Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:39

josie schreef:
Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Plastron en handschoenen zijn verplicht.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.
Er zit dus wel verschil in wat je aan mag, beoordeling zou gelijk moeten zijn.

Mag je bij springen geen dressuurblouse aan?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:02

Wat ik dus niet snap, de ene keer staat er dat je alleen een dressuurblouse mag:
josie schreef:
Volgens de site van de KNHS moet je voor de dressuur: een wit, geel of beige overhemd of een dressuurblouse dragen, met lange of korte mouwen.
Plastron en handschoenen zijn verplicht.
Voor het springen: een wit of lichtgekleurd overhemd met lange of korte mouwen met een das of plastron.
De dames mogen in een speciaal rijoverhemd met hoge kraag rijden zonder plastron of das.
Er zit dus wel verschil in wat je aan mag, beoordeling zou gelijk moeten zijn.

En de andere keer staat er dat je ook zo'n shirt mag:
Citaat:
Zomertenue:
1. In zomertenue mag gereden worden met:
- witte dressuurblouse met opstaand kraagje met korte óf lange mouwen. Bij het rijden met blouse hoeft men GEEN plastron te dragen.
- wit showshirt met opstaand kraagje met korte of lange mouwen. Bij het rijden met een showshirt dient men WEL een plastron te dragen.
- het dragen van handschoenen (ongeacht kleur) is zowel in zomertenue als wintertenue verplicht.

Het dragen van shirts in combinatie met zomertenue is dus wél toegestaan, mits het shirt geheel wit is zonder emblemen/logo's of reclame, indien men een plastron draagt.

Dus, mag ik nu wel of niet zo'n shirt aan met zomertenue? De artikelen spreken elkaar wel wat tegen. :?

pieteritus

Re: Mening juryleden gevraagd: Zomertenue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:20

Ja, dat mag wel.
Je moet even lezen wat IMKER heeft geschreven, zij heeft de KNHS gebeld met deze vraag. De reglementen zijn nog niet up to date mbt shirts en blouses.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:46

Oké, daar ben ik echt heel blij mee. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:13

Lauste schreef:

Maar niet alle shirts mogen dus.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:12

pieteritus schreef:
Ja, dat mag wel.
Je moet even lezen wat IMKER heeft geschreven, zij heeft de KNHS gebeld met deze vraag. De reglementen zijn nog niet up to date mbt shirts en blouses.

Wat de KNHS mailt aan een willekeurige Bokker is niet aan alle juryleden bekend. Zolang in het reglement staat dat alleen een dressuurblouse is toegestaan zullen juryleden zich daaraan houden.
Ik doe dat wel, ik ga niet af op een topic op Bokt, als ik alles wat hier vermeld staat moet geloven komt er weinig meer van terecht :+

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:06

KarinvdM schreef:
Lauste schreef:

Maar niet alle shirts mogen dus.

Dat snap ik, maar die van mij is helemaal wit met korte mouwen en een opstaand kraagje. ;)

Zag laatst foto's op www.paardenfotograaf.nl van het concours van afgelopen weekend in Hellendoorn,
daar werd wel heel veel toegestaan als zomertenue, zelfs roze-wit gestreepte shirtjes zonder plastron.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:23

Over een zomertenue gesproken, gisteren Z2 gestart op locatie waar zomertenue tijdens de wedstrijd was toegestaan. Kom ik mij melden bij de juryauto, of ik even mijn jasje wilde gaan aantrekken want iedereen reed in een jasje. En ik moest snel zijn anders mocht ik niet meer starten.
Nou ik was alleen dus moest met paard terug naar de auto, stilstaan, eraf jasje aan en weer terug toen ik terug kwam werd er naar mij gesnauwd dat ik wel direct moest starten en zo niet dat ik kon vertrekken...
Vervolgens krijg je dan een protocol met 172 punten terug, terwijl het paard de laatste twee maanden altijd 200+/++ heeft gelopen.
Ik ben benieuwd wat jullie mening hierover is, ik vind het iig stijlloos van de jury.
Tevens kostte mij dit plaatsing voor de regiokampioenschappen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 14:28

Ik vind het ronduit belachelijk. Ik denk dat ik nog liever niet was gestart dan dat ik terug naar de trailer was gegaan voor mijn jasje...wat een ontzettende storing geeft dat net voor je proef!

Verder als zomertenue is toegestaan heeft de jury daar helemaal niks over te zeggen. Het mag, dus of de rest dat nou wel of niet doet, jij mag zelf die keuze maken!
Misschien handig om te weten, degene die bepaald of er in zomertenue gereden mag worden is de federatievertegenwoordiger. In het vervolg dus erachter zien te komen wie dat is en eventueel hem/haar dan maar eens een woordje met die jury laten wisselen!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:09

Ik had gelijk een klacht ingediend bij de Federatievertegenwoordiger, want die bepaalt of er met zomertenue gereden mag worden. Juryleden hebben zich daar maar bij neer te leggen, ongeacht hun eigen smaak.
Bovendien had ik me afgemeld, bij zo'n chagerijnige jury die er eigen standpunten op na houdt wil ik niet rijden.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:17

Ik werd vandaag teruggefloten door de jury, die zei dat voor het zomertenue de korte mouwtjes van mijn witte shirt iets te kort waren. Ik lees dat echter niet terug in de reglementen. Hij vond het vervelend te zeggen maar moest wel zei hij, had had al eerder een discussie hierover gehad die dag met de vertegenwoordiger... Ik zag in het winkeltje dat er wedstrijdshirts verkocht werden met net zo'n korte mouw als ik aan had, die hadden dus ook niet als zomertenue gemogen. Wat ik begreep moet de korte mouw echt nog een flinke 'korte' mouw zijn, ergens halverwege je bovenarm ofzo...? Ik heb gauw die warme jas weer aangedaan want die jury, die houd je graag te vriend op dat moment :-) Maar hoe het nou zit, is mij eigenlijk nog steeds een vraagteken.

Ik heb een tegenstrijdig gevoel over wedstrijdkleding: ik vind een jasje erg netjes staan maar het heeft niets met sporten te maken, een moderne variant in sportkleding-stof moet prima te maken zijn en kan ook mooi staan, iets netjes getailleerd in neutrale kleur ofzo. Het is hoog tijd voor een vernieuwing, vind ik. (Beetje OT)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:27

Scandicnr1 schreef:
Ik vindt dat ze in het regelement op moeten nemen aansluitend shirt want van het weekend zag ik ook mensen met een bijna luchtbalon / tent achter zich aan zwaaien, kan een jury niet mooi vinden lijkt mij en staat alles behalve netjes.

Haha die zag ik ook vandaag, echt zo lelijk! Ik heb de wedstrijdblouse al lang geleden afgeschaft, ik vind het een onding (sporten in een blouse vind ik zelf van de zotte) :-).

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 18:48

stefje schreef:
Ik werd vandaag teruggefloten door de jury, die zei dat voor het zomertenue de korte mouwtjes van mijn witte shirt iets te kort waren.

Hoe kort zijn de mouwen dan? Gewone korte mouwen zijn toegestaan. Of heeft je shirt kapmouwen?

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:03

ik heb gister hetzelfde aan de hand gehad, alleen was ik het jurylid. Als je het wedstrijdregelement dressuur erop naleest dan staat er dat je een overhemd of dressuurblouse moet dragen als zomertenu. Ik heb verschillende discussies gevoerd en beloofd om hier navraag bij te doen bij de KNHS. Ik heb de KNHS gemaild en hoop snel antwoord te krijgen, heb ze ook gevraagd of ze dan maar met beeld voorbeelden moeten komen en dat het handig zou zijn als dit met naam en foto in de paard en sport wordt gepubliceerd en op de KNHS site. Als je op verschillende verkoopsite's kijkt dan worden die shirtjes dus echt als dressuurshirtjes verkocht en niet als een dressuurblouse of overhemd.
Maar ja puntje bij paaltje is het niet handig voor de ruiter om dit voor je proef te horen en het levert de nodige spanning op wat ik absoluut voor beide partijen wil voorkomen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:33

Ik vind het ronduit belachelijk.
Vandaag Luttenberg, springruiters zomertenue, dressuurruiters geen zomertenue.

Ik vind dat ze het gelijk moeten trekken, het is pure moraalridders gedoe.
Als ik zonder mag starten doe ik dat ook, ik presteer liever omdat ik het koeler heb, dan dat ik bijna flauw val vanwege de hitte.
Het is gewoon te absurt voor woorden.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:52

KarinvdM schreef:
stefje schreef:
Ik werd vandaag teruggefloten door de jury, die zei dat voor het zomertenue de korte mouwtjes van mijn witte shirt iets te kort waren.

Hoe kort zijn de mouwen dan? Gewone korte mouwen zijn toegestaan. Of heeft je shirt kapmouwen?

Zijn niet echt van die superkorte kapmouwtjes, maar tussen dat en een gewoon kort mouwtje in zeg maar. Ik vond het niet zo erg en had mijn jasje bij de hand, maar als je dat niet hebt heb je wel een hoop stress. Hij zei het ook erg vriendelijk, dat scheelt ook :-) Was zelfs even een ontspannen momentje :-)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:57

El_Paso2009 schreef:
ik heb gister hetzelfde aan de hand gehad, alleen was ik het jurylid. Als je het wedstrijdregelement dressuur erop naleest dan staat er dat je een overhemd of dressuurblouse moet dragen als zomertenu. Ik heb verschillende discussies gevoerd en beloofd om hier navraag bij te doen bij de KNHS. Ik heb de KNHS gemaild en hoop snel antwoord te krijgen, heb ze ook gevraagd of ze dan maar met beeld voorbeelden moeten komen en dat het handig zou zijn als dit met naam en foto in de paard en sport wordt gepubliceerd en op de KNHS site. Als je op verschillende verkoopsite's kijkt dan worden die shirtjes dus echt als dressuurshirtjes verkocht en niet als een dressuurblouse of overhemd.
Maar ja puntje bij paaltje is het niet handig voor de ruiter om dit voor je proef te horen en het levert de nodige spanning op wat ik absoluut voor beide partijen wil voorkomen.

Niet alleen een dressurblouse maar ook een shirt is toegestaan... hieronder het stukje over het zomertenue..

Zomertenue:
- witte dressuurblouse met opstaand kraagje met korte óf lange mouwen. Bij het rijden met blouse hoeft men GEEN plastron te dragen.
- wit showshirt met opstaand kraagje met korte of lange mouwen. Bij het rijden met een showshirt dient men WEL een plastron te dragen.- het dragen van handschoenen (ongeacht kleur) is zowel in zomertenue als wintertenue verplicht.

Het dragen van shirts in combinatie met zomertenue is dus wél toegestaan, mits het shirt geheel wit is zonder emblemen/logo's of reclame, indien men een plastron draagt.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:08

En vervolgens komen al die ruiters in hun roze kingsland shirt rijden.....daar kun je dus echt op wachten!

Ik kreeg hier vrijdag al discussie over met iemand en vervolgens ging ze rijden en de jury zei er niets van. Zeg ik daar dan de volgende keer wat van als ik zelf zit te jureren, ben ik weer de zeikerd...... (niet dat ik daar mee zit overigens!)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:18

ach...ik ben ook niet zo moeilijk...vorige week in maasdijk gejureerd en om 9.00u al toestemming gegeven voor zomertenue, was bloed en bloedheet. Er zijn verschillende ruiters aan me komen vragen of ze in shirt of blouse mochten starten ondanks dat deze niet de voorgeschreven kleur hadden...Ik ga dan echt niet flauw doen en met reglementen smijten dat een shirt wit Moet zijn, denk dat je op zo'n moment ook om het welzijn van de mens moet denken en niet moet gaan muggesiften... ik wil niet op mijn geweten hebben dat een amazone met 32 graden een warmteberoerte krijgt of van haar graatje gaat omdat IK wil dat ze haar jasje aandoet omdat haar shirtje bv. blauw is..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 00:45

judithh schreef:
ach...ik ben ook niet zo moeilijk...vorige week in maasdijk gejureerd en om 9.00u al toestemming gegeven voor zomertenue, was bloed en bloedheet. Er zijn verschillende ruiters aan me komen vragen of ze in shirt of blouse mochten starten ondanks dat deze niet de voorgeschreven kleur hadden...Ik ga dan echt niet flauw doen en met reglementen smijten dat een shirt wit Moet zijn, denk dat je op zo'n moment ook om het welzijn van de mens moet denken en niet moet gaan muggesiften... ik wil niet op mijn geweten hebben dat een amazone met 32 graden een warmteberoerte krijgt of van haar graatje gaat omdat IK wil dat ze haar jasje aandoet omdat haar shirtje bv. blauw is..

Kijk zo zouden jury's er dus mee om moeten gaan +:)+ IMO
Dat gezeur over kleur, mouwlengte, plastron......als het heet is gewoon in shirt, om mij ga je in een zwart hempie, gaat toch om hoe het peerd loopt en gereden wordt???

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 06:45

judithh schreef:
Niet alleen een dressurblouse maar ook een shirt is toegestaan... hieronder het stukje over het zomertenue..

Zomertenue:
- wit showshirt met opstaand kraagje met korte of lange mouwen. Bij het rijden met een showshirt dient men WEL een plastron te dragen.- het dragen van handschoenen (ongeacht kleur) is zowel in zomertenue als wintertenue verplicht.

Maar waar staat dat dan in het reglement, Judith?
Ik kan het niet vinden, dus jij mag het me aanwijzen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:01

In de digitale reglementen op de site van de KNHS

Edit: Das raar, zit net te kijken en nu staat het er niet op, wordt ik gek??

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:50

Ik heb de hele avond op de site en in de regelementen van de KNHS zitten speuren en er staat echt niets over een zomertenue.
Mijn vraag ligt bij de KNHS dus even afwachten maar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:52

Ronduit belachelijk hoe ermee omgegaan wordt. Vrijdag naar springen geweest. Daar werd niet eens gevraagd of je zonder jasje mocht rijden. Iedereen deed het gewoon. Er waren ook mouwloze shirtjes bij. En niemand met een plastron of stropdas. Het was dan ook 34 graden. Ik heb er echt niemand over horen zeuren.
Het zou er toch in de eerste plaats om moeten gaan hoe je rijdt en niet hoe lang je mouwen zijn.

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:55

Tuurlijk gaat het er uiteindelijk om hoe je rijdt, maar regels zijn er niet voor niets en zo gaat iedereen zelf bedenken wat ze mooi/netjes vinden en dat kan niet. Had ook iemand in de ring met een straks t-shirt met een v-hals en zonder plastron. Dat kan gewoon niet ongeacht de hitte of niet.