Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pauline1

Re: Altijd maar: Maar, ik had een STRENGE jury.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:05

en niet alle jury leden zijn zo correct als hier beschreven word,er zitten soms ook echt een paar smeerlappen tussen hoor.maar er zijn ook genoeg fatsoendelijke en eerlijke juryleden.
@ Roxxiejj : zoiets heb ik ook al eens meegemaakt,dus ik weet hoe zoiets voelt.ik met een tuiger op concour,nou toen had ik een jury die bijna van dr stoel viel van het lachen om mijn paard,dan baal je echt als een stekker!!!!en okee,ik reed en nette proef en ze kon niet om de punten heen,maar je voelt je toch echt oliebol hoor als iemand zo doet!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:59

Noem het een cliché, maar ga eens met een ander paard dan een Salinero op concour. Dan vliegen de clichés je om je oren! En of je er dan aan gaat geloven!

Wel fijn dat er meer mensen zijn die een soortgelijk iets hebben meegemaakt.

Trouwens: als er geen clichés waren, was dit topic er toch ook niet? Ik beaam het alleen maar..
Heb overigens nog een boel meer opmerkingen die ik naar mijn hoofd geslingerd krijg op een gemiddeld concour, niet alleen van de jury, ook van omstanders ('met een bonte moet je geen wedstrijden gaan rijden' was er 1 van. NIET onderbouwd of wat dan ook)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:01

Roxxiejj schreef:
Noem het een cliché, maar ga eens met een ander paard dan een Salinero op concour. Dan vliegen de clichés je om je oren! En of je er dan aan gaat geloven!

Wel fijn dat er meer mensen zijn die een soortgelijk iets hebben meegemaakt.

Trouwens: als er geen clichés waren, was dit topic er toch ook niet? Ik beaam het alleen maar..
Heb overigens nog een boel meer opmerkingen die ik naar mijn hoofd geslingerd krijg op een gemiddeld concour, niet alleen van de jury, ook van omstanders ('met een bonte moet je geen wedstrijden gaan rijden' was er 1 van. NIET onderbouwd of wat dan ook)

Voel je alsjeblieft niet aangevallen. Ik heb ook een bepaalde jury die mij laag punt. En dat is echt geen toeval.. Maar dit is wel een cliché die bokkers bedoelen ;) Ik vind je paard erg mooi. Ik krijg ook genoeg commentaar over mijn Friesje omdat hij wat apart is. maar hij doet het er niet minder om

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:07

Roxxiejj schreef:

Ik vind bovenstaande opmerking ook weer een beetje overdreven. Heb zelf met een Anglo Arabier van 1.54 gestart, nooit opmerkingen gehad en nu start ik een jaar met een Fries en ook daar heb ik nooit iets 'vreemds' over te horen gekregen. Vind wel dat mensen met een 'andersoortig' paard sneller roepen dat de jury niet van vulmaarin houdt, en dat de punten daarom zo laag waren/zijn. Vind ik persoonlijk onzin. Tuurlijk kan je het een keer niet eens zijn met de beoordeling, maar veel ruiters vergeten eens goed in de spiegel te kijken voor het gemak! Aan de andere kant heb je overal rotte appels tussen zitten, dus ik geloof ook wel dat er juryleden zijn die wél beoordelen op ras en kleur. Maar die zijn volgens mij heel dun gezaaid!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:14

Misschien verschilt het ook per regio. Bij ons in de regio valt het mij in ieder geval wel heel erg op. Met een 'gewoon' paard (ik zal het dan zo maar even noemen) kom je al bijna niet meer mee.
Ik heb trouwens ook 1 keer bij een jurylid geschreven die bij bekende namen al gelijk zei dat deze wel hoog zouden eindigen, met de woorden 'oh die kunnen het toch wel, die zie ik zo vaak rijden'. Maar ondertussen wil het paard de baan niet rond, toont geen verruiming, valt overal in galop, erg veel tegen de hand. Nou ben ik geen jurylid, maar ieder mens kon zien dat dat niet de winnende proef van die klasse was..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:15

