Manege instructeurs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: Manege instructeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:49

Maar is het verzekeringstechnisch niet verplicht om een instructeursdiploma te hebben dan? Dat dacht ik!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:29

Dat is alleen nodig als je het op een betaalde manier doet, dus echt aanbied als een betaalde dienst.
Nu is het meer een vriendendienst en zal de verzekering niet moeilijk doen.

Maar als is het niet gewoon verstandiger om een instructeur te vinden, die aansluit bij je visie.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:16

Ah oke, op die manier.

Mijn moeder rijd gewoon op de manege. Ze vind het leuk als ik haar lesgeef terwijl zij dan een uurtje vrij mag rijden, rijden zonder les zegmaar. Ik geniet er zelf ook van om haar dan les te geven, maar ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht. Fijn om te weten dat het dan wel mag! :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:37

Dat is goed om te weten, inderdaad..met die verzekeringen.. Ik heb ook nog een vraag; als je op een manege rijdt, en er hangt een bordje dat de lessen, buitenritten en betreden van het terrein OP EIGEN RISICO gebeurd, en er gebeurd daar iets met nare gevolgen, is de eigenaar van de paarden( manegeeigenaar dus) dan toch niet aansprakelijk?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:40

yep eigenaar paard is verantwoordelijk, maar op het moment dat er iets gebeurt moet het helemaal uitgezocht worden, wie wat waar en was het paard wel geschikt en was er toezicht enz enz.
En dan word het een hoop juridisch getouwtrek.

Daarom zijn de veiligheidscertificaten en diploma's etc. zo belangrijk, ''zodat alles gedekt is''

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 14:16

badeendje schreef:
Ah oke, op die manier.

Mijn moeder rijd gewoon op de manege. Ze vind het leuk als ik haar lesgeef terwijl zij dan een uurtje vrij mag rijden, rijden zonder les zegmaar. Ik geniet er zelf ook van om haar dan les te geven, maar ik dacht dat dat eigenlijk niet mocht. Fijn om te weten dat het dan wel mag! :)

In principe is het niet nodig inderdaad. Ik zou het alleen voor de zekerheid navragen bij je manege. Op sommige stallen/maneges is het soms wel verplicht om een instructeursdiploma te hebben wanneer je les geeft op hun locatie.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:24

riegje schreef:
yep eigenaar paard is verantwoordelijk, maar op het moment dat er iets gebeurt moet het helemaal uitgezocht worden, wie wat waar en was het paard wel geschikt en was er toezicht enz enz.

Daarom zijn de veiligheidscertificaten en diploma's etc. zo belangrijk, ''zodat alles gedekt is''

Bedankt voor de uitleg, tot zover. Hoe denken jullie over deze situatie: een pony met artrose( volgens zeggen van eigenaar) bokt vier, vijf keer in een les, kind word elke keer zo ongeveer gelanceerd, zelfs zo erg dat ze een paar keer door de klap geen lucht krijgt( heel beangstigend, zeker voor een beginner) Kind heeft een psychisch trauma en is alle plezier verloren in het paardrijden.
Vinden jullie dat ik als moeder de uieindelijke verantwoording draag omdat ik ermee instemde dat ze op die pony ging? ( ik ging ervan uit dat ze daar wel wisten of het wel of niet veilig was, vandaar dat ik mijn twijfels even opzij zette toendertijd) Er was daar geen veiligheidscertificaat, en ik weet wel dat je risico's nooit 100% kunt uitsluiten bij paardrijden, ook niet als er een veiligheidscertificaat op de deur hangt. Toch was ik van mening dat, met de kennis die men daar had over deze pony, er onnodig en grotendeels te voorkomen risico's werden genomen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:40

Pocca_Locca schreef:
riegje schreef:

Bedankt voor de uitleg, tot zover. Hoe denken jullie over deze situatie: een pony met artrose( volgens zeggen van eigenaar) bokt vier, vijf keer in een les, kind word elke keer zo ongeveer gelanceerd, zelfs zo erg dat ze een paar keer door de klap geen lucht krijgt( heel beangstigend, zeker voor een beginner) Kind heeft een psychisch trauma en is alle plezier verloren in het paardrijden.
Vinden jullie dat ik als moeder de uieindelijke verantwoording draag omdat ik ermee instemde dat ze op die pony ging? ( ik ging ervan uit dat ze daar wel wisten of het wel of niet veilig was, vandaar dat ik mijn twijfels even opzij zette toendertijd) Er was daar geen veiligheidscertificaat, en ik weet wel dat je risico's nooit 100% kunt uitsluiten bij paardrijden, ook niet als er een veiligheidscertificaat op de deur hangt. Toch was ik van mening dat, met de kennis die men daar had over deze pony, er onnodig en grotendeels te voorkomen risico's werden genomen.

