Waar een jury zich aan ergert

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Waar een jury zich aan ergert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:06

Even nog een vraag aan de juryleden hier wat betreft oneerlijk tegenover het paard: Als iemand, voordat die de ring in mag, nog flink loopt te zagen (als de proef nog neit begonnen is) roepen jullie dan de ruiter bij je, om er wat van te zeggen? of laten jullie de ruiter gewoon starten en zien jullie wel hoe de proef zelf verloopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:16

Je beoordeeld de proef zelf, niet wat er voor en/of na de proef gebeurt.. Mits het natuurlijk binnen het redelijke blijft. Als iemand het paard na de proef flink op zijn flikker geeft kun je daar uiteraard wat van zeggen en misschien diegene zelfs wel diskwalificeren..

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:17

waar ik me aan erger? Meestal meer aan de ouders dan aan de kinderen....... Gisteren nog werd een kind (± 9 jaar) verteld door moe dat hij nog toch voor eens en voor altijd moest begrijpen, en niet meer vergeten, dat hij niet moest luisteren naar die k*tjury's, omdat die er toch niets van begrepen...... Jammer genoeg hoorden we dat pas na afloop van de ringmeester, anders was er zeker een goed gesprek gevolgd met mevrouw moeder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 21:20

Ik heb een vraag....

Als ik mijn proef heb gereden zouden jullie als jury het dan gek vinden als ik zou vragen hoe jullie ons als combinatie zou zien.

Ik lees altijd mijn protocol door met het boekje en probeer daar dan van te leren maar soms zou ik het ook wel eens willen vragen wat mijn verbeterpuntjes zouden zijn....

Een jury ziet het toch anders dan dat ik het vaak voel.

Hoe komt zoiets op jullie over?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:30

direct na de proef is er meestal geen tijd voor, maar na de wedstrijd zijn de meeste juryleden wel bereid om vragen te beantwoorden, dus deze vraag waarschijnlijk ook wel. (als ze niet direct vertrokken zijn tenminste)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 22:50

Ik doe ook zo ontzettend mijn best op wedstrijd, ben erg gemotiveerd en wil dan ook graag dat het goed gaat.
Maak ik een fout in de proef baal ik als een stekker, maar zoek wel de fout bij mezelf.
Tuurlijk kan je paard een keer iets anders doen dan wat jij bedoelt maar afslaan heeft ook geen zin, zie dat wel eens gebeuren.
Een jury uitkafferen schiet je al helemaal niks mee op, de mensen die dat doen vind ik een beetje triest ;)
Jury's de tijd nemen om je even ergens op aan te spreken of nog wat extra's op je coupon te zetten vind ik erg sympathiek!

Wat ik wel raar vind, als je meerdere jury's hebt in 1 proef dat die soms wel 20 punten verschil hebben, waar zit het dat dan in..

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:05

Piaffe123 schreef:
Wat ik wel raar vind, als je meerdere jury's hebt in 1 proef dat die soms wel 20 punten verschil hebben, waar zit het dat dan in..

In het feit dat de ene jury (bij twijfel) een 7 opschrijft en de ander een 6 :+
Doe dit 20 onderdelen en je hebt 20 punten verschil ;)

Piaffe123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:18

Zal raar zijn als je hele proef uit twijfel bestaat he..
Dan ben ik toch benieuwd vanuit welk perspectief beide jury's kijken

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:30

Jury's zijn mensen he, geen robots. Dus 1 punt is echt niet zo mega veel verschil.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:34

Dat klopt helemaal en dan krijg je nog het verschil van plek dus H of C.
Maar volgens mij ging dit topic over ergernissen van jury's?? :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:39

Je hebt ook helemaal gelijk! Ik zal eens snel iets gaan bedenken waar ik me aan erger.
(Hoewel ik eigenlijk jureren gewoon heel leuk vind, erger me sowieso maar heel weinig)

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:00

Pas was ik weer meeschrijven. Doe ik wel regelmatig, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Combinatie kwam de ring in, moeder kwam naar ons toe om papieren te laten zien en alles. Gaat staan om voor te lezen, allemaal normaal zou je zeggen. Proef klaar, meisje reed niet zo netjes. Dus ik was bezig met de punten op te tellen, schrijf ze op. Staat haar moeder ineens naast mij, kijkt zo op de coupon en begint boos op mij te worden dat ze geen winstpunt heeft... Leuk mooi weer en raampje open :P
Nou m'n instructrice en ik stonden echt met onze mond vol tanden. Zij uitleggen dat de achterhand er niet onder zat en dat het wijken helemaal niet getoond was. Was gewoon schuin lijntje rijden.
Echt niets accepteerden ze. Ik moest het dan zelf maar even doen, want dan konden we zien hoe moeilijk die pony te rijden was. :?
M'n instructrice zei al: Nou San, wil je nog jury worden? Mijn lol gaat er wel steeds meer af. Ze zei al dat dit soort dingen steeds vaker voorkomen en hier las ik ook wel het 1 en ander. Maar om het dan zelf mee te maken is wel apart. Snap dat gewoon niet, je weet zelf toch ook wel dat het niet geweldig ging.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:11

Mogen alleen ergernissen aan ruiters of ook aan secretariaten?
Want als ik ergens een hekel aan heb is 's ochtends aankomen en dan te horen krijgen dat ze er een paar meer hebben dan woensdag op de startlijst stonden. Dat je dan ineens 45 ruiters op de lijst hebt staan (terwijl het er woensdags nog netjes 30 waren), en tot diep in de nacht aan het jureren bent. Je zegt ook niet tegen de laatste 10 dat ze niet mogen, dus je doet het toch maar...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:14

45??!!! Ik dacht dat 40 het maximum is?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:38

Dat is mij één keer gebeurd en die is dus echt op mijn zwarte lijst gezet, zegt ze nog doodleuk ja maar dan betalen we extra....net of dat de issue is, ik wil gewoon geen 5,5 uur zitten te jureren!!!!

Ergernissen aan secretariaten zijn er ook zat, er zijn er nog steeds teveel die niet de moeite nemen je op tijd (week van te voren) je te laten weten hoe laat je verwacht wordt en hoeveel combi's je krijgt. Ik heb ook nog zoiets als een leven dus wil wel graag van te voren weten waar ik rekening mee moet houden. Tegenwoordig zeg ik dus eigenlijk altijd dat ik 's morgens wil, dan weet ik in ieder geval iets.....

Kom je 'smorgens om 8.35 aan, want je bent op tijd, hebt bijna een uur in de auto gezeten, is er niemand! Ook niet om kwart voor negen en zelfs niet om vijf voor negen....nou de jongeman die toen op kwam dagen, krijgt van mij dus echt de wind van voren!!! Dan moet je niet in de organisatie gaan zitten (zeker niet omdat ik hoorde dat dit dus élke wedstrijd gebeurt!).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:45

Erger me nooit echt aan de juryleden, tuurlijk ben ik het niet altijd met ze eens doordat ik een fijn gevoel had over het rijden en de proef en de jury daar anders over dacht, maar wie heeft dit nou wel eens niet.
Het is uiteraard makkelijk zeggen dat de fout bij de jury of het paard licht, dit licht het imo (bijna) nooit.

Heb in het verleden een paard gehad die had echt een steekje los en achteraf had ik nooit met haar op concours moeten gaan, het was een super mooi en goed paard maar niet onder het zadel.
Moest binnenkomen in middendraf en X halthouden, kwam in rengalop binnen en de jury die in de roelstoel zat rolde zo snel die kon achteruit. wonder boven wonder stond ik op X perfect stil. de hele proef ging voor geen meter en viel me ook 500% mee dat ik geen verliespunt had. nadien kwam het betreffende jurylid bij mij, dat hij zeer veel respect voor mij had dat ik op zo'n levensgevaarlijk paard durfde te zitten en in de ring te verschijnen.
Kon het erg waarderen, dat jurylid was altijd erg correct durfde je zonder pardon een 2 te geven maar ook een 9 in dezelfde proef, hij wist je echt te waarderen en ook heel goed "af te straffen" als het niet goed ging.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:47

Pashon schreef:
Erger me nooit echt aan de juryleden

Ehmmmm dit is een topic waar de JURY zich aan ergert..........

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:59

daffodil schreef:
Pashon schreef:

_O-

Wat ik me afvraag; is er een verschil te merken in de hoge en lage klassen of ergeren jury's zich minder aan de ruiters in de hogere klassen?(dus M2-Z2) :) Of zijn er dan juíst fanatieke mama's die de jury's wel even vertellen wat ze ervan vinden? :=

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:01

daffodil schreef:
Pashon schreef:

ga lekker iemand anders belachelijk maken zeg.
als je goed leest zou je kunnen lezen dat er een soort van een vraag aan juryleden in zit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:03

Het is een prima opmerking, maar geen ergernis van een jurylid. En dat is waar dit topic over gaat. Al het andere is off topic.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:04

Wat is die vraag dan? :)

Ik kan 'm er namelijk niet uithalen

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:05

pashon, ik geloof niet dat daffodil de bedoeling had om je belachelijk te maken.
Net heb ik nog even je reactie gelezen, maar ik begrijp niet wat voor vraag jij bedoelt, sorry.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:06

Ik ook niet.....en ik maak je niet belachelijk, ik wijs je er alleen op dat je in het verkeerde topic zit!

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:09

Grappig is wel dat een aantal jury's uiteindelijk ook zo'n fanatieke mama wordt, ben er al heel wat tegengekomen inmiddels *D

wat het secretariaat betreft; als jury verdien je weliswaar een schijntje, maar je verdient wat.
Als secretariaat ben je de kop van jut tussen ruiters en jury en krijg je ook een berg gezeur
over je heen. Maar gelukkig gedragen de meeste mensen zich gezellig en normaal en daar doen we het dan toch voor :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:21

Weet ik ook hoor, en ik ben (als jury en zelf als wedstrijdruiter) het secretariaat meestal heel dankbaar. Maar ineens veel meer combinaties op de startlijst zetten, of zo krap plannen dat je met geen mogelijkheid meer binnen de tijd kan blijven enz. zijn gewoon dingen die ik niet zo leuk vind als ik kom jureren.

Verder ook geen groot probleem hoor, ik doe het wel en net zo vrolijk als ik normaal zou jureren. Maar ik denk er even over na als dat secretariaat weer belt.