Maar ik vind jouw paard ook doodgewoon hoor. Hij is bont maar bont is nou niet echt bijzonder. vervelend dat je er in jouw omgeving last van hebt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:39

Niet van belang schreef:
Was geweldig blij, pony liep laatste tijd super slecht. Nu was mevrouw ontspannen, mooi aan het been, zelfs de keertwendingen gingen voor ons doen erg goed

En daar zit het grootste probleem, denk ik.
Voor je gevoel ging het perfect, in vergelijking met je training thuis deed hij het super, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen perfect is en ook niet dat het in verhouding tot de andere concurrenten super is.

En dat is en blijft een heel lastig punt. In hoeverre kun je daar al ruiter objectief tegenaan kijken. Een paard wat altijd versnelt in de middendraf in plaats van verruimt, en dan per ongeluk een keer een beetje verruimt tijdens een proef, is voor zijn ruiter een 8 waard. Maar die jury ziet nog steeds nauwelijks verruiming en komt niet verder dan een 5. "Maar hij verruimde toch meer dan de vorige keer!" Maar het was nog steeds niet meer waard dan een 5.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:42

Zoiets heet zelfkennis Sjonniej :D

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:42

Sannnn schreef:
Ik heb pas ook nog wat dingen aan mijn jury gevraagd na mijn wedstrijd. Ze zat aan tafeltje en dacht vraag of ik haar wat mag vragen. Nou en dat mocht, geen probleem.
Voor mijn gevoel was het niet zo als zij het zag... Ik uitleggen wat ik bedoelde en zij haar punten uitleggen. Nou toen begreep ik dus heel goed wat ze bedoelde en afgelopen weken daar goed aan gewerkt. Ze zei zelfs nog van als je nog vragen hebt later bel je maar. :)

Ik was even aan het lezen dus denk dat ik voor jullie een beetje van de hak op de tak spring :D sorry!

Ik maak mij eigenlijk niet zo druk wat de jury mij voor punten geeft, soms is het terecht soms niet maar ik krijg ook heus wel eens punetn waarvan ik denk, dankje wel dat is aardig want zo goed heb ik het niet gedaan, en loop dus ook niet heel regelmatig naar een jury toe.

Maaaaaar op de regio kampioenschappen had ik zo'n raar verschil, paard liep super fijn, lekker los alles ging goed en de hoofd jury gaf mij dan ook 200 pnt maar de vriendelijke jury bij M vond mij denk ik niet zo leuk en die gaf 174 ofzo kan ook 173 zijn geweest, toen was ik wel een heel ietsie pietsie.... :( Maar mijn groomie die dag vasthoudend als ze is, stond erop dat ik deze vriendelijke meneer ging aanspreken, want was echt NIET terecht.

Antwoord van deze beste man maakte mij woest...

Meneer jureerde nooit op kampioenschappen en hij zat bij M, dat vond hij zowie zo al niets, tja en op het moment dat ik in de baan reed zei hij zonder blikken of blozen, kon hij het niet meer zien!!!!!!!!!!! Sorry zei hij, echt ik kon het gewoon niet zien... Nou daar ging mijn plaatsje op dat "mooie" tonnen podium Belachelijk antwoord, de hoofd jury kwam nog naar mij toe en gaf aan dat ze het er in de rekenkamer nog over hadden gehad maar dat hij er ook niets meer aan kon veranderen maar dat hij het een erg mooie proef en fantastisch paard vond en dat ik er zo ook wel kwam (dat was toch vriendlijk!)

