De gemiddelde fjord mist de afdruk, ruimte en noem maar op voor echt goede cijfers voor gangen. Even heel erg generaliseren. Als vlak een criteria zou zijn zouden zij hoog scoren en een warmbloed type weer minder, want de meeste hebben zelfs voor hun bouw kortere en vlakkere gangen. Ik zie ook al verschil tussen de gemiddelde fjord en gemiddelde haflinger qua manier van bewegen.
Daarnaast; Het is serieus 1 cijfer, 1 onderdeel van de 30, en heel veel paarden halen daar gewoon 6en, 6,5 of 7. Dat maakt op het totaal dus niet uit, als ze gewoon correct bewegen heb je een voldoende.
Elk paard heeft een sterk onderdeel en dan haal je daar weer een hoger punt op.
Of is het ook oneerlijk als een paard, welk type dan ook, heel goed kan uitstrekken of halsstrekken van zichzelf en daar een hoog cijfer op haalt? Wil je daar ook naar de bouw kijken dan en dan paard die net niet genoeg zakt, dus amper boeghoogte haalt, een even hoog cijfer geven als 1 die tot kniehoogte zakt? Omdat jij denkt dat het voor die 1e qua bouw lastiger is? Of 1 waarvan jij denkt dat door de bouw de lengtebuiging lastiger is dan maar minder lengtebuiging verlangen?
Voordeel is dat gangen juist beter worden door correct rijden, dus je als het goed is daar mee vooruit gaat.
Tatyana, dat is gelukkig mijn ervaring bij de meeste juryleden. Goed is goed en fout is fout. Een jury weet idd niet of het voor dat paard juist goed of slecht is, wel of de passen van dat paard echt ruimer worden of niet. Dan kan het voor dat paard een moeilijk onderdeel zijn, maar als ze niet genoeg verruimen is het niet goed genoeg. En als ze het wel genoeg doen maakt het type niet uit voor die 8. De onderdelen in de proef zelf vind ik wel weer anders als het onderdeel gangen onderaan. De takt en regelmaat kan elk type goed hebben, de ruimte enzovoorts heeft ene paard nu eenmaal beter.