Nullen geven in de B?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hopperdepop

Re: Nullen geven in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:19

een nul in de B is wel heel streng.

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:23

licht eraan waarvoor, bij erge verzet vind ik een 3 of zo wel terecht maar een nul niet.
maar als je van hand veranderd en dat meot in middendraf, en je pony gaat geen pasje harder tjaa dan zou ik ook twijfelen of je daar nou een 0 of toch een 1 moet krijgen..
over het algemeen vind ik een 1 toch wel net iets beter als een 0..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:53

moow schreef:
licht eraan waarvoor, bij erge verzet vind ik een 3 of zo wel terecht maar een nul niet.
maar als je van hand veranderd en dat meot in middendraf, en je pony gaat geen pasje harder tjaa dan zou ik ook twijfelen of je daar nou een 0 of toch een 1 moet krijgen..
over het algemeen vind ik een 1 toch wel net iets beter als een 0..

Als juryleden daar een 0 of een 1 voor zouden geven, dan gaan er heel wat lage punten vallen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 13:10

Bij 1 van de laatste wedsrijden bij onze vereniging( ikzit daar op het WS) heb ik voor t eerst, in 5 jaar dat ik daar zit ,ook 1e,2e, 3e, moeten tellen in de B.Ik vond dat al erg drastisch. In de hele middag hadden 4combinatie'sverleis gereden! Een 0 vind ik echt laag... doe dan een 1 voor de moeite of zo. Maar ik heb de proef niet gezien, misschien wat t echt zo dramatisch dat t echt een 0 verdiende Ach gut

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:06

sandr0 schreef:
Bij 1 van de laatste wedsrijden bij onze vereniging( ikzit daar op het WS) heb ik voor t eerst, in 5 jaar dat ik daar zit ,ook 1e,2e, 3e, moeten tellen in de B.Ik vond dat al erg drastisch. In de hele middag hadden 4 combinatie'sverleis gereden! Een 0 vind ik echt laag... doe dan een 1 voor de moeite of zo. Maar ik heb de proef niet gezien, misschien wat t echt zo dramatisch dat t echt een 0 verdiende Ach gut

gelukkig kun je nog geen verlies in de B rijden, anders was het wel heel zuur geweest ja...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 14:20

Storm76 schreef:
sandr0 schreef:
Bij 1 van de laatste wedsrijden bij onze vereniging( ikzit daar op het WS) heb ik voor t eerst, in 5 jaar dat ik daar zit ,ook 1e,2e, 3e, moeten tellen in de B.Ik vond dat al erg drastisch. In de hele middag hadden 4 combinatie'sverleis gereden! Een 0 vind ik echt laag... doe dan een 1 voor de moeite of zo. Maar ik heb de proef niet gezien, misschien wat t echt zo dramatisch dat t echt een 0 verdiende Ach gut

gelukkig kun je nog geen verlies in de B rijden, anders was het wel heel zuur geweest ja...

Vond t inderdaad erg triest. T waren geen wereldcmbinatie's maar verlies was wel erg overdreven. Maar goedsoms heb je jury's die vrij hoog jureren en soms ook die juist aan de lage kant zitten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 19:59

hopperdepop schreef:

Onzin, een nul is in geen enkele klasse leuk, maar je kunt dat nooit zomaar streng noemen. Als er al een 0 gegeven wordt was het in de ogen van jury ook echt bagger. Daar kun je over van mening verschillen, maar................. je moet het er mee doen, leuk of niet.
Van B tot en met Grand Prix, de cijfers 0-10 kunnen gebruikt worden , nergens staat dat je in de B bijv. maar geen nul moet geven. Wat is bijv. voetbal dan eenvoudig: een Fpupil of een Prof, als ze op de paal schieten is het geen doelpunt. Simpel.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:32

CharleyT schreef:
hopperdepop schreef:

Onzin, een nul is in geen enkele klasse leuk, maar je kunt dat nooit zomaar streng noemen. Als er al een 0 gegeven wordt was het in de ogen van jury ook echt bagger. Daar kun je over van mening verschillen, maar................. je moet het er mee doen, leuk of niet.
Van B tot en met Grand Prix, de cijfers 0-10 kunnen gebruikt worden , nergens staat dat je in de B bijv. maar geen nul moet geven. Wat is bijv. voetbal dan eenvoudig: een Fpupil of een Prof, als ze op de paal schieten is het geen doelpunt. Simpel.