En nu denk ik altijd maar ja je had gelijk of nou ja je had vast je dag niet of mij cappie was niet jou stijl, prima, scannie gaat lekker met mij naar huis en ik heb weer genoten van mijn paard :j

Maar over het algemeen heb ik niet zo heel veel comentaar op jury's, het is ook niet makkelijk en ieder heeft onbewust / bewust toch een kleine voorkeur, want we zijn nu eenmaal mensen :D Er is er wel geteld 1 bij ons in de regio waarvan ik geen hoge pet op heb maar als ie er zit dan zit ie er en dan rijd ik gewoon mijn proef.......

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:46

Ik ben zelf ruiter en jureer FNRS proeven. Zelf kom ik regelmatig thuis dat ik niet snap hoe ik aan de punten kom. Veel te hoog naar mijn idee. Vaak heb ik wel de indruk dat er ook wordt gekeken naar het paard. Als jij met een makkelijk bewegend paard de ring inkomt heb je gewoon gemakkelijker je punten te pakken.

Als jury krijg ik vaak te horen dat ik een strenge jury ben. Wel hoor ik ook vaak, "maar als we goed rijden krijgen we ook hele hoge punten van jouw". Ik vind het belangrijk dat een persoon weet wat goed is gegaan en wat echt verbetert moet worden. Dus je moet een 3 kunnen geven maar ook een 9 als iets echt perfect wordt uitgevoerd.

Zelf heb ik dus liever een strenge jury die durft, dan een 6jes jury.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:55

Ik tref volgens mij nooit strenge jury's. Of ik zit hoger dan ik zelf had gedacht of het klopt met mijn gevoel. En ik start nu het meest minimale paard ooit wat gangen en uitstraling betreft!
Soms zou ik de punten van de proeven om willen draaien, maar gemiddeld kom ik toch prima uit.

Gelukkig heb ik ook nog nooit in een Sinterklaasring gereden. Een aantal jaar terug, toen ik nog bij de pony's reed, was er een ring waar 4 ex aequo's op de 4e plaats stonden met bijna 180 punten (oude puntentelling!) en dat ging door met een onwaarschijnlijk hoog aantal ex aequo's op de 3e, 2e en 1e plaats. Normale ruiter, normale pony's, normale proeven, maar punten alsof er 12 Totilaspony's rondliepen.

En de ponyruiters waren dolgelukkig met hun 'wereldproef'... Want met zulke punten moet je natuurlijk wel fantastisch gereden hebben. :j :\
(Volgende wedstrijd zwaar teleurgesteld. Dat was een verkeerde jury. Veel te streng. :+ )

Ik moet zeggen dat ik me eerst diep schaamde met 164 punten (oude puntentelling) in een heel andere ring en klasse, maar toen ik de uitslag hoorde, kon ik dat destijds ook al goed relativeren. Hoera voor mijn ouders die altijd gereden hebben en mij mooi nuchter konden houden.

Jury's kunnen bijna niet streng genoeg zijn. Het komt het niveau alleen maar ten goede.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:04

Sjonniej schreef:
Niet van belang schreef:
Was geweldig blij, pony liep laatste tijd super slecht. Nu was mevrouw ontspannen, mooi aan het been, zelfs de keertwendingen gingen voor ons doen erg goed

En daar zit het grootste probleem, denk ik.
Voor je gevoel ging het perfect, in vergelijking met je training thuis deed hij het super, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen perfect is en ook niet dat het in verhouding tot de andere concurrenten super is.

En dat is en blijft een heel lastig punt. In hoeverre kun je daar al ruiter objectief tegenaan kijken. Een paard wat altijd versnelt in de middendraf in plaats van verruimt, en dan per ongeluk een keer een beetje verruimt tijdens een proef, is voor zijn ruiter een 8 waard. Maar die jury ziet nog steeds nauwelijks verruiming en komt niet verder dan een 5. "Maar hij verruimde toch meer dan de vorige keer!" Maar het was nog steeds niet meer waard dan een 5.

