Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
KarinvdM schreef:[Van mij mag een FNRS-jury hier rageren hoor, maar dat komt de duidelijkheid niet ten goede als er zulke verschillen in de wijze van jureren en beoordelen zitten.
Ik dacht ook altijd dat je voor manegewedstrijden en aanverwante zaken op Manegepraat moest zijn.
runningkawa schreef:Aan de andere kant hoor ik vaak dat mensen daar zeggen, ik ben al M..maar als je ze dan ziet rijden zijn ze niet eens B KNHS klaar.
runningkawa schreef:De overgang naar KNHS is daarom vaak een domper voor deze ruiters. En dat is jammer.
_Diesel schreef:[Ik ook even offtopic![]()
Zondag moest ik ook schrijven, en daarbij kreeg de ruiter/amazone -2 als ze een oefening opnieuw deed. Bijvoorbeeld, verkeerd aanspringen in galop, volte rijden en nog een keer opnieuw aanspringen was -2. En zo was er nog iets, maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Dus wat moet je nu doen? Opnieuw rijden, of gewoon doorgaan?
Vippie schreef:Nou die verschilen zijn niet zo groot hoor, valt best wel mee.
En jureren KNHS juryleden dan niet op maneges?? Manegepraat is echt voor manegeRUITERS en niet voor juryleden. Staat duidelijk in de sticky: Hier kun je alle topics kwijt over de manege bij je in de buurt en hoe het daar is om te lessen en rond te lopen. Ook kan je hier informeren voor naar welk ponykamp je wilt gaan, of juist informatie zoeken of een bepaald ponykamp wel leuk is. .
Het forum waar we hier zitten is duidelijk voor Juryleden en instructeurs, niet zo moelijk toch?
Maar daar ging de discussie niet over
Ik ga even terugzoeken waar deze hele -2 discussie nu precies over ging want die heb ik even gemist.
KarinvdM schreef:En nee, ik jureer nooit op manege's. Wel eens op onderlinge wedstrijden, maar dat is eigenlijk altijd bij rijverenigingen die een clubkampioenschap rijden.
Vippie schreef:runningkawa schreef:Aan de andere kant hoor ik vaak dat mensen daar zeggen, ik ben al M..maar als je ze dan ziet rijden zijn ze niet eens B KNHS klaar.
Dat lijkt me zowizo stug want de aansluiting met de KNHS gaat maar tot de L2 (en dan nog mag je maar L1 instromen, en terrecht). Dus Je zult F verstaan hebben als M gok ik?
Maarja geloof me, ik zie zoveel combinaties hoger dan F 12 dat ik me met grote vraagtekens afvraag hoe ze daar gekomen zijn.runningkawa schreef:De overgang naar KNHS is daarom vaak een domper voor deze ruiters. En dat is jammer.
Klopt, maar gelukkig mogen ze maar tot L1 instromen en dat zijn er niet zo veel die dat doen (omdat ze op manegepaarden rijden en die niet mee mogen nemen van de manege). Daarintegen zie ik ook veel ruiters waarvan ik het juist zonde vind dat ze geen KNHS kunnen starten.
runningkawa schreef:nee hoor, ik heb dat goed verstaan.
Ze rijden dan een SB en krijgen er een 7 voor omdat het hoofd naar binnen getrokken wordt.
Ze laten immers verschil zien.
Paard loopt totaal niet nageeflijk, maar dat wordt door de vingers gezien omdat het een manege pony is waar elke dag andere mensen op rijden.
Dan gaat zulke ruiter officieel starten in de B (dus ik heb het niet over een instroom naar de M) , paard loopt ook niet nageeflijk want dat is nog nooit aan de orde geweest...en keer op keer zijn er geen wp's in de pocket....En dat is wrang als je dacht M nivo te hebben omdat je dat verteld is door de manege
Vippie schreef:_Diesel schreef:[Ik ook even offtopic![]()
Zondag moest ik ook schrijven, en daarbij kreeg de ruiter/amazone -2 als ze een oefening opnieuw deed. Bijvoorbeeld, verkeerd aanspringen in galop, volte rijden en nog een keer opnieuw aanspringen was -2. En zo was er nog iets, maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Dus wat moet je nu doen? Opnieuw rijden, of gewoon doorgaan?
Aha gevonden waar de discussie over ging (denk ik).
Ik mis hier alleen de info of het de bedoling was dat er meteen een volte achteraan kwam of niet.
Indien ze rechtdoor had moeten gaan is het idd niet de bedoeling dat je eerst een volte rijdt om vervolgens opnieuw aaan te springen. Dat moge duidelijk zijn.
Je neemt terug, en spring dan op de plek waar je rijd opnieuw aan in de juiste galop, dit kan dus ook een lange zijde zijn. Stel je springt aan tussen F en A maar zit verkeerd en je rijdt meteen een volte bij de A terwijl de volgende oefening bij de C had moeten plaatsvinden, dan heb je idd -2 als programmafout en beoordeel ik de volte alzijde bij C gereden (en dat kan nooit een voldoende zijn).
Neem je terug en spring je opnieuw en goed aan dan zal er hooguit een 4 staan voor het verkeerd aanspringen.
Bedoelen jullie zoiets? In zo'n geval zitten KNHS en FNRS nl wel op 1 lijn hoor.
Sizzy schreef:Waarom worden die FNRS proeven dan zo soepel gejureerd? Daar heb je dan echt geen hol aan
Ilja000 schreef:Ja, dat die overgang groot is, dat is inmiddels gebleken. Het is niet voor niets dat je pas bij F8 ook B mag starten en met F12 L1. En dat blijkt al moeilijk genoeg. Ik ga het volgend jaar trouwens zelf eens ondervinden... met F13 B starten. Eens kijken hoe het gaat.
Overigens schrijf ik regelmatig bij de KNHSen vallen me soms wat verschillen op, hoewel ook FNRS juryleden het naar KNHS richtlijnen niet slecht schijnen te doen. De bijscholing F13-F20 heeft aangegeven dat een groot deel van de FNRS jury's wel degelijk in staat zijn een correcte B en L proef te jureren. Best interessant inderdaad.
KarinvdM schreef:Ilja000 schreef:Nee, als je hem overdoet, moet je het getoonde onderdeel jureren. Stel dat een combinatie een gebroken lijn inzet en het paard schrikt of iets dergelijks, sprint de baan door, ruiter rijdt naar begin punt gebroken lijn en rijdt een keurige gebroken lijn, op de plaats waar die gevraagd wordt. Dan krijg je -2 voor de sprint en een punt voor de getoonde gebroken lijn.
Nee, dan krijg je een cijfer voor de eerste gebroken lijn die je reed en dat cijfer is laag want het paard was ongehoorzaam.
Flurk schreef:[dat is bij de KNHS wel maar bij de FNRS dus niet
kortom de FNRS is vriendelijker voor paard en ruiter bovendien wordt er bij de FNRS ook veel beter op houding en zit gelet en das toch niet geheel onbelangrijk
Flurk schreef:KarinvdM schreef:Nee, dan krijg je een cijfer voor de eerste gebroken lijn die je reed en dat cijfer is laag want het paard was ongehoorzaam.
dat is bij de KNHS wel maar bij de FNRS dus niet
kortom de FNRS is vriendelijker voor paard en ruiter bovendien wordt er bij de FNRS ook veel beter op houding en zit gelet en das toch niet geheel onbelangrijk