prijzen voor privéles belachelijk hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

Re: prijzen voor privéles belachelijk hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:52

ik krijg privé les voor 30 euro per uur,heb dan ook echt een uur goed les.
vind het opzich ook een hoop geld,en ik kan dit niet iedere week doen.
maar ik wil niet op les bezuinigen

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:59

ik betaal 9 euro per half uur.. wat vaak uitloopt tot 45 minuten,
instructrice rijdt zelfs Z en komt bij mij thuis lesgeven..
Ook ik heb dan goed les,ben er dan ook zeer tevreden over Knipoog

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:03

Ik betaal maar 7,50 voor een half uur priveles. Zij komt dan bij je aan huis en rekent geen voorrijkosten! Dus ik ben zeer tevreden Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:04

Dat zijn nog eens andere prijzen!

xBurberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:08

Ja precies, en ze heeft haar diploma ook gehaald. Ze geeft super goed les!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:17

Op het moment heb ik even geen les, maar tot nu toe betaalde ik 20 euro voor een half uurtje dressuur les. Daarbij ging ze er van uit dat ik daarvoor paard al warm en los had gereden.

Vind 15 per half uur wel een mooi bedrag, 30 per uur dus, gaat het meer worden word het me te veel.

Heb ook een tijd springles gehad voor 60 euro per uur, erg duur maar wel van een bekende naam en god wat heb ik daar veel aan gehad, was het geld zeker waard en na een uur kroop je van je paard af en liep je een dag met spierpijn..

Zodra ik straks weer met lessen begin ga ik weer op zoek naar 30/45 min les voor 15 a 20 euro. Vragen ze het dubbele prima, dan les ik gewoon om de week Knipoog

Maar inderdaad, als je er over na denkt is het behoorlijk wat geld, daarom doe ik dat ook maar gewoon niet Knipoog

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:29

we zeuren nu over het lesgeld, maar wat doe je als je met je paard naar een wedstrijd gaat? Per proef ben je 10 euro kwijt je rijdt 2 proeven dat is 20 euro, helaas niet bij de prijzen dus dat ben je kwijt in 12 minuten.
Dus is prive les van rond 20-60-euro per uur niet eens zo duur. Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:35

xBurberry schreef:
Ik betaal maar 7,50 voor een half uur priveles. Zij komt dan bij je aan huis en rekent geen voorrijkosten! Dus ik ben zeer tevreden Haha!

Ik vraagme écht af wie er kan leven van 15 euro bruto uurloon min benzinekosten. Als een paardenopleiding volgen dat oplevert ben ik héél blij dat ik het destijds bij een hobby heb gehouden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:44

macke schreef:
we zeuren nu over het lesgeld, maar wat doe je als je met je paard naar een wedstrijd gaat? Per proef ben je 10 euro kwijt je rijdt 2 proeven dat is 20 euro, helaas niet bij de prijzen dus dat ben je kwijt in 12 minuten.
Dus is prive les van rond 20-60-euro per uur niet eens zo duur. Haha!

TS is geen wedstrijdruiter dus voor recreatieruiters zijn dit wel behoorlijke bedragen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:48

Dat vind ik niet. Sommige recreatieruiters zien (gelukkig voor het paard!) ook in dat het belangrijk is om goed te zitten en je paard soepel en recht te houden. Als je je dan prettig voelt bij een bepaalde instructeur waar je 30 euro per uur betaalt, dan is dat de keus van die ruiter. Die heeft óók een bepaald doel - een doel hebben in je rijden hoeft IMO niet per se wedstrijdgericht te zijn - en is bereid daar geld voor neer te leggen, al lest diegene misschien eens in de maand en niet eens per week zoals veel ruiters die wél wedstrijdgericht trainen.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:51

Precies.