Mij is geleerd door verschillende jury's:
Als een paard zijn standbeen laat staan tijdens een keertwending IN HET M2, dan is dit een 5 waard. Een 3 of 4 is overdreven, dan is er meer aan de hand.
Wat deed mijn paard: ze liet haar standbeen staan. Ik was allang blij dat het zo ging, normaal is het erger. Maar de jury gaf daar gewoon een 3 voor met als commentaar 'laat standbeen staan'. Nog een voorbeeld: uitgestrekte draf. De voorbenen mochten inderdaad wat meer mee doen. Het is alleen een pony, die zijn net wat beperkter in bouw en kunstjes laten zien dan een paard (IN MIJN OGEN). Commentaar was dus: mag meer met als cijfer (hoe verrassend) een 3. Mij is geleerd bij mag meer dat het dan een 5 of een 6 is. Want ze werd niet onregelmatig, het mocht alleen wat meer.
Als een hele proef zo gejureerd is, dan zit je toch bijna tegen een verliespunt aan. En dat was het echt niet waard (ik was niet de enige die zo dacht..)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:05

Als daar geen 8'en tegenover staan is dat niet meer op te halen :n

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:07

Nee Roxxiejj, het spilbeen laten staan levert een 3 op, als hij hem een pasje laat staan een 4 maar zeker geen 5.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:10

Ik weet wel dat dat in het Z1 en Z2 zo is, maar ook in de M2?

Stonden geen 8en tegenover. Terwijl ook ik er mooie stukjes in had zitten.
Magere 6jes, zelf voor een halve volte in draf ? (paard viel niet over schouder weg, kwam niet te diep, ademde niet te zwaar... Niets... Kon blijkbaar niets goeds doen)

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:11

Als je aan het eind van het seizoen het gemiddelde neemt van al je punten zal het gemiddelde cijfer dus wel ongeveer kloppen met wat het echt 'waard' is.
De ene keer krijg je teveel en de andere keer te weinig punten. Dat is jurysport.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:12

hopla schreef:
Als je aan het eind van het seizoen het gemiddelde neemt van al je punten zal het gemiddelde cijfer dus wel ongeveer kloppen met wat het echt 'waard' is.
De ene keer krijg je teveel en de andere keer te weinig punten. Dat is jurysport.

Dat vind ik wel een goeie :j

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:14

Wij kunnen niet beoordelen hoe jij hebt gereden. Ik heb ook wel es proeven waarvan ik ze goed vind en dat er dan op mijn coupon staat; het algemeen te gespannen en dat ik denk tja >;) Volgende keer haal je gewoon weer punten zoals je normaal haalt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:18

Roxxiejj schreef:
Als een paard zijn standbeen laat staan tijdens een keertwending IN HET M2, dan is dit een 5 waard. Een 3 of 4 is overdreven, dan is er meer aan de hand.

Mij is op de jurycursus geleerd dat spilbeen laten staan nooit hoger dan een 4 kan zijn. Als er daarbij nog meer dingen niet goed gaan kom je dus al snel op een 3 uit...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:19

Roxxiejj schreef:
Ik weet wel dat dat in het Z1 en Z2 zo is, maar ook in de M2?

Ja, ook in het M2.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:21

Snap sowieso niet zo goed wat je in het M2 doet als zulke dingen dus nooit goed gaan :n

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:28

Ze heeft een jaar 'wat anders gedaan' (voor de geinteresseerde: pb). Daarvoor ging het prima, nu niet meer..

aprillicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:34

doom schreef:
Toevallig vandaag een korte discussie gehad met iemand die vroeger goed heeft gereden en zich aardig heeft bewezen, maar ook jury is geweest. Deze gaf aan dat er tegenwoordig vreselijk slecht paard gereden wordt en dat het vaak voor jury's gewoon niet meer leuk is om te "beoordelen" (Deze persoon is ook gestopt met jureren omdat hij het niet meer leuk vond om aldoor zo laag te cijferen) mensen denken vaak al klaar te zijn voor een klasse, terwijl er gewoon vele malen beter getraind moet worden.

