Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Juryleden die zwaar afwijkend jureren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:39

Nou, als dit idd klopt, valt het bij mij in de categorie "zeer zwaar afwijkend jureren", maar ik heb het idee dat er iets anders aan de hand geweest is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:58

Er was in de eerste instantie correct gejureerd! Die jury zelf treft in mijn ogen geen blaam!
Iemand anders heeft later de veranderingen toegebracht (andere pen), waarschijnlijk toen bekend moest worden wie er zou gaan winnen. Ik was niet van hun stal/manege (waar de vereniging zetel had) en de andere gekrasde protocollen waren ook van mensen van "mijn" stal/manege. De maneges waren concurrenten... De pensionklanten hadden daar soms best last van.

Je kunt wellicht zeggen dat de jurering of eigenlijk plaatsing niet klopte vanwege de corruptie, maar de jury zelf heeft correct gepunt. Ik was trouwens anders geen eerste geworden, niet waard om over te vechten. Wat ik zeg, er zaten meerdere voor haar, die allemaal even aangepast zijn. En dan heb ik het over van 7ens naar 5en en van 6en naar 4en met een 4 voor je verzorging.
En zonder commentaar...
Ik had geen uitmuntende proef neergezet en verwachte niet hoog te komen, dat helpt natuurlijk wel in de acceptatie.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:25

Blijft een bijzonder verhaal. Als een ander dat veranderd heeft weet de betreffende jury dat ook. Een jurylid heeft misschien niet de complete uitslagenlijst in het hoofd/bij de hand, maar die weet aan het einde wel wie er eerste geworden is, en wie er slecht gescoord hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:28

Apart verhaal Lustano....
Alle fouten/doorhalingen/wijzigingen op de coupon teken ik af met mijn paraaf.

Op de verzorging geeft ik standaard een 8 en daar knoei ik verder niet mee. Alleen als het er slordig uitziet ga ik naar beneden. Maar ik ga geen 6 geven om te voorkomen dat iemand een winstpunt krijgt. :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:46

Ik ben LusitanA en zeg dat even omdat er ook een LusitanO op bokt zit.

Het protocol was toen een wit velletje met nummers van de onderdelen, erachter je cijfer. Je had toenderijd met 120 punten trouwens een winstpunt. Ik heb het over dertig jaar geleden.

We hebben allemaal toen onze wenkbrauwen opgetrokken toen vader van winnares bij de mensen van organisatie (inclusief jury) aan tafel zat, maar ik heb pas later de conclusie getrokken, terwijl anderen toen al van alles fluisterden waar ik gewoon niet in wilde geloven, want zoals de waard is vertrouwd men zijn gasten en ik had toen nog geen idee wat corruptie was. Daarbij nogmaals, het was niet dat ze mijn eerste prijs wegkaapte. Ik had niet het idee dat ik verschrikkelijk goed had gereden anders had ik me misschien meteen wel drukker gemaakt. Ik ben het type van schouders ophalen, maar NU zou ik wel even verklaring gevraagd hebben. Het is nu gissen van het hoe en waarom behalve dat overduidelijk de winnares zeer belabberd gereden had. Dus vertellen jullie me maar welke conclusies ik zou moeten trekken. Ik sta open voor suggestie, want ik kijk er liever positiever op terug.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat corruptie ook erg is maar niets met slecht jureren te maken heeft en ook niet altijd even subtiel gaat als iemand voortrekken en hogere punten geven terwijl die rijdt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:17

iets dergelijks als wat lusitana meegemaakt heeft gebeurd ook wel op rassen wedstrijden.....heb zo iets eens ondervonden....dochter lief rijdt een keurige 1e prijs ,maar uit het publiek wordt gezeurd over de raszuiverheid van haar pony....er moest een half uur over vergaderd worden of ze dr prijsje mocht hebben.....liep gelukkig goed af...maar dat doe je toch niet bij een kind?????
pony was van te voren notabene netjes voorgesteld
erg off topic,maar wou ik even kwijt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:21

Lusitana schreef:
Ik ben LusitanA

Typfout, sorry, maak je niet zo druk, er staat nog een fout in zelfs...

