Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Dravers in de wedstrijden vooroordeel of niet geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:25

Lusitana schreef:
Er wordt helemaal niet gevraagd of ze geschikt zijn om "verder te komen" of ze geschikt zijn om " te winnen", "in de hogere regionen terecht te komen"
Er wordt lettelijk gevraagd of ze geschikt zijn voor dressuursport. Hoe jullie dat invullen is een eigen visie. Ik denk bij dressuursport helemaal niet aan die dingen.
Er zijn ook maar weinig ruiters die hun eerste paard van B naar Grand Prix gereden hebben en ik kan zelfs "eerste" wel weglaten. De meeste hebben tegen die tijd wel een goed aantal paarden gehad, ook al hadden ze er een gekozen die hun geschikt leek.

Als TS had gevraagd:Zijn ze geschikt om dressuurwedstrijdjes mee te rijden? Had ze vast andere antwoorden gehad.

Jasmijn zegt dan: het is een nadeel. Dat kan , dat zul je moeten ondervinden, maar ik kan zelf niet goed bedenken welk nadeel dat dan zou moeten zijn. Maar dat maakt ze nog niet ongeschikt.

Beetje flauw om mensen te veroordelen omdat ze volgens jou niet goed lezen en dan zelf de hele tijd zeggen dat je met een draver prima dressuur kan rijden zolang je maar niet naar het sportieve gedeelte kijkt.

Het is nou eenmaal een gegeven dat een paard dat én gefokt op één enkele gang én gefokt op stuwen minder geschikt is als sportpaard in een disipline waarin drie gangen en dragen belangrijk zijn. Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen en dat er geen uitzonderingen zijn, maar het ras is domweg minder geschikt als je wedstrijddressuur ambieert.

Wat een engelse volbloed betreft, de gemiddelde EV is ook minder geschikt als wedstrijddressuurpaard doordat er bij het fokken puur op stuwen geselecteerd wordt. En natuurlijk zijn er uitzonderingen maar die bevestigen de regel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:30

heb vanavond mijn dochter gevraagd naar het competitie element bij wedstrijdsport... als je geen winnaar wilt zijn en geen promotie hoeft, dan ben je sponsor van de prijswinnaars en kun je net zo goed thuis blijven en het geld dat je kwijt bent om te kunnen starten ook gelijk overmaken naar de organiserende vereniging.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 07:51

SplashIsLief schreef:
asjemenou schreef:
Zet eens een paar leuke foto`s van dravers in een dressuurproef/training hier neer, en dan wel van meerdere verschillende. (Als ik het zo lees moeten die makkelijk te vinden zijn, er zijn genoeg dravers die goed kunnen dressuren)

Misschien dat daar uit te halen is of ze geschikt zijn, ja of nee.

Ben benieuwd.

Wat voor foto's wil je zien? Ik wil best een aantal foto's van mij en Splash plaatsen. Daar mogen jullie best over discussieren, zolang jullie het lief houden Lachen

Stap:
http://img374.imageshack.us/img374/7795/img22396qq.jpg
Draf:
http://img63.imageshack.us/img63/9667/dressuurdx4.jpg
http://img63.imageshack.us/img63/3734/w ... 007lt5.jpg
http://img65.echo.cx/img65/4796/losrijden61dr.jpg
http://img374.imageshack.us/img374/9600/img22411iy.jpg
Galop
http://img65.echo.cx/img65/7655/losrijden39wf.jpg

Ja ik weet dat ik me op glad ijs bevind, maar jullie willen foto's? Dan kan je foto's krijgen, maar laat elkaar in hun waarde, anders zijn de foto's snel weg Lachen Weet niet of dit de foto's zijn die je wilde zien? Maar het zijn in elk geval foto's
En ja ook Splash had der draver momenten Haha!
http://img127.echo.cx/img127/840/proef18ma.jpg

Ik doe met je mee Nouk, voor foto's zie mijn profiel Ja

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:03

Alane schreef:
heb vanavond mijn dochter gevraagd naar het competitie element bij wedstrijdsport... als je geen winnaar wilt zijn en geen promotie hoeft, dan ben je sponsor van de prijswinnaars en kun je net zo goed thuis blijven en het geld dat je kwijt bent om te kunnen starten ook gelijk overmaken naar de organiserende vereniging.

Goh, dus als jouw dochter wedstrijden rijd, gaat het haar alleen maar om het element geld?

En ik maar denken dat dat een heersend vooroordeel over de dravereigenaren was Haha! .

