Jury's die haflingers maar niets vinden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elfj

Re: Jury's die haflingers maar niets vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:11

wat een gedoe altijd over jurry houd niet van dit of van dat....
Als je goed rijd en voldoet aan het scala dan kunnen ze niet om je heen. voldoe je hier niet aan dan krijg je ook geen punten...heel simpel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:26

superwoman schreef:
joyce B schreef:
En spetterend, maar met een proef vol "storingen" en regelmatig verzetreacties, best harder mag afstraffen, ook als het in de " grijze zones" gebeurd...

gebeurd dat dan niet?

Ik heb meerdere keren geschreven bij juryleden, ook in hogere klasses (M en Z) en het valt me op dat mensen toch regelmatig dingen " niet zien" als het gaat om verzet, tegen de hand komen, spanning etc. als het om sportpaarden met uitstraling en beweging gaat. En als er dan ook nog een en(hun positief) bekende ruiter op zit, dan wil dat ook wel eens helpen. Als het erg duidelijk is en het gebeurd in de grijze zone, dan heb ik meegemaakt dat het bij een bekende ruiter met goed paard niet werd meegerekend, maar bij het gewone paard met minder uitstraling en beweging wel gelijk afgestraft werd in de oefening ervoor of erna. Dat vind ik jammer.
Ik snap heel goed dat je met een goed bewegend en gereden paard 8en en 9ens kunt scoren en zo genoeg compensatie hebt voor mislukte onderdelen, maar dan moeten die mislukte onderdelen wel net zo streng beoordeeld worden als bij de mindere sportpaarden.

Als het niveau zo omhoog moet dat het voor hele groepen paardenliefhebbers niet meer leuk is om wedstrijden te rijden omdat hun paarden niet op kunnen tegen de goede bewegers, dan zou ik het helemaal niet raar vinden dat die mensen hun eigen wedstrijden willen op hun eigen niveau en dat zelf desnoods zouden willen gaan opzetten (de haflinger-, arabieren- en friezenwedstrijden, wedstrijden voor barokke paarden, zijn ook ontstaan uit het gevoel van willen rijden met/tegen veel andere rasgenoten en daarmee vergeleken en gejureerd te worden.)

Helaas hebben we een KNHS-sportbond die elk eigen initiatief om zeep probeert te helpen door het uiten van dreigementen aan organisatoren en leden die mogelijk ook eens een uitstapje willen maken naar iets anders of zelf iets leuks willen opzetten...
We kunnen niet meer kiezen of we wel of niet lid willen zijn van welke bond. Wil je wedstrijden rijden is het kiezen tussen FNRS-proefjes bij manege, of KNHS-proeven bij de KNHS.

@Superwoman
Wie bepaald dat dat slechts een 6je waard is? En hoe " spetterend je moet rijden voor een 7, of een 8, of een 9? Dat is de jury toch?
Is dat spetterende wat men wil zien in de loop der jaren niet steeds verder omhoog geschoven? ten gunste van de spetterende sportpaarden?
De Nederlandse warmbloedpaarden zagen er 20/30 of langer jaar geleden toch ook anders uit? En hadden ook veel minder soepele en lichte bewegingen? Toen konden ook zij ruime punten scoren en tot de Z en hoger rijden. Wat toen "goed" was, is nu misschien maar "krap voldoende" in de ogen van de huidige generatie juryleden... Door het veranderen van de paarden verandert ook het verwachtingspatroon van de jury. En dus ook het niveau wat er getoont moet worden om nog (ruime) winstpunten te rijden.

@RK
Ja, die niet bijzondere KWPN-ers hebben dikke pech dat er bij hun stamboek vooral aandacht wordt besteedt aan het naar bovenhalen van de toppers. Zoals bij de Pavo-cup. Daar hoef je als gewoon paard al helemaal niet aan mee te doen...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:50

Een niet bijzondere KWPNer kan heel bijzonder worden door goede training, en een heel bijzondere KWPNer wordt maar heel simpel als hij slecht gereden wordt.
Ook Met een simpele kun je hoge punten halen, als je maar goed traint en een goede spetterende proef laat zien.

Waarom zou je met een simpel paard geen spetterende proef kunnen laten zien?
Of het een braaf proefje wordt of niet, dat ligt toch echt aan de ruiter en niet aan het paard.

