Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:15

Wat de omgekeerde wereld betreft (gewone paarden die niet aan drafwedstrijden mee mogen doen), ik heb al genoemd dat een snelheidsproef op geen enkele manier te vergelijken is met een proef waarin een paard moet tonen wat het van nature kan (dressuur)en het feitelijk voor een groot deel gaat om hoe de ruiter dat eruit krijgt..... het is ruitersport. Dressuur betekent "africhting".

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:18

ruitje schreef:
En toch kan je elke week laatste worden en toch tevreden zijn. Als je maar verbeterd voor je eigen gevoel Lachen

Tenminste, ik dan Lachen . Misschien ook een verschil in persoon? Wij hebben ook dravers gehad die tijden niets presteerden en dan een keer 4e werden en dan waren wij enorm blij Lachen .

En elke hobby kost toch geld, en ik zie niet in waarom je niet kunt betalen als je alleen maar lol wilt hebben?

omdat je mijn reactie nog steeds niet snapt...
Mijn jongste dochter werd met haar pony ook telkens laatste.... no problemo, maar we gingen niet voor de laatste plaats... en dat werd gesuggereerd.. het alleen maar gaan starten om laatste te worden zonder ambities...
en uit jou woorden blijkt dat jij dus ook niet daarom op wedstrijd gaat... en ben je het dus eens met hetgeen mijn oudste dochter zei...
"niet meedoen om als sponsor te fungeren" maar ook proberen om de knikkers te winnen..

@LUsitana: dressuur betekent het opzetten van een communicatienetwerk...zodat het het van nature aanwezige uitvoert als ik als ruiter/amazone het vraag... Alleen de manier van uitvoeren van de natuurlijke beweging dat verschilt door de bouw van het paard...

Maar waarom africhten als het paard het al beheerst?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:23

Het is een algemeen gebruikte synoniem, ga nou alsjeblieft daar niet over vallen. Het gaat erom dat de ruiter het eruit krijgt, zelfs dat staat in de post. Het africhten slaat op "op commando doen wat gevraagd wordt" hij kan nu eenmaal niet een beetje een eigen showtje geven als je erop zit, ofwel? Daar kun je dan wel allerlei zoetsappige verhalen omheel hangen, maar iedeeen weet war ik het over heb en de discussie gaat daar niet over.

Verder, de bouw van het paard kan verschillen geven in het uitvoeren van de bewegingen, maar dat wil niet zeggen dat er geen verschillen geaccepteerd worden.
Ook alle topdressuurpaarden bewegen verschillend van elkaar en dat is dus geen hinder om hoger op te komen.

Sterker nog mensen beinvloeden soms vreselijk nadelig de biomechanica en toch blijven die paarden punten halen, maar dat is een ander discussie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:28

Lusitana schreef:

Verder, de bouw van het paard kan verschillen geven in het uitvoeren van de bewegingen,

en nu zijn we er.... waar ik, een ook anderen het steeds over hebben, de uitvoering van het gevraagde..... niets geen vooroordeel maar niet altijd kunnen uitvoeren zoals het in het boekje... + de beperkingen van de ruiter.... = gillen dat de jury een vooroordeel heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:31

Volgens het boekje moet er niet zoveel byzonders hoor.
Zeg maar eens wat jij denkt dat een draver niet volgens het boekje uit kan voeren.

Ik zie tegenwoordig (helaas) op heel hog niveau piaffes en passages, en niet te vergeten de (vrije)stap en halt, alles behalve als uit het boekje uitgevoerd worden en dan heb je het over paarden die ondanks dat toch aan de top staan.

De boekjes hameren vooral op ontspanning en regelmaat, en een oplopende graad van verzameling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:51

Kennen jullie dit verhaal? Geen draver maar duidelijk een werkelijk gehandicapt paard, gewoon om te laten zien wat je juist door dressuur met het lichaam van een (slecht) paard kunt doen:

(bron http://www.nevzorov-haute-ecole.com/)
Citaat:
An hour later we finally saw her, skinny and ugly with a terrible scar on her left hind foot: being a foal she fell in through floor planks rotten from urine and no one knows for how many hours has she been standing like that. She jogged slowly with a girl on her back in the other corner of the paddock not to bother us while we were looking at the “Germans”. Any good performance was out of the question. She hardly dragged her small underdeveloped hooves on deep pits and bumps of that dusty paddock.

