Ik moest maar naar huis gaan ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik moest maar naar huis gaan ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:41

russel schreef:
Soms vraag ik mij wel eens af of veel mensen wel voldoende van hun paardje houden, alles is in het kader van presteren als ik wedstrijden kijk. Paarden geven aan of ze het kunnen of niet, of ze er al klaar voor zijn, of ze het niet kunnen omdat er wat mis is of omdat ze er de bouw niet voor hebben, de juiste bespiering nog niet hebben. Maar toch moet er gepresteerd worden.

Een glansrijke proef gaat als het gaat en dan gaat het bijna vanzelf. Het eruit persen met veel verzet ook thuis met verzet, dat snap ik echt niet hoor. Leuk hè paardrijden en het hebben van een paard...., voor sommigen geldt, kijk eens in je hartje...

Totaal eens.
Ik vind het erg egoïstisch om een wp te willen halen ten koste van een ziek paard, buiten dat is de jury ook nog zo sympathiek om tegen je te zeggen dat je beter naar huis kunt gaan, dat dat beter en eerlijker is naar je paard toe...

En jij doet daar zo zielig over?
Ik kan me voorstellen dat de jury geen zin had in een discussie met je, blijkbaar zie je helemaal niet in waar het hier om gaat.
Maar het is niet alleen de jury die je vertelt dat doorrijden geen goed idee is, je eigen paard geeft het ook nog eens duidelijk aan...

riekSter schreef:
Weet je het maakt me helemaal niet meer uit, ik was gewoon teleurgesteld in het resultaat. Maar erger vond ik dat ik hele lage cijfers had gekregen zonder commentaar! Vanuit dat weet ik genoeg van deze jury ...

Imo zegt het meer over jou dan over de jury...
En zonder commentaar? Ik dacht dat ze duidelijk genoeg was geweest.

Trouwens, als ik een paard had dat klachten had, dan ging ik niet eens een wedstrijd rijden, dan gaf ik hem/haar eerst de tijd om beter te worden Ja

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 23:24

Pfff ik vind dit een kwalijke zaak! Als dit mij was overkomen dan zou ik me toch knap beroerd voelen en mezelf meteen een dierenmishandelaar vinden!!!

Maar wat doet de TS? Die brandt de jury maar af! Juist iemand die je anders nooit ziet kan een objectief beeld geven! Nu wil ik helemaal niet beweren dat alle jury's goed zijn! Tuurlijk de een wil dit zien en de ander dat maar over het niet 'goed' zijn van een paard is geen discussie mogelijk dat zie je meteen!

Als ik jouw verhaal zo lees over de ups en downs en het verzet dan zou ik toch maar eens heeeeel diep na gaan denken! Een paard gaat niet zomaar met zn hoofd gooien! Daar beneden is het dan vast niet fijn anders deed hij dat niet....

Dat verhaal over de Kissing Spines heb ik niet helemaal begrepen... Heeft hij dat nu wel of niet? Buiten dat, heb je wel enig idee wat het uberhaupt inhoud?

Ik zou mn paard maar eens binnenste buiten laten keren! 9 van de 10 problemen komen uit de rug!!!

Verder moet de TS nog een hoop leren....

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 05:32

lindake schreef:
@CharleyT: Wat bedoel je met Bladiebla hebben... Misschien een beetje respect hebben voor de mensen die B rijden... Het is niet dat je B rijd dat je dan niet mag zeggen dat je verkeerd beoordeeld bent... (onafhankelijk of de TS nu in fout is of niet)

Hier wordt de zaak omgedraaid. De dame in kwestie hoort respect te hebben en niet zo hoog van de toren te blazen, dat bedoel ik met Bladiebla, of kapsones, of praatjes, of grote mond.
In de B krijg ik gelukkig veelal gemotiveerde mensen in de ring, die vaak nieuw in de wedstrijdsport zijn en er veel van willen leren. Sterker nog, die soms te veel opkijken naar een jury, en daardoor niks durven te vragen.
En dan hier deze TS die van alles beweerd, nauwelijks gehinderd door enige kennis van zaken, dat noem ik dus bladiebla.
Daarbij stoort het me als een collega official zo afgebrand wordt.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:03

En dit is nou precies waarom ik altijd zeg: "laat je proef filmen". Dan kun je thuis met je coupon erbij nog eens nakijken of het er echt allemaal wel zo goed uit ziet als dat jij voelt.
Vergeleken met je eerste proef (die was rommelig met hoofd in de lucht) kan je tweede proef wel heel veel beter aanvoelen, maar dus nog lang niet goed genoeg. Je moet wel zo bekijken dat jij voor je tweede proef bijna 20 punten meer hebt gekregen!! Dat is al heel veel hoor!!

