B/L jurycursus 2013/2014

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:15

Ik zit zelf in het onderwijs en ben mij heel bewust van mijn doel in het leven, dus mijn motivatie geven is een eitje.
Is natuurlijk altijd nog de vraag of ze een juf wel willen. ......

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:04

Tendance schreef:
Ik zit zelf in het onderwijs en ben mij heel bewust van mijn doel in het leven, dus mijn motivatie geven is een eitje.
Is natuurlijk altijd nog de vraag of ze een juf wel willen. ......

Waarom zouden ze een juf niet willen? Het gaat toch om hoe je bezig bent in de sport!

Tendance

Re: B/L jurycursus 2013/2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:12

Haha wij zijn eigenwijs! Hihi

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:53

ambre schreef:
Ik heb een mail binnen mbt de M cursus.
Ze gaan in november de motivatie brieven beoordelen.
Je krijgt dan een youtube link waar 3 L2 proeven gereden worden die je moet beoordelen.
Heb je die goed beoordeeld en de juiste plaatsing dan word je toegelaten tot de opleiding.

Ik weet dus nog niet of ik wel vaak genoeg gejureerd heb afgelopen jaar.
En als ik ergens slecht in ben,dan is het wel het bekijken van filmpjes...

Ik vind het echt te BIZAR voor woorden deze procedure.

Om te beginnen is die 'verklaring' die je moet tekenen dat je het zelf hebt bekeken aan 1 stuk door etc natuurlijk een lachertje, valt ook totaal niet te controleren.
Daarnaast is kijken op youtube gewoon prut. Op zo'n klein schermpje zie je gewoon niks (en wanneer je hem vergroot krijg je zo'n korrelig beeld en zie je alsnog niks). Is totaal niet te vergelijken met een proef live langs de baan beoordelen.

Maar aan het belangrijkste gaan ze echt TOTAAL voorbij. Ze willen toch kwaliteit in het juryleden bestand? Hoe denken ze dat op deze manier eruit te filteren?
Ze willen (mag ik hopen) juryleden met paardenverstand, die zíen wat er in de baan gebeurt en die dat kunnen motiveren en beschrijven. Het binnenhalen van mensen die de juiste dingen zien is erg belangrijk, het juiste cijfertje daaraan hangen is juist datgene wat je op de cursus leert, niet iets wat je (zoals in dit geval) vooraf al moet kunnen.

Ze willen ook mensen die stáán voor de punten & het commentaar dat ze hebben gegeven. Mensen die zich niet omver laten praten door boze ponyouders/scheldende ruiters/etc etc etc. En ook representatieve mensen. Hoe willen ze die hieruit gaan pikken?

Via deze nieuwe procedure zitten de 5/6/7 juryleden weer goed. Als je maar steeds die cijfers geeft rolt iedereen er wel zo'n beetje doorheen. Maar dan heb je toch totaal niet op kwaliteit geselecteerd??
Ik vond die gesprekjes die ze de laatste jaren deden juist een erg mooie procedure. Degenen die je beoordelen zíen je gelijk, ze horen je praten, en ze kunnen je desnoods even extra aan de tand voelen als ze twijfels hebben.

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:11

Caatje87 schreef:
Ik zat vanmorgen als eerste aan tafel 3, dus ik moet jou ook gezien hebben Niki1995.
Mijn gesprek ging ook wel goed! Maar lastig te beoordelen wat de uitkomst is. De vrouw met wie ik het had, liet niets doorschemeren iig
Geloof dat we in december de uitslag krijgen.

Klopt! Ik had al zo'n vermoeden, jij kwam als 2e binnen, ik zat met mijn vriend aan een tafeltje... En ja die moest mee omdat ik donderdagavond een ongeluk met mijn auto heb gehad... En we alleen de leaseauto hebben waar ik niet in mag rijden... Ach heeft ie de knhs ook eens gezien :-p het is ook wachten op de uitslag... Uitsluitsel kon hij mij ook niet geven uiteraard... Gesprekken zullen enig sinds hetzelfde zijn, scala,motivatie,kennis en het beoordelen van de proef "vertellen wat je ziet" (niet in cijfers) en het vragen van welk cijfer je zal geven voor de stap, draf, galop vind ik redelijk normaal, ik denk dat je de gangen wel moet kunnen beoordelen cijfermatig, in de opleiding zelf zul je leren hoe je oefeningen moet beoordelen, daar komt ook een stuk techniek bij kijken. Maar menig persoon die zich voor deze opleiding heeft opgegeven zal wel kunnen zien en beoordelen wanneer een paard goede gangen heeft. Wil niet zeggen dat iedereen dezelfde vragen gaat stellen natuurlijk.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:39

Haha ja logisch dat je vriend dan mee moest :)

Ja ik denk dat ze vooral een indruk willen hebben, of je genoeg basiskennis hebt en hoe je als persoon in elkaar zit.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:30

Vroegen ze dan bij jullie letterlijk dan hoe het scala eruit zag? Daar heb ik echt niks over gehad. Uiteraard tijdens het kijken van de proef wel één en ander over gehad maar niet dat ze me er echt naar vroegen.

