Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 21:48

ja, we dachten al, de volgende keer maken we een foto Haha! toch nog bewijs dat hij wel wit was

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:19

KarinvdM schreef:
[Van mij mag een FNRS-jury hier rageren hoor, maar dat komt de duidelijkheid niet ten goede als er zulke verschillen in de wijze van jureren en beoordelen zitten.
Ik dacht ook altijd dat je voor manegewedstrijden en aanverwante zaken op Manegepraat moest zijn. Lachen

Nou die verschilen zijn niet zo groot hoor, valt best wel mee.
En jureren KNHS juryleden dan niet op maneges?? Manegepraat is echt voor manegeRUITERS en niet voor juryleden. Staat duidelijk in de sticky: Hier kun je alle topics kwijt over de manege bij je in de buurt en hoe het daar is om te lessen en rond te lopen. Ook kan je hier informeren voor naar welk ponykamp je wilt gaan, of juist informatie zoeken of een bepaald ponykamp wel leuk is. .
Het forum waar we hier zitten is duidelijk voor Juryleden en instructeurs, niet zo moelijk toch?
Maar daar ging de discussie niet over Haha!

Ik ga even terugzoeken waar deze hele -2 discussie nu precies over ging want die heb ik even gemist.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:27

runningkawa schreef:
Aan de andere kant hoor ik vaak dat mensen daar zeggen, ik ben al M..maar als je ze dan ziet rijden zijn ze niet eens B KNHS klaar.

Dat lijkt me zowizo stug want de aansluiting met de KNHS gaat maar tot de L2 (en dan nog mag je maar L1 instromen, en terrecht). Dus Je zult F verstaan hebben als M gok ik?
Maarja geloof me, ik zie zoveel combinaties hoger dan F 12 dat ik me met grote vraagtekens afvraag hoe ze daar gekomen zijn.

runningkawa schreef:
De overgang naar KNHS is daarom vaak een domper voor deze ruiters. En dat is jammer.

Klopt, maar gelukkig mogen ze maar tot L1 instromen en dat zijn er niet zo veel die dat doen (omdat ze op manegepaarden rijden en die niet mee mogen nemen van de manege). Daarintegen zie ik ook veel ruiters waarvan ik het juist zonde vind dat ze geen KNHS kunnen starten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 07:48

_Diesel schreef:
[Ik ook even offtopic Bloos
Zondag moest ik ook schrijven, en daarbij kreeg de ruiter/amazone -2 als ze een oefening opnieuw deed. Bijvoorbeeld, verkeerd aanspringen in galop, volte rijden en nog een keer opnieuw aanspringen was -2. En zo was er nog iets, maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Dus wat moet je nu doen? Opnieuw rijden, of gewoon doorgaan?

Aha gevonden waar de discussie over ging (denk ik).
Ik mis hier alleen de info of het de bedoling was dat er meteen een volte achteraan kwam of niet.
Indien ze rechtdoor had moeten gaan is het idd niet de bedoeling dat je eerst een volte rijdt om vervolgens opnieuw aaan te springen. Dat moge duidelijk zijn.
Je neemt terug, en spring dan op de plek waar je rijd opnieuw aan in de juiste galop, dit kan dus ook een lange zijde zijn. Stel je springt aan tussen F en A maar zit verkeerd en je rijdt meteen een volte bij de A terwijl de volgende oefening bij de C had moeten plaatsvinden, dan heb je idd -2 als programmafout en beoordeel ik de volte alzijde bij C gereden (en dat kan nooit een voldoende zijn).

Neem je terug en spring je opnieuw en goed aan dan zal er hooguit een 4 staan voor het verkeerd aanspringen.

Bedoelen jullie zoiets? In zo'n geval zitten KNHS en FNRS nl wel op 1 lijn hoor.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:18

Vippie schreef:
Nou die verschilen zijn niet zo groot hoor, valt best wel mee.
En jureren KNHS juryleden dan niet op maneges?? Manegepraat is echt voor manegeRUITERS en niet voor juryleden. Staat duidelijk in de sticky: Hier kun je alle topics kwijt over de manege bij je in de buurt en hoe het daar is om te lessen en rond te lopen. Ook kan je hier informeren voor naar welk ponykamp je wilt gaan, of juist informatie zoeken of een bepaald ponykamp wel leuk is. .
Het forum waar we hier zitten is duidelijk voor Juryleden en instructeurs, niet zo moelijk toch?
Maar daar ging de discussie niet over Haha!