Ik zie wedstrijden meer als iets om naartoe te werken, om je paard te verbeteren en dan te kijken of je inderdaad verbeterd ben op de wedstrijd. Dan is het leuk als je wint en de jury dus ziet dat je hard gewerkt hebt. Maar dan is het ook gaaf om eindelijk eens een keer een 6 voor je uitgestrekte draf te halen, omdat je daar jaren op geoefend hebt.
En de lol die je hebt? Dat vergeten we maar even?

Verder denk ik dat het echt heel nuttig is om om foto's te vragen, want je kunt via een foto natuurlijk niets zeggen over of een paard geschikt is voor de sport. Laat staan op grond van 4 verschillende paarden beslissen of een ras geschikt is voor de sport?

Wat niet wegneemt dat ik al jaren fan ben van Splash en Racer Haha! .

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:21

Op een van de eerste pagina's had ik al foto's van ofir gezet: hier en hier

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:50

ruitje schreef:
Alane schreef:

Goh, dus als jouw dochter wedstrijden rijd, gaat het haar alleen maar om het element geld?

Ik denk dat je het niet goed begrijpt....
Als je wedstrijden gaat rijden kost dat geld, lidmaatschap KNHS, startkaart, coupons, inschrijving, vervoer, afschrijving, kleding enz.... Als je dan gaat voor de 'lol' en niet voor de promotie of om te winnen, kun je dat geld net zo goed sponsoren.. snappie?

ruitje schreef:
En ik maar denken dat dat een heersend vooroordeel over de dravereigenaren was Haha! .

Ik zie wedstrijden meer als iets om naartoe te werken, om je paard te verbeteren en dan te kijken of je inderdaad verbeterd ben op de wedstrijd.
Dus toch 'winnen' door jezelf te verbeteren en proberen hoger op te komen.... de grenzen verleggen...
En zo rijden wij wedstrijden.... maar niet om iedere week laatste te worden

ruitje schreef:
Dan is het leuk als je wint en de jury dus ziet dat je hard gewerkt hebt. Maar dan is het ook gaaf om eindelijk eens een keer een 6 voor je uitgestrekte draf te halen, omdat je daar jaren op geoefend hebt.
En de lol die je hebt? Dat vergeten we maar even?

Ik reageerde op Lusitana die schreef dat het niet altijd het wedstrijd/competitie element is waarom mensen meedoen aan wedstrijden... dat ze niet meedoen om te winnen of hogerop te komen....
Lusitana schreef:
En ruimer denkt bij sport dan winnen en hoog komen.

hierop was mijn reactie gebasseerd...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:27

En toch kan je elke week laatste worden en toch tevreden zijn. Als je maar verbeterd voor je eigen gevoel Lachen

Tenminste, ik dan Lachen . Misschien ook een verschil in persoon? Wij hebben ook dravers gehad die tijden niets presteerden en dan een keer 4e werden en dan waren wij enorm blij Lachen .

En elke hobby kost toch geld, en ik zie niet in waarom je niet kunt betalen als je alleen maar lol wilt hebben?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:31

Dat is misschien een mentaliteitsverschil dan.
Als ik op wedstrijd ga, dan wil ik ook tenminste een kans hebben een winstpunt/prijs mee naar huis te nemen. Anders blijf ik thuis nog wel even doortrainen, en steek mijn geld liever in extra les. Het is maar net waarom je meedoet aan wedstrijden natuurlijk. Verbeteren doe ik door goede les, niet op wedstrijden.
En anders zou ik liever lekker voor mezelf rijden, een beetje boscrossen e.d. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:36

erleyne schreef:
Dat is misschien een mentaliteitsverschil dan.
Als ik op wedstrijd ga, dan wil ik ook tenminste een kans hebben een winstpunt/prijs mee naar huis te nemen. Anders blijf ik thuis nog wel even doortrainen, en steek mijn geld liever in extra les. Het is maar net waarom je meedoet aan wedstrijden natuurlijk. Verbeteren doe ik door goede les, niet op wedstrijden.
En anders zou ik liever lekker voor mezelf rijden, een beetje boscrossen e.d. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk Knipoog

Natuurlijk doe je ook mee voor een plek bij de eerste 5. Maar je kan laatste worden en extreem tevreden zijn en winnen maar alsnog ontevreden zijn. In mijn geval dan.

Soms word je laatste maar gaat de koers zo hard, of ben je gehinderd, oid en dan ben je nog onwijs tevreden.

Soms win je, bijvoorbeeld omdat de rest allemaal niets waard was en dan ben je alsnog ontevreden.

