Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Zijn er ook bokkers die kinderen lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:47

Mn onzekere lesklantje heeft nu een reden om bang te zijn... hij is erafgevallen. shetje dacht bij t opstappen laat ik eens een rodeo ipv lieve kinder pony spelen... Gelukkig niks aan de hand, hij moet van mij al met cap rijden en heeft ook een bodyprotector aan... moeder die iets later kwam er ook al hel luchtig over.... maar jah.. eerst hele poos wezen stappen (weer aan een touwtje) zelf laten sturen en halthouden enzo... toen hem in draf geprobeert te krijgen, durfde hij helemaal niet meer moeder ernaast hem vasthouden ik de shet zo kort vast dat ie niks kon doen... gelukkig ging dat goed, was er niks aan de hand, maar hij bleef t eng vinden, 2e keer draven ook...

dus iemand tips om met zo'n extreme onzekerheid om te gaan... hij is zo bang om te vallen en de pony voelt dat aan en maakt er misbruik van... gingen we net de goede kant op gaat t mis (hij had nu een paar weken niet gereden... en waarschijnlijk gaat ie binnenkort een poosje wat vaker pw rijden om wat meer gevoel te krijgen)

dacht zelf dat om te gaan voetballen met de pony mss een idee is, doe ik wel vaker met m... doet ie heel braaf.. kan hij met wat anders dan zn angst bezig zijn.. want als hij niet verkrampt kan hij m super aan, en rijdt m heel netjes en zie je m per week met grote sprongen vooruit gaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:18

Eerst naast pony staan, aaien, bekijken, misschien mooi verhaal over het ontstaan van de zwilwrat vertellen (vinden mijn pukkies geweldig!), verschil voelen tussen neusharen en billen etc. Dan alleen erop zitten zonder te lopen etc. etc. En als dat goed gaat, dan met veel afleiden, zoals bijv. dat voetbal. Als het maar op van alles lijkt, behalve op paardrijden *LOL*))

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 23:39

Normaal gesproken poetst en zadelt hij m zelf op (was deze keer even anders omdat hij wat laat was, autopech)... volgende week longeer ik de pony voor hij erop gaat waar hij bij is... dus dan kan hij zien dat de frisheid eraf is.... desnoods zo moe dat ie niet veel meer kan doen, als hij maar relaxt erop durft... (normaal jaag ik m ff wat rondjes de bak door om de ergste frisheid kwijt te zijn voor hun komen)

trouwens nog even een vraag: hoe hoog springen kan volgens jullie met half gevorderde tot gevorderde ruiters op paarden (en dan ook de 1e hindernisjes)?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 09:18

sneu voor het jochie Clown das altijd wel moeilijk, als er dan net zo iets gebeurt.
hoe het op te lossen ligt meestal een beetje aan de persoon zelf, vaak doe ik ook overal aanraken vertellen waarom ie dat zo deed, etc (maar dan gebeurde er ook echt iets, dat het niet aan het kind lag en ook niet aan de pony Clown )

ik spring met de beginners, vanaf het eerste gaatje een kruisje, tot ongeveer het 3e gaatje kruisje, heel soms als het echt goed gaat en lol erin hebben (en ze hebben al vaker gesprongen) gaat ie wel eens naar het 4e of 5e, dat zit net in de categorie, tegen goede beginner aan. half gevorderden gaan we tot maximaal 40 steiltje, het gaat vooral om techniek, gevorderden, ligt er net aan, we haddden een meisje meerijden die echt dacht dat ze gevordert was, (kon aardig rijden, maar ook nog maar net gevordert) gingen we springen bleef ze altijd in het zadel zitten, hoe vaak je ook uitlegt dat ze moet staan. dus als zij meereed gingen we nooit echt hoog. (gelukkig reed ze niet in een les van mij )