Ik trek geen conclusies uit jouw verhaal, ik was daar niet bij.

mrlouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:52

Nou ik heb gehad dat ik geschreven heb bij een jury en die was behoorlijk streng en keek ook vooral naar het uiterlijk van de combinatie .. ik vind dat ze je hier niet op kunnen afrekenen en iedereen zag ter trouwens prima uit! Het is en blijft een jurysport en iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je 1 proef rijd die helemaal niet goed ging waar je wel een wp hebt en de proef die super aanvoelde heb je in de 170.. ik denk dat je dat altijd blijft houden. Bijna elke jury rekent je af op de combinatie hoe het er uit ziet. ;)

JJ1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:54

Ik ben er van overtuigd dat de meeste juryleden eerlijk jureren echter tref je soms ook horrorjury's.
Laatst had ik een wedstrijd waarbij mijn instructrice die zelf GP heeft gereden dik tevreden was. Tuurlijk niet perfect, maar takt, impuls etc kwamen z.o samen en ze gokte op 2 winspunten. Uitslag: 177 punten, geen WP. Ik neem aan dat m'n instructice wel een B-proefje kan beoordelen en zelf voelde alles ook supergoed. Winnaar: een oudere vrouw met een manegepaard welke niet vooruit te branden was en bij mijn commentaar stond verschillende keren: gang te gehaast (impuls? takt?). Ook was er een andere deelnemer die tot twee keer toe een onderdeel mocht overdoen. Terwijl de deelnemers die met een eigen paard kwamen dit niet mochten en bovendien veel sneller moesten starten dan de deelnemers van de betreffende organisrerende organisatie. Toeval? Ik denk het niet! Je wordt soms van zo'n commentaar wat onzeker, maar ik houd vast aan de beoordeling van mensen die ik zelf hoog heb zitten en de beoordeling van zo'n jurylid vedwijnt in de papierbak! *\o/*

x0michelle0x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:19

moet inderdaad iets op bedacht worden. Mijn zusje reed vorig jaar bijvoorbeeld op de nederlandse kampioenschappen. Ze moest hier 1 proef rijden, terwijl er 3 juryleden aan het jureren waren. Van de ene jury kreeg ze 177 punten, van de tweede jury 192 en van de derde jury kreeg ze 196. En dat gaat dan over dezelfde proef. Kan eigenlijk niet, bijna 20 punten verschil.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:34

Lesklant van mij reed laatst een onderlinge ergens. Eerste proef had ze 161 punten. Tweede proef 208...

Vraag me af wie hier zo raar heeft gepunt, de eerste of de tweede. Bij de 1 bijna een verliespunt en bij de ander 2 winstpunten.
Jammer genoeg was het geen officiële wedstrijd (men mocht ook starten zonder coupons). Dan kan je dus niks.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:40

Lusitana schreef:
germie schreef:
Ik heb ook een aantal keren gehad dat ik met 2 gelijkwaardige proeven 1e en laatste was. Tuurlijk kun je zeggen dat de proeven niet gelijk waren, dat je gevoel anders kan zijn, enz. Maar soms weet je gewoon a.d.h.v. films e.d. dat het gewoon goed zat beide proeven.

Plaatsing zegt natuurlijk niets.
Als er veel combinaties beter reden dan jou in een van de rubrieken, kun je daar als laatste terecht komen. Het is wel wat anders als er plots 40 punten verschil zit, bv.
Ik heb wel eens met een heel laag aantal punten 2 e plaats gehaald omdat iedereen bij die jury gewoon lage punten kreeg, dus de rest had nóg lager.
Plaatsing is altijd in verhouding met de rest van de deelnemers en geen weergave van je proef op zich, of hoog/laag jureren.

