Raarste ''Jury'' uitspraken..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Raarste ''Jury'' uitspraken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:16

Tjah, ik vraag me ook weleens af waarom zulke heel dikke mensen rijden, lijkt me dat je jezelf in de weg gaat zitten dan.
Ik ben van mening dat een ruiter nooit te zwaar is, hooguit te dik om zich voldoende vrij te bewegen.
Ga maar na, iemand van 1,70m kan heel dik zijn en toch maar 90kilo wegen. Andersom kan iemand die gewoon wat fors gebouwd is en 1,95 lang is wel 110kilo wegen, dat is toch 20 kilo meer. Is diegene die dik is dan wel te zwaar en diegene die gewoon lang is niet?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:46

maar als je je zelf in de weg zit, zit je het paard ook in de weg waardoor die allemaal problemen kan krijgen. als je fors bent, zit je je zelf niet in de weg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:58

ja maar dan is het dus niet het gewicht wat het hem doet maar de 'onhandigheid' van de ruiter. Hetzelfde heb je als je een ruiter hebt die bv niet kan draven, die stuitert ook op en neer en zit zichzelf en het paard in de weg. Of ie nou 60 of 90 kilo weegt maakt niet uit, hoewel iemand van 90 kilo wel meer schade aan zal richten met het gestuiter dan iemand van 60 kilo.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 20:04

maar als iemand te dik is, zit hij zichzelf en dus het paard in de weg

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 22:44

Offtopic. Discussies over gewicht en wel/niet te zwaar worden vaak genoeg (eindeloos) gevoerd, maar horen hier niet thuis. Graag ontopic blijven. Thanks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:50

dolor schreef:

anneliesdj schreef:
Tjah, ik vraag me ook weleens af waarom zulke heel dikke mensen rijden, lijkt me dat je jezelf in de weg gaat zitten dan.
Ik ben van mening dat een ruiter nooit te zwaar is, hooguit te dik om zich voldoende vrij te bewegen.

Als je 't met me eens bent mag je dat ook gewoon zeggen ipv eromheen te draaien Knipoog

Nu weer on-topic.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:33

Arabendu schreef:
Offtopic. Discussies over gewicht en wel/niet te zwaar worden vaak genoeg (eindeloos) gevoerd, maar horen hier niet thuis. Graag ontopic blijven. Thanks.

terechte aanwijzing, jammer dat die meteen genegeerd wordt!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 10:44

dolor schreef:

ik vind van niet! ik ben zelf best wel dik maar ik kan toch wel lekker rijden en zit nooit mezelf of mijn pony in de weg... ik vind dat eigenlijk een beetje onzin maar dat is mijn mening.
Ik kan ook gewoon M oefeningen en later echt nog wel meer maar dat moeten we leren

Ps. sorry dit hoort niet bij dit topic maar dat moest ik even melden want het iriteerd me

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-07 12:26

Moderatoropmerking:
Het topic gaat niet over wel of niet te dik zijn. Dat is een andere discussie.
Graag on-topic blijven.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:47

Gister bij ons op stal een meisje dat tijdens haar proef een knoopje van de rijjas verloor. Krijgt vervolgens -2 op de verzorging! Verward
En ik kreeg ook een punt minder omdat het lusje van mijn zweep af was.. pff heb ik heel die haflinger staan wassen poetsen en vlechten, kijkt ze op zoiets kleins... Beetje overdreven vond ik.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:49

Lusje van de zweep vind ik wel terecht. Dan is je harnachement gewoon niet in orde.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:54

Tja, ik vond het een beetje overdreven. Bijna iedereen kreeg een 8 en ik een 6, want ze vond het zo zonde omdat we er voor de rest zo mooi uit zagen... Gelukkig maakte het voor mijn punten verder niets uit Lachen Ik ben alsnog niet van plan een nieuwe zweep te kopen, dat lusje gaat er meestal enorm snel af en dan blijf ik bezig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 13:57

_Diesel schreef:
Gister bij ons op stal een meisje dat tijdens haar proef een knoopje van de rijjas verloor. Krijgt vervolgens -2 op de verzorging! Verward
En ik kreeg ook een punt minder omdat het lusje van mijn zweep af was.. pff heb ik heel die haflinger staan wassen poetsen en vlechten, kijkt ze op zoiets kleins... Beetje overdreven vond ik.

Ik had gisteren een combinatie in de ring, waarbij tijdens haar tweede proef haar spoor brak.
Hier kun je toch echt niets aan doen en heb hier dus ook geen punten voor afgetrokken voor het cijfer van de verzorging.