At present Lipisina performs easily almost all the elements of Haute Ecole. I say ‘almost’ because she cannot do all of them at her age. We should not teach her some elements now, we wait for her maturity, and that will come at the age of ten-thirteen years. Thus we avoid injury to joints.

Dit paard is dus opgeknapt DOOR dressuur en zou ongetwijfeld geen gek figuur slaan op wedstrijden. Ondanks het feit dat ze behoorlijk gehandicapt was om mee te beginnen.

En voor die over de "kunstjes" van de Haute Ecole vallen, daarvoor is wel opperste verzameling nodig en daar doelde ik even op. Een (ik zeg hier niet elk hoor, dat durf ik niet hard te maken, er spelen meerdere factoren mee) paard kan tot die opperste verzameling getrained worden, zelfs als het begint met een achterstand.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:55

@Lusitana: je gebruikt het woord dressuur zoals het jouw uitkomt, je staat absoluut niet open voor andere meningen, bent selectief aan het lezen enz. Daarom is dit mijn laatste reactie op jouw in dit topic....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:04

Dat er ruiters zijn die inderdaad het niet lopen van punten onterecht op vooroordelen gooien, is een feit. Het is makkelijker de schuld op een ander te gooien dan objectief naar jezelf te kijken. Maar, als je het topic doorleest zul je zien dat er genoeg mensen zijn die vreemde ideeën over dravers hebben. Die geven ze bij voorbaat geen kans gebaseerd op zwakke argumenten.

Als mensen geen goede resultaten halen, ligt dat niet aan het ras van hun paard, maar aan gebrek aan oefening (voorbereiding).

Ik zit hier niet te verkondigen dat dravers geweldige paarden zijn om de dressuur mee te beoefenen, ik zeg alleen dat ze geschikt zijn. Beslist niet ongeschikt.
Voor de vraag of er bij de jury vooroordelen zijn, moet je bij juryleden zijn. Ik kan alleen zeggen dat ik hoop dat een goed jurylid gewoon de proef beoordeeld. En als jij laat zien wat er gevraagd wordt, op welke viervoeter dan ook, haal je gewoon punten. Kun je gewoon "meekomen" en wellicht je rubriek winnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:09

Alane schreef:
@Lusitana: je gebruikt het woord dressuur zoals het jouw uitkomt, je staat absoluut niet open voor andere meningen, bent selectief aan het lezen enz. Daarom is dit mijn laatste reactie op jouw in dit topic....

Er is maar een betekenis van dressuur, laten we nu niet doen alsof we het allemaal over andere dingen hebben.

En ja, ik ga niet op elk dingetje in omdat ik niet persoonlijk met iemand in gesprek wil gaan. Het is altijd verstandiger om een discussie open te houden. Ik raad aan dus ook inderdaad niet op elke post van mij te reageren, maar gewoon je eigen bijdrage te doen. Uiteindelijk is het toch TS die de vraag stelt en dus hier uit dit allemaal haar eigen conclusies moet trekken. Het gaat er niet om of we elkaar van mening moeten laten veranderen... Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:13

Lusitana, als dravers zulke geweldige dressuurpaarden zijn, laat dan eens weten welke dravers er op hoog nivo in de sport meedraaien. Ik heb ze nog nooit gezien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:18

Ik lees nergens dat Lusitana ze geweldige dressuurpaarden vindt. Ik ken er een paar die in de M terecht zijn gekomen, slechts een handjevol, en hoger niet dat ik weet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:41

Het probleem is dat Lusitana de discussie heeft veranderd. Natuurlijk heeft ze gelijk dat je met elk paard dressuur kan rijden. Alleen was dat niet de vraag van de TS en daardoor lopen er twee discussies door elkaar. Of om precies te zijn er is een discussie waar aldoor een waarheid als een koe doorheen gegooid wordt.

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:37

Of je hebt gewoon een gezonde wedstrijdmentaliteit, bent bereid kritisch naar jezelf te kijken, kunt goed met kritiek omgaan (en er wat mee doen) en je bent bereid om door te zetten. Denk je nou echt dat er mensen zijn die denken: oh, ik heb de afgelopen 3 wedstrijden prijzen gewonnen, dus laat ik deze wedstrijd maar eens als een natte krant rijden zodat ik een keer niet in de prijzen zit. Want stel je voor dat men gaat denken dat ik mezelf alleen maar op de voorgrond wil plaatsen????

Er is niks mis met willen winnen. Willen winnen is ook: geld investeren in goede instructie, zorgen dat je paard zich helemaal top voelt, de tijd nemen om in je training alles goed voor elkaar te krijgen (en dus periodes geen wedstrijden te starten) etC.

Sorry maar willen winnen is voor mij iets dat je samen met je paard doet? Toch??? Of is dat iets wat JIJ wil? Want denk jij dat je paard het lekker vind om alleen maar in de krul te lopen en rondjes te draaien??????????
Denk ook es aan het paard. Laat hem ook een paard DRAVER zijn.
En ja....... altijd willen winnen is jezelf op de voorgrond zetten. Want als je dan verliest, ligt het of aan t weer...... waait hard..... drukke paarden in de bak met losrijden......
Sorry, maar ik heb toch echt een ander beeld van omgang met paarden.

Ilse Lachen

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:39

Het gaat niet om mensen die al een draver hebben en later eens besluiten aan een wedstrijdje mee te doen. Als je als ruiter van plan bent dressuurwedstrijden te gaan rijden en je moet nog een paard kopen dan is een draver gewoon niet de beste keuze. DAT is mijn punt. Waarom is het zo moeilijk te accepteren dat niet ieder paard of ieder ras dezelfde kwaliteiten heeft. Met mijn dressuurpaard kan ik ook met hangen en wurgen een parcours rondkomen, maar ik doe hem er geen plezier mee. En als hij er geen plezier in heeft, heb ik het ook niet. De een blinkt meer uit in het een en de ander in de ander. En ik denk dat je een paard meer plezier doet door hem ergens voor in te zetten waarin hij uitblinkt. Dat is net als bij mensen; die doen ook het liefst iets waar ze goed in zijn.

Hippie schreef:
Ik ben nu gestopt met wedstrijden puur en alleen om de vooroordelen. Mijn instructeur vind dat jammer, aangezien we nu trainen op het niveau van ZZ licht. Hoog genoeg????

Niks vooroordelen, als jij correct rijdt en laat zien wat er gevraagd wordt krijg je heus je punten wel. Jouw instructeur kan zoveel zeggen, maar feit is dat je gewoon niet verder kwam dan de M2. Zoals ik in het begin van dit topic al zei; ik ken dus iemand die met een draver Z2 reed. Die moest het gewoon hebben van heel correct rijden, en dan kreeg ze haar punten. Maar in een deelnemersveld met knappe goedgereden warmbloenden eindigde ze nooit bovenaan. Maar nogmaals; het feit dat 1 iemand Z2 rijdt met een draver, maar het ras nog niet GESCHIKT voor dressuur. Dat wil niet zeggen dat het ONMOGELIJK is, andere rassen zijn gewoon geschikter.

Dat gezeur over vooroordelen is gewoon een slap excuus voor een tekort aan capaciteiten van in de meeste gevallen de ruiter en in sommige gevallen het paard.

Hippie schreef:
Maar wil je alleen maar alle wedstrijden winnen, ben je mijns inziens bezig om jezelf op de voorgrond te plaatsen.

Of je hebt gewoon een gezonde wedstrijdmentaliteit, bent bereid kritisch naar jezelf te kijken, kunt goed met kritiek omgaan (en er wat mee doen) en je bent bereid om door te zetten. Denk je nou echt dat er mensen zijn die denken: oh, ik heb de afgelopen 3 wedstrijden prijzen gewonnen, dus laat ik deze wedstrijd maar eens als een natte krant rijden zodat ik een keer niet in de prijzen zit. Want stel je voor dat men gaat denken dat ik mezelf alleen maar op de voorgrond wil plaatsen????

Er is niks mis met willen winnen. Willen winnen is ook: geld investeren in goede instructie, zorgen dat je paard zich helemaal top voelt, de tijd nemen om in je training alles goed voor elkaar te krijgen (en dus periodes geen wedstrijden te starten) etc.

Als je regelmatig in de prijzen zit is dat gewoon een teken dat je op de goede weg bent.
[/quote]
[b]beter lezen...............................

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 02:43

Ik weet niet hoe dat quote werkt. Hahahaha...... ben net een draver achter mijn computer. Dan zal ik dat ook maar niet meer doen dus.
Want dravers kunnen alleen maar draven en niet tiepen.
Mensen, wat mij betreft, hier komen we niet uit. Mijn mening dat dravers wel geschikt zijn voor de dressuursport. Met al zijn hebben en houden.
En laat vooral een ander mijn draver niet afbekken, want het is en blijft MIJN dressuurdraver. PUNT
En daarom ben ik dus gestopt met wedstrijden. Vanwege al dit geleuter.
Trouwens, met een dressuurpaard mag je dan ook niet springen. Is geen springpaard.
Met een springpaard mag je niet dressuren, is geen dressuurpaard.
Met een dressuurkanon mag je niet buitenrijden of in de wei zetten, want dat kan niet.
Hou toch op allemaal. Laat een ieder in zijn waarde. Ik heb rood haar, mag ik zeker niet mezelf een brunette noemen...........
kortom........................... (dressuur) wijvengezeik.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:12

erleyne schreef:
Dat is misschien een mentaliteitsverschil dan.
Als ik op wedstrijd ga, dan wil ik ook tenminste een kans hebben een winstpunt/prijs mee naar huis te nemen. Anders blijf ik thuis nog wel even doortrainen, en steek mijn geld liever in extra les. Het is maar net waarom je meedoet aan wedstrijden natuurlijk. Verbeteren doe ik door goede les, niet op wedstrijden.
En anders zou ik liever lekker voor mezelf rijden, een beetje boscrossen e.d. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk Knipoog

En dat kan niet met een draver?
Nou dan zal ik even wat vertellen. Ik ben twee keer eerste geworden, een keer tweede van de kring, een keer derde van de kring, een keer 5de van de kring, 5de bij een andere wedstrijd, 10de van Utrecht. En dan spreken we alleen over de dressuur Lachen
Winstpunten? Ja ook gehaald, tot in het L1 zelfs

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:49

Maar Splash, dan heb je het over de B-dressuur. Natuurlijk kan ieder type daar bovenaan staan, van Haflinger tot draver en van Shire tot Fries. Er wordt bijna niets gevraagd in de B, dus dat kan zelfs een ezel. Neemt niet weg dat het een prima prestatie is hoor Knipoog , ik bedoel dit zeker niet om je af te kraken.
Als er gevraagd wordt is een draver geschikt voor de dressuur, dan denk ik -en waarschijnlijk velen met mij in deze discussie - toch wel aan minimaal M-niveau.
En daar wordt het gewoon een stuk lastiger. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, dat heb je met ieder ras.
En laten we vooral in deze discussie niet vergeten dat ook niet iedere KWPN'er geschikt is voor M of hoger. Er is zoveel afhankelijk van het exterieur en het gangwerk van je paard. Dat geldt voor ieder ras.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:52

Er staat niet dat ze het over hogere dressuur heeft? Ze heeft het over wedstrijden in het algemeen, áls ze op wedstrijd gaat dan wil ze voor de prijzen mee rijden. Dat zal voor zowel de B als het Z gelden neem ik aan Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:07

Ik heb het inderdaad gewoon over de dressuursport in het algemeen, maar je hebt een stuk uit de discussie gequote, die eigenlijk helemaal niks met het hele draververhaal te maken had ( ja we gingen lekker off topic ), maar met de vraag wat de sport voor iedereen inhoudt. Mijn definitie van sport is meer dan alleen maar meedoen, om het meedoen. En dat geldt voor mij voor elke sport ( en nog voor veel andere dingen ook ): waterpolo, wedstrijdzwemmen en dressuur; ik doe mee om te winnen, dat heeft helemaal niks met wel of geen draver te maken. In dit stuk van de discussie kwamen we tot de conclusie dat het begrip sport voor veel mensen een andere betekenis heeft ( en dat mag natuurlijk Knipoog )
Buitenom deze discussie: ik denk dat je met een draver best prijzen kan rijden en winstpunten kan pakken. Er worden immers maar weinig paarden uberhaupt correct voorgesteld ( ook door mijzelf Bloos ), dus als je je paard voor elkaar hebt, moet dat echt niet zo moeilijk zijn. Maar ik ben het met Fitzroy eens dat hoe hoger je komt, hoe lastiger het zal worden.
Ik ben van mening dat als je echt iets wil bereiken in de dressuursport ( dus verder dan de Z )je meestal niet bij een draver uit zal komen als het meest geschikte paard. Er zullen vast uitzonderingen zijn, die zijn er namelijk altijd ( hoewel ik nog geen draver ben tegengekomen in de ZZ, maar als je ze kent, zou ik ze graag zien, en dit is niet sarcastisch bedoeld, maar oprechte interesse, voordat ik weer helemaal scheelgequote wordt ).

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:11

Maar wie zegt dat mensen met dravers starten om het mee doen? Tuurlijk had ik dat in het begin, ik was een klein guppie van 11, maar later echt niet meer hoor. Ik ging voor de prijzen, voor de punten, laten zien wat wij konden bereiken tussen al die dure pony's
Hoe hoger je komt hoe lastiger het wordt> Ja natuurlijk, maar dat maakt niet uit of je met een draver, een haflinger of een kwpn'er rijdt. Het zal altijd moeilijker worden
Niet als meest geschikte paard> Maar dat zegt niet dat je het niet kunt proberen en wel tot daar kunt reiken. Het zal alleen veel tijd, geduld en energie kosten, maar dat zal het met elk ander paard ook kosten. Je meot doorzettings vermogen tonen. Ik ken geen dravers in het ZZ, maar ken ook geen dravers in de B, behalve die ik van bokt ken Knipoog Dus daar houdt voor mij de discussie snel op want ik ken gewoon weinig dravers.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:18

Ik zeg toch ook helemaal niet dat mensen met draver meedoen om het meedoen, dit was gewoon een heel ander deel van de discussie: de inhoud van het begrip sport. Dat had helemaal niks met dravers te maken ( ik val in herhaling...).
Voor de rest: natuurlijk wordt het met elk paard lastiger als je hoger komt, maar als een paard zijn bouw/beweging niet mee heeft, dan wordt het dus nog extra lastig. Niemand zegt hier dat je het niet mag proberen ( dat heb ik in ieder geval nog nergens gelezen ), maar als ik een paard uitkies waarmee ik een sport wil bedrijven, dan probeer ik een paard uit te kiezen waarmee dat het makkelijkste gaat. Ik ga zelf met mijn stramme lijf ook niet turnen bij wijze van spreken, ik zoek een sport uit die bij me past. Dan ontbreekt het me misschien volgens jullie aan doorzettingsvermogen, maar dan is dat maar zo ( het kost me duidelijk al moeite genoeg om uberhaupt een fatsoenlijke proef neer te zetten, ik ga het mezelf niet moeilijker maken dan het is, lekker makkelijk Haha! )

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:27

erleyne schreef:
Ik zeg toch ook helemaal niet dat mensen met draver meedoen om het meedoen, dit was gewoon een heel ander deel van de discussie: de inhoud van het begrip sport. Dat had helemaal niks met dravers te maken ( ik val in herhaling...).
Voor de rest: natuurlijk wordt het met elk paard lastiger als je hoger komt, maar als een paard zijn bouw/beweging niet mee heeft, dan wordt het dus nog extra lastig. Niemand zegt hier dat je het niet mag proberen ( dat heb ik in ieder geval nog nergens gelezen ), maar als ik een paard uitkies waarmee ik een sport wil bedrijven, dan probeer ik een paard uit te kiezen waarmee dat het makkelijkste gaat. Ik ga zelf met mijn stramme lijf ook niet turnen bij wijze van spreken, ik zoek een sport uit die bij me past. Dan ontbreekt het me misschien volgens jullie aan doorzettingsvermogen, maar dan is dat maar zo ( het kost me duidelijk al moeite genoeg om uberhaupt een fatsoenlijke proef neer te zetten, ik ga het mezelf niet moeilijker maken dan het is, lekker makkelijk Haha! )

Ja en daar zit het verschil! De een wil het makkelijk(er Knipoog ik weet hoe moeilijk het is ook met een kwpn'er) en de ander doet het liever via een moeilijkere weg

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:36

en dus??, kom ik even terug op de vraag: nee, als je dresuurwedstrijden wilt rijden, is de draver niet je eerste keuze!

Die keuze moet andersom zijn: je kiest een draver vanwege de lage aanschafkosten, zijn niet zo grote hoogte, je de mazzel kan hebben een heerlijk buitenrij paard eraan te hebben, een familie paardje te kopen.

is je vraag: ik wil wedstrijden, wat zal ik kopen: niet een draver dus! dan ga je op zoek naar een paard met dressuuraanleg!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:40

Ik heb mn draver niet gekozen door de lage aanschaf kosten En ik zou er zo weer 1 kopen, maar mn moeder is het er niet mee eens, omdat ze doodsangsten uit gestaan heeft, haha. Buiten was ze nogal springerig en met srpingen zeiden ze lagns de kant het zou je dochter maar zijn. Daarom toen gekozen voor een kwpn'er, maar ik zou het zo weer doen! En dat heeft niks met geld te maken

Ik wil wedstrijden rijden> wat voor wedstrijden? Even uit gaan de van dressuur, nee dan is het voor de meeste niet je eerste keuze. Maar ik ehb liever een paard met een gouden karakter en wat mindere gangen dan een paard met een kuutkarakter en goede gangen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:53

Ik kies mijn dravers ook niet voor de lage aanschafkosten - ik koop ze jong, om aan de koersen mee te doen, en een jonge goed gefokte draver is niet bepaald goedkoop Haha!. Maar als hun koerscarriere dan over is hou ik ze, en maken ze een carriereswitch. Met mijn merrie ben ik dus destijds dressuur gaan rijden, goede instructeur gezocht, op een grote manege gaan staan, startkaart en de hele zooi, was erg leuk, al weet je van tevoren dat je geen olympisch niveau haalt Knipoog. De meesten dachten dat ik op een soort sportpony meereed, hadden er geen idee van dat het een draver was, en ik heb nooit het idee gehad minder punten van de jury te hebben gekregen omdat ik op een andersoortig paard reed.

Mijn nu anderhalfjarige hengst zal ik niet in de dressuur gaan inzetten later, die krijgt andere taken - maar laat hem eerst maar even op de drafbaan laten zien wat hij kan. Hij is niet erg dravertypisch gebouwd, heeft een enorm front, en galoppeert ook bijzonder elastisch, en ook een flinke maat. Met hem zou ik misschien verder kunnen komen, maar mijn ambities liggen tegenwoordig op een ander niveau.

Mijn eindconclusie: je bent in de lagere klassen niet in het nadeel, in de hogere kom je in de knoei. Kies dan lekker voor endurance bijvoorbeeld, een tak van sport waarin dravers het erg goed doen, is zowel voor het paard als voor de ruiter leuker.