Ik ga even terugzoeken waar deze hele -2 discussie nu precies over ging want die heb ik even gemist.

Dat was me na de post van Marije_jiplover, de kort na mijn reactie staat, ook al duidelijk. Lachen

En nee, ik jureer nooit op manege's. Wel eens op onderlinge wedstrijden, maar dat is eigenlijk altijd bij rijverenigingen die een clubkampioenschap rijden.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:32

KarinvdM schreef:
En nee, ik jureer nooit op manege's. Wel eens op onderlinge wedstrijden, maar dat is eigenlijk altijd bij rijverenigingen die een clubkampioenschap rijden.

Jij misschien niet, maar een heleboel andere KNHS juryleden wel. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 10:42

Vippie schreef:
runningkawa schreef:
Aan de andere kant hoor ik vaak dat mensen daar zeggen, ik ben al M..maar als je ze dan ziet rijden zijn ze niet eens B KNHS klaar.

Dat lijkt me zowizo stug want de aansluiting met de KNHS gaat maar tot de L2 (en dan nog mag je maar L1 instromen, en terrecht). Dus Je zult F verstaan hebben als M gok ik?
Maarja geloof me, ik zie zoveel combinaties hoger dan F 12 dat ik me met grote vraagtekens afvraag hoe ze daar gekomen zijn.

runningkawa schreef:
De overgang naar KNHS is daarom vaak een domper voor deze ruiters. En dat is jammer.

Klopt, maar gelukkig mogen ze maar tot L1 instromen en dat zijn er niet zo veel die dat doen (omdat ze op manegepaarden rijden en die niet mee mogen nemen van de manege). Daarintegen zie ik ook veel ruiters waarvan ik het juist zonde vind dat ze geen KNHS kunnen starten.

nee hoor, ik heb dat goed verstaan.
Ze rijden dan een SB en krijgen er een 7 voor omdat het hoofd naar binnen getrokken wordt.
Ze laten immers verschil zien.
Paard loopt totaal niet nageeflijk, maar dat wordt door de vingers gezien omdat het een manege pony is waar elke dag andere mensen op rijden.

Dan gaat zulke ruiter officieel starten in de B (dus ik heb het niet over een instroom naar de M) , paard loopt ook niet nageeflijk want dat is nog nooit aan de orde geweest...en keer op keer zijn er geen wp's in de pocket....En dat is wrang als je dacht M nivo te hebben omdat je dat verteld is door de manege Lachen

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:03

Ik heb er ook eentje niet echt een uitspraak maar goed,
Ik reed op een E-pony en was zelf nog maar een klein opdondertje en dat werkte af en toe niet zo.
Dus waren we weer een keer op wedstrijd (eigen club) en met losrijden ging hij steeds aan de haal
met mij. Dus mijn moeder gevraagd of mijn zus hem niet HC mocht starten in plaats van mij, dat mocht.
Ze gaat de ring in en was er binnen 3 minuten weer uit Bloos. ze had alle onderdelen uitgevoerd en bij
het van hand veranderen enkele passen middendraf ging die zo hard dus maar een volte gereden en
opnieuw. Coupon terug een 2 -2 Nagelbijten / Gniffelen en terecht, maar het was wel komisch.

Net als toen ik eens mee mocht doen op mijn haffie ik was 8 ofzo en hij bokte altijd met aanspringen van
en tijdens de galop. Dus... A aanspringen in de rechtergalop, keurig blijven draven en ook de volte en natuurlijk
kon ik de overgang terug ook niet doen. andere galop precies hetzelfde. Krijg ik mijn coupon terug met allemaal
1en voor de galop onderdelen en nog heel veel punten voor de rest, was niet eens laatste en dat met minsten 6 1en Haha!
Stond er ook onder Keurig gereden, nu nog de galop!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:06

runningkawa schreef:
nee hoor, ik heb dat goed verstaan.
Ze rijden dan een SB en krijgen er een 7 voor omdat het hoofd naar binnen getrokken wordt.
Ze laten immers verschil zien.
Paard loopt totaal niet nageeflijk, maar dat wordt door de vingers gezien omdat het een manege pony is waar elke dag andere mensen op rijden.

