ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1985

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:33

Ja ze vroegen het doel van gymnastische lijntjes en dat is een niveau 3 vraag. Ik neem aan dat ze die niet mee zullen rekenen.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:35

lekker he, we zijn er vanaf !
Nu de praktijk nog, waar ik eigenlijk nóg meer tegenop zie 8-)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:35

Zal het dinsdag wel aan mn cursusleider vragen hoe ze dat gaan doen :)

Marieke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:51

:D IK ben zo blij dat ik niet meer hoef te leren! :D

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:57

Nou dat examen sloeg ook 3x nergens op. Ik had het idee dat dit examen echt in de nieuwe stijl is gemaakt, evenals de rest van de cursus. Ik vond de examens uit voorgaande jaren veel duidelijker en relevanter!

De vraag over gymnatische lijntjes was inderdaad een niveau 3 vraag.

Veel vragen kwamen mij niet bekend voor. Aangezien we dit keer veel didactiek kregen had ik het idee (in verhouding tot voorgaande jaren). En kom op nou, wat voor vraag is nu weer: hoe stijg je op??? Elke randdebiel komt uiteindelijk toch op een paard haha.

Beetje spijtig dat de echt belangrijke vragen over het paard, gebit, botten, spieren, of het nut van bepaalde oefeningen, doel van de dressuur etc niet aan bod zijn gekomen. In plaats daar van krijg je suffe vragen over het opstijgen, over de lengte van je stijgbeugels.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:01

Je haalt me de woorden uit de mond VValar. Zo dachten wij er ook over na afloop.

Marieke1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:03

idd, zoveel geleerd wat ze niet vragen...

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:05

VValar schreef:
Nou dat examen sloeg ook 3x nergens op. Ik had het idee dat dit examen echt in de nieuwe stijl is gemaakt, evenals de rest van de cursus. Ik vond de examens uit voorgaande jaren veel duidelijker en relevanter!

Veel vragen kwamen mij niet bekend voor. Aangezien we dit keer veel didactiek kregen had ik het idee (in verhouding tot voorgaande jaren). En kom op nou, wat voor vraag is nu weer: hoe stijg je op??? Elke randdebiel komt uiteindelijk toch op een paard haha.

Beetje spijtig dat de echt belangrijke vragen over het paard, gebit, botten, spieren, of het nut van bepaalde oefeningen, doel van de dressuur etc niet aan bod zijn gekomen. In plaats daar van krijg je suffe vragen over het opstijgen, over de lengte van je stijgbeugels.

AMEN!

Ik vond het een zeer vreemde toets, je krijgt proeftoetsen waar een hoop gevaagd word ovr het paard zelf, dus functies van huid en skelet, tanden, gewrichten en noem maar op... en dan krijg je van dit soort vragen..
Trouwens erg vreemd dat er een niveau 3 vraag bij zat! Ik vond het al een niet te herinneren stof...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:08

Ja precies, had het veel interessanter gevonden (en dat had ik ook geleerd) hoe een paard in elkaar zit, wanneer het welke tanden wisselt/vult, welke spieren en botten een paard heeft, welke ziektes een paard kan hebben, wat het doel van de dressuur is, doel van bepaalde oefeningen enzo. Veel van de vragen van dit examen (toch gauw zo'n 7 stuks) vond ik niet relevant en veel slaan op de didactiek. Waarvan overigens in onze cursus werd gezegd dat vooral niet te leren want je zou er toch niks over krijgen! :(

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:33

Hoe hebben jullie het gedaan? Gehaald?
Bij mij is het wel gelukt. :o
De vraag van de beugels had ik fout. Ik las in het boek dat het ging om de bouw van de ruiter en de ribwelving van het paard.
Het opstijgen heb ik niet precies zoals in het boek opgeschreven, ik dacht die krijgen we nooit...
Maar een zes moet zeker lukken...

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:40

nou Vvalar, jij heb t al verteld haha ik had geen puf meer om te vertellen hoe wij het vonden maar ik zie dat de meeste hier hetzelfde denken over de examens..
Zoooo lopen stampen op kennis van het paard.. weet zowat hoe het hele paard verdorie in elkaar zit.. het hele gebit wist ik uit mn hoofd en gewoon geen één vraag.. vond het echt een slecht theorie examen.. nou maar hopen dat we er allemaal goed vanaf zijn gekomen hahaha

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:57

Ik had eerst een heel lang verhaal opgeschreven over de lengte van de beugels. Las ik de vraag nog eens goed uit. Moet je niet opschrijven hoe te meten. Ze vroegen van welke factoren de beugel lengte was bij dressuur en springen. Geen idee. Heb wat verzonnen.

Beugel lengte is afhankelijk van lengte been.
breedte van bovenbeen.

Maar jeetje wat een ***vragen. Ik kon een aantal zo opschrijven. En een flink aantal gewoon gegokt. Dat had ik dus niet eens gelezen. Dat van het evenwicht bijvoorbeeld. Wist dat het ergens in het boek stond. Maar ik had geen flauw idee.

Ook daarvan toch een aantal goed gegokt.

Ik weet haast zeker dat ik het gehaald hebt. Durf het niet al te brutaal te zeggen want je zal zien dat ik het dan net niet voldoende heb.

Als ik het zo nakijk en ik ben heel streng en tel de hele vraag fout als ik iets niet wist dan heb ik er ongeveer 6 vragen fout.