Ik jureer de B en de L, maar ik geef in de B geen nullen, hoe kan je nu opbouwend zijn in de B als je een 0 geeft? Je kan iemand toch sowieso geen wp geven? Daar hoef je iemand niet compleet voor af te kraken.

Ik denk altijd, je kan iemand in de B helemaal de grond inkraken, en je kan iemand proberen te stimuleren door goed commentaar op het profocol te zetten. Je kunt iemand 150 punten geven en 170, beide hebben geen winst met het verschil dat de persoon met 150 de volgende keer niet meer wil starten en de dressuur voor altijd beu is, en de persoon die je 170 punten geeft, zal nog een beetje harder zijn best doen om de volgende keer wél winst te rijden. Wij juryleden moet het opbouwend houden, en dan heb ik het vóóral over de B!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:12

Storm76 schreef:
Je kunt iemand 150 punten geven en 170, beide hebben geen winst met het verschil dat de persoon met 150 de volgende keer niet meer wil starten en de dressuur voor altijd beu is, en de persoon die je 170 punten geeft, zal nog een beetje harder zijn best doen om de volgende keer wél winst te rijden.

Ik vind het verschil bij een proef die eigenlijk 150 waard is en 170 krijgt wel erg groot hoor!
Bij 170 is het slechts 10 punten verwijderd van winst en dus zó slecht nou ook weer niet.
150 is écht slecht!

Ik punt altijd gewoon wat ik zie, om geen valse hoop te wekken bij mensen, en ik ben niet tussendoor steeds aan het kijken of ik wel een onvoldoende kan geven omdat ik al onder de 170?? zit, zo werkt het niet in mijn ogen

Je kan ook gewoon de punten geven die mensen verdienen (desnoods die 150) en daar dan wat positieve kritiek op vermelden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:25

Ik geef ook wel de punten die mensen verdienen, maar geen nullen, waar ik in de L wel naar de 3 ga, of zelfs lager, die ik dat in de B niet. In de B geef ik veel eerder een 4 of 5. Puur om het positief te houden. De kritiek geef ik ook wel en die blijft hetzelfde.

Maar goed, ik geef waarschijnlijk niet meer winstpunten weg, als ik een jury was die de punten weg zou geven zou het anders liggen, maar waarschijnlijk liggen we wel op 1 lijn, alleen wil ik nooit de deelnemers uit mijn ring zo demotiveren dat ze niet meer willen starten, winst rijden ze toch al niet...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 08:59

Ik ben het toch echt met 10 eens.

Als je 170 punten geeft aan een proef die eigenlijk niet meer dan 150 waard is, krijg je een scheef beeld.

Stel iemand rijd bij jou die 170, denkt dat het dus wel meevalt, paar kleine puntjes en rijd winst.
Volgende proef rijd diegene ook iets beter, maar komt thuis met 160. Die rpersoon snapt er dus helemaal niets meer van, terwijl die 160 ounten dus terecht waren.

Imo dus punten wat je ziet. Scheelt een hoop teleurstellingen en frustraties later.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:01

Storm76 schreef:
Ik geef ook wel de punten die mensen verdienen, maar geen nullen, waar ik in de L wel naar de 3 ga, of zelfs lager, die ik dat in de B niet. In de B geef ik veel eerder een 4 of 5. Puur om het positief te houden. De kritiek geef ik ook wel en die blijft hetzelfde.

