ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hesterv

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:13

Als je het allemaal maar geleerd hebt ;) Dat is voldoende toch :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 23:29

Tabpy schreef:
En owhja Stompetoren... Mag voortaan wel een kacheltje aan!

Dit moet ik ff kwijt... Vandaag moest mn paardje naar Emmeloord voor controle ivm revalidatie (sprongewricht: losse botjes en banden beschadigd afgelopen zomer.)
Staat meneer in de trailer helemaal blijd want hij houdt wel van uitjes.. rijden we weg valt hij elke keer om wat een drama! Nou stoppen kijken wat er nou loos is nou zelfs dat we stil stonden viel hij om. Voorbenen bleven staan achterbenen schoven zo onder hem vandaan en dan ging hij weer proberen om op zijn achterbenen te staan. Dat was weer terug naar huis!

Nou Stompetoren, daar mocht inderdaad wel een kacheltje aan!

En ik was vandaag óók met mijn paard in Emmeloord. Hoe laat was je daar, misschien hebben we elkaar wel gezien :D
Wat vreemd dat hij onderuit is gegaan in de trailer. Enig idee hoe dat komt? En is hij er goed vanaf gekomen?

the_blast schreef:
Ik heb vanmorgen met de KNHS gebeld. Ze zijn op de hoogte van de "fout" . De vraag word niet mee gerekend. Het totaal aantal punten wordt dus door 19 gedeelt in plaats van 20...

Brengt mij ( grof weg, zwaar beoordeeld ) op een 7.5

Ok prima, nou dat hij niet meegerekend zou worden was best aannemelijk. Helaas geen bonuspunt dus!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:01

Gabon schreef:
oosterhoff schreef:
er wordt hier een hoop drukte gemaakt over botjes en tandjes en dat ze daar niets over hebben gevraagt. Maar naar mijn mening heb je daar ook werkelijk niets aan als intructeur. tegenwoordig heeft elk paard een chip en een daarbij behordend paspoort met leeftijd erin. Hoe belangrijk is het nou om aan de tanden te kunnen aflezen wat de leeftijd van een paard is. Ook de botjes zijn naar mijn mening niet geheel belangrijk. Didactiek en de grondbeginselen van de dressuur (skala) dat is belangrijk voor een instructeur ik vind dat het daar om draait

Ja, maar ook dat er niks gevraagd werd over wat is het doel van achterwaarts, wat is het doel van hals laten strekken, wat zijn de hulpen voor de galop en zo nog een heleboel dingen die we (ik iig) hebben zitten leren, en die (wel) belangrijk zijn voor het lesgeven.. Nou is het natuurlijk wel zo dat je die dingen zoiezo voor praktijk moet weten, dus dat je het toch wel moest leren..

Je hebt wel een beetje gelijk maar daaruit blijkt weer helemaal, wat mij erg heeft gestoord tijdens de cursus, dat er wordt geleerd en lesgegeven voor het examen te halen en niet om een goede instructeur te worden.
Alle onderdelen zijn belangrijk! Ik heb ze allemaal geleerd ookal had mijn begeleidster aangegeven dat we dat waarschijnlijk niet zouden krijgen. Dat vervolgens niet alles wordt gevraagd doet niet af aan de hoeveelheid kennis die je opgedaan hebt door die klappers te leren. Als alles gevraagd was dan hadden we daar echt 3 uur gezeten.
Bij het lesgeven is het net zo. Tijdens ons theorie examen krijgen we een rijdje over communicatie. Nonverbaal, stemgeluid, woordkeuze. Hoeveel wordt daar nou op gestuurd tijdens het lesgeven? Er wordt alleen gezegt dat je je handen uit je zakken moet halen, hard moet praten en precies de hulpen moet voorkouwen. Vooral op dat laatste wordt dan weer wel gehamerd hoewel dat misschien wel het minst belangrijk is in je communicatie.