Snap je Lachen ?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:39

Ik snap het wel, en ik ben het tot op een bepaald punt wel met je eens, maar die tevredenheid kan ik thuis ook bereiken, daarvoor hoef ik niet op wedstrijd. Het toegevoegde van de wedstrijd is nou juist dat je kan winnen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:40

Ja, dat snap ik ook. Maar als je wedstrijden rijd dan heb je toch iets om naartoe te werken, wat je niet hebt als je alleen maar thuis wat rond rijd.

In mijn tak van sport is dat trouwens iets anders, wij kunnen natuurlijk thuis geen koers rijden Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 16:44

Nee, inderdaad, dat is een beetje lastig. Dat maakt het voor je gevoel natuurlijk ook wel anders. Een wedstrijd is inderdaad een moment om naar toe te werken, maar persoonlijk zou ik dat niet nodig hebben om gemotiveerd te blijven ( hoewel ik wedstrijden wel heel leuk vind ). Ik stel mezelf gewoon doelen, samen met mijn instructrice. Bij een wedstrijd zit daar een bepaalde tijdslimiet aan: dan moet het er staan. Als ik thuis alleen maar rondjes rijd ( wat ik op het moment doe ), dan zit de factor tijd er minder in, maar die doelen blijven wel bestaan. Elke week wordt gecheckt hoe het er voor staat en hoe nu verder.
Maar in de drafsport ligt dat misschien wat anders, koersen is lastig thuis te doen Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:48

Misschien heel bot gezegd, maar als jurylid zie ik persoonlijk liever dat mensen die voor de lol mee doen maar er nog niet aan toe zijn, thuis verder doortrainen.
Voor juryleden is het echt niet leuk om zulke combinaties te moeten beoordelen. Je geeft niet voor je lol 165 of minder punten.
Maar goed, dan zal er wel weer geroepen worden dat die mensen ook een kans moeten hebben.
Sorry voor het OT gaan, dit heeft niets met dravers te maken en kan voor iedereen gelden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:06

Fitz, ik heb hetzelfde met mensen die met een draver de koers in komen die niks kan. Wij schrijven ze alleen in als ze een kans hebben om te kunnen winnen, anders niet. Ik persoonlijk snap ook de lol niet om met wat dan ook te starten als je er niet klaar voor bent. Ik ben met Danny alleen maar dressuurwedstrijden gaan starten toen mijn instructeur me verzekerde dat we geen gek figuur zouden slaan - wat we dus ook nooit gedaan hebben Haha!.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:13

Fitzroy schreef:
Misschien heel bot gezegd, maar als jurylid zie ik persoonlijk liever dat mensen die voor de lol mee doen maar er nog niet aan toe zijn, thuis verder doortrainen.
Voor juryleden is het echt niet leuk om zulke combinaties te moeten beoordelen. Je geeft niet voor je lol 165 of minder punten.
Maar goed, dan zal er wel weer geroepen worden dat die mensen ook een kans moeten hebben.
Sorry voor het OT gaan, dit heeft niets met dravers te maken en kan voor iedereen gelden.

hier ben ik het roerend mee eens.
Als je eens ziet wat je op een ochtend/middag jureren in de ring voorbij ziet komen, mag je in je handen wrijven als er een handje vol combinaties tussen zitten die weten hoe het hoort te gaan...hier wordt je echt als jury niet vrolijk van.....

roukesmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:16

ik hou gewoon vet veel van mijn vet stoere en lieve franse draver.. ben HEEEEL trots op hem... verder geen discusse..(A) hij s gewoon mijn topper.. boeit mij wat anderen er van vinden.

viewtopic.php?f=53&t=673658&hilit=
Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:18

Tja, nuttige bijdrage aan deze discussie Frusty

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:20

@promptertje: stel dat de gemiddelde dressuurwedstrijd zo zou worden uitgeschreven! Mens ik moet er niet aan denken en toch neig ik meer en meer naar mijn eigen voorstel om recreatieve en promotiesport naast elkaar te laten rijden i.p.v. doorelkaar( zoals nu gebeurt)

Ik ben ook zeer benieuwd hoe ik word uit- of toegefloten als ik de KWPN' er zou starten in een beginnerskoers op de baan in Wolvega.... maar als ik jou geloof mag ik niet eens starten.

Iedereen die ons dressuurmutsen dan als arrogant en wijsneuzerig betiteld zou eerst eens bij zichzelf te rade moeten gaan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:24

Nee Amondi, je mag niet met een KWPN'er in een drafkoers starten, dat klopt Knipoog. Daar mogen alleen dravers aan mee doen. Verder snap ik niet zo goed wat je bedoelt Lachen?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:40

geeft niet, ik voel me gediscrimineerd! ik wil graag draven maar ze zeggen van te voren al dat ik nooit kan winnen...

