Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:16

Aimee schreef:
lindabrother schreef:
Volgens mij komt er in de toekomst een tekort aan instructeurs ;-) wie doet nou zon opleiding voor zoveel geld....

Er is nu een overschot aan (onkundige) instructeurs.
Dus als hierdoor een shifting plaats gaat vinden en er straks minder (bevoegde) instructeurs zijn, lijkt me dat zeer gunstig en dat is waarschijnlijk ook precies de bedoeling.

Elke opleiding kost geld. Als door deze opleidingsstructuur een selecter groepje kundige instructeurs ontstaat, zal het voor hen ook makkelijker zijn om de opleidingskosten terug te verdienen.

Iemand die toevallig al ergens heeft kunnen ontdekken wat de ingangseisen (gaan) zijn voor niveau 4 en niveau 5?

Ach wat is kundig? Ik zie liever iemand met veel ervaring dat iemand met een orun opleiding.

Zooist

Re: Orun-2 verandert naar "vooropleiding"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:17

Ik liever iemand met allebei!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 11:40

kohtje schreef:
Ach wat is kundig? Ik zie liever iemand met veel ervaring dat iemand met een orun opleiding.

Volgens mij is dat precies het probleem van de huidige opleidingen.
Een opleiding moet er voor zorgen dat iemand zich een bepaalde kennis en kundigheid eigen maakt en hiervoor een aantoonbaar bewijs krijgt.
De huidige opleidingen zijn zo opgesteld dat je er vrij weinig kennis en kundigheid op doet en het papiertje daardoor niet functioneert als aantoonbaar bewijs van kennis en kundigheid.
Daardoor is het voor de markt vrij onduidelijk welke instructeur nou wel en welke niet kundig is.
Dat gat tussen ervaring en opleiding moet (in mijn ogen) gedicht worden.

KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:46

Voor instroom in de nieuwe niveau 4 opleiding is een afgeronde niveau 3 opleiding nodig. In de niveau 3 opleiding hoef je alleen te rijden in de discipline van je voorkeur (je moet wel lesgeven in beide disciplines). Als je in de niveau 3 opleiding gekozen hebt voor het dressuur rijden, kun je doorstromen naar de niveau 4 richting dressuur. Heb je gekozen voor het springen, kun je doorstromen naar niveau 4 springen.
Er wordt voor instroom in de niveau 4 opleiding geen aanvullende wedstrijdklassering gevraagd.

In de toekomst komt er inderdaad een niveau 5 opleiding. Deze is gericht op het coachen van (sub)topruiters. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van deze opleiding, maar we gaan in 2012 eerst een pilot doen met een geselecteerde groep trainers uit het trainersplatform. In de eerste helft van 2013 wordt deze pilot geëvalueerd, waarna we de niveau 5 opleiding vanaf het najaar van 2013 regulier gaan aanbieden. De instroomeisen voor deze opleiding zijn nog niet bekend. Wel is zeker dat er hoge eisen gesteld zullen worden aan zowel de eigen wedstrijdklassering als aan de daadwerkelijke ervaring als instructeur (leerlingen op een bepaald niveau).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:48

is er al enig zicht wanneer er meer info over de opzet van ORUN 3 komt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:50

Ok, dan heb ik toch nog een vraag daarover. Het huidige systeem is niveau 2 met eigen rijden, kies je voor alleen dressuur examen rijden, kun je alleen dressuur doorstromen. Spring je ook, dan kun je allround. Doe je dan de huidige niveau 3 dressuur, da hoef je alleen dressuur les te geven en te rijden. Ga je voor allround, dan moet je beide disciplines lesgeven en rijden.
Bij het nieuwe systeem moet je dus bij niveau drie dressuur ook lesgeven in springen? Of is de huidige niveau twee gewoon omgezet naar de nieuwe niveau 3? Want volgens mij komt het op hetzelfde neer...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:02

KNHS schreef:
In de toekomst komt er inderdaad een niveau 5 opleiding. Deze is gericht op het coachen van (sub)topruiters. Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van deze opleiding, maar we gaan in 2012 eerst een pilot doen met een geselecteerde groep trainers uit het trainersplatform. In de eerste helft van 2013 wordt deze pilot geëvalueerd, waarna we de niveau 5 opleiding vanaf het najaar van 2013 regulier gaan aanbieden. De instroomeisen voor deze opleiding zijn nog niet bekend. Wel is zeker dat er hoge eisen gesteld zullen worden aan zowel de eigen wedstrijdklassering als aan de daadwerkelijke ervaring als instructeur (leerlingen op een bepaald niveau).

Mag ik hieruit opmaken dat het voor niveau 5 terzijnertijd mogelijk zou kunnen zijn dat er geen vooropleiding op niveau 4 gevraagd wordt als instroomeis?

KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:49

kleinvosje schreef:
Ok, dan heb ik toch nog een vraag daarover. Het huidige systeem is niveau 2 met eigen rijden, kies je voor alleen dressuur examen rijden, kun je alleen dressuur doorstromen. Spring je ook, dan kun je allround. Doe je dan de huidige niveau 3 dressuur, da hoef je alleen dressuur les te geven en te rijden. Ga je voor allround, dan moet je beide disciplines lesgeven en rijden.
Bij het nieuwe systeem moet je dus bij niveau drie dressuur ook lesgeven in springen? Of is de huidige niveau twee gewoon omgezet naar de nieuwe niveau 3? Want volgens mij komt het op hetzelfde neer...

In de nieuwe niveau 3 moet je inderdaad zowel dressuur- als springles geven. Zelf rijden hoef je alleen in de discipline van je voorkeur. De eisen die in de nieuwe niveau 3 opleiding gesteld worden aan het lesgeven zijn hoger dan de eisen die in de huidige niveau 2 opleiding gesteld worden. De nieuwe niveau 3 is dus zeker niet hetzelfde als de oude niveau 2 opleiding.

KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:54

Lielle schreef:
is er al enig zicht wanneer er meer info over de opzet van ORUN 3 komt?

Uitgebreide informatie over de niveau 3 opleiding wordt uiterlijk 1 juli vermeld op http://www.knhs.nl/opleidingen

KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:55

Aimee schreef:
KNHS schreef:

Mag ik hieruit opmaken dat het voor niveau 5 terzijnertijd mogelijk zou kunnen zijn dat er geen vooropleiding op niveau 4 gevraagd wordt als instroomeis?

Nee, dat klopt niet. Voor instroom in de niveau 5 moet je in ieder geval een afgeronde niveau 4 opleiding hebben. Daarnaast zullen er hoge eisen gesteld worden aan zowel de eigen wedstrijdklassering als aan de daadwerkelijke ervaring als instructeur (leerlingen op een bepaald niveau).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:47

Kan iemand met een Masterclass Deurne diploma wel instromen op niveau 5?

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:12

Hoi,

Ben even in dit topic aan het rond neuzen, maar voor mij wordt alles alleen maar onduidelijker.. Ik heb zelf een pony (cat- D) t/m L2 + 8, een paard t/m M2 + 5 uitgebracht en momenteel breng ik een paard uit in de klasse L2. Op welk niveau kan ik instromen inc. vrijstelling (als dat voor mij geld). En waar kan ik een geschikte lokatie vinden en de prijzen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:13

Locaties en prijzen zijn nog niet helemaal bekend volgens mij. Als je geen eerdere instructeursopleiding hebt gedaan, moet je gewoon beginnen bij fase 2.

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:15

kleinvosje schreef:
Locaties en prijzen zijn nog niet helemaal bekend volgens mij. Als je geen eerdere instructeursopleiding hebt gedaan, moet je gewoon beginnen bij fase 2.

Oke Thanks voor je snelle reactie. Maar wat wordt er dan bedoelt met al die modulles en vrijstelling die op de site staan? En weet je wanneer de prijzen en locaties bekent zijn?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:17

De nieuwe gids komt volgens mij in juni uit, daar staat alles in. Vrijstellingen die hier genoemd worden zijn voor als je al de huidige fase 2 hebt gedaan en door gaat voor de nieuwe fase 3, maar bijvoorbeeld geen examen in rijden/springen hebt gedaan.Dan kun je op basis van je wedstrijdresultaten vrijstelling krijgen.

de nieuwe opleidingen gaan aangeboden worden in modules, je hoeft dus niet perse alles tegelijk te doen, maar kan bijvoorbeeld eerst de module theorie doen, daarna de module lesgeven etc.

comeclose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:25

kleinvosje schreef:
De nieuwe gids komt volgens mij in juni uit, daar staat alles in. Vrijstellingen die hier genoemd worden zijn voor als je al de huidige fase 2 hebt gedaan en door gaat voor de nieuwe fase 3, maar bijvoorbeeld geen examen in rijden/springen hebt gedaan.Dan kun je op basis van je wedstrijdresultaten vrijstelling krijgen.

de nieuwe opleidingen gaan aangeboden worden in modules, je hoeft dus niet perse alles tegelijk te doen, maar kan bijvoorbeeld eerst de module theorie doen, daarna de module lesgeven etc.

Oke top dan houd ik alles even in de gaten voor de nieuwe brochure. Bedankt!

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 19:41

Ramzi schreef:
Bij deze een update!! Ik heb gebeld met de KNHS. <snap> Owja voor de mensen die dus in Juni of September op willen stuur je oude puntenlijst op naar opleidingen@knhs.nl dan krijg je automatisch een brief als de herexamens beginnen.

Ik heb ook gebeld, maar ze zeiden dat ze juist géén automatisch bericht sturen :?. Ook niet als iemand de cijferlijst opstuurt -O- . Herexamenkandidaten moeten zelf de site in de gaten houden en pas rond mei willen ze er info over gaan opzetten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 00:39

Heb me al 2 weken terug ingeschreven, kreeg toen een soort 'bevestigingsmail' met een namenlijst opgestuurd.

Mijn naam stond er niet bij dus ik heb inmiddels al 2x terug gemaild,

nog steeds geen definitieve bevestiging gehad. Ik hoop dat ik hierdoor niet buiten de boot val.

kunnen jullie inloggen op mijn knhs? Bij mij lukt het niet.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:52

Jammer dat het nog niet geregeld is jameyskatje module longeren het opgeven is bij mij wel gelijk goed gegaan...hoop dat het als nog geregeld wordt!

mijn knhs inloggen heb ik nog niet geprobeerd

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:18

Heb vanmiddag even gebeld en ze hadden mijn naam met die van iemand anders verwisseld.

Maar ik ben dus helemaal correct ingeschreven voor HM2-1, HM2-2 en HM2-3.

Nog meer mensen inmiddels uit dit topic?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:18

Ik doe alleen longeren dit jaar volgend jaar de andere.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:10

Lees ik het nu verkeerd of is er steeds maar 1 plaats en tijd per jaar waar het examen wordt afgenomen. Ik las bijvoorbeeld dat een van de examen vrijdag 5 juni overdag is, maar hoe moeten wij dat als werkende/studerende dat doen dan?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 01:05

Als je werkt kan je toch gewoon een vrije dag aanvragen? Ik heb die dag gelukkig vrij, anders had ik vakantie of compensatie opgenomen.

Als student... Ik vraag me af hoeveel studenten er uberhaupt geld en tijd hebben voor deze opleiding, maar mochten er studenten zijn, denk ik dat je ook wel een dagje vrij kan regelen, werd bij ons op school niet moeilijk over gedaan als je verder een type was dat altijd gewoon aanwezig was.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:48

Maar om nu voor ieder examen een vrije dag te moeten opnemen.. dat zijn er een stuk of acht?

En ik ben voltijd student het en heb een part-timebaan in onderwijs en ik heb er dus wel het geld en tijd voor. Maar van mijn studie krijg ik zeker geen vrije dag, wij hebben aanwezigheidsplicht en als je daar niet aan voldoe mag je geen tentamens doen en kun je,je vak dus niet afsluiten.

Ik vind het erg jammer, dit zou naelijk betekenen dat ik pas over een jaar of 5 mijn instructeursdiploma zou kunnen halen.

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:40

jameyskatje schreef:
Heb vanmiddag even gebeld en ze hadden mijn naam met die van iemand anders verwisseld.

Maar ik ben dus helemaal correct ingeschreven voor HM2-1, HM2-2 en HM2-3.

Nog meer mensen inmiddels uit dit topic?

ga jij dan de nieuwe opleiding volgen? Ik wil gewoon puur voor het lesgeven opgaan en voor mijn eigen rijden.. Weet mayby iemand al wanneer de hers zijn?