Maar goed, ik geef waarschijnlijk niet meer winstpunten weg, als ik een jury was die de punten weg zou geven zou het anders liggen, maar waarschijnlijk liggen we wel op 1 lijn, alleen wil ik nooit de deelnemers uit mijn ring zo demotiveren dat ze niet meer willen starten, winst rijden ze toch al niet...

Ik ben het volkomen met je eens dat iemand nooit gedemotiveerd het wedstrijdterrein mag verlaten maar soms is e.e.a. rijtechnisch dusdanig slecht voor elkaar dat je gewoon op 150 punten uitkomt in de B. Jij hebt het tact en inlevingsgevoel om je in deze ruiter te kunnen inleven hoe punten en commentaar aan kunnen komen (en met jou vele anderen ook gelukkig) maar de volgende wedstrijd zit er wellicht iemand die daar om welke reden dan ook totaal geen boodschap aan heeft en die wel keihard met 150 punten de proef beoordeeld met bikkelhard commentaar. Je maakt de verwarring eigenlijk alleen maar veel groter bij zo'n ruiter, vorige week had ze 170 punten en nu 150 punten. Ik ga nu even voor het gemak uit van een minder ervaren combinatie die uit onwetendheid te snel wedstrijden is gaan rijden, bij ruiters met een "verkeerde voorstelling van hun rijtechnische kwaliteiten" vraag ik mij helemaal af of die de boodschap tussen de regels door aankomt.

Ik zeg absoluut niet dat jij verantwoordelijk bent voor de bevindingen van de collega-juryleden en hun wijze van becommentarieren van een proef maar ik hoop dat je een beetje de verwarring begrijpt die bij sommige ruiters kan ontstaan.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:20

Dus iemand die bar slecht rijdt (als in echt een onderdeel compleet verprutsen) kan dan niet lager dan een 4 krijgen. Terwijl iemand die gewoon zeer weinig halsstrekken laat zien ook een 4 krijgt. Dan liggen de verhoudingen een beetje scheef. Ik zou in de B dus wel lager dan een 4 gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:25

Helemaal met je eens Ja

Iemand die bijv verkeerd aanspringt of met een flinke bok na een tik en een paar passen verder omdat hij het niet deed, zou dus en 4 krijgen, maar dat paard dat wel aanspringt maar ff flink zijn hoofd omhoog gooit zou ook een 4 krijgen?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:26

Ik kan mezelf helemaal vinden in het commentaar van KarinvdM
Als iets niet getoond wordt is het een 0 ongeacht welke klasse er gereden wordt.
De redenering van....bij de L, M of Z moet dat wel kunnen vind ik erg krom, niet getoond is niet getoond ongeacht in welke klasse er gereden wordt.

Ik heb in al die jaren dat ik al zit te jureren nog nooit een 0 weggegeven, maar dit omdat ik nog geen combinaties tegen ben gekomen die een onderdeel overslaan/vergeten, mocht dit wel gebeuren is het toch een 0.

Mensen die altijd maar aan het roepen zijn dat een jury een 1 en een 9 moet durven geven en niet alleen maar op een 5 en een 6 moeten blijven hangen zouden eigenlijk eens een keer aan een jury moeten vragen of ze gewoon eens een keer op een wedstrijd mee mogen kijken, dus niet schrijven maar kijken/observeren, ik denk dat deze mensen dan al heel snel zien dat er in zéér grote getaale wordt gereden voor een 5, 6jes proef.
Ik ben ook absoluut niet te beroerd om een 2 of een 9 te geven, maar dit komt erg weinig voor.

Pas nog zitten jureren en toen had ik weer eens sinds lange tijd een B groep, paard wil uitbreken bij het aanspringen komt tegen de hand, ruiter houd hem wel op de volte maar de overgang was niet goed een 4...tot grote verbazing van mijn schrijfster die vond dit wel héél erg streng voor de B.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:43

Die 150 en 170 waren slechts voorbeelden, ik schrijf het misschien ook wel een beetje verkeerd op.
Feit is dat ik de B voorzichtiger jureer dan de L.
En ik heb natuurlijk ook wel een 3 in de B gegeven, maar ik probeer het te niet te doen. Als ik zie dat een ruiter paardonvriendelijk bezig is, ga ik natuurlijk wel lagere cijfers geven.