En wat is er raar aan dat een gewoon paard geen punten haalt bij de Pavo? Waar is de Pavo dan voor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:30

helemaal mee eens asjemenou.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:33

Ik heb niet alles gelezen maar heb zo het vermoeden (uit ervaring wat ik heb met haflingers) dat jouw hafje in het L gewoon goede punten liep maar voor het M1 nog te weinig verzameld, te weinig in balans loopt. Vaak ontbreekt de impuls, kracht van achteruit en lopen ze vaak met weinig verbinding/aanleuning en rek over de bovenlijn. Hebben moeite met lengtebuiging en echt de aanspanning/nageeflijkheid. Ze gaan vaak of te diep of zijn er net te weinig doorheen en lopen net wat teveel op de voorhand.

Dit is puur wat ik doorgaans zie van haflingers. Er zijn absoluut uitzonderingen want er loopt er nu zelfs eentje ZZ-licht.
Bovenstaande punten leveren nog relatief weinig problemen op in de B en L maar wel in de M1.
Sla me maar als ik het fout heb... Bloos

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:34

asjemenou schreef:
Een niet bijzondere KWPNer kan heel bijzonder worden door goede training, en een heel bijzondere KWPNer wordt maar heel simpel als hij slecht gereden wordt.

Maar dan heb je het over training. Ik vind ook dat je moet willen werken en trainen voor je punten. Ik ben ook voor paardrijden en niet "paardzitten".

Maar je kunt het ook hebben over beperkingen. Mijn haflinger was nageeflijk, over de rug, had tact. Daar kreeg ik ook de punten voor waardoor ik kon doorgroeien in hogere klasses.
Maar hoe hard ik ook trainde, zijn uitgestrekte gangen waren niet goed. Zijn bouw, schouderaanzet, kortere pootjes maakten dit niet mogelijk. Als hij een showtje in de wei gaf, strekte hij ook niet uit.

Ik doe geen beklag, was gewoon een beperking die ik accepteerde. Meestal kreeg ik nog wel 5-jes, ik had het gevoel dat er rekening mee gehouden werd en daar was ik blij mee. Want als ik continue 4-en zou hebben gekregen voor alle uitgestrekte gangen, dan was het een lange weg geweest. Dan kon ik nooit nog een ander foutje maken. Je hebt dan toch 7 en 8 nodig om het te compenseren.
"Correct rijden" wordt beloond met een 6, hooguit een keer een 7.
Voor de 7 en 8 moet je voor mijn gevoel toch net iets meer "show" kunnen laten zien en dat zat er nu net niet in.

Correct rijden alleen is niet genoeg, een brave proef is saai. Ik herken het ook dat als een paard mooi en imposant in zijn gangen is, verzet en mindere nageeflijkheid toch wat gemakkelijker een keer door de vingers wordt gezien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:03

asjemenou schreef:
En wat is er raar aan dat een gewoon paard geen punten haalt bij de Pavo? Waar is de Pavo dan voor?

Wie zegt dat dat raar is?
Ik zeg alleen maar dat het KWPN bepaalde doelen heeft die ze willen verwezenlijken. Dat is topsportpaarden fokken die internationaal gewild zijn. aandacht aan de minder bijzondere paarden en hun meer recreatiegerichte eigenaren schenken hoef je dus niet te verwachten.
Terwijl bijv. bij het haflingerstamboek wel activiteiten voor de recreatieve/hobby wedstrijdruiters ruiters worden georganiseerd zoals crostrainingen, wedstrijden voor winstpunten, maar ook starten zonder startkaart... Ander stamboek, andere doelstelling...
Er zijn echter ook veel KWPN-paarden ruiters en eigenaren die niet voor de topsport en fok gaan, maar recreatief en hobbymatig leuk met hun paard bezig willen zijn. En daar is gewoon weinig aandacht voor bij het KWPN.

KNHS en KWPN passen wel bij elkaar... KNHS wil de paardenwedstrijdsport op hoog/hoger niveau krijgen, en het KWPN wil hun paarden op hoog/hoger niveau krijgen en houden.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:31

joyce B schreef:
asjemenou schreef:

Wie zegt dat dat raar is?
Ik zeg alleen maar dat het KWPN bepaalde doelen heeft die ze willen verwezenlijken. Dat is topsportpaarden fokken die internationaal gewild zijn. aandacht aan de minder bijzondere paarden en hun meer recreatiegerichte eigenaren schenken hoef je dus niet te verwachten.
Terwijl bijv. bij het haflingerstamboek wel activiteiten voor de recreatieve/hobby wedstrijdruiters ruiters worden georganiseerd zoals crostrainingen, wedstrijden voor winstpunten, maar ook starten zonder startkaart... Ander stamboek, andere doelstelling...
Er zijn echter ook veel KWPN-paarden ruiters en eigenaren die niet voor de topsport en fok gaan, maar recreatief en hobbymatig leuk met hun paard bezig willen zijn. En daar is gewoon weinig aandacht voor bij het KWPN.