Persoonlijk zou ik zo pony uit de les laten, geeft alleen maar problemen en levert gevaarlijke situaties op.

Als het werkelijk een gevolg is van artrose, dat ie zo bokt. Vind ik het ook ontzettend oneerlijk tegen de pony, pony geeft aan door het bokken, dat ie ontiegelijk veel pijn heeft.
Een paard / pony bokt niet zo maar, daar zit een reden achter.

Dus als ouder, zou ik het niet accepteren dat mijn kind op die pony gezet zou worden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:23

Ja, helaas is het wijsheid achteraf, en inderdaad zal ik zoiets nooit meer laten gebeuren.. Maar toen ik na die les verhaal ging halen, werd mij doodleuk gemeld dat ik niet zo moest zeuren, en dat de pony het gewoon leuk vond om te bokken. |o
Dezelfde avond heb ik een mail gestuurd naar deze "lesgever" waarin ik netjes, maar duidelijk wat kritische dingen vroeg over desbetreffende les, het welzijn van die pony en de veiligheid.
Als antwoord kreeg ik: " graag zo snel mogelijk de kast legen" (oftewel: oprotten)
Ik hoop van harte dat het dit soort prutsers heel binnenkort onmogelijk wordt gemaakt om een zogenaamde manege te runnen en tussen de mazen van de wet en regelgeving hun destructieve gang te kunnen gaan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:40

Een pony bokt nooit omdat ie het leuk vind. Die bokt uit pijn en ongenoegen.

Ik heb ook een pony die bokt in de lessen lopen, hij is in het verleden verwaarloosd, ontzettend veel haken in de mond,had wel vier a vijf wolstandjes en zat mega vast in zijn lijf.

Naast deze problemen werd hij bereden met slecht passend tuigage.

We hebben eerst alle problemen aangepakt, tanden, fysio, goed aangepast zadel,ander bitje die minder hinderd in zijn mond.

Nadat alle lichamelijke problemen opgelost waren,moesten we nog het laatste probleem oplossen en dit was het bokken.
Bij vorige eigenaren, had hij ondertussen geleerd dat hard bokken, kind eraf, pijn weg is en dat hij op stal mag.
Dit zijn we nu aan het eruit rijden, met voornamelijk zijn bijrijders en een aantal lesklantjes die dit ook durven en helaas gaat dit soms gepaard met een flinke afstraffende tik en een valpartij van de ruiter.

Op dit moment hebben we het bokken voor 90 procent eruit, voor de volle 100 zal toch wel niet lukken. Maar dat geeft niet, Er komen toch alleen gevorderde ruiters op, die er niets om geven.

Afbeelding

Goofy toen hij net bij ons was, 1 1/2 jaar geleden.

Afbeelding

Goofy paar weekjes geleden.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 11:44

Dat van dat bokken en als beloning daarna op stal, dat was precies hier ook het geval..
Maar zoals jij het aanpakt, zo moet het! Inderdaad alleen gevorderden erop laten. Wat een leuke en mooie pony trouwens <3

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 14:57

Pocca_Locca schreef:
Dat van dat bokken en als beloning daarna op stal, dat was precies hier ook het geval..
Maar zoals jij het aanpakt, zo moet het! Inderdaad alleen gevorderden erop laten. Wat een leuke en mooie pony trouwens <3

Eigenlijk ervaren ze niet als beloning, Maar interpreteren het als de pijn is weg, zodra de ruiter eraf is. Dus het actie/ reactie verhaal.

Dank je.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 16:53

myk_en_shant schreef:

Nog nooit een frisse pony gezien?
Of eentje met truukjes?

Betreft de angst wan dochter en de manege.Je klinkt zelf best defensief. Misschien ben je toch erg fel geweest waardoor je een net zo defensieve reactie hebt teruggekregen.

Natuurlijk is het aan de manege en de instructie om jou en vooral je dochter een fijne tijd te geven en professioneel en veilig te werken!

Maar eerlijk gezegd vind ik ouders het moeilijkste aan mijn juffenbestaan :o

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:00

Kelly_ann schreef:
myk_en_shant schreef:

Nog nooit een frisse pony gezien?
Of eentje met truukjes?

Betreft de angst wan dochter en de manege.Je klinkt zelf best defensief. Misschien ben je toch erg fel geweest waardoor je een net zo defensieve reactie hebt teruggekregen.

Natuurlijk is het aan de manege en de instructie om jou en vooral je dochter een fijne tijd te geven en professioneel en veilig te werken!

Maar eerlijk gezegd vind ik ouders het moeilijkste aan mijn juffenbestaan :o

Een frisse ponystreken zijn eruit te halen door simpelweg van te voren te longeren. En truukjes komen vaak ook niet zomaar aanwaaien en hebben vaak ook een reden. Een pony denkt niet van goh , laat ik nu effe dit gaan doen. Pony reageert vanuit actie reactie.