Ik heb dit zelf trouwens ook wel eens meegemaakt (niet tijdens een wedstrijd, gewoon tijdens het rijden, was niet eens overdreven aan het aansporen ofzo, hij hing ineens los), zoiets kan gewoon gebeuren.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:03

Ja daarom vond ik het zo zwaar berekend. Je kunt er gewoon helemaal niks aan doen. Maar, brak haar spoor, of het bandje? Ik neem aan het bandje?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:08

Commentaar is meestal opbouwend bedoeld. Ben je het er niet mee eens en die jury is nog aanwezig probeer daar dan eens mee te praten, hou het wel vriendelijk! Grote kans dat je dan een betere uitleg krijgt. Opmerkingen zijn er om van te leren, een ander kijkt gewoon naar andere dingen als dat je vaak zelf doet. Neem eens een proef op dan zie je vaak wel terug wat ze nu wel en niet bedoelen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 14:12

Zover ik het vanuit het juryhokje kon zien, was het de spoor die brak, hij bleef nl om haar voet hangen aan het bandje.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:09

Laatst moest eentje bij ons op stal tijdens de proef wijken voor het rechterbeen, dit zet ze netjes in, komt de jury ineens uit zijn auto en vraagt haar wat ze nou in hemelsnaam aan het doen is. Ze zegt dat ze ging wijken voor het rechterbeen, de jury vervolgens: o, oja ga maar door.
Ben je helemaal uit je consentratie omdat de jury het proefje niet op papier kan volgen. Boos!

Zelf heb ik een hekel aan 5-jes en 6-jes juryleden, als er iets goed ging een zes en gaat er iets fout een 5. Doe dan een 8 bij een mooie overgang of oefening en een 4 of 3 bij een slechte en een 1 bij niet getoond.

Ooit een jury gehad die een 8 gaf voor de vrije stap en een 2 voor de middendraf. Naderhand legde hij keurig uit waarom die punten: die 8 had eigenlijk een 9 kunnen zijn maar teugels waren iets te lang, maar de stap was verder super. Over de middendraf: ik dacht dat ik over de lange zijde moest maar bij B realiseerde ik mij dat het over de diagonaal moest zijn, ik dus nog snel van B naar H, hij zei toen dat ik eigenlijk een volte had moeten rijden bij ontdekking van de fout en het daarna opnieuw doen, dan kan je de punt daarvoor nog ophalen.

Dat was nog eens een super jury. Nette uitleg en ondanks een 2 en een paar 4-en toch een winstpunt door ook eens 7-ens en 8-en te durven geven.

TeeGeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:14

anneliesdj schreef:
De jury hoort officieel te blijven tot na de prijsuitrijking.

TeeGee schreef:
Ik heb me opgegeven voor de jurycursus dus beware!!!!

Dan kun je hier mooi lezen wat je iig NIET moet zeggen/opschrijven! Knipoog

Ik lees nog steeds mee Vork

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 15:15

marietje27 schreef:
Zelf heb ik een hekel aan 5-jes en 6-jes juryleden, als er iets goed ging een zes en gaat er iets fout een 5. Doe dan een 8 bij een mooie overgang of oefening en een 4 of 3 bij een slechte en een 1 bij niet getoond.

Dit is wel off-topic, maar soms gaan dingen in een proef ook voor een 5 of 6. Tuurlijk zit je als jury graag te wachten op onderdelen waar je hoge cijfers voor kunt geven, maar dat gebeurd niet altijd.
Dus dan blijf je rond de 5 - 6. Het gaat allemaal net voldoende, maar meer ook niet.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 16:25

Nog even off-topic: Crosskip, ik ben het wel gedeeltelijk met je eens maar heb in het verleden genoeg wedstrijden gereden om te voelen of er iets een 6 of een 7 (of zelfs een 8 waard is), en of iets niet hoger dan een 3 of 4 en dan toch een 5 krijgen.
Ik heb ook vaak geschreven en dan zie je de jury gedurende de hele wedstrijd alleen maar een 5 of een 6 geven terwijl de jury notabene zegt bij een onderdeel: netjes, een 6, of: dat was een mooie overgang doe maar een zes. Middendraf: niet getoond, doe maar een 5. Het gaat er niet alleen om dat er te laag gepunt wordt, maar ook te hoog bij slechte onderdelen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:10

marietje27 schreef:
Over de middendraf: ik dacht dat ik over de lange zijde moest maar bij B realiseerde ik mij dat het over de diagonaal moest zijn, ik dus nog snel van B naar H, hij zei toen dat ik eigenlijk een volte had moeten rijden bij ontdekking van de fout en het daarna opnieuw doen, dan kan je de punt daarvoor nog ophalen.

Ik ook even offtopic Bloos
Zondag moest ik ook schrijven, en daarbij kreeg de ruiter/amazone -2 als ze een oefening opnieuw deed. Bijvoorbeeld, verkeerd aanspringen in galop, volte rijden en nog een keer opnieuw aanspringen was -2. En zo was er nog iets, maar dat kan ik me niet meer herinneren.
Dus wat moet je nu doen? Opnieuw rijden, of gewoon doorgaan?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-07 18:12