Ik heb trouwens mijn punten al zeer regelmatig met andere juryleden vergeleken en ik kom trouwens bijna altijd op dezelfde punten uit (ongeveer dan). En ook op de cursus en bijscholing zit ik altijd erg dicht in de buurt van de cursusleider.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:46

Maar waarom zou er voorzichtiger gejureerd moeten worden in de B?
De moeilijkheid van de proef is al simpeler. Als je dat niet kunt rijden heb je imo gewoon nog niets te zoeken op het wedstrijdterrein

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 18:49

Een 0 mag, als de jury ook een 10 durft te geven.

Verder eens met runningkawa.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:34

runningkawa schreef:
De moeilijkheid van de proef is al simpeler. Als je dat niet kunt rijden heb je imo gewoon nog niets te zoeken op het wedstrijdterrein

En helaas mag je dat van de KNHS dan weer niet gewoon heel tactvol zeggen tegen de betreffende combinatie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 07:44

Niekoezz schreef:
Een 0 mag, als de jury ook een 10 durft te geven.

Verder eens met runningkawa.

Ik heb nog nooit een 10 gegeven, en dus ook nog nooit een 0
Is ook nog nooit gebeurt in de L, gewoonweg omdat ik nog nooit een proef heb gehad waar iemand expres een onderdeel oversloeg.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:22

Maar wat moet je dan geven voor een onderdeel dat niet getoond is? Een 2, een 3? Dat kan toch niet, hoe kan een onderdeel nou 2 of 3 punten waard zijn als je hem niet eens hebt gezien?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:39

Niekoezz schreef:
Maar wat moet je dan geven voor een onderdeel dat niet getoond is? Een 2, een 3? Dat kan toch niet, hoe kan een onderdeel nou 2 of 3 punten waard zijn als je hem niet eens hebt gezien?

Ik zou persoonlijk als iemand echt zijn best doet om een onderdeel toch uit te voeren niet zakken onder een 3 omdat er dan ten minste nog aan gereden wordt. Slaat iemand het echt over en merk je duidelijk dat iemand niet snapt wat hij moet doen of gewoon doorrijdt dan krijg je van mij ook niet die 3 punten voor het proberen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:46

Weet je wat ik nou zo raar aan de B vind? Dan krijg je een 0 een 1 of een 2 bij een fout/verzet.. Maar als je je paard pikobello gepoetst, gewassen,gevlochten hebt en je komt helemaal super netjes de bak binnen krijg je voor verzorging een 7 of een enkele keer een 8. waarom bestaat dat onderdeel dan? Een 10 is toch als het perfect getoond wordt? Nou als ik 3uur gepoetst en gevlochten hebt zien we er super netjes uit, beter kan niet.. Maar mooi dat het gewoon een 7 blijft..

Vroeger was de B echt leuk en motiverend.. Nu komt de eene onvoldoende na de andere als het net niet goed genoeg is. Krijg gelijk een 3 met halsstrekken als ze net niet tot de knie zakt.. Pff wat een ónzin!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 08:53

daniella74 schreef:
runningkawa schreef:

En helaas mag je dat van de KNHS dan weer niet gewoon heel tactvol zeggen tegen de betreffende combinatie.

Nee??? Ik heb wel eens een vader van een ponycombinatie bij me geroepen en hem verteld dat het verstandiger zou zijn als dochterlief thuis eerst nog even door zou trainen. Dat ze pas weer op concours zou moeten gaan als ze de pony beter onder control had.

*typo
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 07-11-07 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 09:00

Storm76 schreef:

Ik heb vele pagina's terug ook al gereageerd in dit topic. Jij verwoordt precies wat ik daar bedoelde... Knipoog