KNHS en KWPN passen wel bij elkaar... KNHS wil de paardenwedstrijdsport op hoog/hoger niveau krijgen, en het KWPN wil hun paarden op hoog/hoger niveau krijgen en houden.

Dan zijn we het met elkaar eens.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:36

Die soepkippen zien het nooit goed, leer er met leven of ga springen met die Haflinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:37

asjemenou schreef:
Ook Met een simpele kun je hoge punten halen, als je maar goed traint en een goede spetterende proef laat zien.

Waarom zou je met een simpel paard geen spetterende proef kunnen laten zien?
Of het een braaf proefje wordt of niet, dat ligt toch echt aan de ruiter en niet aan het paard.

idd Ja

Oke de pavo cup niet, maar gewoon tot het Z2 kun je met je gewone kwpn-er gewoon winst halen.
Dat is dus ook precies waarom ik dat stukje ook aanhaalde.

Bij een haflinger is het de slechte jury...bij een gewone kwpn-er heb je niks te zeuren en ga je gewoon trainen...en weet je wat, elke week een wp binnen hoor Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:42

Grit schreef:
asjemenou schreef:

Maar dan heb je het over training. Ik vind ook dat je moet willen werken en trainen voor je punten. Ik ben ook voor paardrijden en niet "paardzitten".

Maar je kunt het ook hebben over beperkingen. Mijn haflinger was nageeflijk, over de rug, had tact. Daar kreeg ik ook de punten voor waardoor ik kon doorgroeien in hogere klasses.
Maar hoe hard ik ook trainde, zijn uitgestrekte gangen waren niet goed. Zijn bouw, schouderaanzet, kortere pootjes maakten dit niet mogelijk. Als hij een showtje in de wei gaf, strekte hij ook niet uit.

Ik doe geen beklag, was gewoon een beperking die ik accepteerde. Meestal kreeg ik nog wel 5-jes, ik had het gevoel dat er rekening mee gehouden werd en daar was ik blij mee. Want als ik continue 4-en zou hebben gekregen voor alle uitgestrekte gangen, dan was het een lange weg geweest. Dan kon ik nooit nog een ander foutje maken. Je hebt dan toch 7 en 8 nodig om het te compenseren.
"Correct rijden" wordt beloond met een 6, hooguit een keer een 7.
Voor de 7 en 8 moet je voor mijn gevoel toch net iets meer "show" kunnen laten zien en dat zat er nu net niet in.

Correct rijden alleen is niet genoeg, een brave proef is saai. Ik herken het ook dat als een paard mooi en imposant in zijn gangen is, verzet en mindere nageeflijkheid toch wat gemakkelijker een keer door de vingers wordt gezien.

Mijn kwpn-er had in de B 4-en voor enkele passen middendraf
En die waren geheel correct gepunt.
Want draf dat ken hij niet, galop wel, maar draf.
Ook dat deed hij in de wei nooit.
Maar voordat ik Z was, was dat met bloed zweet en tranen toch wel een 6 en zelfs regelmatig een 7.

Verder kan elk paard recht binnenkomen, vierkant halthouden, zonder verzet achterwaarts, daar kun je 7-ens en 8en op scoren, dan kun je je zelfs een 5 voor de middendraf veroorloven en toch een wp halen.

Maar vaak zie ik dan die sterke punten afgeraffeld worden en laten mensen daar hun wp liggen...maar ligt het ineens wel aan de jury of aan het paard...
Nee het is de ruiter die de proef niet benut

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:47

Je moet je paard presenteren. Als je met lef rijdt en een spetterende proef laat zien met hier en daar wat foutjes, dan kan je achten en drieën scoren en eindig je misschien met hogere punten dan degene met een tam, op save gereden proefje wiens cijfers tussen de 5 en de 7 blijft hangen. Verzet en fouten in de proef zeggen dus niet alles (maar dat moet je wel leren zien).

Ik denk niet dat het altijd klopt wanneer mensen zeggen dat de jury discrimineert, maar dat sommige mensen gewoon niet kritisch naar het eigen rijden kunnen zien of het nog niet goed kunnen beoordelen. Lachen

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:49

Lante schreef:
Je moet je paard presenteren.