Och we zien wel...Hopelijk is het snel nagekeken.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 06:51

Hahahha met opstijgen moest ik echt even denken hoe dat moest :(:) (het is toch de normaalste zaak van de wereld om op te stappen? Daar denk ik niet bij na).
Ik vond het inderdaad ook hele vreemde vragen en ik dacht al, waarom weet ik die gymnastieklijnen niet! Is dus wel niveau 3 :7
Ja wat is eigenlijk het nadeel van een te lenige ruiter? :+

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 06:52

VValar schreef:

Amen idd....

Ik liep op de terug weg al te vloeken dat ik ZO GOED geleerd had op botjes, tanden al die kalote dressuurmatige rijtjes en er werd gewoon 0,0 van gevraagd :?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 06:56

Bij factoren van die buigelriemen had ik:

Lengte van het been van de ruiter
En type zadel (dressuur, spring of veelz.) Echt COMPLEET uit mn duim gezogen..
Lenigheid v/d ruiter en opstappen heb ik ook maar wat van gemaakt :P

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:00

Ja ik had ook de lengte van de benen en type zadel voor de factoren van de beugelriemen.
Welke volgorde was dat van nonverbaal, woordkeuze en stemgebruik??
Ik had volgens mij nonverbaal, stemgebruik en dan woordkeuze

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:02

55% Lichaamstaal en non verbaal
38% Stemgebruik
7% woordkeuze

Dus dat heb je goed :j

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:05

Bij leningheid had ik trouwens verzonnen:

Ruiter zit in de rug teveel mee met de beweging van het paard, waardoor het paard uit balans wordt gebracht :+ :+

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:16

zo !!! we zijn er van af

maar alles wat ik heb geleerd wat ze zeiden dat er wel zeker in zou staan stond er niet hoor of hebben jullie een ander examen gehad :+
maar dat springen dat heb ik zeker goed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:47

Vaag gedoe allemaal. Inderdaad die vraag hoorde bij niv 3(even in het boek gekeken). Had op de toets al zoiets van: ehhh?? laat ik maar wat leuks invullen(en dat uitte zich in, oa: betere bascule, meer vertrouwen, etc, dus nog best warm :P) Ben benieuwd wat ze ervan gaan maken..

Verder vond ik het inderdaad ook een 'vage' toets, alle belangrijke dingen(botten, kreupelheden, tanden, etc) werden eigenlijk niet gevraagd. Wij werden door onze cursusleider gewezen op: let op hoor, feedback/didactiek = belangrijk!! Die leeftijden met die kinderen, hmm, nee daar gaan ze niks over vragen. OEPS!

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:01

Goeiemorgen,

Ik was gister na een klein uurtje ook klaar, heb uitgebreid te tijd genomen en het 2x goed overgekeken.

Heb Spat wel verkeerd benoemd, heb stemgebruik en lichaamstaal omgedraaid, bij de kindjes van 7-8 wel wat gegokt maar zitten ook goede dingen tussen. En een beenstand klopte niet (ik heb Weke opgeschreven moest Holle zijn). Voor de rest moet het aardig gelukt zijn.

2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:44

ben benieuwd. :+ merk wel dat iedereen een beetje met de zelfde vragen zat. Vond het ook echt een hele vage toets.. me de pieperdepiep geleerd. op al die pelurie rijtjes. Die vraag van lenige ruiter. jaja lekker hoor. dat heb ik helemaal niet geleerd. Het dat rijtje van niveau 3 wat gaan ze daar mee doen dan?? Neem dat ze dat niet meerekenen. Of moeten we even bellen naar de KNHS. :+

weet iemand hoe lang en hoe je nu te horen krijgt of je het hebt gehaald?!
Weet iemand misschien hoe de puntentelling werkt??! (kan ik misschien al wat uitrekenen) hihi :D

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:46

Ik heb het er wel met mijn cursusleider over..... Die zal wel weten hoe of wat met die vraag...

Vind het wel achterlijk dat die vraag er tussen stond :o

Volgens mij duurt het nu nog een week of 3 tot de uitslag...

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 08:53

Die vraag over welke nadelen teveel lenigheid bij de ruiter teweeg bracht, had ik ook maar wat verzonnen hoor. Ik had opgeschreven stoort paard in balans, geen stille zit en paard kan zich niet afzetten tegen de rug van het ruiter (omdat die zo bewegelijk is, klinkt logisch toch? :P)

Dat rijtje van verbaal/non verbaal lichaamsgebruik had ik ook ingevuld zoals hierboven.

Maar die vraag van de stijgbeugels heb ik verkeerd begrepen geloof ik. Ik had ingevuld: belangrijk is dat de knie van de ruiter naar beneden en onbewegelijk blijft (dus niet optrekken), én ik had dat het belangrijk was dat de ruiter in balans blijf zitten (dus geen stoelzit en spreidzit). Volgens mij bedoelde ze er dat niet mee haha. Maarja moeten ze het maar beter formuleren.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 08:56

De nadelen van lenigheid had ik inderdaad ook zoiets als jij Vvalar!

Die vraag over de stijgbeugels was erg vaag gesteld, een aantal van ons hadden neergezet: dressuur moet ongeveer armlengte, en springen armlengte - 2 a 3gaatjes. Maar dan heb je dus niet een punt opgenoemd wat voor beide geldt, maar voor ieder apart... Maar die hadden de vraag op die manier opgevat.