ORUN cursussen 2008-2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: ORUN cursussen 2008-2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:53

Helaas FjordenWen, heb t even nagekeken maar das 100 km rijden voor me.....dat vind ik net iets te veel! Had je anders zo geholpen....hoop dat je iemand van stal zover krijgt. Toen vorig jaar twee mensen van onze vereniging deze cursus deden, zijn er totaal wel tien mensen meegeweest naar de cursus, iedereen vond het hardstikke leuk!

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 08:59

@ Gabon: Grappig dat jouw cursusleider juist zei dat de surveillanten zo streng zijn :D Het ligt er toch ook maar helemaal aan wie er bij zitten?! Volgens mij kan je daar van te voren niets over zeggen. Ik ga er in ieder geval maar niet op rekenen dat ik kan afkijken ;) Toch maar gewoon goed leren :D Sommige mensen zijn nou eenmaal heel streng of zitten er elk jaar en anderen zitten er voor t eerst. Bij ons zitten er drie surveillanten en 80 (!) cursisten.

@ Daffodil: Jammer dat t te ver is, maar wel super lief van je! :) Het is denk ik ook heel erg leuk om mee te rijden, je leert er heel veel van. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik andere mensen kan vinden om mee te gaan.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:37

gewoon leren dames !!!!!!!!!
ik ga echt niet spieken want dat lukt me nooit ik word altijd betrapt dan :D :D
gewoon logisch nadenken dan heb je al veel vragen goed (hoop ik)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:40

Ik heb ooit 1 keer gespiekt, en haalde meteen een 1! :D

Mijn idee is dus om maar gewoon nog even flink te gaan stampen! Ben nog steeds ziek, maar heb daardoor vanmiddag/vanavond nog wel even tijd om flink te leren. Stampen zal het worden, zeker de feitjes en rijtjes...

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:54

Bij ons moesten we in de kantine van de Knhs in Ermelo zitten. Ieder aan een punt van een tafel. Aan de ene kant niveau 3 en de andere kant niveau 4. Spieken had geen zin....... Overigens hadden we n stuk of 4 'opzichters' . Je mocht alleen een pen en potlood op je tafel en je examen. Wel kregen we water en kopje koffie of thee :9
Dat was wel relaxed vond ik....

Nogmaals heel veel succes jullie! En denk erom wat ik eerder in deze topic geschreven heb....... ;)

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:11

Grappig dat je daar in de kantine zat. Wij zitten in een partycentrum... Ben erg benieuwd hoe t daar is ;)

(zie wel op tegen de file daar naar toe... Als je eerder weggaat heb je meer files, maar als ik later wegga wordt ik zenuwachtig dat ik t misschien niet kan vinden en te laat kom...)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:18

jesskn schreef:
asjemenou schreef:
Om de 2e fase toe doen, hoef je basis niet gehad te hebben.

Ok in dat geval ga ik hoogst waarschijnlijk 2e fase in Didam doen.

Ik heb hem ook in Didam gedaan, fijne accomedatie daar en heb de basiscurses niet gedaan.
Als je al een wedstrijd ruiter bent zou je de basis best kunnen overslaan.
Als je maar een fijn te rijden paard meeneemt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:57

* begint zenuwtrekjes te krijgen*

en.. voelen jullie al enige druk? :=

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:06

Ja :=

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:21

Voor de mensen die in Oenkerk examen moeten doen: verleden jaar deed een stel 'hoksels' op de bovenverdieping de klompendans en buiten werd het alfabet veelvuldig geboerd gedurende de toets }:0 Ik hoop dat de organisatie dit jaar beter plant :Y)

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:36

Ik ben blij als we t achter de rug hebben...

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:42

Ik ook....

En ik ga NU weer aan de studie

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:04

Somebody_ schreef:
Ik heb ooit 1 keer gespiekt, en haalde meteen een 1! :D

Mijn idee is dus om maar gewoon nog even flink te gaan stampen! Ben nog steeds ziek, maar heb daardoor vanmiddag/vanavond nog wel even tijd om flink te leren. Stampen zal het worden, zeker de feitjes en rijtjes...

Ook al ziek.. Ik ben sinds maandagavond ook al echt min :( mn spieren voelen net aan als slappe doeken.. En mn keel doet megapijn en kzou vanmiddag lesgeven. Zal wat worden dus ;)

Straks maar weer verder leren.

Oja:

Waarom is de galop een gang in 3 tempi? (Wat wordt er met die uitdrukking 3 tempi bedoeld?)
Uit welke 4 punten bestaat de voorbereiding van een lesindeling?
Omschrijf hoe het gebit eruit ziet bij de volgende leeftijden: 6 mnd, 4 jaar, 7 jaar.

??

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:07

Ah wat stom dat ik dit topic nu pas heb gevonden.
Ik doe de cursus (niveau 2) in nootdorp..

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:32

eej wie doen er nog meer de basis cursus??? zijn er nog mensen die naar oenkerk moeten morgen??

@uums, hoop toch echt niet dat ze weer een klompen dans gaan doen hoor!!
dan haal ik het zeker weten niet...
ben echt bang dat ik het niet red... krijg maar niks meer in mijn hoofd denk ik steeds...

FjordenWen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:06

hesterv schreef:
Oja:

Waarom is de galop een gang in 3 tempi? (Wat wordt er met die uitdrukking 3 tempi bedoeld?)
Uit welke 4 punten bestaat de voorbereiding van een lesindeling?
Omschrijf hoe het gebit eruit ziet bij de volgende leeftijden: 6 mnd, 4 jaar, 7 jaar.

