Lusitana schreef:Er wordt helemaal niet gevraagd of ze geschikt zijn om "verder te komen" of ze geschikt zijn om " te winnen", "in de hogere regionen terecht te komen"
Er wordt lettelijk gevraagd of ze geschikt zijn voor dressuursport. Hoe jullie dat invullen is een eigen visie. Ik denk bij dressuursport helemaal niet aan die dingen.
Er zijn ook maar weinig ruiters die hun eerste paard van B naar Grand Prix gereden hebben en ik kan zelfs "eerste" wel weglaten. De meeste hebben tegen die tijd wel een goed aantal paarden gehad, ook al hadden ze er een gekozen die hun geschikt leek.
Als TS had gevraagd:Zijn ze geschikt om dressuurwedstrijdjes mee te rijden? Had ze vast andere antwoorden gehad.
Jasmijn zegt dan: het is een nadeel. Dat kan , dat zul je moeten ondervinden, maar ik kan zelf niet goed bedenken welk nadeel dat dan zou moeten zijn. Maar dat maakt ze nog niet ongeschikt.
Beetje flauw om mensen te veroordelen omdat ze volgens jou niet goed lezen en dan zelf de hele tijd zeggen dat je met een draver prima dressuur kan rijden zolang je maar niet naar het sportieve gedeelte kijkt.
Het is nou eenmaal een gegeven dat een paard dat én gefokt op één enkele gang én gefokt op stuwen minder geschikt is als sportpaard in een disipline waarin drie gangen en dragen belangrijk zijn. Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen en dat er geen uitzonderingen zijn, maar het ras is domweg minder geschikt als je wedstrijddressuur ambieert.
Wat een engelse volbloed betreft, de gemiddelde EV is ook minder geschikt als wedstrijddressuurpaard doordat er bij het fokken puur op stuwen geselecteerd wordt. En natuurlijk zijn er uitzonderingen maar die bevestigen de regel.

.