Moet zeggen dat ik het wel eens ben met de jury. Ik ben zelf geen jurylid, en zou het ook niet willen zijn omdat er bij mij dan maar weinig mensen met een winstpunt naar huis zouden gaan.

Ik vind het niveau ook erg laag. Ik start zelf in in de L1 met mijn haflinger. En ik moet zeggen dat ik de jury juist hoog vind jureren. Als ik al kijk hoe sommige mensen in een bepaalde klasse terecht zijn gekomen.... :o En als ik kijk hoe ik soms aan me punten kom? Ik moet zeggen dat ik zelf wedstrijd echt voor mijn lol rijd (anders ging ik echt niet met mijn haflinger starten) maar wel zo serieus mogelijk, met de hoop dat wanneer ik een superproef kan laten zien, dat ik goede punten haal. 10 van de 10 keer laat ik geen superproef zien, en toch scoor ik nog hoog.

Afgelopen zondag had ik wedstrijd en heel slim was ik me hoofdstel vergeten thuis. Me vriend had zich verslapen en tegen de tijd dat hij eindelijk wakker was geworden en me hoofdstel had gebracht, had ik allang moeten rijden. Gelukkig wilden ze het programma voor mij omgooien en kon ik als laatste van mijn groepje starten, maar wel beide proeven achter elkaar. Met 5 min losrijden schoot het natuurlijk niet op. Beide proeven was ze totaal niet aan me been, en scheef als het maar kan. Dit zijn van die dingen die je in ieder onderdeel terug ziet. Daarbij vloog tijdens me proef me knot ook nog los, dus hing me haar ook nog los in de 2e proef.

Ik heb het dan nog voor elkaar gekregen om 177 en 176 punten te rijden. Dit vind ik erg knap. Ik zat zelf rond de 160 te denken of nog lager. Ik heb nog 7-ens gehaald ook. Voor me verzorging kreeg ik een 7 (standaard volgens mij) met commentaar dat ik de volgende keer me haar vast moet hebben. Dan is het toch al geen 7 lijkt mij? Als je paard niet aan je been is (impulsverlies) zou ik maximaal een 6 kunnen halen voor een onderdeel lijkt mij.

Nee, voor mij geldt; Maar ik had een LIEVE jury. Daarbij zie ik ook geen verschil dat ik met mijn haflinger tussen de paarden start. Als je gewoon een goede proef laat zien, maakt het echt niet uit dat ik met mijn haflinger tussen de kwpn-ers rijd. Dat vind ik ook onzin.

Iedereen mag blij wezen dat ik geen jury ben :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:38

Naar horen zeggen was er zondag in het L2 te Abcoude wel een zeer zeer strenge jury, mijn vriendin had bijna alleen maar 3en en 4en op het protocol terwijl ze best voelde dat het niet ging om 2 winstpunten maar alles keurig netjes braaf was, figuren correct e.d. zat te denken, net an, maar thuis moest komen met 163 punten :=

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik echt niet streng ben, maar ook geen sinterklaas, ik ben eerlijk en oprecht en als ik van het terrein rijd, kan ik mezelf in de spiegel aankijken ;)

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:38

Anoeska27 schreef:
Roxxiejj schreef:

Mij is op de jurycursus geleerd dat spilbeen laten staan nooit hoger dan een 4 kan zijn. Als er daarbij nog meer dingen niet goed gaan kom je dus al snel op een 3 uit...

Lijkt mij ook vrij logisch toch dat je daar dan geen hoog cijfer voor krijgt?
Mijn wijken gaat nog niet best heb ik altijd een 5 op en dat vindt ik heel terecht, want hij gaat gewoon niet zoals het moet, ook al heeft ie soms een paar passen goed, het moet helemaal goed daarom rijd je dressuur, je moet zelf ook een beetje kritisch naar je zelf kunnen kijken. En trainen op die onderdelen, daarnaast als alle twee de keertwendingen verprutst hoeft dat toch niet te betekenen dat je geen winst hebt????