Dan gaat zulke ruiter officieel starten in de B (dus ik heb het niet over een instroom naar de M) , paard loopt ook niet nageeflijk want dat is nog nooit aan de orde geweest...en keer op keer zijn er geen wp's in de pocket....En dat is wrang als je dacht M nivo te hebben omdat je dat verteld is door de manege Lachen

Dit is natuurlijk gewoon onzin. En heeft ook niks met FNRS proeven te maken, maar met slechte maneges (Als ze alleen hoofden naar binnen getrokkken worden, en dan verteld wordt dat ze M niveau zijn...) Ik kom overigens nooit FNRS proeven jureren op maneges waar het zo slecht gesteld is. Vanaf de F12 zit de nageeflijkheid er meestal al vrij goed in. Ik vraag me soms echt af wat voor beeld mensen van de FNRS proeven hebben... Blond

Lees altijd de raarste dingen, en meestal van mensen die nooit op maneges komen, en al jaren alleen maar op eigen paarden en KNHS rijden...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:10

Toch is het geen rare uitspraak van RK.
Ik merk het ook heel vaak, mensen denken een bepaald niveau te hebben (van de onderlinge/FNRS wedstrijdjes), maar als ze dan aan KNHS wedstrijden deelnemen valt het ze flink tegen Ach gut

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:12

Ja Dat zie je ook wel vaak onder de recreatieruiters, welke zo van de manege een eigen paard hebben gekocht. Veel mee naar buiten gaan en af en toe eens een lesje meepikken waar eens wijken leren door de kop naar binnen te trekken en het paard verder over de schouder weg te laten lopen. Die denken vaak ook dat ze héél goed kunnen rijden, omdat ze niet weten dat het fout is. Dat is deels niet hun fout, maar wel diegene die ze dat aanleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:18

Was het maar onzin....
En met eigen paarden en KNHS starten kom je ook nog wel eens elders Lachen Pling
Zie je ook mensen op je RV komen die dapper vertellen dat ze al SB en travers kennen....

Het ligt niet aan die ruiters, dat klopt, als tegen mij mensen keer op keer zeggen dat het juist is geloof ik dat ook.
Maar ik vind het sneu voor die ruiters dat het ineens zo anders kan zijn.

En je ziet wel aan snel de berichtjes met dezelfde ervaring dat het geen onzin is...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:30

Nou ja, zeggen dat iets onzin is, is ook niet erg aardig van me... Laat ik dan zeggen dat mijn ervaring een beetje anders is. Ik zie o.a. hele fijne ruiters bij de FNRS, en ook tragisch slechte ruiters. En bij de KNHS zie ik op de wedstrijden eigenlijk hetzelfde. Ruiters die lekker aan het rijden zijn, en ruiters die niet om aan te zien zijn. 'Tuurlijk moeten mensen zichzelf niet overschatten. Ik zou ook NOOIT iemand die bv F12 heeft gereden aanraden om in de L te starten. Altijd in de B beginnen, want de KNHS is toch een andere wereld.

Maar ik vind ook dat er wel wat minder denigrerend over de FNRS (juryleden) gedaan mag worden. Er zitten gewoon ook prima maneges tussen die keurig werken aan de nageeflijkheid, VWNW rijden, stelling, buiging enz. enz. enz. Het is echt niet alleen maar kommer en kwel (en ruiters die hoofden naar binnen trekken) in de FNRS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 11:35

Er zijn zeker fijne FRNS ruiters en beroerde KNHS ruiters.
Maar die beroerde KNHS ruiters hebben ook de B van Blijven, of met geluk een keer de L van Levenslang Lachen

Ja helaas, denk dat er hier dan slechte maneges zijn...heb er bij verschilldende een kijkje genomen en ken ook verschilldende ruiters die er vandaan kwamen...maar ik kan helaas mijn mening daarom niet bijstellen...

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:12

Tuurlijk zitten er verscilin niveau's tussen maneges.
Ik rij geen FNRS maar wel eens een onderlinge wedstrijd op de manege. En afhankelijkvan het jurylid krijg ik daar voor mijn M2 proefje soms wel 20 punten meer dan ik bij de KNHS zou krijgen.

Ik kan dat goed filteren, ben met het betreffende manegepaard ook bij de KNHS M2, maar niet iedereen kan dat.
Dat is het nadeel van onderlinge wedstrijden, er wordt soms zohoog gepunt dat het een domper is als mensen daadwerkelijk KNHS starten. Daar krijg je ook veel nijd naar de jury van, want die bij de KNHS wedstrijd zat was een chagerijn,had PMS etc etc. (terwijl het dezelfde had kunnen zijn)

Ik ben IL jury en als mensen mijn mening vragen krijgen ze die, sommige willen niet meer weten wat ik van een proefje vond op een onderlinge, die hebben liever het idee dat het winstwaardig was.
Er ligt dus ook veel bij de ruiters.

