Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
badeendje schreef:Ah oke, op die manier.
Mijn moeder rijd gewoon op de manege. Ze vind het leuk als ik haar lesgeef terwijl zij dan een uurtje vrij mag rijden, rijden zonder les zegmaar. Ik geniet er zelf ook van om haar dan les te geven, maar ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht. Fijn om te weten dat het dan wel mag!
riegje schreef:yep eigenaar paard is verantwoordelijk, maar op het moment dat er iets gebeurt moet het helemaal uitgezocht worden, wie wat waar en was het paard wel geschikt en was er toezicht enz enz.
En dan word het een hoop juridisch getouwtrek.
Daarom zijn de veiligheidscertificaten en diploma's etc. zo belangrijk, ''zodat alles gedekt is''
Pocca_Locca schreef:riegje schreef:yep eigenaar paard is verantwoordelijk, maar op het moment dat er iets gebeurt moet het helemaal uitgezocht worden, wie wat waar en was het paard wel geschikt en was er toezicht enz enz.
En dan word het een hoop juridisch getouwtrek.
Daarom zijn de veiligheidscertificaten en diploma's etc. zo belangrijk, ''zodat alles gedekt is''
Bedankt voor de uitleg, tot zover. Hoe denken jullie over deze situatie: een pony met artrose( volgens zeggen van eigenaar) bokt vier, vijf keer in een les, kind word elke keer zo ongeveer gelanceerd, zelfs zo erg dat ze een paar keer door de klap geen lucht krijgt( heel beangstigend, zeker voor een beginner) Kind heeft een psychisch trauma en is alle plezier verloren in het paardrijden.
Vinden jullie dat ik als moeder de uieindelijke verantwoording draag omdat ik ermee instemde dat ze op die pony ging? ( ik ging ervan uit dat ze daar wel wisten of het wel of niet veilig was, vandaar dat ik mijn twijfels even opzij zette toendertijd) Er was daar geen veiligheidscertificaat, en ik weet wel dat je risico's nooit 100% kunt uitsluiten bij paardrijden, ook niet als er een veiligheidscertificaat op de deur hangt. Toch was ik van mening dat, met de kennis die men daar had over deze pony, er onnodig en grotendeels te voorkomen risico's werden genomen.
Pocca_Locca schreef:Dat van dat bokken en als beloning daarna op stal, dat was precies hier ook het geval..
Maar zoals jij het aanpakt, zo moet het! Inderdaad alleen gevorderden erop laten. Wat een leuke en mooie pony trouwens
myk_en_shant schreef:Een pony bokt nooit omdat ie het leuk vind. Die bokt uit pijn en ongenoegen.
Kelly_ann schreef:myk_en_shant schreef:Een pony bokt nooit omdat ie het leuk vind. Die bokt uit pijn en ongenoegen.
Nog nooit een frisse pony gezien?
Of eentje met truukjes?
Betreft de angst wan dochter en de manege.Je klinkt zelf best defensief. Misschien ben je toch erg fel geweest waardoor je een net zo defensieve reactie hebt teruggekregen.
Natuurlijk is het aan de manege en de instructie om jou en vooral je dochter een fijne tijd te geven en professioneel en veilig te werken!
Maar eerlijk gezegd vind ik ouders het moeilijkste aan mijn juffenbestaan
myk_en_shant schreef:Je mag het theoretisch geklets vinden, maar ik niet. Vind nog steeds ze bokken niet zonder reden.
Een paard denkt niet van, laat ik mijn ruiter voor de lol eraf knikkeren. Er zit een reden achter en wat die reden dan ook maar mag zijn, dat is aan ons instructeurs om uit te zoeken en zo mogelijk op te lossen.
Kelly_ann schreef:Je schept wel een soort ideaalplaatje hoor zo...
Je vergeet gedrag uit gewoonte. De pony die ooit leert dat zijn bokje iets oplevert zal dat blijven proberen. Kans is groot dat ruitertje valt/gaat twijfelen/niet meer durft door te pakken en dat levert de pony vrijheid op! Zoals niet meer hoeven galopperen, mogen stilstaan op het midden of zelfs: terug naar stal.
Wie lang genoeg meedraait in de manegewereld weet dat er echt wel eens een pony tussen zit die soms iets uithaalt ten koste van het ruitervertrouwen.
Vaak braaf bij de echte beginners en de gevorderden. Maar de halfgevorderden krijgen de uitdagingen voor de kiezen.
Genoeg ervaring om te remmen en sturen. Maar niet genoeg balans, vertrouwen en ervaring om een moeilijkheid op te lossen.
Bijvoorbeeld zodra ze uit het 'treintje' mogen en zelf rondrijden. Dan ontmoet je ineens anderen en kan je niet wegsturen als twee pony's die elkaar niet mogen uithalen. Of je pony gaat stilstaan zonder voorganger.
De oudere tragere die met een bokje reageert op een tik. Bij de beginner heerlijk rustig, gevorderden racen er zo mee weg. Maar de stap daartussen levert een uitdaging!
Wat je zegt is daarom nogal theoretisch geklets!
myk_en_shant schreef:Ik heb idd een bedrijfsongevallenverzekering lopen.Maar na mijn weet kun je deze niet afsluiten zonder lesgeef papieren.
Persoonlijk zou ik zonder diploma op zak, ook geen lessen willen geven. Mocht er wat gebeuren, dan ben je echt de Sjaak. Dit omdat je een betaalde dienst levert, dan zal de verzekering van de tegen partij eerst op jou proberen te verhalen.