dieren...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:37

Nu heeft mijn dochter nooit dergelijk commentaar op een protocol gehad... en die heeft ook echt kilometers gemaakt zonder winstpunten.. en ik werd ook voor gek versleten dat ik met dochter en pony op wedstrijden bleef gaan...
En als ik het opnieuw zou moeten doen, deed ik het weer net zo.. zenuwen en zelfvertrouwen maken een proef ook stuk en daar wordt door een jury niet op beoordeeld of mee genomen in de beoordeling van een proef..

Dat die mensen hun kind een 2e proef hebben laten rijden lijkt me logisch.. vaak krijg je je protocollen pas tijden later, en liggen de proeven qua tijd vlak bij elkaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:40

Tuurlijk moet je kilometers maken om het te leren, niks mis mee, alleen maar goed Lachen

Maar toch niet als ze al zagend en trekkend de ronde in gaan?
Je hoort vóór het krijgen van je protocol zelf toch wel al in te zien dat het zo niet kan en mag?
En als dat dan door de zenuwen extra zou zijn, zou ik zeggen, helaas meid, zo gaan wij geen volgende proef in.
Je kunt of normaal rijden..of niet...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:55

Citaat:

Ik roep al 5 jaar op bokt dat mensen eens in de spiegel moeten kijken
Ga dat echt niet zeggen omdat jij dat onduidelijk tussen verwijten richting jury dat hebt staan...jeetje het idee alleen al dat ik dat dan maar ff ga zeggen omdat een andere bokker dat zegt Verward[/quote]

Sjonge jonge runningkawa zijn we weer met het verkeerde been uit bed gestapt ?
als je mijn berichten niet eens gelezen hebt hoe kun je dan steeds weer commentaar leveren op wat ik schrijf Ach gut
Hou je toch bezig met de topicvraag en zit niet te muggeziften bij nieuwe bokkers
na 5 jaar zou je toch verstandiger moeten zijn
Jij bent niet de enige met wijsheid probeer een beetje vriendelijker te zijn tegen anderen je maakt zo geen vrienden Koe

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 08:58

runningkawa schreef:
Tuurlijk moet je kilometers maken om het te leren, niks mis mee, alleen maar goed Lachen

Je hoort vóór het krijgen van je protocol zelf toch wel al in te zien dat het zo niet kan en mag?
En als dat dan door de zenuwen extra zou zijn, zou ik zeggen, helaas meid, zo gaan wij geen volgende proef in.

En met deze instelling heb ik de dochter van kennissen al eens tijdens een Bixi wedstrijd terug gestuurd naar de trailer voordat ze überhaupt gereden had! Krijg ik het commentaar van een één of andere vader; "het is maar Bixi hoor!!!!" Nou sorry hoor... Boos! Boos! Boos! Omdat het "maar" Bixi was vond die vent het schijnbaar normaal dat dat kind de pony afbeulde.... Dacht ut nie!!

Ze heeft die dag niet gestart.....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:13

Armani88 schreef:
ik vind dat voor een kindje van 12 niet kunnen hoor !!

Denk niet dat de gemiddelde 12 jarige blij is als je haar als kindje[b][i][/i][/b] bestempeld.

Waarom er zoveel verschil in punten zit tussen de eerste en tweede proef lijkt mij duidelijk.
In de tweede proef had ze waarschijnlijk een jurylid zoals ts zelf.
Vooral positief blijven kind moet goed gevoel krijgen dus vooral niet te laag punten.
Tja dan wordt er dus niet meer beoordeeld naar wat men ziet maar om het kind te sparen.

Wat wel opvalt in dit topic is dat er volgens mij vooral volwasssenen zijn die zeggen dat je een 12 jarige best hard mag beoordelen of juist niet.
Er zijn volgens mij genoeg 12 jarigen op bokt te vinden.
Misschien dit topic overplaatsen naar het jeugtopic om eens te kijken wat leeftijdgenoten er nu van vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:15

PB, leer quoten en ga ergens anders liggen miepen...

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:17

Dat vind ik een heeeel goed idee Lindsey... ik ben ook wel benieuwd wat onze penny's hiervan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:19

Als we het dan hebben over uitspraken die niet mogen..penny is op bokt ook niet als vriendelijk bedoeld Haha!

Maar idd ben ook wel benieuwd wat de jeugd er van vind Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:19

runningkawa schreef:

bedrijfsblindheid noemen ze dat.... Als je als leek-ouders voorgespiegeld wordt dat je kind zo goed rijdt en blabla..... en de gehele les rijdt zo in de rondte... Dan wordt aan anderen al gauw véééél ervaring en kant en klare makkelijke pony's toegedicht als die anders rijden en beter punten behalen..
Ik zie en hoor het in mijn omgeving continue... de schuld wordt bij de pony gelegd, de afstamming ed... terwijl het 11 van de 10 keer echt aan de instructie ligt, en dat wil niet zeggen dat de instructie dan per definitie bagger is, maar kan ook gewoon niet passend zijn voor de combinatie.

Onlangs had mijn dochter een of andere wazige fase... achterwaarts gaan = je geeft een ruk in de murf, doet je handen omhoog en trekt dan vervolgens de pony achteruit.... geen reactie is een goede schop.... ik heb even luid gekucht en de boodschap was zeer duidelijk... zo duidelijk dat mensen die ons kennen precies wisten wat er aan het handje was, en na afloop de aanbieding naar dochter toe dat ze wel tot een bepaalde plaats mee kon rijden met hen richting huis... Cool
Dochter na afloop in tranen omdat ze de bui zag hangen... en die bui is blijven hangen... ongeveer 35 kilometer lang, en een volledige week heeft die bui geduurt (wel met af en toe zonneschijn, maar bij de geringste pluk poging donderde het geweldig) .....

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:20

ai ai ai Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 09:22

Sorry, moet echt lachen om je omschrijving Haha!

Maar vind het echt top van je Lachen
Kinderen horen gewoon te leren dat het idd geen machines zijn
Wedstrijd of thuis dat maakt niks uit.
Want die kinderen van nu zijn ook de ruiters van later...als ze het dan nog moeten leren...