Snap je? Wij dressuurmutsen moeten volledig openstaan voor van alles en nog wat in de dressuur, maar andersom mogen we het niet eens proberen. Dat is toch krom?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:50

Daar heb je een punt Amondi Tong uitsteken
Mijn KWPN'r draafde gisteren nog zijn draver-stalgenoot voorbij ( met mij aan het eind van het halstertouw ) dus wie weet wat we allemaal zouden kunnen winnen Haha!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:20

Erleyne, je vergeet nu alleen dat de drafsport speciaal voor Dravers is, en de dressuursport niet alleen voor Kwpn'ers, beetje kromme vergelijking dus Knipoog

Vind alleen dat dit topic een beetje uitdraait of je wel of niet met een Draver mee mag doen op wedstrijden, niet of ze wel of niet geschikt zijn voor deze tak van de paardensport.
De enige die daar ook op in gaat is Lusitana.

ruitje schreef:
Wat niet wegneemt dat ik al jaren fan ben van Splash en Racer Haha! .

Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:28

Een beetje humor daar is nog nooit iemand dood aan gegaan Ilse Tong uitsteken
Volgens mij heeft niemand het er over of een draver wel mee mag doen aan dressuurwedstrijden ( ik tenminste niet ). Het enige wat door sommige is opgemerkt, is dat zij niet op wedstrijd zouden gaan als ze geen kans zouden maken om te winnen. Dat zegt niks over de geschiktheid van dravers ( en was volledig off topic ).
De geschiktheid voor dressuur wordt door Lusitana inderdaad aangesneden, maar voor de sport ( en de invulling van dit begrip blijkt nogal wat tegenstellingen met zich mee te brengen ) zijn de meningen duidelijk erg verdeeld. Daar is discussie toch voor bedoeld....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:48

amondi schreef:
geeft niet, ik voel me gediscrimineerd! ik wil graag draven maar ze zeggen van te voren al dat ik nooit kan winnen...

Snap je? Wij dressuurmutsen moeten volledig openstaan voor van alles en nog wat in de dressuur, maar andersom mogen we het niet eens proberen. Dat is toch krom?

Ik ben van oorsprong ook een dressuurmuts hoor, ik heb altijd dressuur gereden en rij mijn dravers onder het zadel ook dressuurmatig, daar worden ze niks slechter van Lachen.

Maar dressuurwedstrijden staan nou eenmaal open voor elk ras - en drafwedstrijden niet. Wat bij dravers ook anders is: je moet eerst een soort proef van bekwaamheid afleggen, je moet aantonen dat je paard netjes achter de startauto vandaan start en hij moet een minimumtijd kunnen halen. Dat alles om de wedders te beschermen, die moeten een beetje weten waar ze op wedden. Dat is het grote verschil - want van mij zou alles mee mogen draven hoor, wordt het alleen maar afwisselender van *LOL*.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:12

erleyne schreef:
Ik snap het wel, en ik ben het tot op een bepaald punt wel met je eens, maar die tevredenheid kan ik thuis ook bereiken, daarvoor hoef ik niet op wedstrijd. Het toegevoegde van de wedstrijd is nou juist dat je kan winnen.

Het doel van de wedstrijd is voor velen slechts een beoordeling om te zien of het klopt waar ze mee bezig zijn. Het winnen heeft een heleboel met toeval te maken. De kans dat iemand en puntje hoger rijdt kun je slecht beinvloeden. Je kunt streven naar een een zo´n hoog mogelijk resultaat, maar dat staat gelijk aan het zodanig trainen dat je paard goed presteert op de dag. Voor het ene paard duurt dat wellicht wat langer dan het andere, en de ruiter/trainer (niet eens altjd dezelfde) speelt een ongelooflijk grote rol, maar ik neem aan dat je start als je op het niveau bent wat gevraagd wordt. De B is het niveau waar je moet beginnen, maar is niet bedoeld om maar wat te proberen, maar om te laten zien dat je paard de basisdingen kan en dat jij de controle daarover hebt.
Staat even helemaal los van op welk paard je rijdt. Maar sluit aan op wat ik hier voorbij zie komen over combinaties die eigenlijk (nog) niet op wedstrijden thuishoren.

(bewerkt om typfouten te verwijderen)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-12-06 21:18, in het totaal 2 keer bewerkt