Waar bij een recreatie ruiter opgelet wordt is net zo belangrijk als een hoger opgelijde wedstrijd ruiter
Allebei heeft het even veel baat en dus moet daar ook gewoon het zelfde tarief voor betaald worden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:00

Een wedstrijdruiter en recreatieruiter is helemaal niet te vergelijken met elkaar. Wat een kolder. Ook wordt er niet gezegd dat zowel wedstrijdruiters als recreatieruiters hetzelfde moeten betalen. Maureenn waar haal je dat in godsnaam vandaan? Ik heb alleen gezegd een recreatieruiter rijd voor zijn of haar plezier die hebben vaak niet zulke bedragen over voor les. Zolang het paard en deruiter goed functioneren zonder blessures. Recreatieruiters willen zichzelf vaak verbeteren maar als jij een schouderbinnenwaards rijden kunt als recreatieruiter kan deze voor een wedstrijdruiter wel helemaal niet de punten waard zijn. Maar zoals veel recreatieruiters zullen zeggen het is hobby en het moet leuk blijven en dat is met de huidige prijzen voor veel mensen niet meer zo. Als jij als wedstrijdruiter wilt presteren op wedstrijden en wedstrijdgericht les wilt hebben betaal je daar ook naar. Dat zijn keuzes die je maakt, gezien de huidige prijzen hebben recreatieruiters niet veel meer te kiezen. Hier in de omgeving iig niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:05

Mijn instructrice heeft zowel de ORUN- als de Centered Riding-opleiding gedaan, en daarnaast een hoop lesgeef- en juryervaring. Ik rijd dan wel geen dressuurwedstrijden (mijn dressuurbasis is nuttig om mijn paard en mezelf soepel te houden voor de lange afstanden) maar ook als ik geen endurance meer zou rijden en 'recreatieruiter' zou zijn, dan zou ik de lessen van deze dame het geld dubbel en dwars waard vinden. Zij heeft in haar opleidingen geïnvesteerd, draagt haar kennis en ervaring over aan anderen en ik vaar er wel bij, ook als recreatieruiter (ik wil namelijk zo lang mogelijk plezier hebben van mijn paard). En ik weet uit ervaring dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:06

Ik reageer toch ook niet op jou mistral94, gewoon in het algemeen.

Een instructeur moet voor bv. een recreatie netzoveel moeite doen om die persoon goed te laten wijken en aan een wedstrijd ruiter net zoveel aandacht besteden aan een goede wissel ect.
Dan maakt het toch niet uit wát je rijd, als je er maar beter van wordt daarvoor ga je tenslotte op les. en of je dat nu uit door wedstrijden te gaan rijden of thuis is de bak gewoon te rijden heeft toch niks te maken met het bedrag dat je moet betalen voor je les?
Wil je geen instructeur die je wissels, schouderbinnenwaarts, travers enzo kan leren. ga dan opzoek naar een minder hoog opgeleid persoon, vaak goedkoper en toch goed les! dus snap het probleem totaal niet.

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:11

Ik betaalde eerst €30,- per uur excl. reiskosten die er later bij zijn gekomen van €5,-

Opzicht was het een fijne instructrice die me dingen kon zeggen en wat gewoon werkte bij mijn haf. Maar helaas hadden we vaak een stop erin omdat we geen rijbak hadden en afhankelijk waren van de wei. Of ik moest 45 min. heen en 45 min. terug rijden voor een buitenbak.
Dit was dan ook een van de redenen dat ik verhuisd ben naar manege/pensionstal wat overigens een stuk korter bij huis is. En waar we gewoon altijd aan de slag kunnen.
Ik betaal nu ong. even veel voor priveles, maar dit kan tenminste altijd doorgaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:12

*zucht* nou Maureenn jij leest alleen wat jij lezen wilt dus ik ga er verder maar niet meer op in. Ik kan de hele pagina wel vol schrijven en dan nog lees je de helft maar of je leest wat je wilt lezen.