Daar heb je een goed punt.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:06

Volgens mij heeft iedereen dat wel eens, ik word ook vaak afgestraft omdat ik een gelder heb die niet in de dressuurring thuis zou horen maar voor een kar, mensen met haflingers wordt gezegt recreatie te gaan rijden en als je met een fjord start is het feest helemaal compleet.
Het punt is, het ligt er maar aan wat de persoonlijke smaak van de jury is. Ik heb wedstrijden gereden waarbij alleen tinkers en friezen goed scoorden, maar ook waar alle paarden die geen ielle sportbeestjes zijn standaard laatsten worden.

Het verschilt gewoon. Maar als je er zo'n moeite mee hebt dat je bevooroordeeld wordt op het feit dat je met een haflinger start kun je beter niet starten of starten met een paard dat niet benadeelt wordt, want jury's hebben nou eenmaal een eigen mening, en veel van hen vinden haflingers niet geschikt als sportpaard (wat sommigen overigens wel zijn).
Je weet dat als je met zo'n paard start je moeilijker door de klasses heen komt, dat is gewoon zo. Als een jury moet kiezen tussen een spetterende KWPN'er die met grote passen door de ring marcheert of een haflinger die een nette proef loopt dan gaan ze toch voor de KWPN'er, puur omdat er zo ontzettend veel paarden zijn die een nette proef lopen, maar niet genoeg die een proef kunnen showen zegmaar.

Mijn instructrice rijdt een hartstikke leuk paard (kwpn) dat een nette proef loopt, maar hij spettert niet, dus krijgt ze minder hoge punten dan mijn stalgenoot wiens paard stampend en showend door de ring danst.

Ik probeer niets goed te praten, maar dit zal je altijd houden, en het zijn niet alleen haflingers die benadeelt worden Lachen

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:23

Er worden veel stellingen gemaakt die verleiden tot discussie, waar ik ook op in ga, maar ik wil nog wel een keer kwijt dat ik wel tevreden ben over mijn wedstrijden met haflinger en de jurering daarvan. Ik vind niet dat we "gediscrimineerd" zijn. Ik zag het effect van trainen op zwakkere onderdelen ook terug in betere punten, dus dan klopt het. En dat ik in de M klasses niet meer bij de voorhoede hoorde, jammer dan, ik was tevreden en heb met plezier gereden.
Je moet gewoon eerlijk kijken naar je eigen mogelijkheden en die van je paard. Al voordat ik Bert onverwacht verloor had ik besloten om niet door te gaan voor de Z, dat was gewoon te hoog gegrepen voor ons.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:51

Een goed jurylid ziet ook de positieve punten.
Op een hoger niveau wordt er ook strenger beoordeeld.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 07:02

Eigenlijk moet een ieder die 'negatieve' ervaringen heeft gewoon eens mee gaan met een jury en dan gaan schrijven.
Je zult zien dat over de hele wedstrijd genomen normaliter de beste ook de hoogste score heeft gehaald.
Zelf ben ik al jaren FNRS jury en das een iets andere manier van jureren als bij de KNHS dat geef ik toe maar toch zijn er een aantal dingen hetzelfde en nu begrijp ik het commentaar op de protocol ook een stuk beter.
Na afloop kun je bij de FNRS (bij de KNHS ook) ook gewoon met je protocol naar de jury gaan en vragen om uitleg.
Er zijn er zelfs die het digitaal beantwoorden (doe ik zelf ook) en dat 'nabespreken' is erg leerzaam.
Dus probeer dat eens en wie weet veranderen je 6 jes in 7 vens

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:51

Dit is natuurlijk helemaal niet eerlijk, maar de dressuur ís en blíjft een jurysport. Maar ik ben het hier natuurlijk ook helemaal niet mee eens, altijd die vooroordelen Boos!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:08

joyce B schreef:
Ik heb meerdere keren geschreven bij juryleden, ook in hogere klasses (M en Z) en het valt me op dat mensen toch regelmatig dingen " niet zien" als het gaat om verzet, tegen de hand komen, spanning etc.

Gelukkig hebben ze dan wel een schrijfster naast zich de dat WEL allemaal ziet... Knipoog

Als jij het allemaal wel zo goed ziet zou ik zeggen: laat je opleiden tot jury! Daarvoor hoef je slechts M1 plus 1 wp te worden om de opleiding te kunnen volgen.

joyce B schreef:
Ik snap heel goed dat je met een goed bewegend en gereden paard 8en en 9ens kunt scoren en zo genoeg compensatie hebt voor mislukte onderdelen, maar dan moeten die mislukte onderdelen wel net zo streng beoordeeld worden als bij de mindere sportpaarden.