De jury had misschien iets tactischer kunnen zijn met haar opmerkingen maar als je een paard hebt wat als een sterrenkijker en van je hulp af door de proef gaat zou ik ook op je coupon hebben gezet dat je hem na moet laten kijken oid.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:29

CharleyT schreef:
Hier wordt de zaak omgedraaid.

hier wordt zeker de boel omgedraaid.
Als iemand (laat staan een jury) zegt dat je paard signalen geeft dat hij pijn heeft, dan moet je die persoon niet de schuld geven, maar eens goed gaan kijken naar je paard.
Het idee dat m'n paard pijn zou hebben als ik rij, zou m'n maag een draai geven.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:01

Wat ik er tot nu toe van begrijp:

- TS weet dat haar paard een ernstige aandoening aan de rug heeft die feitelijk nooit 100% verdwijnt.

- TS concludeert dat het paard toch goed genoeg is om mee te trainen én wedstrijden mee te rijden

- Het paard van TS komt tijdens de eerste proef een aantal keren fors in verzet

- De jury (die het paard niet kent) ziet aan het paard dat er vermoedelijk fysiek iets niet in orde is en wijst TS daarop

- TS merkt op dat zij dat zelf anders ziet en besluit het advies op dit paard dat kennelijk iets mankeert in de wind te slaan

- TS is dan verbaasd dat de jury geen babbeltje met haar wil maken als ze zich voor de tweede proef meldt en merkt dat aan als een kinderachtige reactie (als ik de jury zou zijn zou ik echt verbijsterd zijn dat iemand die ik net had uitgelegd dat ik een niet-fit paard voor me zag, koste wat kost toch nog een proef wil rijden, maar dat terzijde)

- TS rijdt nog een proef met een aantal keren verzet, verder is ze zelf tevreden

- TS krijgt daar ook fors meer punten voor

- TS is tevreden over de punten, maar niet over de opstelling van de jury.

Mijn mening is dat die jury echt superfair is geweest. De jury vindt het feitelijk onverantwoord dat TS start op een paard met pijn, maar omdat de beslissing daarover aan TS is, beoordeelt ze wat ze ziet en beloont een proef waarin het paard in een verkeerde gang valt en met het hoofd in de lucht komt nog bijna met winst. Voor die ene overgang had ze al een 3, nog ergens één vijf ipv een 6 en dan zit je al aan de punten die ze kreeg. Ik snap echt niet dat het dan toch nog aan de jury ligt!

@ts: al je alle energie die je er nu in steekt om allemaal mensen die je niet kent (hier op bokt) ervan te overtuigen dat die jury een kinderachtig schaap was en die energie nou eens in lessen en trainen steekt, komt die winstpunt vanzelf. Als je paard gezond is dan.

hangertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:07

FloortjeM rulles!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:10

Haha!

Idd, heel goed omschreven.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:11

Ik ben het wel met Floortje eens zie ook mijn eerdere reactie...
een jury kan het gewoon nóóit goed doen.. mensen klagen op bokt steen en been dat er paarden worden gestart die niet rad zijn en dat de ringmeester of jury er niets van zegt, maar als de jury er dan wél wat van zegt, zoals hier, is het weer belachelijk...

Een jury mag niet op de stoel van de DA gaan zitten, daarom heeft ze ook gezegd dat ze vermoed dat het paard niet 100% is, maar ze heeft je wél de proef laten starten... dat je dan vervolgens niet de punten krijgt die je zou wíllen hebben is jouw probleem.. daar kan de jury niets aan doen, die heeft waarschijnlijk al met gekromde tenen naar de proef zitten kijken...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:17

Ze zei niet dat ze het vermoed, ze wist het gewoon zeker ...

Ook nog over iemand die zei, misschien heeft ze het niet gehoord. OOO zeker dat ze het wel heeft gehoord (persoon naast haar gaf nog een por van ze zegt wat, en nog niet reageren)

Weet je je kan het allemaal wel voor de jury opnmenen, mij best. Maar ik weet wel beter met vele andere mensen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:22

En ook nog

Hoeven mensen niet te gaan reageren met nu pas .. of had je veel eerder moeten doen.

Ik heb wedstrijd van volgende week afgezegd. Ik heb een osteopaat gebeld en die komt langs en een zadelmaker.

En waarom het niet sneller is, het is pas een aantal weken dat ze dit doet, ik dacht eerst dat door de tanden kwam (meer dan 2 jaar niet naar tandarts gweest) dus die was geweest (elektrisch dus wat duurder)

Maar aangezien ze nog steeds met links aangalopperen afentoe gek doet laat ik dus een osteopaat komen

En dit ben ik al heel lang van plan maarja het is allemaal erg duur...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:28

Wedstrijd rijden is ook duur.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 16:30

Toen ik me startkaart aan ging vragen deed ze niet zo raar met haar hoofd ...