Karin: Er zijn genoeg die zulke bedragen de moeite waard vinden. Maar er zijn ook genoeg die het niet kunnen betalen of die zeggen we vinden het erg leuk maar het moet betaalbaar blijven dus dan maar geen les en juist voor dat soort mensen is het erg jammer. Overigens had ik als 13 jarige niet aan moeten komen dat ik priveles van 30 euro per uur wilde hebben, reken het voor het gemak eens om. Vroeger was 25 gulden voor een lesje al een best bedrag. 66 gulden voor een uurtje dan denk ik ook het begint wel degelijk weer steeds meer te neigen naar de elitesport.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:13

Les neem je idd omdat je een doel hebt - omdat je ergens beter in wilt worden of iig om niet slechter te worden (te vervallen in oude fouten etc.). In dat opzicht hoeft een recreatieruiter idd niet te verschillen van een wedstrijdruiter.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:15

MISTRAL94 schreef:
Karin: Er zijn genoeg die zulke bedragen de moeite waard vinden. Maar er zijn ook genoeg die het niet kunnen betalen of die zeggen we vinden het erg leuk maar het moet betaalbaar blijven dus dan maar geen les en juist voor dat soort mensen is het erg jammer.

Dat is idd jammer voor die mensen. Maar ik denk dat uit deze discussie inmiddels wel duidelijk is geworden dat lesgevers een dief zijn van hun eigen portemonnee als ze voor een schijntje gaan lesgeven als ze er (deels) van moeten leven:

Klara16 schreef:
Ik vraagme écht af wie er kan leven van 15 euro bruto uurloon min benzinekosten. Als een paardenopleiding volgen dat oplevert ben ik héél blij dat ik het destijds bij een hobby heb gehouden.

Dat bedoel ik dus.

Wil of kun je dat bedrag niet betalen, dan zit er niets anders op dan met minder genoegen te nemen of minder vaak te lessen. Instructeurs de schuld geven van 'hoge' bedragen (lees: 30 euro per uur) vind ik iig niet zinvol en niet eerlijk. In vergelijking met uurtarieven van andere zelfstandigen is 30 euro bruto een schijntje, zie ook de posts van bijv. Anya.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:21

Ag, jij voelt je aangesproken. dus dat is niet mijn probleem, wel mijn mening

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:22

Het merendeel van de mensen doet het naast hun werk. Daarnaast bekijk het uurloon eens van een gemiddelde werknemer. Maar goed eigenlijk is de discussie zinloos, instructeurs houden deze prijzen aan, een discussie op bokt heeft geen meerwaarde de prijzen zullen daar toch niet door veranderen. Helaas voor een deel van de recreatieruiters zal het straks eindigen dat ze geen les meer volgen omdat het niet leuk meer is voor die mensen.

Maureenn nee ik voel me niet aangesproken ik weet dat je op mijn reactie doelt dat ligt er dik genoeg bovenop Knipoog Jij mag ene mening geven een ander ook!

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:25

Ik betaal 20,- voor een uur.
Dan moet je zorgen dat je ingestapt bent zodat je echt een uur aan het werk bent.

Vind haar echt goed, en de prijs valt me erg mee. Betaalde dat op de manege voor een uur les ook. En nu krijg ik alleen les.
Het is ook mogelijk om een half uur te lessen, maar dan lest er nog iemand na mij want ze komt niet voor een half uurtje naar onze stal.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:26

Ik vind de prijzen ook best hoog, maar het blijft een feit dat paarden houden nu eenmaal een dure hobby is.
Ik snap wel dat proffesionele ruiters zulke bedragen vragen, ze moeten hun eigen stal natuurlijk toch draaiende zien te houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:38

Wie zegt eigenlijk dat recreatieve ruiters geen doelen hebben? Ik heb er meer dan genoeg, hoor, maar heb de tijd EN de behoefte niet om dat om te zetten in wedstrijden. En voor sommige doelen zijn niet eens wedstrijden, dus....... Tong uitsteken Haha!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:40

Via de eigenaresse van stal kan ik een halfuur privéles krijgen voor 10 euro.
Ga ik bij de instructrice waar ik af en toe les van heb, dan kost dat 25 euro voor een half uur. Het is inderdaad erg duur, maar ik moet toegeven dat de lessen wel super zijn. Had ze graag een 10tje goedkoper gezien zodat ik vaker kan lessen.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:45

Ik betaal 15 euro, voor een les, Eigenlijk voor een half uur, maar we rijden meestal 3 kwartier tot een uur.
Er zit ook geen benzinekosten bij. Vind het zelf wel een mooie prijs, als ik zo zie wat er hier langskomt Knipoog