Ik scoor met mijn goedbewegende KWPN-er (overigens uit een gelderse moeder en is ouderwets qua type) gewoon 2-en, 3-en en 4-en als iets gruwelijk mis gaat hoor. Dus mijn ervaring is absoluut niet dat mindere onderdelen niet zwaar afgestraft worden...

joyce B schreef:
Wie bepaald dat dat slechts een 6je waard is? En hoe " spetterend je moet rijden voor een 7, of een 8, of een 9? Dat is de jury toch?

Het verschil tussen het beste en het minste paard/combinatie op de wedstrijd. Uiteindelijk gaat een jury toch vergelijken. Logisch.

joyce B schreef:
Is dat spetterende wat men wil zien in de loop der jaren niet steeds verder omhoog geschoven? ten gunste van de spetterende sportpaarden?

Ja, de kwaliteit van het gemiddelde sportpaard is omhoog gegaan, dus wordt er ook meer verwacht. Want men kan dus ook meer tonen. Dat heet vooruitgang. Daarom in Nederland ook een topland als het gaat om paardensport.

joyce B schreef:
De Nederlandse warmbloedpaarden zagen er 20/30 of langer jaar geleden toch ook anders uit? En hadden ook veel minder soepele en lichte bewegingen? Toen konden ook zij ruime punten scoren en tot de Z en hoger rijden. Wat toen "goed" was, is nu misschien maar "krap voldoende" in de ogen van de huidige generatie juryleden...

Logisch toch? Als de kwaliteit van de paarden stijgt, gaat ook de verachting van de prestatie omhoog.

joyce B schreef:
Dat is topsportpaarden fokken die internationaal gewild zijn. aandacht aan de minder bijzondere paarden en hun meer recreatiegerichte eigenaren schenken hoef je dus niet te verwachten.

Ook logisch. Voor recreatieruiters zijn andere rassen beschikbaar die daar geschikt voor zijn. KWPN fokt sportpaarden. Gewoon een paard kiezen wat bij jou eigen doel past. Als jij recreatie wil rijden en daar een paard voor uit zoekt moet je niet zeuren dat je er niet goed in de sport mee kunt komen. You cant have it all.

joyce B schreef:

Goede combi toch?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:50

jullie houden het wel lang vol hier zeg

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:32

hahahaha, denk dat alles nu ook wel zo ongeveer gezegd is Knipoog

Jurycursus lijkt me erg leuk...
Ben niet voor niets regelmatig mee om te schrijven.
Ik zie echt niet alles, maar sommige dingen zijn overduidelijk...
Helaas 2x te vroeg gestopt met een pony (tussen de paarden) om de puntjes te rijden (het was in het verleden L2 met winstpunt geloof ik, en nu inderdaad M1 met winstpunt en hoop met mijn huidige paard, als ze weer fit is, in de toekomst wel de benodigde puntjes te halen.
Heb al wel begrepen dat de mensen die hoger rijden eerder uitgenodigd worden dan de mensen die no maar krap M dressuur zijn. (vanwege grote aanbod deelnemers)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:12

ik heb me al 2x opgegeven voor jurycursus bij KNHS maar woon in te drukke regio dus heb steeds pech met loting ga nog 1x proberen en daarna bekijken ze het maar

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:30

joyce B schreef:
Heb al wel begrepen dat de mensen die hoger rijden eerder uitgenodigd worden dan de mensen die no maar krap M dressuur zijn.

Overigens vind ik die eis wel veel te laag. M1 plus 1 wp stelt niets voor. gewoon een jaartje week in week uit op wedstrijd en je bent er. Dat kan iedere stuntel halen. Ik merk wel duidelijk een verschil in kwaliteit/deskundigheid van juryleden. Over het algemeen kan ik mij meer vinden in de beoordelingen van juryleden die echt hun sporen in de sport hebben verdiend. (die dus niet eens in hun leven met hangen en wurgen een wp in de M1 hebben gehaald)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:35

sja ik rij 3 haflingers en ik denk maarzo als je goed rijd kunnen ze niet om je heen Knipoog
Als ik een keer lage punten heb dan zal het er wel niet goed uit hebben gezien.
beetje makkelijk om de schuld maar op de jury te schuiven...

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:44

Silence schreef:
Hij rijd ondertussen L1. Heel goed gezien zijn omstandigheden.
Maar deze zet ik niet openbaar als je t niet erg vind.

Ik start mijn haf nu ook in het L1, ook bij bepaalde jurys start ik gewoon niet, commentaar als "waarom start je met een haflinger"hoef ik niet te horen

Misschien was dit gewoon een laagjurerende jury Knipoog