Ze heeft waarschijnlijk in de paddock een trap gehad of als ze soms met een bepaald paard staat wordt ze helemaal in elkaar getrapt, dus misschien met ontwijken ofzo dat ze iets heeft verrekt ...

Maar goed, ze wordt nu dus nagekeken, maar waarschijnlijk is het niks ...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 16:57

riekSter schreef:

Ze heeft waarschijnlijk in de paddock een trap gehad of als ze soms met een bepaald paard staat wordt ze helemaal in elkaar getrapt, dus misschien met ontwijken ofzo dat ze iets heeft verrekt ...

Sorry , maar ik vind deze reactie ook heel raar.
Waarom denk je dat het niks is? Hoe kun je dat nu denken?
-Je dacht eerst dat het aan de tanden lag, dus dacht je ook dat het lichamelijk was.
-Nu zou het van het "ontwijken" van trappen kunnen zijn, terwijl ze ook in elkaar wordt getrapt in de paddock (iig lichamelijk)

Citaat:
En dit ben ik al heel lang van plan maarja het is allemaal erg duur...

en deze doet het 'm. Blijkbaar dacht je al eerder dat je paard die zorg nodig had Verward
Paarden zijn duur en bij de verzorging hoort ook een dierenarts etc. Hoe kun je nu wel doorrijden als je en idee heb dat het paard pijn heeft.

Ik geloof dat je paard de jury erg dankbaar is, dat er nu iig naar 'm gekeken gaat worden....

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 17:04

Ik wilde al langer een osteopaat langs laten komen omdat ik heb gezien wat hij doet en ik vond het geweldig.

Mensen gaan ook gewoon voor ff losmaken naar de fysio, niet perse als ze echt iets mankeren. En voor een paard is het dus ook gewoon lekker (er zitten altijd wel ergens blokkades)

Zadelmaker moet gewoon 1x per jaar langskomen en daar is het weer tijd voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:07

Maar jou paard mankeerd wel wat... KS gaat nooit over....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:17

Floortje verwoord het wel heel goed......... en eigenlijk TS denk ik dat je hier de fout bij jezelf moet zoeken.

Ik kan ook sociaal zwak reageren op mensen die willens en wetens doorrijden met een paard die niet goed is.........

En dan vind ik dat je een heel, heel, heel lief, braaf, vergevingsgezind paard hebt....

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:29

riekSter schreef:

Waarom staat in je profiel dan iets anders?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:36

Wat een sensatie allemaal zeg Slapen

T.S geeft aan dat er nu op lichaamlijk gericht vlak naar het paard gekeken gaat worden dus al die ophef Dromen

T.S zeg aub dat het idd fout van je was om te zeggen dat je een rot jury had... en zoek de fout voortaan bij je zelf.
Nogmaals een jury doet dit voor een passie en niet om mensen af te kraken...
En daar komt nog bij je rijd altijd voor je zelf !!!!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:47

Als het paard echt KS heeft is het nog link ook om zomaar een osteopaat of fysio er bij te halen. Mijn paard heeft KS. Maar die mag absoluut niet door een osteopaat of fysiotherapeut worden behandeld zonder overleg met de DA.
Dus ik vind het zelf nogal link om een osteopaat erbij te halen als het paard daadwerkelijk KS heeft.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 07:27

runningkawa schreef:
Maar jou paard mankeerd wel wat... KS gaat nooit over....

Waar staat dat het paard KS heeft? Heb even niet die pag. gelezen.

Maar TS als je paard KS heeft, moet er belletje gaan rinkelen. Mijn paard heeft neiging naar KS, is bij Bodegraven bekend geworden. Paard liep altijd met hoofd omhoog en holle rug en kort van voren. Veel intensief trainen heeft het beter gemaakt, training aan de pessoa en onder het zadel veel lang laag over de rug. Zodra het paard met hoofd omhoog gaat lopen en kort gaat lopen, dus korte stapjes, heeft hij last van KS, DAT is mij meegegeven vanuit Bodegraven. Met deze wetenschap is het raar om een topic te openen, dan weet je dus dat je paard pijn heeft en kennelijk nog niet, of helemaal nooit meer klaar is voor wedstrijd, hangt af van de gradatie van de KS. Op een dag zal je haar kreupel uit stal halen en is het einde oefening. Dat is wat mij expliciet is verteld.