Bij mij waren de eerste 10 minuten al voorbij nadat hij had verteld hoe de nieuwe juryopleiding eruit ziet en wat hij zelf deed in de paardensport.

Dunoire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:34

Ik stond binnen een kwartier weer buiten :')
Inderdaad vragen over het scala en je motivatie is belangrijk. Verder een L2 proef bekeken op DVD waarbij ik commentaar moest geven, volgens mij ging dat wel goed. Geloof dat we half december meer horen.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:37

Ja ik moest het eerste onderdeel van het scala noemen. Heb er trouwens wel ruim 25 min gezeten.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:38

Ze vroeg niet om elk punt op te noemen. Maar ze vroeg of ik er bekend mee was en wat voor mij de belangrijkste punten zijn. Wat ik eigenlijk een gekke vraag vind, daar ze allemaal samenhangen. Daarnaast vroeg ze wat het eerste punt is. Verder niet heel diep op ingegaan.

Ik kreeg ook de vraag wat ik doe om mezelf geinformeerd te houden en te ontwikkelen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:38

Ik heb er denk ik ook zo een 20/25 minuten gezeten

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:02

Zo te horen is het soort gesprek dat je hebt dus erg afhankelijk van bij wie je aan tafel zit.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:03

Nou ze hebben wel een formulier met punten die ze moeten invullen, dus er is wel een rode draad denk ik.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:07

Dat klopt, maar als ik zie wat ze bij jullie hebben gevraagd, komt er bij mij daar weinig van terug :+

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:03

Dat formulier is slechts een leidraad door het gesprek, voorop staat gewoon je (basis) kennis van de scala, en idd aan mij werd gevraagd wat het eerste punt was van de Scala; Takt... Wat hierin belangrijk is hoe zie je dat de takt goed is enz. enz.
Ze lopen ook een beetje je motivatiebrief door, wat heb je tot nu toe gedaan, hoe volg je de sport ect.

Daarnaast willen ze nogmaals horen wat je motivatie is en hoe je het voor je ziet, of je veel beschikbaar bent en hoe je voor zou bereiden als je op een wedstrijd moet jureren. Als laatste beoordeel je een proef, ik had idd ook een L2 proef die ik moest beoordelen.

Afhankelijk van het persoon zullen ze het gesprek voeren , sommige hebben al vooropleidingen gedaan (ik bijvoorbeeld de ORUN, daar vroeg ie naar) Ik mijn geval verwachten ze dan ook dat ik de scala van voor naar achter ken. Don't worry, het is echt geen vreselijk gesprek!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:22

De L2 proef, die jullie te zien kregen, zaten daar duidelijke fouten oid in?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:25

Ja.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:34

Jullie hebben het toch over de M cursus ?

Weet iemand wat je kan verwachten voor de B/L cursus?

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:36

Nee ik heb het over de B/L.

Nikie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:49

Let_be schreef:
Jullie hebben het toch over de M cursus ?

Weet iemand wat je kan verwachten voor de B/L cursus?

Nee nee, we hebben het over de B-L cursus...

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:52

Hebben ze jullie ook verteld dat de procedure veranderd is? Voor de B/L geldt nu dat je voordat de cursus aanvangt de theorie thuis krijgt gestuurd. Vervolgens wordt er vier avonden theoriecursus gegeven op 3 centrale plaatsen in Nederland. Op deze manier zal de kwaliteit van de lessen omhoog gaan. Je kunt doordat je de theorie van tevoren ontvangt bij de lessen met gerichtere vragen komen.
Na deze theorielessen volgen er 6 praktijklessen op meerdere locaties.

Een half jaar na de examens wordt er op een centrale plek een bijeenkomst georganiseerd voor alle 'geslaagden' om informatie/ervaringen uit te wisselen over zaken waar je tegenaan bent gelopen etc.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

O ja zie het nu! Fijn dat de theorie vooraf wordt opgestuurd.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:59

En ik ving ook nog op dat de uitslag ergens in december komt (wat mij werd verteld in eerste instantie was begin december) en de start van de cursus in januari/februari is (wat ik eerder hoorde was dit januari).

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:01

Heeft iemand ook enig idee hoeveel mensen er vorig jaar op gesprek mochten komen en hoeveel er uiteindelijk de cursus mochten doen?

En grote fouten alszijnde duidelijke taktfouten of fouten in de proef?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:04

Wat fijn om dit allemaal te lezen! Ik ga me volgend jaar opgeven :)