Ach ik zie wel waar het schip achter de horizon verdwijnd

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:17

Jeetje wat gaat t snel hier! Ik moest een heleboel pagina's bijlezen ;) Maar ben het wel met jullie eens dat het jammer is als je keihard hebt zitten leren en daar wordt niets over gevraagd :( Verder erg fijn dat die niveau 3 vraag niet meegerekend wordt :D Heb zelf wel een goed gevoel over het examen. Maar ja, het is afwachten he?!

Wel een lekker gevoel om nu die mappen te kunnen opbergen :D

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:11

merenque schreef:
Odin schreef:
Mooi dat die vraag van niveau 3 gewoon niet meetelt, dat houdt wel in dat de andere vragen nu iets zwaarder meetellen per vraag. Ik hoop dat dat in ieder geval niemand zijn diploma gaat kosten voor wat betreft de theorie.
Wat mij beter had geleken is als de vraag gewoon bij iedereen goed gerekend zou worden. Dan houdt je dezelfde verdeling van de punten als beoogd, en wordt de fout die de KNHS gemaakt heeft er eentje in het voordeel van de cursisten. Vind ik wel zo netjes eerlijk gezegd.

* Edit: Ik heb er net een mailtje over verstuurd naar de KNHS. Wellicht kan het nog aangepast worden, zodat iedereen die punten gewoon alvast binnen heeft. Het is tenslotte niet onze fout dat er een verkeerde vraag in het examen terecht is gekomen.

Als je een reactie van de KNHS krijgt hou je ons wel op de hoogte?
Ik vind het niet terrect als de andere punten zwaarder tellen door een fout van hun kant.

Stuur anders zelf ook nog even een mailtje. Misschien als ze er meer krijgen, dat ze dan sneller besluiten de fout op die manier te corrigeren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:54

zooo.. beetje late reactie,maar ook ik ben blij dat het examen erop zit :j

mijn meest ultieme fout?

die ochtend nog geleerd hoe al die verdomde afstanden bij het springen nou zaten ( mjah.. snapte het gewoonweg niet :+ ) en raakte bij de 2 vragen in galop in de war. was ervan overtuigd dat je er dan drafbalken voor kon leggen, en die kon je op de plaatjes niet zien. dus bij de opmerkingen een heel verhaal opgeschreven dat ik 2 afstanden had neergezet, met of zonder drafbalk ervoor ivm dat de afstanden dan 1 meter tot 1m50 verschillen.
was helemaal trots, want de afstanden klopten allemaal perfect!
hoor ik later in de gang: drafbalken vanuit galop? dat kan helemaal niet!
:= oeps.....
hopen dat ik er in ieder geval nog wel punten voor krijg ivm dat de afstanden verder wel goed erbij staan ( immers.. het rijtje stond er braaf, maar ook het verkeerde ernaast)

Verder wel het idee gehad dat ik het goed heb gemaakt, die vraag over doelen met niveau 3 had ik dus wel goed gegokt, en ook de lenigheid van de ruiter en begeleiding van 7 jarige waren goed.
beengebreken hard/zacht/functioneel wist ik allemaal, alleen heeft m'n paard ze wel op verdomd aparte plekken gekregen bleek naderhand :+

whuahahaha! ach.. het is voorbij, en beter dan je best kun je niet doen. het lot van onze toekomst ligt in de handen van de nakijkers!

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:13

VValar schreef:
Tabpy schreef:
En owhja Stompetoren... Mag voortaan wel een kacheltje aan!

Dit moet ik ff kwijt... Vandaag moest mn paardje naar Emmeloord voor controle ivm revalidatie (sprongewricht: losse botjes en banden beschadigd afgelopen zomer.)
Staat meneer in de trailer helemaal blijd want hij houdt wel van uitjes.. rijden we weg valt hij elke keer om wat een drama! Nou stoppen kijken wat er nou loos is nou zelfs dat we stil stonden viel hij om. Voorbenen bleven staan achterbenen schoven zo onder hem vandaan en dan ging hij weer proberen om op zijn achterbenen te staan. Dat was weer terug naar huis!

Nou Stompetoren, daar mocht inderdaad wel een kacheltje aan!