En natuurlijk heb je slechte ruiters, slechte manege's,slechte jury's etc etc
Maar kritisch naar jezelf blijven kijken scheelt een hoop.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:27

Ik ben het hier wel mee eens hoor... bij de FNRS-proeven heb ik wel eens vaker heel ruim winst gereden met een proef (een keer met F12) waar ik me in de B bij de KNHS voor zou doodschamen!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:38

Waarom worden die FNRS proeven dan zo soepel gejureerd? Daar heb je dan echt geen hol aan

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 15:48

Vippie schreef:
_Diesel schreef:
[Ik ook even offtopic Bloos
Zondag moest ik ook schrijven, en daarbij kreeg de ruiter/amazone -2 als ze een oefening opnieuw deed. Bijvoorbeeld, verkeerd aanspringen in galop, volte rijden en nog een keer opnieuw aanspringen was -2. En zo was er nog iets, maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Dus wat moet je nu doen? Opnieuw rijden, of gewoon doorgaan?

Aha gevonden waar de discussie over ging (denk ik).
Ik mis hier alleen de info of het de bedoling was dat er meteen een volte achteraan kwam of niet.
Indien ze rechtdoor had moeten gaan is het idd niet de bedoeling dat je eerst een volte rijdt om vervolgens opnieuw aaan te springen. Dat moge duidelijk zijn.
Je neemt terug, en spring dan op de plek waar je rijd opnieuw aan in de juiste galop, dit kan dus ook een lange zijde zijn. Stel je springt aan tussen F en A maar zit verkeerd en je rijdt meteen een volte bij de A terwijl de volgende oefening bij de C had moeten plaatsvinden, dan heb je idd -2 als programmafout en beoordeel ik de volte alzijde bij C gereden (en dat kan nooit een voldoende zijn).

Neem je terug en spring je opnieuw en goed aan dan zal er hooguit een 4 staan voor het verkeerd aanspringen.

Bedoelen jullie zoiets? In zo'n geval zitten KNHS en FNRS nl wel op 1 lijn hoor.

Je had het bijna gevonden Haha! !
De discussie ging meer om het volgende:
Stel je moet in de hoek aangaloperen, maar je paard spring verkeerd aan.
Je pakt hem terug, rijdt een volte die er niet hoort en springt in de hoek weer in galop aan, dit keer de goede!
Bij de FNRS krijg je dan -2 en een cijfer voor de tweede keer aangaloperen, dat zou dan bv een 7 en -2 kunnen zijn, dus dan kom je nog op een 5 uit.
Bij de KNHS krijg je -2 en een cijfer voor de eerste keer aanspringen, dat zou dan bv een 4 en -2 kunnen zijn, dan kom je dus op een 2 uit.
De KNHS is daar dus veel strenger in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:28

Sizzy schreef:
Waarom worden die FNRS proeven dan zo soepel gejureerd? Daar heb je dan echt geen hol aan

Ik kan dat wel snappen Ja
Je rijd 1x in de week en dat op een paard waar jan en alleman op rond hobbelt.
Zulk paard net zo netjes rond rijden als een eigen paard, die alleen naar de eigenaar zijn hulpen leert luisteren en die eigenaar die ook nog eens veel maar kan trainen is imo wel een verschil.

Alleen zouden ze bij FNRS niet moeten gaan vergelijken met de KNHS, als je F12 (was het toch) bent ben je L1. Want dat klopt gewoon in de meeste gevallen niet. En daarmee krijgt een ruiter bij overstap naar KNHS, ook al is het naar het B, wel een klap in het gezicht en heeft de jury het gedaan en krijg je verhalen met, ze willen te veel zien in de B enz. Lachen

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:34

Maar, om even op deze discussie voort te borduren, bij de FNRS wordt meer gekeken naar de ruiter. Bij de KNHS naar de combinatie, dát is denk ik de grootste reden dat er veel ruiters hun hoofd stoten bij de overstap FNRS --> KNHS

En dan nog iets: Niet iedere FNRS jury is zo soepel als hier wordt gezegd. Ik verbaas mij er toch wel eens over wat er wordt gedaan in de ring Knipoog