Er zijn verschillende redenen waarom een pony kan bokken
-een teveel aan energie
-pijn /ongemak.
-moeite met iets hebben, balans inbuigen op een zijde etc.
-schrikreactie.

Ik vind dat een ouder best hun zorgen mogen uiten, het gaat wel over hun kind en willen dat hun kind veilig de les doorkomen. Van een paard of pony vallen hoort er bij, als je nooit zandruiter bent geweest ben je ook na mijn inziens ook nog geen volwaardige ruiter. Paardrijden leer je letterlijk en figuurlijk met vallen en opstaan, afkloppen en weer doorgaan.
Maar als je als manege zijnde weet dat een pony gemeen blijft bokken , dan ben je wel dom bezig , om dan beginners erop te zetten.
Maar helemaal dom als je weet dat de pony artrose heeft, bah dat zijn van die manege's die geld belangrijker vinden dan veiligheid voor ruiter en paard.

Sommige ouders kunnen idd erg lastig en vervelend zijn. Heb ook wel eens ouders verbannen naar de kantine. Maar ouders met een gegronde bezorgdheid noem ik niet lastig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 04:14

Je schept wel een soort ideaalplaatje hoor zo...

Je vergeet gedrag uit gewoonte. De pony die ooit leert dat zijn bokje iets oplevert zal dat blijven proberen. Kans is groot dat ruitertje valt/gaat twijfelen/niet meer durft door te pakken en dat levert de pony vrijheid op! Zoals niet meer hoeven galopperen, mogen stilstaan op het midden of zelfs: terug naar stal.

Wie lang genoeg meedraait in de manegewereld weet dat er echt wel eens een pony tussen zit die soms iets uithaalt ten koste van het ruitervertrouwen.

Vaak braaf bij de echte beginners en de gevorderden. Maar de halfgevorderden krijgen de uitdagingen voor de kiezen.
Genoeg ervaring om te remmen en sturen. Maar niet genoeg balans, vertrouwen en ervaring om een moeilijkheid op te lossen.

Bijvoorbeeld zodra ze uit het 'treintje' mogen en zelf rondrijden. Dan ontmoet je ineens anderen en kan je niet wegsturen als twee pony's die elkaar niet mogen uithalen. Of je pony gaat stilstaan zonder voorganger.

De oudere tragere die met een bokje reageert op een tik. Bij de beginner heerlijk rustig, gevorderden racen er zo mee weg. Maar de stap daartussen levert een uitdaging!

Wat je zegt is daarom nogal theoretisch geklets!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:06

Je mag het theoretisch geklets vinden, maar ik niet. Vind nog steeds ze bokken niet zonder reden.
Een paard denkt niet van, laat ik mijn ruiter voor de lol eraf knikkeren. Er zit een reden achter en wat die reden dan ook maar mag zijn, dat is aan ons instructeurs om uit te zoeken en zo mogelijk op te lossen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:50

myk_en_shant schreef:
Je mag het theoretisch geklets vinden, maar ik niet. Vind nog steeds ze bokken niet zonder reden.
Een paard denkt niet van, laat ik mijn ruiter voor de lol eraf knikkeren. Er zit een reden achter en wat die reden dan ook maar mag zijn, dat is aan ons instructeurs om uit te zoeken en zo mogelijk op te lossen.

Dat vond ik dus ook, en vanwege de ruime ervaring van degene die lesgaf, was ik van mening dat er gewoon een paar valpartijen teveel voorkwamen.. Hij struikelde ook erg vaak trouwens.. Maargoed, ben "blij" dat we daar weg zijn. Overigens kan ik me, afgezien van mijn verhaal, goed voorstellen dat ouders heel lastig kunnen zijn! Persoonlijk heb ik me nooit bemoeid met de lessen, achteraf te weinig en te laat, ik heb juist te veel over mijn kant laten gaan en geslikt voor de lieve vrede.
Ik ben niet meer boos, wel lang geweest, maar begin er achter te komen dat ik met een zeldzaam onvolwassen persoon te maken heb gehad. En ik sluit een psycho-sociale stoornis ook zeker niet uit.. Een uitzondering dus, gelukkig!
Heel goed, dat jullie wel duidelijk communiceren met de klant(jes) wanneer nodig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:36

Communicatie naar ouders vind ik juist heel belangrijk en vooral wanneer er tijdens de les iets gebeurd is, waar het kind van geschrokken is.
Daarbij kun je van de ouders een schat aan informatie winnen over het kind. Kinderen durven bijvoorbeeld niet altijd duidelijk aan te geven als ze iets spannend /eng vinden.
Vaak zeggen ze dit wel tegen de ouders.

Omdat ik kleinschalig lesgeef vind ik contact met ouders en lesklant super belangrijk.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:18

Kelly_ann schreef:
Je schept wel een soort ideaalplaatje hoor zo...