??

Met 3 tempi wordt 'drietakt' bedoeld (je weet wel, dat ritme dat je hoort als je over harde bodem galoppeert!). Ik wist het ook niet hoor :o maar ik had t toen opgezocht op de Wiki http://www.bokt.nl/wiki/Galop Heel handig :D

Voorbereiding van de les kan je zien op de formulier dat achter de module didactiek zit. Aantal punten zijn bijvoorbeeld: Wat is het lesdoel? Wat is de samenstelling van de groep (leeftijd en niveau ruiters en paarden)? Hoe ziet de ruimte/materiaal eruit? Hoe ga je de oefeningen inleiden en uitleggen? Hoe bouw je de oefeningen op in kleine stapjes? Hoe zorg je dat de lessen op elkaar aansluiten?

Dat van het gebit vind ik ook steeds lastig. Maar ik denk dat dit de antwoorden moeten zijn:
- 6 maanden: gebit met alleen maar veulentanden die allen niet gevuld zijn
- 4 jaar: Binnen en midden snijtand zijn al gewisseld, dus dat zijn paardentanden, buitensnijtanden zijn nog veulentanden
- 7 jaar: Alle tanden zijn paardentanden. De binnen snijtanden van de onderkaak zijn gevuld en de midden snijtanden van de onderkaak worden op 7 jarige leeftijd gevuld (dus zijn net wel/net niet gevuld). Tanden in de bovenkaak zijn allemaal nog niet gevuld.

Succes verder :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:17

Wat zijn de vijf mogelijke oorzaken hoefbevangenheid eigenlijk? Kom er maar op twee. Ben mee aan het lezen en leren

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:49

pasdedeux schreef:
Wat zijn de vijf mogelijke oorzaken hoefbevangenheid eigenlijk? Kom er maar op twee. Ben mee aan het lezen en leren

1. Teveel eiwitten vanwege het voorjaarsgras.
2. Bij de merrie als het (of een deel(tje) van t nageboorte blijft zitten (deze gaat ontsteken).
3. Bij lang transport als het paard veel te lang op dezelfde plek
blijft staan.
4. en
5. moet ik je ook schuldig blijven. :o
Laatst bijgewerkt door MargrietJonk op 04-03-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:50

:D

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:11

te dik/vet?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:14

Kon het ook niet zo snel vinden, misschien kom ik het nog tegen

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:16

MargrietJonk schreef:
pasdedeux schreef:

1. Teveel eiwitten vanwege het voorjaarsgras.
2. Bij de merrie als het (of een deel(tje) van t nageboorte blijft zitten (deze gaat ontsteken).
3. Bij lang transport als het paard veel te lang op dezelfde plek
blijft staan.
4. en
5. moet ik je ook schuldig blijven. :o

2 is ook gewoon ontsteking elders in het lijf waardoor de bloedtoevoer in de hoeven minder wordt en er dus geen voedingsstoffen komen en afvalstoffen worden afgevoerd waardoor de lamellen (waarmeer het hoefbeen in de hoefschoen hangt) afbreken..
lang transport en periode stalrust gevolgd door (zware) training (!) zijn twee verschillende punten.
het rijtje dat wij kregen:
1. eenzijdig rantsoen (en daardoor stofwisselingsstoornis/ziekte)
2. overbelasting
3. langdurig transport
4. langdurige rust/te weinig training gevolgd door intensieve training
5. infecties elders in het lichaam

Bij ons werd ook aangeraden om eiwitten achterwege te laten, omdat iedereen daar nog in discussie over is waar het nou door komt, eiwitten/koolhydraten of weer iets anders.
Het komt iig doordat er teveel voedingsstoffen in de spieren zitten waardoor de spieren meteen overgaan in de anaerobe dissimilatie waarbij een hoop melkzuur vrij komt, dit zorgt voor de stijfheid. bij zeer ernstige gevallen breken zelfs de spieren af, omdat het melkzuur niet goed afgevoerd wordt en is de urine donker tot bruin van kleur.
Maar goed, dat laatste hoef je voor de ORUN niet te weten O:)

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:17

He dat laatste stukje lijkt ook wel op maandagsziekte :D

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:21

euheu.. het is goed dat je het zegt.. _:- ik leer teveel %) het laatste stukje is ook maandagziekte.. maargoed, maandagziekte kan ook hoefbevangenheid tot gevolg hebben en andersom..

Daarom ook het stukje over het niet aanhalen van eiwitten/koolhydraten..
En nou moet ik zeggen, ik vraag me nu wel af of het wel een stofwisselingsziekte is (zo werd het uitgelegd op de cursus).
*pakt schoolboeken erbij*

nope, het is een ontsteking van de hoeflederhuid waarbij pus zich ophoopt en de verbinding tussen hoefbeen en hoefschoen gedeeltelijk of geheel verloren gaat..

Tabpy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:23

Hoow joh op internet kwam ik een stukje tegen van overgewicht.
Nouja morgen gaat het gebeuren ik heb echt het idee dat het niet blijft hangen maarja heb ook gehoord dat het plotseling naar boven komt als je de vragen ziet.

Op hoop van zege dan maar he!
Succes iedereen en sommige hier op bokt zie ik denk wel in Stompetoren!