wha ik pak lesklantjes af van de andere instructrices Lachen
gisteraaf had ik al een vader (ouders willen leren rijden voor de springwedstrijd) dies nogal koppig en instructrice ook, dus les gaat dan vooral met eigenwijs zijn. en nu ga ik het proberen, dat hij priveles krijgt, (een soort lik-op-stuk beleid, direct zeggen wat is goed en wat niet).
verder had ik gister een meisje, dat normaal bij een andere instructrice rijdt om half 9, die had na 5 lessen nog niet losgereden, dus ik heb het aan zitten kijken en haar losgedaan, eerst in stap leren sturen daarna in draf (en ik er maar naast rennen). alles ging zelfs zo goed dat we een heel parcoursje hebben gesprongen.
dus kind wil na de vakantie bij mij blijven Bloos

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 10:46

Nimmy schreef:
Normaal gesproken poetst en zadelt hij m zelf op (was deze keer even anders omdat hij wat laat was, autopech)... volgende week longeer ik de pony voor hij erop gaat waar hij bij is... dus dan kan hij zien dat de frisheid eraf is.... desnoods zo moe dat ie niet veel meer kan doen, als hij maar relaxt erop durft... (normaal jaag ik m ff wat rondjes de bak door om de ergste frisheid kwijt te zijn voor hun komen)

trouwens nog even een vraag: hoe hoog springen kan volgens jullie met half gevorderde tot gevorderde ruiters op paarden (en dan ook de 1e hindernisjes)?

Ik begin altijd weer met balkjes lopen in verlichte zit. Altijd weer. Al is het als warming up voor de paarden. Als 1e hindernis het laagste kruisje dat onze staanders kunnen. Die zet ik zo neer dat ze bij C af moeten wenden en dan richting de hoefslag rijden. Dat remt nl. af. Desnoods pionnen zetten zodat ze netjes wenden en recht voor de hindernis komen. Kruisje kun je paar keer met 1 gaatje verhogen. Dan het laagste stijltje.

Longeren lijkt me trouwens geweldig voor de stoute shet! Laat m maar rennen, als het jochie maar ontspannen kan rijdne Knipoog

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:21

Mijn Kids van de zaterdagdagles hebben het licht gezien ( denk ik). Het gaat de laatste weken zo goed!!!!!! Ze luisteren nu ook echt en stellen ook de goede vragen. De eerste 5 minuten dat ze er op zitten mogen ze vertellen wat ze op hun hart hebben, dan gaan we rijden en luisteren. en tijdens het uitstappen mogen ze vertellen 1 voor 1 natuurlijk wat ze er van vonden en ze zelf denken wat ze nog moeilijk vinden etc. Dat werkt erg goed!! Ze hebben nu ook allemaal gegallopeerd en helemaal zelf gedaan he Lachen

Het springen, ik begin eerst met de verlichte zit aanleren, dan over balkjes. Gaat dat goed bouw ik een kruisje gaat dat weer goed verhoog ik deze iets, dan maak ik er een steiltje van. Gaat dat ( ook technisch gezien) goed maak ik een kruisje met drafbalk ervoor met verder op een laag steiltje. Tja en uit blijven bouwen. Als dit echt de eerste eche springlessen zijn laat ik ze ook niet hoger dan 40/50 cm springen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 12:42

Het gaat om een groep die voorheen wekelijks sprong en best omhoog ging, meerder hindernissen op een lijntje mogen hun absoluut niet doen (vraag me niet waarom, zoals ik zie zouden in-uitjes of een lijntje met verderop een laag hindernisje prima kunnen) alle hindernissen moet ook op t midden, dus zo dat ze evenwijdig aan de hoefslag erover rijden, een hindernisje op de lijn mxk bijvoorbeeld schijnt ook te moeilijk te zijn (1 had er moeite mee, omdat ze de hoek afsneed, maar dan denk ik daar leer je toch juist van, ging nl bij de volgende poging wel goed)...

het onhandige is nl dat ik zelf moet uitvissen wat hun mogen, ook met springen en dan doe ik t weer fout (heb een hele lijst met dingen die ik al niet meer mag doen) terwijl t echt gewoon laag stond (40-50 cm) en er vauit draf aangereden werd.... vraag me dan wel af wat hun daarvoor in de springles deden, want ze mochten wekelijks springen en naar eigen zeggen best hoog.