Je vergeet gedrag uit gewoonte. De pony die ooit leert dat zijn bokje iets oplevert zal dat blijven proberen. Kans is groot dat ruitertje valt/gaat twijfelen/niet meer durft door te pakken en dat levert de pony vrijheid op! Zoals niet meer hoeven galopperen, mogen stilstaan op het midden of zelfs: terug naar stal.

Wie lang genoeg meedraait in de manegewereld weet dat er echt wel eens een pony tussen zit die soms iets uithaalt ten koste van het ruitervertrouwen.

Vaak braaf bij de echte beginners en de gevorderden. Maar de halfgevorderden krijgen de uitdagingen voor de kiezen.
Genoeg ervaring om te remmen en sturen. Maar niet genoeg balans, vertrouwen en ervaring om een moeilijkheid op te lossen.

Bijvoorbeeld zodra ze uit het 'treintje' mogen en zelf rondrijden. Dan ontmoet je ineens anderen en kan je niet wegsturen als twee pony's die elkaar niet mogen uithalen. Of je pony gaat stilstaan zonder voorganger.

De oudere tragere die met een bokje reageert op een tik. Bij de beginner heerlijk rustig, gevorderden racen er zo mee weg. Maar de stap daartussen levert een uitdaging!

Wat je zegt is daarom nogal theoretisch geklets!

Ik vind dit absoluut geen geklets.
Een pony/paard hoort niet te bokken! hij vertelt iets, het is aan ons te zien wat tie vertelt.
Het is alleen erg lastig om het zo te zien, (vanuit dat oogpunt) op het moment een paard een economische waarde heeft.
Want het is al gauw belangenverstrengeling.( geld of ''paardenwelzijn'')

Kijk dat een paard/pony altijd de weg van de minste weerstand kiest is logisch.
En dat daar de kids/volwassen die de beginnersgroepjes zijn ontgroeid de dupe van zijn is ook volkomen logisch. En dat die beesten dan voor chaos zorgen, tja geef ze eens ongelijk.
.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:44

Nog even inhaken op het gedrag uit gewoonte betreft bokken.
Vooraf aan die gewoonte heeft een reden gezeten, kijk maar naar mijn pony.
Daar is de reden pijn geweest en nu is het een gewoonte die erin gesleten is. Zolang je niets vraagt loopt ie zijn rondje,Maar vraag je meer zoals voorwaarts neerwaarts en stelling tegelijk. dit vind hij erg moeilijk dus zal hij een bok uit ongenoegen geven en daarmee duidelijk maken dat hij dit moeilijk vind.

Nogmaals een pony bokt niet zonder een reden. Bij frisheid en joligheid is de reden dat er teveel energie in het lichaam zit, die er dan uit moet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 23:46

Inderdaad, een paard bokt nooit zomaar, omdat hij dat gewoon leuk vind.. Ja, in de wei, zonder iemand op zijn rug, maar elke keer in de les.. :n
Dan is er werk aan de winkel, om te achterhalen wat er aan de hand is. En dan verantwoordelijk handelen..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:32

Pocca_locca zat die manege ook aangesloten bij FNRS, zo ja. Dan zou je een melding van kunnen maken.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:01

Ik geef sinds kort ook les en vroeg mij af hoe hebben jullie een verzekering lopen? Voor als er een kind valt van de pony en iets vervelends op loopt? Loopt dan de verzekering via de eigenaar of hebben jullie zelf ook iets afgesloten? Heb zelf geen opleiding tot instructeur gevolgd en geef geen les op een echte manege maar iemand de wat pony's heeft. Ook geef ik maar een keer per maand les. Zelf heb ik voor mijn andere werk een beroepsaansprakelijkheid verzekering lopen. Moet die nog even bellen of zij hier ook voor dekken. Maar was even nieuwsgierig hoe jullie het geregeld hebben?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:21

Ik heb idd een bedrijfsongevallenverzekering lopen.Maar na mijn weet kun je deze niet afsluiten zonder lesgeef papieren.

Persoonlijk zou ik zonder diploma op zak, ook geen lessen willen geven. Mocht er wat gebeuren, dan ben je echt de Sjaak. Dit omdat je een betaalde dienst levert, dan zal de verzekering van de tegen partij eerst op jou proberen te verhalen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 13:08

myk_en_shant schreef:
Ik heb idd een bedrijfsongevallenverzekering lopen.Maar na mijn weet kun je deze niet afsluiten zonder lesgeef papieren.

Persoonlijk zou ik zonder diploma op zak, ook geen lessen willen geven. Mocht er wat gebeuren, dan ben je echt de Sjaak. Dit omdat je een betaalde dienst levert, dan zal de verzekering van de tegen partij eerst op jou proberen te verhalen.

volgens mij klopt dit zo.