Verder heb ik geen rare uitspraken Haha!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 16:55

Ilja000 schreef:
Ja, dat die overgang groot is, dat is inmiddels gebleken. Het is niet voor niets dat je pas bij F8 ook B mag starten en met F12 L1. En dat blijkt al moeilijk genoeg. Ik ga het volgend jaar trouwens zelf eens ondervinden... met F13 B starten. Eens kijken hoe het gaat.
Overigens schrijf ik regelmatig bij de KNHSen vallen me soms wat verschillen op, hoewel ook FNRS juryleden het naar KNHS richtlijnen niet slecht schijnen te doen. De bijscholing F13-F20 heeft aangegeven dat een groot deel van de FNRS jury's wel degelijk in staat zijn een correcte B en L proef te jureren. Best interessant inderdaad.

ik heb ook B gereden toen ik F13 gehaald had.. maar dat valt niet mee. geen winstpunten gehaald. t paard heb ik overigens niet meer

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:20

KarinvdM schreef:
Ilja000 schreef:
Nee, als je hem overdoet, moet je het getoonde onderdeel jureren. Stel dat een combinatie een gebroken lijn inzet en het paard schrikt of iets dergelijks, sprint de baan door, ruiter rijdt naar begin punt gebroken lijn en rijdt een keurige gebroken lijn, op de plaats waar die gevraagd wordt. Dan krijg je -2 voor de sprint en een punt voor de getoonde gebroken lijn.

Nee, dan krijg je een cijfer voor de eerste gebroken lijn die je reed en dat cijfer is laag want het paard was ongehoorzaam.

dat is bij de KNHS wel maar bij de FNRS dus niet
kortom de FNRS is vriendelijker voor paard en ruiter bovendien wordt er bij de FNRS ook veel beter op houding en zit gelet en das toch niet geheel onbelangrijk

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:07

Als de FNRS leden met dikke winst door de F12 en hoger rennen en maar geen winst rijden in de B .. hoe is het dan mogelijk dat ze bij F8 al in de B mogen starten???

Ik kom wel op maneges waar FNRS gestart wordt en mijn (sinds gisteren) vorige pony mocht van ons ook regelmatig meelopen met vaste bijrijsters in de F proefjes... dus ik weet ongeveer wel waar op gelet wordt binnen de FNRS ... maar ik snap echt niet dat iemand met F8 al een gelijkwaardige B proef bij de KNHS zou kunnen rijden

misschien wel met een verzorg of eigen paard/pony die je meer dan eens per week van stal pluk en waar niet de halve manege oprijdt maar met een manege pony niet ....

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:10

Flurk schreef:
[dat is bij de KNHS wel maar bij de FNRS dus niet
kortom de FNRS is vriendelijker voor paard en ruiter bovendien wordt er bij de FNRS ook veel beter op houding en zit gelet en das toch niet geheel onbelangrijk

dat geloof ik best maar het is zo sneu voor die ruitertjes dan ze denken bij F8 een volwaardige KNHS proef neer te kunnen zetten of denken dat ze bij L12 al op een L1 niveau zitten.

Zo vriendelijk als de FNRS is voor ruiter en dier, zo onvriendelijk zijn ze door de kinderen dit voor te spiegelen..

Maar dat is mijn bescheiden mening Bloos

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 20:40

Flurk schreef:
KarinvdM schreef:
Nee, dan krijg je een cijfer voor de eerste gebroken lijn die je reed en dat cijfer is laag want het paard was ongehoorzaam.

dat is bij de KNHS wel maar bij de FNRS dus niet

Ik vind dit geen reden om te stellen dat de FNRS vriendelijker is voor ruiter en dier. Voor de ruiter misschien wel, maar waarom voor het dier? Verward

Verder vind ik het helemaal niet logisch dat je onderdelen zomaar opnieuw mag rijden. Er wordt gewoon van je verwacht dat je je paard onder controle hebt en een proef kunt rijden op het niveau waarop je uitkomt. Als het dan eens misgaat, so what? Waarom zou je geen fouten mogen maken tijdens je proef? Een drie voor een gebroken lijn omdat hij slecht ging, wil niet zeggen dat de rest niet goed gaat en dat je geen winst rijdt.

Mijn paard kan ook een bommetje zijn tijdens de proef, maar 1 ontploffing tijdens een volte oid heeft mij nooit een winstpunt gekost.