Mijn ponylesjes gaan nu idd ook heel goed, sinds ik gestopt ben met pony's aanjagen en ze zelf laat rijden.... kunnen ze spontaan wel allemaal tegelijk galoperen en galoperen alle pony's door...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 12:51

Je handen zijn wel gebonden zeg... Lijkt me erg moeilijk lesgeven zo om altijd maar eerst moeten nadenken wat je niet mag. Vraag eens aan ze wat ze wel hebben gedaan in de lessen daar voor ( wat je waarschijnlijk allang gedaan heb).

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:52

KimH schreef:
Je handen zijn wel gebonden zeg... Lijkt me erg moeilijk lesgeven zo om altijd maar eerst moeten nadenken wat je niet mag. Vraag eens aan ze wat ze wel hebben gedaan in de lessen daar voor ( wat je waarschijnlijk allang gedaan heb).

Tja... zoek t maar uit, mocht 1 halve les kijken, les erna zelf geven en hun geven wel aan wat ze normaal doen Boos! Clown ..... Had in t begin erg mn twijfels, maar ach... toch maar proberen en er t beste van maken, laatste weken ging t aardig, zolang ik de paarden niet moe maak (ze zouden s een keer een beetje zweten na 2 uur lopen) en de lesklanten niet teveel leer... het zijn natuurlijk manegeruiters en geen wedstrijdruiters Gestoord ... Verward

na een aantal weken mocht ik eindelijk weer eens springen, leuk.... toch niet, loop ik na mn lessen naar dr toe, heeft ze t over gruwel verhalen en het was te moeilijk, te hoog en te zwaar..... (had ze gehoord van kinderen aan de kant, moet voortaan aan 13 jarige gaan vragen hoe ik mijn les ga geven Frusty ) ben toen ook maar gewoon weggegaan... sorry hoor.... maar ga dr binnenkort s vragen of ze dan zelf wil kijken bij mijn lessen en dan commentaar geven (op deze manier kritiek krijgen kan ik nl echt niet tegen)... en zal haar ook eens vragen wat maneges ruiters wel zouden kunnen volgens haar, aangezien ik ook op een manege ben begonnen en daar na een paar jaar rijden wel lijntjes leerde springen (en aan t begin al leerde zelf sturen en gas geven en remmen)...

heb al 2x een bijrijder gehad voor mn paard die van een manege kwam, ging super zolang hun ook maar inzet toonden en verder wouden leren...... met mensen van die manege zou ik t niet eens aaandurven.... ze hebben alleen geleerd om te blijven zitten (op een paard wat sjokt) en t lukt me niet te roepen.... (mn neefje van 5 rijdt beter dan kinderen die daar al jaren lessen, gewoon omdat hij leert doorzetten als t de eerste keer niet lukt)

Ik vind t zo zonde, want er zijn echt paarden en pony's die leuk zouden kunnen lopen, waar meer uit te halen valt dan er nu mee gebeurt, ook binnen de manege lessen...

Haha! Haha! wat ik me dan afvraag ze hebben 1 keer per jaar een springwedstrijd, hoe ze dat dan doen, want elke lijn is te moeilijk en elke hindernis te hoog.... Clown

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:12

haha en waneer zou die springwedstrijd dan moeten zijn? Lachen ben benieuwd.
bij ons op de manege zijn ze met de gevorderden op wedstrijd eindelijk wat hoger gegaan, na veel kritiek daarop. (en toen werd het wel ineens heeel hoog) maar we zijn dan wel een echte springmanege, (zoons van de eigenaar hebben hoog gereden met springen)
lijntjes rijden doen we hier ook al best vroeg, (al is het maar over balkjes heen) dan krijgen ze de taak om recht op de balkjes aan te komen en natuurlijk in het midden erover heen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:32

Ik ook....