En ik was vandaag óók met mijn paard in Emmeloord. Hoe laat was je daar, misschien hebben we elkaar wel gezien :D
Wat vreemd dat hij onderuit is gegaan in de trailer. Enig idee hoe dat komt? En is hij er goed vanaf gekomen?

* omdat hij de hele tijd omviel zijn we maar terug naar huis gegaan hij had er gelukkig niks aan over gehouden, hij had een afspraak om half 11.
Ik durfde het niet aan, ik dacht straks sta ik midden op de dijk en ligt hij vast als hij dan ook nog is paniek raakt sta ik goed te blauwbekken! Het risico dat hij zijn been helemaal zou gaan overbelasten vond ik ook te groot. Ik heb geen idee hoe het komt hij vind het altijd super leuk om in de trailer te staan. Maandag telefonisch spreekuur over hoe en wat nu?
Wat grappig we hadden elkaar idd misschien wel kunnen treffen! Waarvoor moest jou paardje daarheen?*

@sibbe dank je!

Ik heb eigenlijk helemaal niet zoveel tijd om me druk te gaan zitten maken over mijn resultaat van het examen. ik ben eigenlijk altijd een drama met examens, sla altijd dicht en dan zit ik daar met zweet handjes :D Nouja en anders maar mondeling toch! Maargoed denk ook wel weer zo, moet het wel heel erg gemaakt hebben om niet te slagen als in die 33 jaar 1 iemand is gezakt!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:13

Ik heb vanochtend een net mailtje teruggekregen van de KNHS dat ze mijn verzoek/opmerking gaan voorleggen aan het hoofd opleidingen, die er een beslissing over gaat nemen.
In ieder geval wordt mijn verzoek dus vooralsnog serieus genomen, dat vind ik wel een prettig idee.
Ben benieuwd of ik er verder nog iets van ga horen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:23

Hou je ons op de hoogte? :)

Waar moeten jullie staan in de bak tijdens het lesgeven? Wij mogen eigenlijk de hoek niet uitkomen. Dat vind ik best lastig. Thuis loop ik wat meer mee, zeker als er aan de andere kant van de bak oefeningen worden gereden en ook omdat ik dan wat warmer blijf.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:28

Imre schreef:
Hou je ons op de hoogte? :)

Waar moeten jullie staan in de bak tijdens het lesgeven? Wij mogen eigenlijk de hoek niet uitkomen. Dat vind ik best lastig. Thuis loop ik wat meer mee, zeker als er aan de andere kant van de bak oefeningen worden gereden en ook omdat ik dan wat warmer blijf.

De hoek niet uit komen???? Wij mogen echt niet in de hoek staan, een centraal punt in de bak, aangepast aan de ruiters/amazones die rijden. Veelal dus aan de buitenkant van een volte, ergens op de A-C lijn, oid ,maar niet in de hoek...

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:32

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte als ik antwoord ga krijgen van de KNHS.

Wij worden ook verzocht om vooral niet in de hoek te (blijven) staan, maar iets dynamischer, dus zoals Somebody schrijft aan de buitenkant van een volte, op de AC-lijn o.i.d.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:34

Odin schreef:
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte als ik antwoord ga krijgen van de KNHS.

Wij worden ook verzocht om vooral niet in de hoek te (blijven) staan, maar iets dynamischer, dus zoals Somebody schrijft aan de buitenkant van een volte, op de AC-lijn o.i.d.

Wij ook, bij volte werk moeten we wel in de hoek staan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 10:44

Wij moeten ook niet in een hoek blijven staan. Wel wordt er geleerd (wat in de theorie staat) om bij een volte buiten deze volte te gaan staan. Dat kan dus wel in een hoek zijn, maar ook op de E-X-B lijn. Overigens moet je niet gaan meelopen maar bepaalde posities in de baan aannemen, naar gelang de oefeningen die er gereden worden.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:56

VValar schreef:
Wij moeten ook niet in een hoek blijven staan. Wel wordt er geleerd (wat in de theorie staat) om bij een volte buiten deze volte te gaan staan. Dat kan dus wel in een hoek zijn, maar ook op de E-X-B lijn. Overigens moet je niet gaan meelopen maar bepaalde posities in de baan aannemen, naar gelang de oefeningen die er gereden worden.

je mag wel meelopen, maar je moet ook eens stilstaan en je dus aanpassen aan de oefeningen.. wil je zien of ze recht zijn, dan moet je op een plek staan waar je kan zien dat het paard recht is.. wil je het paard laten wijken zul je weer een plek moeten uitzoeken waar je dit goed kan zien.. Ik heb nog nooit in de hoek gestaan met lesgeven..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:07

Ik vind het ook echt mega-irritant! Bij het springen staan we naast de hindernis/lijntje. Het argument van in de hoek blijven is inderdaad omdat je dan kan zien of paard recht is, ruiter recht zit en je aan de buitenkant van de volte blijft. Ik sta liever in het midden. Bij wijken e.d. neem ik (thuis) wel een andere positie om beter te kunnen zien hoe het gaat. Volgens mij ga ik morgen gewoon op mijn manier lesgeven, niet op de plek waar onze cursusleider vind dat ik moet staan. En dan maar zien wat ze ervan zegt.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:31

moet je zeggen, "zo (puntje puntje) ik wil vandaag op mijn examenmanier lesgeven.. ff voor t echie!"

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:15

Lowara schreef:
zooo.. beetje late reactie,maar ook ik ben blij dat het examen erop zit :j

mijn meest ultieme fout?

die ochtend nog geleerd hoe al die verdomde afstanden bij het springen nou zaten ( mjah.. snapte het gewoonweg niet :+ ) en raakte bij de 2 vragen in galop in de war. was ervan overtuigd dat je er dan drafbalken voor kon leggen, en die kon je op de plaatjes niet zien. dus bij de opmerkingen een heel verhaal opgeschreven dat ik 2 afstanden had neergezet, met of zonder drafbalk ervoor ivm dat de afstanden dan 1 meter tot 1m50 verschillen.
was helemaal trots, want de afstanden klopten allemaal perfect!
hoor ik later in de gang: drafbalken vanuit galop? dat kan helemaal niet!
:= oeps.....
hopen dat ik er in ieder geval nog wel punten voor krijg ivm dat de afstanden verder wel goed erbij staan ( immers.. het rijtje stond er braaf, maar ook het verkeerde ernaast)

Verder wel het idee gehad dat ik het goed heb gemaakt, die vraag over doelen met niveau 3 had ik dus wel goed gegokt, en ook de lenigheid van de ruiter en begeleiding van 7 jarige waren goed.
beengebreken hard/zacht/functioneel wist ik allemaal, alleen heeft m'n paard ze wel op verdomd aparte plekken gekregen bleek naderhand :+

whuahahaha! ach.. het is voorbij, en beter dan je best kun je niet doen. het lot van onze toekomst ligt in de handen van de nakijkers!

ik had die zeker goed die afstanden de rest ?????????????????????????????
dus ik ben zeker een aankomende spring ruiter _/-\o_ _/-\o_ (dus not)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:39

volgens mij heeft iedereen wel enkele vragen creatief ingevuld :+

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:26

Hebben jullie gister nog iets gehoord van jullie cursusleiders over het examen?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:31

Imre schreef:
Hebben jullie gister nog iets gehoord van jullie cursusleiders over het examen?

Voor zover ik begrepen heb, heeft hij de toetsen nog niet eens in kunnen kijken. Hij had nog niets ontvangen en ook nog geen toets gezien. Hij vertelde dat als er 'nieuws' was, hij het zou vertellen, dus we wachten het maar af. Gaat nog wel een paar weekjes duren!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:09

Wanneer moeten jullie praktijk examen doen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:10

Wij op 4 mei pas.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:28

Dát is laat zeg!!!!! Jeetje!
Wij over 2 á 3 weken. In de laatste week van Maart.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:32

Ja laat he! Dat zou inhouden dat we nog 8 lesavonden hebben.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:34

Wij hebben nog een keer cursus dat is op 25 maart.