Een paard met KS kan heel oud worden en bereden blijven, mits je weet wat je doet en duidelijk blijft kijken naar de symptomen. Triest als je hier aan voorbij gaat. Vergeet niet dat er op het wedstrijdterrein mensen rondlopen die heel veel verstand van paarden hebben, er een hele goede kijk op hebben, ook al hebben ze zelf nog nooit paard gereden. Zij zagen kennelijk iets aan je paard wat voor hun duidelijke koek is. Zoveel onregelmatige/kreupele paarden die in verzet laten zien dat ze wat mankeren, een geoefend oog ziet dat!!

Bekommer je om je paard en zorg dat ze sterk in haar rugspieren wordt en als het met rijden niet op te lossen valt, ga dan eerst weken lang longeren, geef desnoods een supplement voor extra spieropbouw, maar zorg dat ze je kan dragen en wees HEEL kritisch naar je rijden want een paard met KS heeft een slechte rug...

Meer kan ik niet zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:11

Citaat:
Waar staat dat het paard KS heeft? Heb even niet die pag. gelezen.

Citaat:
Ja, ik had ook zoiets gehoord over kissing-spines en daar is ze volledig voor behandelt (zegt de dierenarts). In het begin toen ik haar deed had ze wel wat last van haar rug, maar dat is nu helemaal weg

Dus helemaal weg....goede DA, wordt heel beroemd vast met zijn revolutionaire behandelingen Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:33

Inderdaad geef mij het adres van die DA....... Duivel

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 08:33

riekSter schreef:

Heel triest, je paard bij een ander paard zetten als je weet dat die in elkaar getrapt word...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:31

riekSter schreef:
Zaterdag wedstrijd gehad, maar wat een **jury ik nou weer had ...

Dioos ging begin maart opeens heel raar doen met rijden, kop in de lucht en rennen. Ik doe haar sinds september en toen werd er gezegd dat ze vlak daarvoor nog naar de tandarts was geweest. Door die problemen met rijden had ik besloten om een tandarts te laten komen. Kreeg ik toen opeens te horen dat ze al meer dan 2 jaar niet was geweest.

En tada tanden waren heel slecht, ze had haken en haar onderkaak had zowat haar hele bovenkaak weggesleten, wat als gevolg had dat als ze naar beneden liep ze heel veel druk op haar hoofd had. (arm paardje)

Daarna ging het rijden weer een stuk beter, dioos is een heel gevoelig en heel slim paard, dus als ze geen zin heeft om te lopen bleef ze haar hoofd in de lucht gooien (als je eenmaal iets toelaat bij dioos en haar haar gang laat gaan, krijg je dat er bijna niet meer uit)

Over de wedstrijd zaterdag... Losrijden ging wel goed alleen bij de linkergalop deed ze haar hoofd in de lucht. Eerst proefje gereden ... Paar keer dat ze met haar hoofd in de lucht kwam maar de rest was echt supernetjes. Ik klaar werd ik bij de jury geroepen. Ze zegt: Ik weet niet of je van plan bent om zo nog een proef te rijden, maar van mij hoeft het niet, GA MAAR NAAR HUIS. Ik vraag waarom. Krijg ik als antwoord terug jouw paard mankeert iets. Ik zeg: nou ik rijd zo gewoon nog een keer. Antwoord ze terug: VAN MIJ KRIJG JE TOCH GEEN PUNTEN ONGEACHT HOE JE RIJD. Ik nouja zeg ... Ik kom toch nog een keer.

En die 2e proef ging ZOOOOOOOOOOOOO goed. Ze kwam alleen 1x omhoog met overgang draf naar stap maar de rest echt WAUW!!

Mens keek me geeneens aan toen ik langs reed, ze wist dat ze fout zat. Mensen die ook mijn 1e proef hadden gezien zeiden: Jij gaat zeker wel 2 winst rijden voor deze proef, het zag er echt super uit!

En bij de prijsuitreiking was ik 2x laatste met 148 en 167.

Ik was echt heel boos op dat ***mens, maar toen dacht ik tja .. het is en blijft een jurysport. Maar toch ben ik heeeeeeeeeel boos op die persoon.

Kom op zeg .. Je moet toch per onderdeel een cijfer krijgen en niet voor een (klein miscommunicatie)foutje op het laatst voor de hele proef worden afgerekend ?? Want dioos liep de 2e proef heel fijn, mooie met lengte in haar hals, neusje der uit en heel fijn in de aanleuning en OVERAL stond verzet, terwijl dat totaal niet zo was (hingen ook spiegels in de bak dus ik afentoe kijken Tong uitsteken).

waarom rijd je sport als je niet tegen de uitslag kunt? dan moet je gewoon thuis blijven rijden.

En hoe kan de jury voor een kleine miscommunicatie aan het einde van je proef de gehele proef afrekenen? heeft ze al je cijfers doorgestreept en verlaagd?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-08 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt