Welk punt voor verzorging voor deze combinatie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:52

dblijham: Zo heb ik mijn paard ook gehad en als ik nu die foto's zie dan had de jury groot gelijk met die beoordeling. Afhankelijk van hoe magerhet paard zou zijn zou ik daar dus wel punten voor aftrekken. Alleen zou ik zoals je misschien al wel begrepen hebt, er niet direct een 5 van maken als de rest goed voor elkaar is.

Zooist: Daar kan je dus niet op korten omdat het gewoon mag!!

ambertjuhh: Voor vieze sokjes zou ik dus nooit aftrek geven als ik kan zien dat ze gewassen zijn geweest! Als ik dat niet zou kunnen zien zou ik daar dan een punt voor aftrekken. verder zie ik een ongevlochten staart dus van mij zou je een 9 krijgen alsik het kon zien!

Ziolette: Staart niet ingevlochten en het lijkt of de beugels wat kort zitten. Voor beide zo uik een punt aftrek kunnen rekenen.

sandr0: Als een paard mooi behang heeft zou ik daar nooit op korten! mits ik toch duidelijk kan zien dat het een ander ras is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:13

Beugels kort een punt aftrek?
Wat heeft beugels kort nu met de verzorging te maken?

Citaat:
op jurycursussen adviseren ze om een 8 te geven als alles goed voor elkaar is, dus wsl delen ze mijn mening

Ik dacht juist dat er geadviseerd was een 7 te geven

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:17

Zou voor mij vallen onder een niet passend zadel. Maar je hebt gelijk dat hoort bij de houding en zit. Het is nog vroeg vrijf net mijn ogen uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:18

Dus een springzadel, is een niet passend zadel?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:24

runningkawa schreef:
Dus een springzadel, is een niet passend zadel?

Ik leg even mijn gedachtengang uit. En zeg daarna dat het inderdaat niet klopt.

Een niet passend zadel is een zadel waar een ruiter een slechte houding van krijgt of waar een paard niet mee kan lopen.

Hoe je erbij komt dat een springzadel een niet passend zadel zou zijn???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:26

Je hebt het over korte beugels in 1 adem met een niet passend zadel.

Op een springzadel zit je ook altijd met kort beugels.

En jij zou daar bij houding en zit een punt voor aftrekken?
Is dat dan ook geen smaak, net als verzorging?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:27

Waarom zit je op een springzadel altijd met korte beugels? Ik rijd regelmatig dressuur op een springzadel en dan zijn mijn beugels even lang als met een dressuurzadel! met de dressuur hoor je toch met een lang been te rijden. Tenminste op die manier heb je de beste inwerking!

Waar zou jij dan een punt aftrekken als het gaat om te korte beugels?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:29

Op een echt springzadel zit je met je knieën niet meer op de juiste plek als je langere beugels hebt.
Dan verkloot je je zit helemaal.

Betere inwerking met lange beugels. mwah, vind het wel meevallen.
Springruiters kunnen hun paard anders ook netjes laten lopen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:32

runningkawa schreef:
Op een echt springzadel zit je met je knieën niet meer op de juiste plek als je langere beugels hebt.
Dan verkloot je je zit helemaal.

Betere inwerking met lange beugels. mwah, vind het wel meevallen.
Springruiters kunnen hun paard anders ook netjes laten lopen

Mijn zit wordt daar niet door verkloot.

Bij jou heeft dus nooit iemand te korte beugels?

Zou het toch wel apart vinden als ik iemand in de Z dressuur zie rijden met korte beugels op een springzadel!

maargoed dat is jou mening!

Je kan tenslotte ook aftrek geven voor springteugels

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:35

Lees eens even de reglementen door, zou handig zijn
springteugels mag gewoon

En ja iemand kan te korte beugels hebben.
Maar op een springzadel, ook te lange. (op een dressuur overigens ook)
Het hoort gewoon te passen bij het zadel.
En dat zal in de regel korter zijn bij een springzadel dan bij een dressuurzadel, omdat de wrongen gewoon anders zitten.

Als de ruiter zijn paard dan niet hinderd en dat paard op lichte hulpen netjes loopt, waarom dan aftrek?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:48

oosterhoff schreef:

Een niet passend zadel is een zadel waar een ruiter een slechte houding van krijgt of waar een paard niet mee kan lopen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:51

runningkawa schreef:
Lees eens even de reglementen door, zou handig zijn
springteugels mag gewoon

Je hebt helemaal gelijk!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:52

Citaat:
en het lijkt of de beugels wat kort zitten. Voor beide zo uik een punt aftrek kunnen rekenen.

Dus dat betekend een ja?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:56

runningkawa schreef:
Citaat:
en het lijkt of de beugels wat kort zitten. Voor beide zo uik een punt aftrek kunnen rekenen.

Dus dat betekend een ja?

Wat betekend een ja??

Ik zeg dat het lijkt of de beugels wat te kort zitten. Van een foto kan ik dat niet direct beoordelen. Vervolgens verbeter ik dat door te zeggen dat dat dan bij houding en zit moet gebeuren dus ik zie niet wat je me probeert duidelijk te maken!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:57

Ik heb alle bladzijdes nog mee gevolgt maar vind dat er soms toch een beetje kromme opmerkingen voorbij komen .

Citaat:
Dus als jij een wat mager of dik paard ziet in de ring ga jij daar niets mee doen!!
Als een paard niet in wedstrijdconditie is wat heeft ie daar dan eigenlijk te zoeken? behalve dan voor het plezier van de ruiter?

Dus als er een fokmerrie meerijd, die inderdaad daardoor dik is. Reken jij ze daarop af, terwijl het dier er verder super uitziet en loopt?

Citaat:
Je kan een hoop doen aan schuren en het voorkomen daarvan!

Geloof mij als je paard echt zomereczeem heeft dan werken vaak 99 van de 100 middeltjes niet. Om daar op of te rekenen? Jij kan toch niet zien hoeveel iemand aan die staart doet thuis?

Citaat:
Dat er nog geen spier op zit vind ik eigenlijk dat je dat niet mag meenemen in de verzorging

Dat ben ik helemaal mee eens, je kun toch niet van een 3jarige die niet start in de B bespiering vragen. En stel een paard heeft heel zn leven in de wei gestaan hij komt nu bij een andere eigenaar die hem zo lekker vind lopen, en er zo snel mogelijk mee start. Tsja dan zit er waarschijnlijk ook weinig bespiering op. Ik vind niet dat je dit mee kan nemen in de beoordeling.

En verder las ik dat er standaard een 7 word gegeven. Wat zijn dan de extra's waarvoor je hoger krijgt?

En dan heb ik nog iets, wat dan met ongeschoren / geknipte sokjes.
Ik scheer bij die van mij altijd zn sokken bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:03

oosterhoff schreef:

Wat betekend een ja??

Ik zeg dat het lijkt of de beugels wat te kort zitten. Van een foto kan ik dat niet direct beoordelen. Vervolgens verbeter ik dat door te zeggen dat dat dan bij houding en zit moet gebeuren dus ik zie niet wat je me probeert duidelijk te maken!

Dat jij er een punt voor aftrekt omdat ze korte beugels heeft
bij houding en zit.

Citaat:
En jij zou daar bij houding en zit een punt voor aftrekken?

Om duidelijk te maken dat ik houding en zit daar al in mee nam, ipv verzorging.

dat ze voorover zit, vind ik een ander punt dan de korte beugels
[/quote]

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:05

randie schreef:
Ik heb alle bladzijdes nog mee gevolgt maar vind dat er soms toch een beetje kromme opmerkingen voorbij komen .

Citaat:
Dus als jij een wat mager of dik paard ziet in de ring ga jij daar niets mee doen!!

Als een paard niet in wedstrijdconditie is

wat heeft ie daar dan eigenlijk te zoeken? behalve dan voor het plezier van de ruiter?

Dus als er een fokmerrie meerijd, die inderdaad daardoor dik is. Reken jij ze daarop af, terwijl het dier er verder super uitziet?

Wedstrijd conditie heeft niets te maken met drachtig zijn! Te vet zijn heeft ook niets met drachtig te maken.

Citaat:

Citaat:
Je kan een hoop doen aan schuren en het voorkomen daarvan!

Geloof mij als je paard echt zomereczeem heeft dan werken vaak 99 van de 100 middeltjes niet. Om daar op of te rekenen? Jij kan toch niet zien hoeveel iemand aan die staat doet thuis?

Ik weet hoe het is om een paard met zomerexceem te hebben. Een die er echt last van heeft kan je zo in de staart kijken dus dan zie je vaak wel dat het daar aan ligt!

Citaat:
Dat er nog geen spier op zit vind ik eigenlijk dat je dat niet mag meenemen in de verzorging

Dat ben ik helemaal mee eens, je kun toch niet van een 3jarige die niet start in de B bespiering vragen. En stel een paard heeft heel zn leven in de wei gestaan hij komt nu bij een andere eigenaar die hem zo lekker vind lopen, en er zo snel mogelijk mee start. Tsja dan zit er waarschijnlijk ook weinig bespiering op. Ik vind niet dat je dit mee kan nemen in de beoordeling.

Ik zou geen Sschwarzenegger in de ring verwachten hoor en nogmaals heb ik het over Westrijdconditie.

En verder las ik dat er standaard een 7 word gegeven. Wat zijn dan de extra's waarvoor je hoger krijgt?

