Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
superwoman schreef:joyce B schreef:En spetterend, maar met een proef vol "storingen" en regelmatig verzetreacties, best harder mag afstraffen, ook als het in de " grijze zones" gebeurd...
gebeurd dat dan niet?
asjemenou schreef:Een niet bijzondere KWPNer kan heel bijzonder worden door goede training, en een heel bijzondere KWPNer wordt maar heel simpel als hij slecht gereden wordt.
asjemenou schreef:En wat is er raar aan dat een gewoon paard geen punten haalt bij de Pavo? Waar is de Pavo dan voor?
joyce B schreef:asjemenou schreef:En wat is er raar aan dat een gewoon paard geen punten haalt bij de Pavo? Waar is de Pavo dan voor?
Wie zegt dat dat raar is?
Ik zeg alleen maar dat het KWPN bepaalde doelen heeft die ze willen verwezenlijken. Dat is topsportpaarden fokken die internationaal gewild zijn. aandacht aan de minder bijzondere paarden en hun meer recreatiegerichte eigenaren schenken hoef je dus niet te verwachten.
Terwijl bijv. bij het haflingerstamboek wel activiteiten voor de recreatieve/hobby wedstrijdruiters ruiters worden georganiseerd zoals crostrainingen, wedstrijden voor winstpunten, maar ook starten zonder startkaart... Ander stamboek, andere doelstelling...
Er zijn echter ook veel KWPN-paarden ruiters en eigenaren die niet voor de topsport en fok gaan, maar recreatief en hobbymatig leuk met hun paard bezig willen zijn. En daar is gewoon weinig aandacht voor bij het KWPN.
KNHS en KWPN passen wel bij elkaar... KNHS wil de paardenwedstrijdsport op hoog/hoger niveau krijgen, en het KWPN wil hun paarden op hoog/hoger niveau krijgen en houden.
asjemenou schreef:Een niet bijzondere KWPNer kan heel bijzonder worden door goede training, en een heel bijzondere KWPNer wordt maar heel simpel als hij slecht gereden wordt.
Ook Met een simpele kun je hoge punten halen, als je maar goed traint en een goede spetterende proef laat zien.
Waarom zou je met een simpel paard geen spetterende proef kunnen laten zien?
Of het een braaf proefje wordt of niet, dat ligt toch echt aan de ruiter en niet aan het paard.
En wat is er raar aan dat een gewoon paard geen punten haalt bij de Pavo? Waar is de Pavo dan voor?

Grit schreef:asjemenou schreef:Een niet bijzondere KWPNer kan heel bijzonder worden door goede training, en een heel bijzondere KWPNer wordt maar heel simpel als hij slecht gereden wordt.
Maar dan heb je het over training. Ik vind ook dat je moet willen werken en trainen voor je punten. Ik ben ook voor paardrijden en niet "paardzitten".
Maar je kunt het ook hebben over beperkingen. Mijn haflinger was nageeflijk, over de rug, had tact. Daar kreeg ik ook de punten voor waardoor ik kon doorgroeien in hogere klasses.
Maar hoe hard ik ook trainde, zijn uitgestrekte gangen waren niet goed. Zijn bouw, schouderaanzet, kortere pootjes maakten dit niet mogelijk. Als hij een showtje in de wei gaf, strekte hij ook niet uit.
Ik doe geen beklag, was gewoon een beperking die ik accepteerde. Meestal kreeg ik nog wel 5-jes, ik had het gevoel dat er rekening mee gehouden werd en daar was ik blij mee. Want als ik continue 4-en zou hebben gekregen voor alle uitgestrekte gangen, dan was het een lange weg geweest. Dan kon ik nooit nog een ander foutje maken. Je hebt dan toch 7 en 8 nodig om het te compenseren.
"Correct rijden" wordt beloond met een 6, hooguit een keer een 7.
Voor de 7 en 8 moet je voor mijn gevoel toch net iets meer "show" kunnen laten zien en dat zat er nu net niet in.
Correct rijden alleen is niet genoeg, een brave proef is saai. Ik herken het ook dat als een paard mooi en imposant in zijn gangen is, verzet en mindere nageeflijkheid toch wat gemakkelijker een keer door de vingers wordt gezien.
Lante schreef:Je moet je paard presenteren.
joyce B schreef:Ik heb meerdere keren geschreven bij juryleden, ook in hogere klasses (M en Z) en het valt me op dat mensen toch regelmatig dingen " niet zien" als het gaat om verzet, tegen de hand komen, spanning etc.
joyce B schreef:Ik snap heel goed dat je met een goed bewegend en gereden paard 8en en 9ens kunt scoren en zo genoeg compensatie hebt voor mislukte onderdelen, maar dan moeten die mislukte onderdelen wel net zo streng beoordeeld worden als bij de mindere sportpaarden.
joyce B schreef:Wie bepaald dat dat slechts een 6je waard is? En hoe " spetterend je moet rijden voor een 7, of een 8, of een 9? Dat is de jury toch?
joyce B schreef:Is dat spetterende wat men wil zien in de loop der jaren niet steeds verder omhoog geschoven? ten gunste van de spetterende sportpaarden?
joyce B schreef:De Nederlandse warmbloedpaarden zagen er 20/30 of langer jaar geleden toch ook anders uit? En hadden ook veel minder soepele en lichte bewegingen? Toen konden ook zij ruime punten scoren en tot de Z en hoger rijden. Wat toen "goed" was, is nu misschien maar "krap voldoende" in de ogen van de huidige generatie juryleden...
joyce B schreef:Dat is topsportpaarden fokken die internationaal gewild zijn. aandacht aan de minder bijzondere paarden en hun meer recreatiegerichte eigenaren schenken hoef je dus niet te verwachten.
joyce B schreef:KNHS en KWPN passen wel bij elkaar... KNHS wil de paardenwedstrijdsport op hoog/hoger niveau krijgen, en het KWPN wil hun paarden op hoog/hoger niveau krijgen en houden.

joyce B schreef:Heb al wel begrepen dat de mensen die hoger rijden eerder uitgenodigd worden dan de mensen die no maar krap M dressuur zijn.

Silence schreef:Hij rijd ondertussen L1. Heel goed gezien zijn omstandigheden.
Maar deze zet ik niet openbaar als je t niet erg vind.