Nou, 192 en 166 is toch een veel te groot verschil voor 2 gelijkwaardige proeven.
Dat zou betekenen dat dus feitelijk elk onderdeel een punt lager waard was. En dan zit je dus duidelijk niet op 1 lijn.
Het is mensenwerk en je kunt zeggen dat wat de 1 net als 6.5 opwaardeert naar een 7 het bij de ander toch een 6 wordt, maar dat doe je geen 30 keer.
Net als houding en zit. Dat verandert soms binnen 5 minuten van een 5 naar een 7 of andersom. Of de kwaliteit van de gangen. Dan zit je gewoon duidelijk niet op 1 lijn. En hier mag best wat aan gedaan worden.
is geen aanval op juryleden, maar als men probeert om dingen op 1 lijn te krijgen, dan vind ik dit zeker belangrijke punten. Maar ja, de KNHS vindt met het beoordelen van elke gang apart toch al dat het beter paard een voorsprong verdient en niet het gereden zijn. Dit vind ik een discussiepunt die niet eens direct juryleden aangerekend kan worden, maar de KNHS. Want wat wil men in de basissport? De ruiter centraal of toch het paard? Mogen de betere paarden op deze manier nog eens extra beloond worden? Een fjord zal gewoon altijd minder specatulair bewegen. En door dan 3 keer een 6 te geven i.p.v. een 7, dan ben je als ruiter dus in het nadeel. Je zult dus echt beter moeten rijden om die 5 te compenseren. In de basissport moet je in mijn ogen niet naar kwaliteit van beweging kijken, maar echt naar hoe gereden wordt. Dus wat de ruiter met het paard presteert.
Maar goed, ik weet zelf ook hoe moeilijk het is om het plaatje uit te schakelen en echt naar de kwaliteit van het getoonde te kijken.
Een mooi dressuurpaard met slanke ruiter oogt natuurlijk heel anders dan een fjord met volslanke ruiter.
Het is helaas niet mogelijk om volledig anoniem te starten, dus je naam speelt zeker nog een rol bij sommigen. Dressuur is moeilijker te meten dan hoe snel je 3 km hardloopt.
En bij dressuur speelt niet alleen de kwaliteit van de ruiter een rol, maar helaas zeker ook die van het paard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:25

Veulen84 schreef:
Lesklant van mij reed laatst een onderlinge ergens. Eerste proef had ze 161 punten. Tweede proef 208...

Vraag me af wie hier zo raar heeft gepunt, de eerste of de tweede. Bij de 1 bijna een verliespunt en bij de ander 2 winstpunten.
Jammer genoeg was het geen officiële wedstrijd (men mocht ook starten zonder coupons). Dan kan je dus niks.

Ik zou er dan toch vanuit gaan dat de eerste proef (alhoewel streng) realistischer gepunt is. Dit omdat op onderlinge wedstrijden vaak hoger wordt gepunt dan op officiele.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:43

Ja het zou goed zijn als juryleden eens in de zoveel tijd een opfris cursus zouden doen. Ik kwam ook vaak grote verschillen tegen.

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:26

We moeten ieder jaar naast een verplicht aantal keren jureren, een bijscholing volgen cavaletto, anders verlies je je licentie.. Dus dat gebeurt wel. Daarnaast is volgens mij al vaker gezegd dat dit topic gaat over juryleden die regelmatig/altijd zeer afwijkend jureren. Het begint hier toch weer op een behoorlijk klaagbaak over juryleden te lijken! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:34

Ja maar die bijscholing stelt niks voor natuurlijk. Daarmee krijg je echt niet alle neuzen dezelfde kant op. En de rotte appels vis je er niet uit.