En dan heb ik nog iets, wat dan met ongeschoren / geknipte sokjes.
Ik scheer bij die van mij altijd zn sokken bij

Over het knippen van sokjes staat naar mijn weten niets in de regelementen dus kan je ook niet meetellen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:06

runningkawa schreef:

dat ze voorover zit, vind ik een ander punt dan de korte beugels

[/quote]

Dus als iemand de beugels op shetlandermaat heeft zitten dan zeg jij alleen dat de benen niet op de goede plek liggen?

bij sommige combinaties kan je gewoon goed zien dat de begels te kort zitten!!

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:07

Citaat:
Wedstrijd conditie heeft niets te maken met drachtig zijn! Te vet zijn heeft ook niets met drachtig te maken.

Ik heb het ook niet over dragend hier. Maar gewoon een merrie die zeg maar "uitgelubberd" is. Ik heb nl zn oudere merrie gereden met wedstrijden. Eindigde op de eerste plaats en had een 6 voor verzorging met commentaar erbij dat ze te dik was.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:09

nee, zoals ik al eerder zij, ze moeten bij het zadel passen
dat heeft niks met shetlandermaat te maken.

iemand op een springzadel hoort kortere beugels te hebben dan iemand op een dressuurzadel.

En aangezien een springzadel mag in de proef, kun je daar iemand niet op afrekenen.

Zitten ze voorover door het springzadel, dat wel
Maar uiteraard ook als ze dat op een dressuurzadel doen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:11

randie schreef:
Citaat:

Ik heb het ook niet over dragend hier. Maar gewoon een merrie die zeg maar "uitgelubberd" is. Ik heb nl zn oudere merrie gereden met wedstrijden. Eindigde op de eerste plaats en had een 6 voor verzorging met commentaar erbij dat ze te dik was.

Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik nooit een fout zou maken. Toch zie je vaak wel dat een merrie zo dik is door het dragen of het gedragen hebben.
Ik zou er ook van balen als mijn paard daarop werd afgerekend.

maargoed als ik daardoor een 9 zou geven denk ik toch niet dat ik je hoor klagen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:13

runningkawa schreef:
nee, zoals ik al eerder zij, ze moeten bij het zadel passen
dat heeft niks met shetlandermaat te maken.

iemand op een springzadel hoort kortere beugels te hebben dan iemand op een dressuurzadel.

En aangezien een springzadel mag in de proef, kun je daar iemand niet op afrekenen.

Zitten ze voorover door het springzadel, dat wel
Maar uiteraard ook als ze dat op een dressuurzadel doen.

Dan zijn we het toch met elkaar eens! Ik zie nog steeds je punt niet.
Ik zeg dat iemand te korte beugels heeft als ie daardoor een verkeerde houding heeft ongeacht wat voor zadel erop ligt.
Volgens mij zit jij nog steeds met het plaatje van het voorbeeld in je hoofd waar ik allang bij heb gezegd dat het lijkt of de beugels te kort zitten.

daarbij is dit ontzettend offtopic want we hebben het over de verzorging en niet over de houding en zit toch??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:17

Omdat jij vind dat je op een springzadel ook lange beugels hoort te hebben. (daar maak ik in op, dat alles wat korter is, bij dan al TE kort is)
En dat je voor korte een punt aftrekt, nergens schreef je in eerste instantie dat je dan ook een slecht houding ziet. Je had het over kort lijkende beugels, meer niet

En korte beugels gaan niet altijd samen met een slechte houding (zoals lange ook niet gepaard gaan met een goede houding)

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:41

Citaat:
Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik nooit een fout zou maken. Toch zie je vaak wel dat een merrie zo dik is door het dragen of het gedragen hebben.
Ik zou er ook van balen als mijn paard daarop werd afgerekend.

maargoed als ik daardoor een 9 zou geven denk ik toch niet dat ik je hoor klagen
.

nou.. niet echt nee . Maar ik zou dat ook onterecht vinden. Want het plaatje is dat inderdaad minder mooi maar wel een gewone 7 waard vind ik. Als de verzorging er verder goed uit ziet.

Maar nu zit ik nog steeds met de vraag, wat zijn de extra's om boven een 7 te eindigen. Dat zie ik hier vaak terug komen in het topic maar zonder voorbeelden .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:48

Volgens Lielle is het trouwens standaard om een 8 te geven
Ik dacht een 7, maar dat heb ik misschien wel mis.

mijn uitleg daarover
Citaat:
Moeilijk uit te leggen, omdat dat het totaal plaatje is.

Net die extra puntjes op de i
Net wat witter (dan denk ik ook aan rijbroeken)
Net wat meer glans op het paard enz enz

het totaal plaatje dus.