Vind t echt jammer dat ik net zo'n manege tref.... vind lesgeven echt leuk om te doen...

najah za maar s proberen een normaal gesprek aan t gaan.... ik doe mn best

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 23:38

Ik geef ook les, heb de FNRS cursus gevolgd. Nu even geen tijd om het hele topic te lezen en iets zinnigs toe te voegen, maar dus wel een stipje.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:38

Deed jij de cursus dan op woensdagavond? Ik nl. op dinsdag!

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:36

Nimmy schreef:
Ik ook....

Vind t echt jammer dat ik net zo'n manege tref.... vind lesgeven echt leuk om te doen...

najah za maar s proberen een normaal gesprek aan t gaan.... ik doe mn best

Wat een vervelende situatie zeg. Ik begrijp uit je berichten alleen niet goed wie je deze regels oplegd. Is dat de eigenaar of een collega instructrice??
Vind wel als ze jou aannemen als instructeur dat ze je dan ook moeten vertrouwen wat betreft de inhoud van de (spring)lessen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 23:18

De eigenaar aan de hand van verhalen van 13/14 jarige die op de manege lessen (niet in mijn les)...

Ik heb t idee een beetje dat mensen daar niks mogen leren (of iig zo min mogelijk), maar ga zaterdag proberen met haar te praten, dat ik open sta voor commentaar, maar dan wel als ze zelf gekeken en meegeluisterd heeft... En als zij meer vertrouwen heeft in die kinderen... prima, laat hun dan lekker lesgeven

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 13:23

Ik heb inderdaad de cursus op de woensdagavond gevolgd!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 17:13

Ik heb de cursus medewerker manege- instructie gevolgd, deze is vooral op kinderen gericht.
Verder eigelijk niet eel veel toe te voegen, hihi. Maar ik geef dus les aan kids.

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:07

Nimmy schreef:
De eigenaar aan de hand van verhalen van 13/14 jarige die op de manege lessen (niet in mijn les)...

Ik heb t idee een beetje dat mensen daar niks mogen leren (of iig zo min mogelijk), maar ga zaterdag proberen met haar te praten, dat ik open sta voor commentaar, maar dan wel als ze zelf gekeken en meegeluisterd heeft... En als zij meer vertrouwen heeft in die kinderen... prima, laat hun dan lekker lesgeven

Nou inderdaad, niet erg professioneel van de eigenaar. Sus6 morgen met je gesprek!!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 18:15

SannevdM schreef:
Ik heb de cursus medewerker manege- instructie gevolgd, deze is vooral op kinderen gericht.
Verder eigelijk niet eel veel toe te voegen, hihi. Maar ik geef dus les aan kids.

Heb je wel dezelfde cursus gevolgd als ik? Want bij ons kwamen de volwassenen wel degelijk aan bod.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:18

Whahah..
Ik ben 12 maar geef kinderen les Knipoog

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:14

Mijn onzekere lesklantje ging vandaag aardig, heeft zelf gelongeerd en weer gestapt, shet heeft alleen een hupje gemaakt.

Ze gaan m nu ook een aantal keer zelf verzorgen, dus met zijn moeder lekker poetsen, tutten en longeren, gaat t goed ook rijden.... (die rijdt zelf ook paard, in de hoop dat ie t dan meer zelfvertrouwen krijgt)...

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:17

Ik weet toevallig dat Sanne wel degelijk dezelfde cursus heeft gevolgd als wij Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:34

Okee, dan vraag ik me af waar haar opmerking op berust, want in de cursus die ik deed werden vooral heel veel ervaringen uitgewisseld, die dus ook over volwassenen gingen en gaven we elkaar les en anders volwassen manegeruiters.

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:28

Pardon, niet helemaal goed neergezet.
Ik bedoel dat deze vooral gericht is op het lesgeven van manegeruiters.
Ik geef er vooral kids mee les, nouja jeugd.

Ik hoop dat ik het zo weer opgehelderd heb. Lachen

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:33

Jaaaaaaaaaaaa! Lachen