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:59

klopt bijscholingen kunnen een stuk beter! Ik wil persoonlijk graag naar een bijscholing, maar hoop wel dat er een andere formule voor gevonden wordt. En ik vind ook dat de neuzen meer dezelfde kant op moeten, het ging me meer om het gemak waarmee sommige dingen geroepen worden. Overigens heb ik zelf dit jaar pas met 1 andere jury gehad dat we ontzettend uit elkaar zaten. 2x samen gejureerd en beide keren hetzelfde verhaal. Toevallig diegene veel lager dan ik (en nee ik geef het ook niet cadeau), wat ik dan jammer vind, is dat die persoon niet de dialoog wil aangaan. Het lijkt me juist belangrijk om met elkaar van gedachten te wisselen (zonder te oordelen). Meer jury's die ervaring na grote verschillen?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:44

Ik vind het ook altijd fijn om na te bespreken, zeker ook bij kampioenschappen.

Bij de Gelderse regiokampioenschappen afgelopen weekend waren er ook weer grote verschillen en deze juryleden hadden nog wel een bijeenkomst gehad van tevoren om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Niet gelukt dus :=

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:48

x0michelle0x schreef:
moet inderdaad iets op bedacht worden. Mijn zusje reed vorig jaar bijvoorbeeld op de nederlandse kampioenschappen. Ze moest hier 1 proef rijden, terwijl er 3 juryleden aan het jureren waren. Van de ene jury kreeg ze 177 punten, van de tweede jury 192 en van de derde jury kreeg ze 196. En dat gaat dan over dezelfde proef. Kan eigenlijk niet, bijna 20 punten verschil.

Dat komt wel vaker voor en heeft deels ook te maken met de hoek waaruit de jury kijkt.
Vervelend is het wel.
Ik ben ooit eens kampioen geplaatst door de ene jury, en ergens onderaan door de andere.

SEEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:09

Ik heb daar ook echt heel erg last van! Het ligt altijd heel erg aan de jury of je je proef wel haalt of niet. Hier zouden ze idd beter naar moeten kijken

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:10

SEEL schreef:
Ik heb daar ook echt heel erg last van! Het ligt altijd heel erg aan de jury of je je proef wel haalt of niet. Hier zouden ze idd beter naar moeten kijken

Aan wie zou het anders moeten liggen? :P

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 00:31

Ik moet bekennen dat ik begin volgend jaar bijna niet eens meer 'durf'te starten met een 4-jarige als ik dit zo hoor/lees. En dan met name dat een jurylid de combinatie an sich al kan afkeuren ;( .

Nee, naief ben ik niet, maar als je de oefeningen dan toch nog goed uitvoert en nog geen winstpunt haalt, omdat de combinatie volgens de jury niet klopt....dat zou toch echt zuur zijn. :o

Nou ja, we'll see.

Even weer ontopic: Heb eigenlijk erg veel klachten gelezen hier op Bokt, maar wordt er ook daadwerkelijk iets mee gedaan? M.a.w. bestaat er een soort van ideeenbus bij het KNHS? Of ben ik nu net zo optimistisch als ik net pessimistisch was? (huh???)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:19

Fitzroy schreef:
Ik vind het ook altijd fijn om na te bespreken, zeker ook bij kampioenschappen.

Bij de Gelderse regiokampioenschappen afgelopen weekend waren er ook weer grote verschillen en deze juryleden hadden nog wel een bijeenkomst gehad van tevoren om de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Niet gelukt dus :=

Oepsie.. :D
Ik had het vorig jaar op de Zuid Hollands kampioenschappen en dit jaar op de selecties voor Utrecht ook wel.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:43

Pion schreef:
x0michelle0x schreef:

Dat komt wel vaker voor en heeft deels ook te maken met de hoek waaruit de jury kijkt.
Vervelend is het wel.
Ik ben ooit eens kampioen geplaatst door de ene jury, en ergens onderaan door de andere.

Kan het je nog sterker vertellen...ook op de nederlandse kampioenschappen...maar liefst 29 punten verschil voor een en dezelfde proef. Eindresultaat bij de ene jury 1e en bij de andere jury tweede laatste

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:20

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen vinden dat dat niet kan.
De ene jury vind dit een zes de andere een zeven dan zit je dus al gauw aan dertig punten verschil en dan geeft de hoek waaruit je kijkt ook nog een ander beeld.